אודות | צור קשר | עיתונות | ידידים | מגזין | ניוזלטר | ספריית החומרים | العربية | English  
מידע למבקר תערוכות אוספים לוח ארועים חינוך
 
 
מגזין
דרושה שמלה לאירוע סוף העולם
טל אמית
במאמר שהתפרסם, מספרת ואן הרפן שאנשים העירו לה שהם מרגישים פחד מול העיצובים שלה ותוהה למה הרגש שאותו הם מביעים הוא פחד, "הרי השמלה לא תתקוף אותם לעולם," היא אומרת.
להמשך »
יופי חבוי
מיה דבש
"כשניתנת לאדם הזדמנות כזו, כאשר חושיו נפתחים, הוא יכול להבין גם מסרים עדינים וסמויים, כאלה שנאמרים בלחישה." ראיון עם קניה הארה אוצר התערוכה Senseware
להמשך »
רון ארד זכה במדליית פסטיבל העיצוב לונדון 2011
צוות המוזיאון
המדליה הנחשבת ניתנה למעצב רון ארד בארוחה שהתקיימה בקריפטה של קתדרלת סנט פול בתחילת השבוע.
להמשך »
...גיליון עכשווי
...כל הגיליונות

עקבו אחרינו
הרשמה לניוזלטר »
Facebook »
עיצוב היסטורי
הירונן | לונדון, טוקיו 1995-1985
צילום: שרון דרעי
הירונן, מאוסף מוזיאון העיצוב

כבר במפגש הראשון עם הרהיטים של "הירונן", מפסיקים לחשוב על רהיטים. מתחילים לחשוב על יצורים מוזרים וליבידינאליים הכופים עליך השתאות. אפקט ההפתעה מכתיב התבוננות מאוד ייצרית. התבוננות שאין לה הרבה עם החפציות של החפצים, כי אם עם האנרגיה הנפשית־מינית שלהם. הם מסמלים אנשים.

בעולם של "הירונן", לכורסא, לספה או למנורה יש גוף, תשוקות ואברי חישה - אף, עיניים, פה, עור. גוף המהדהד את תשוקותיו, את הזיותיו, את חנחוניו. חנחונים מושלמים לגמרי עד שהם מפתים אותך להאמין כי הם הנציגים האמיתיים של תשוקותיך הסמויות. הם יגורו אצלך ואתה תגור בהם ועם זאת לא יהיה להם קיום מציאותי מלא. רק הנציגות של קיום ספרותי, סימבולי, פנטסטי, קיום מהאגדות.

"הירונן" הוא שם מותג וסטודיו לעיצוב, שהקימו הישראלי רונן לוין והיפני הירויוקי אוקאווה בטוקיו, ב-1989. המיזוג בין שתי הביוגרפיות ששגשגו על רקע תרבותי שונה הוליד "מטיסאז" מרתק של ערכים אסתטיים מודרניסטיים, שאין להם דבר מובהק עם מסורות אסתטיות יפניות או ישראליות, וגם לא עם הקצוות הקשים של המודרניזם. הדברים שהם עושים אמורים לפני הכול לעורר הנאה חושנית, ולקדם תחושות ומיומנויות וטעם טוב על פני צפדנות אינטלקטואלית.

אחדות מעבודותיהם מנסחות מחוות רהוטות לווירטואוזיות ולקלילות של הרוקוקו שחגג את יפי־החיים, בעוד שאחרות מחזירות חוב למקורות השראה מודרניסטיים כמו הבאוהאוס והמינימליזם, ששיקפו את המעבר לחברה מתועשת ואת תוצאות המעבר. ויש להם עבודות נרקיסיסטיות בעלות נוכחות אירוטית מטרידה, שמעלה על הדעת חוויות קיומיות, סגנונות דקדנטיים, הקשרים סוריאליסטיים ותיאוריות אפלוליות בדבר היחסים בין אירוטיקה למוות, יחסים מורכבים ותכופות אף אלימים, כפי שהציעו ג'ורג' באטאיי, פרויד, סאד, בודלייר ואחרים.

נייג'ל קואטס, אבי הזרם "ארכיטקטורה נראטיבית", אמר על עבודתם של "הירונן" כי איננה עיצוב, אלא "ביקורת על עיצוב". כל אחת מעבודותיהם היא אחת מסוגה (One of), אך כשמנסים לחשוב על כל מה ש"הירונן" יצרו עד היום, מתקבלת שושלת גנטית מופרעת למדי. שושלת אשר בה כל יצירי כפם מרכיבים מין משפחה של ילדים חורגים עם קשרי דם רופפים.

נעמי אביב, אוצרת, מתוך קטלוג התערוכה "לאדולף לוס באהבה ובסיאוב", שהוצגה בבית העמודים בתל אביב, 1996
למאמר המלא של נעמי אביב על העבודות של סטודיו "הירונן" לחצו כאן >>
כל האובייקטים בתערוכה באדיבות רונן לוין אלב"י, ישראל

© כל הזכויות שמורות למוזיאון העיצוב חולון, 2010   |   ניוזלטר   |   יצירת קשר   |   תנאי שימוש   |   הקמת האתר: סייברסרב   |   עיצוב: ™wuwa   |   צילומים: יעל פינקוס