אודות | צור קשר | עיתונות | ידידים | מגזין | ניוזלטר | ספריית החומרים | العربية | English  
מידע למבקר תערוכות אוספים לוח ארועים חינוך
 
 
מגזין
חצר הגרוטאות כמשל
אמנון זילבר ומיכל קורמן
לרגל התערוכה "משחקים במוזיאון העיצוב" והעיסוק בעיצוב גני משחקים לילדים הצפינו אמנון זילבר ומיכל קורמן כדי לראיין את מלכה האס וצילה גביש מהחלוצות והמובילות של תחום החינוך לגיל הרך.
להמשך »
ד"ר אברהם מרגלית (1980-1916) איש חזון ועשייה
מיכל בן צבי שפיגל
ד"ר אברהם מרגלית, מחלוצי החינוך הטכנולוגי בישראל. הנחיל תשתית לתכניות הלימוד להכשרה מקצועית בחינוך התיכוני ובמוסדות האקדמיים ופעל לקידום הקשר בין הכשרה טכנולוגית לתעשייה לעיצוב.
להמשך »
שמ_לה, מחשבות על כסות
צוות המוזיאון
התערוכה המרשימה שמוצגת בבית האמנים בירושלים (נעילה: 20/8/11) מבקשת לבחון את השימוש שעושים אמנים עכשוויים בכסות ומציגה את השמלה כאובייקט שהוצא מהקשרו.
להמשך »
...גיליון עכשווי
...כל הגיליונות

עקבו אחרינו
הרשמה לניוזלטר »
Facebook »
תערוכות > עבר
שורשים משותפים
מפת עיצוב בגבולות פוליטיים משתנים
15 נובמבר -  23 פברואר, 2013
אוצרים

אוצרת אורחת ראשית:
אגניישקה יעקובסון


אוצרי משנה:
אדם סטץ'
אסתר בירצ'אק
יעל טרגן
מלינדה שיפוש
מירלה דוקולסקו
קלאודיה לזר
קאי לוביאקס
קלרה צ'רנייבסקה
שפלה שוביץ
מרטין ז'מפאק

מעצבים

אסטוניה

הונגריה

ליטא

לטביה

סלובניה

סלובקיה

פולין

צ'כיה

קרואטיה

רומניה

קישורים

"עליית ה'טקסטיל' - מפת הדרכים" (מלודז' ללודז'יה), יעל טרגן


קטלוג התערוכה למכירה


מתוך הקטלוג:
עיצוב במרכז אירופה: מורשת משותפת מאת אגניישקה יעקובסון-צ'יילצ'קה, מרכז אירופה: ארצות קטנות עם שאיפות גדולות מאת קלרה צ'רנייבסקה,  עיצוב בפולין, 1989-1945: מאמנות שימושית לעיצוב תעשייתי מאת אנה פראקייביץ', עיצוב ברומניה: התוויתו של נרטיב מאת מיראלה דוקולסקו ועוד. לרשימה המלאה של המאמרים בקטלוג התערוכה ראו טקסט בעמודה הימנית.


עושים צימעס: חוזרים לאוכל יהודי מזרח אירופי / ריטה גולדשטיין, nrg, מעריב, 13/4/12


בלוג העיצוב של Kitchen Budapest

תערוכה

"נקודת המוצא לתערוכה זו," אומרת אגניישקה יעקובסון, "היא האמונה שבעולם העיצוב הבינלאומי, המושפע מתהליכי גלובליזציה, הגירה ומ"הסופרמרקט התרבותי", הגדרות לאומיות איבדו במידה רבה את הרלוונטיות שלהן. תחת זאת, עבודתם של מעצבים עכשוויים מושפעת על ידי מגוון של חוויות אישיות, לימודיות ותרבותיות, הדורשות הגדרות חדשות של זהות.

בסיומה של מלחמת העולם השנייה חולקה אירופה למזרח ולמערב, כך שמרכז אירופה חדלה למעשה להתקדם. גרמניה ואוסטריה נותרו בחלק המערבי של היבשת, בעוד שהארצות ממזרחה להן הפכו לחלק מהגוש הקומוניסטי - שנודע גם כ"מזרח אירופה" או כעולם שמאחורי "מסך הברזל".

כעבור 44 שנים, גל נוסף של שינויים פוליטיים הביא להולדתה מחדש של מרכז אירופה - אזור בעל זהות מובחנת שעונה כיום ביתר דיוק על ההגדרה "פוסט קומוניסטי". הגדרה זו מאפיינת את כל המדינות שההיסטוריה שלהן עוצבה על ידי שינויים פוליטיים דומים באותן נקודות מפנה: הכפפה להשפעתה של ברית המועצות ב-1945, שחרור מהשפעה זו ב-1989, והצטרפות לאיחוד האירופי ב-2004 או 2007. התפתחות אחרונה זו שינתה באופן דרמטי את יחסיהן של מדינות אלו עם שאר העולם - והפכה אותן ממדינות סגורות, נחשלות, ועניות למדינות פתוחות, מתפתחות ודינמיות שראויות לתשומת לב.

החוויות התרבותיות והחברתיות שחלקו אזרחי מדינות אלו במשך יותר מארבעה עשורים של שלטון קומוניסטי, כמו גם החוויות שעיצבו את השינויים הכלכליים, הפוליטיים, והתרבותיים של שני העשורים האחרונים, מהוות מורשת משותפת המאפשרת למעצבים מחלקים שונים של מרכז אירופה להבין זה את זה באופן מושלם למרות שהם דוברים שפות שונות ומתנהלים במרחק גיאוגרפי זה מזה, ולחבור יחד לשרטוט מפה חדשה של עיצוב אירופי."

זהותו של עיצוב מרכז אירופאי מורכבת ושנויה במחלוקת בדיוק כמו זהותה של מרכז אירופה עצמה. בהקשר היסטורי זה, לא ניתן לחשוב על עיצוב במונחים של קטגוריות לאומיות, אלא ביחס לזהויות האישיות של מעצבים שונים, כמו גם ביחס לחוויות ולזיקות התרבותיות המאפיינות אזור זה בכללותו. סיפוריהם האישיים של המעצבים המשתתפים בתערוכה הושפעו מסדרה של התפתחויות מקבילות ודומות מאוד. למרות שהם מדברים שפות שונות, שייכים ללאומים שונים, ומתנהלים במרחק גיאוגרפי זה מזה, הם עוסקים באותן שאלות ובעיות, מקבלים השראה מאותם מקורות, ומתמודדים עם אותו עבר היסטורי. מערך הזיקות בין מעצבים אלה אינו חופף לגבולות פוליטיים קיימים, אלא מייצג מפה תרבותית חדשה שתמשיך ללא ספק לקשר בין החלקים השונים של אזור זה בדורות הבאים.

מאמרים מתוך הקטלוג:

הקדמה

מבוא / גלית גאון

עיצוב במרכז אירופה: מורשת משותפת / אגניישקה יעקובסון-צ'יילצ'קה

מרכז אירופה: ארצות קטנות עם שאיפות גדולות / קלרה צ'רנייבסקה

עבר

עיצוב בפולין, 1989-1945: מאמנות שימושית לעיצוב תעשייתי / אנה פראקייביץ'

עיצוב ברומניה: התוויתו של נרטיב / מיראלה דוקולסקו

עיצוב תעשייתי בסלובניה / שפלה שוביץ

רעיונות חדשים: עיצוב באסטוניה אחרי מלחמת העולם השנייה / קאי לוביאקס

הווה:

מדינה נורדית קטנטונת וחדשה:עיצוב בשני העשורים הראשונים של עצמאות באסטוניה / קרין פאולוס

עיצוב בהונגריה ב-2012: תמונת מצב / אסתר בירצ'אק ומלינדה שיפוש

עיצוב רהיטים, אביזרים, זכוכית, ופורצלן ברפובליקה הצ'כית, 2012-1990 : מפוסט מודרניזם לפלורליזם / אדם סטץ'

מתוך התערוכה:

"עליית הטקסטיל" - מפת הדרכים (מלודז' ללודז'יה), יעל טרגן

Polish Institute

Romanian Cultural Institute Tel Aviv Recanati Kitchen Budapest, Hungary
Czech Embassy Tel Aviv Estonian Embassy in Tel Aviv Embassy of the Republic of Slovenia in Tel Aviv
MAO - Museum of Architecture and Design, SloveniaEstonian Museum of Applied Art and Design LASVIT Embassy of Hungary Tel Aviv

תערוכה זו נעשתה בשיתוף פעולה עם המכון הפולני והמכון הרומני לתרבות, וכן בתמיכתם הנדיבה של Kitchen Budapest, שגרירות סלובניה ושגרירות אסטוניה בתל אביב

שורשים משותפים - מפת עיצוב בגבולות פוליטיים משתנים
הגלריה התחתונה
© כל הזכויות שמורות למוזיאון העיצוב חולון, 2010   |   ניוזלטר   |   יצירת קשר   |   תנאי שימוש   |   הקמת האתר: סייברסרב   |   עיצוב: ™wuwa   |   צילומים: יעל פינקוס