אודות | צור קשר | עיתונות | ידידים | מגזין | ניוזלטר | ספריית החומרים | العربية | English  
מידע למבקר תערוכות אוספים לוח ארועים חינוך
 
 
מגזין
מהדורה בלתי מוגבלת - 1 מתוך 6,227,020,800
מיה דבש
שרן אלרן הוא סטודנט (יליד ישראל) לתואר שני במישיגן, ארה"ב. פרויקט הגמר שלו מתמודד עם שאלות של "ייצור המוני" בעידן הדיגיטלי מצד אחד ועם הסוגיה המורכבת של "מהדורות מוגבלות" מהצד השני
להמשך »
חולמת בפולנית
מיה דבש
ראיון עם המעצבת, ילידת פולין, מטילדה קז'יקובסקי, שעבודתה המוצגת בתערוכה "שורשים משותפים", נראית אמנם לא מושלמת אבל משקפת עולם שלם של זכרונות ילדות.
להמשך »
כמה מים אנחנו אוכלים
מיה דבש
האם לא הגיעה העת לחשוב על כמות המים הנדרשת לייצור מזון ולבחור את האורז, הבשר, הירקות או התה בעלי טביעת רגל מימית נמוכה?
להמשך »
...גיליון עכשווי
...כל הגיליונות

עקבו אחרינו
הרשמה לניוזלטר »
Facebook »
עיצוב עכשווי
מתבנית לשבר

פתיחה: 25 במארס 2015
נעילה: 6 ביוני 2015

התערוכה "מתבנית לשבר" שמציגה פריטים שעוצבו על ידי סטודיו קאהן, מתארת תהליך פיתוח מלא ושלם המכיל שלושה חפצים מוכרים בשדה העיצוב הישראלי בשבע השנים האחרונות - מלחיה, שרשרת וקערת פירות. חשיבותם של החפצים היא ביכולת של מעצבים תעשייתיים לקיים הליך יצירתי-חדשני וייחודי גם בשלושה חפצים יום יומיים. מצד אחד יכולתם של מעצבים תעשייתיים לנוע בחופשיות בין תחומי תוכן וטכנולוגיה בדרך המזמנת עבורם הזדמנויות לחשיבה פורצת דרך, ומצד שני שיטות עבודה של מעצבים תעשייתיים, שהן מהלך סדור ובעל משמעת פנימית ניכרת, המוביל אותם לפיתוח תכנון מפורט לייצור בעל אופי מוצרי שלם גם בחומרים שבהווייתם שייכים לטיפולוגיה של קראפט.

תצוגה זו מתוך האוסף תעסוק בכל שלבי הפיתוח: ממודל ראשון, מודל מודפס, תבניות גבס ראשונות, תבניות סופיות ועד מתקני ייבוש ייחודיים ויציקות מעורבות, לצד טקסטים, סרטים ושרטוטים.

סטודיו קאהן (למידע נוסף עם סטודיו קאהן לחצו כאן >>) עושים שימוש בטכניקות מסורתיות של יציקת קרמיקה יחד עם טכנולוגיות חדשניות כמו הדפסה תלת מימדית. הייצור והיצירה בחומרים קרמיים נחשבים למלאכת היד העתיקה ביותר מבין אלו המיושמות עד ימינו. בחלקים שונים בעולם מיוצרים כלי החרס גם כיום באמצעות טכניקות שאינן שונות משמעותית מאלו שהיו נהוגות לפני אלפי שנים. לאורך ההיסטוריה שימשה מלאכת ייצור זו הן את הנשגבות באמנויות שיצר האדם והן את הצרכים הבסיסיים ביותר של המין האנושי.

התעשייה הקרמית עושה שימוש במגוון רחב של טכנולוגיות ייצור: החל מעיצוב ידני של החומר, דרך מלאכת הקדרות באמצעות האובניים וכלה בטכניקות ייצור סדרתיות בתבניות. לאחר עיצוב הצורה בחומר, מועבר האובייקט הקרמי לשריפה בתנורים ייעודיים.
את חומרי הגלם הקרמיים נהוג למיין על פי מאפייניהם וטמפרטורת ההתכה שלהם לשלוש קבוצות:

האדמית כוללת את קבוצת החומרים הקרמיים המיועדים לשריפה בטמפרטורה שבין 950°c ועד 1100°c, והיא נחשבת לחומר הקרמי הפשוט ביותר, המשותף לכל תרבויות הייצור הקרמי. גם לאחר השריפה נותר החומר נקבובי ומאפשר חילחול. במרבית המקרים מיושם על גבי חומר זה זיגוג אוטם.

האבנית שטמפרטורת ההתכה שלה נעה בין 1100°c ל־ 1260°c. חומרים אלה קשים יותר מחומרי האדמית וכן מתאפיינים בכך שאינם נקבוביים. 

הפורצלן נחשב לאציל ביותר מבין החומרים הקרמיים ולכן גם ליקר ביותר. הפורצלן מיועד לשריפה בטמפרטורות שבין 1250°c ל־ 1400°c ומתאפיין בצבעו הלבן, בחוזקו ואף בשקיפותו.

לנה דובינסקי, ראש המסלול לעיצוב במחלקה לעיצוב קרמי וזכוכית, בצלאל, אקדמיה לאמנות ועיצוב

המעבדה לעיצוב | צילום: בן קלמר
מתבנית לשבר - סטודיו קאהן
© כל הזכויות שמורות למוזיאון העיצוב חולון, 2010   |   ניוזלטר   |   יצירת קשר   |   תנאי שימוש   |   הקמת האתר: סייברסרב   |   עיצוב: ™wuwa   |   צילומים: יעל פינקוס