אודות | צור קשר | עיתונות | ידידים | מגזין | ניוזלטר | ספריית החומרים | العربية | English  
מידע למבקר תערוכות אוספים לוח ארועים חינוך
 
 
מגזין
כונסת נכסים
סתו אקסנפלד
תערוכה חדשה במשכן הכנסת, ״בת 70: אוצרות מוזאוני ישראל״, מציעה הצצה לפריטים ייחודיים מתוך האוספים של 140 מוזיאונים בישראל.
להמשך »
גיליון מיוחד לילדים עם פעילויות שאפשר להוריד ולהדפיס
צוות המוזיאון
מגזין המוזיאון בגיליון מיוחד לילדים בנושא: אותיות עם פעילויות שאפשר להוריד ולהדפיס. הזדמנות להיזכר, או לטעום מהתערוכה עוד לפני שמגיעים.
להמשך »
רון בלב ועציץ ביד | המוזיאון פוגש את קהילת העיר חולון
צוות אגף חינוך
להמשך »
...גיליון עכשווי
...כל הגיליונות

עקבו אחרינו
הרשמה לניוזלטר »
Facebook »
תערוכות > עבר
Beating Salts
מעבדת עיצוב במלח
07 יוני -  19 נובמבר, 2016
אוצרים

אוצרת משנה: נטע קונפורטי

מעצבים

ארז נאבי פנה

קישורים

לאתר הרשמי של ארז נאבי פנה > 

לראיון עם ארז נאבי פנה, רשת ב', 3.8.16 > 

תערוכה

BEATING SALTS - מעבדת עיצוב במלח
ארז נאבי פנה (1983) מעצב, בעל תואר שני מן האקדמיה לעיצוב איינדהובן, בהולנד. חי ויוצר בין ישראל לאיינדהובן.

מתוך התבוננות, רגישות והקשבה לחומר ולסביבה, עורך נאבי פנה מחקר חופשי ולא שיגרתי, מבלי דעת לאן תוביל אותו הדרך. ביום קיץ חם בשנת 2013 נסע נאבי פנה לטיול בדרום מדבר יהודה. על רקע נופו המדברי של ים המלח, בין דיונות המדבר, נגלה לפניו הר לבן, טהור ומנצנץ כיהלומים. הר עצום של מלח. הר מלח זה הוא תוצר לוואי של עבודת מפעלי ים המלח - קמצוץ ממה שנשאב מהים, בעוד שעשרים מיליון טון של מלח שוקעים בקרקעית האגן הדרומי מידי שנה.

מאז ימי קדם נקשרו במלח מיתוסים, אמונות וטקסי פולחן חוצי גבולות ותרבויות. במקומות בהם נסחר שימש המלח כמטבע המקנה עמדה וכוח, אך רוב תשומת הלב האנושית הופנתה לאיכויות השימור שלו דווקא, זו שהעניקה לו מעמד מלכים והפכה אותו למשאב יקר ערך ונחשק. התערוכה עוסקת במלח (NaCl) כחומר גלם על תכונותיו המוכרות, כגון היעלמות והתגבשות, וחושפת תהליך מחקרי של שלוש שנים בו מוצגים שני שלבים שנבעו זה מתוך זה.

שיש לעניים
מתוך רצון להשמיש את חומר הגלם יוצא המעצב למחקר בו הוא מותח את גבולותיו המוכרים של המלח כחומר גלם ומגדירם מחדש. בתבניות מיוחדות שיוצרו לשם כך נערמים גבישי המלח. חימום התבניות לטמפרטורה גבוהה באמצעות אנרגיה סולארית או גז מביא לגיבושו מחדש של המלח במהירות שיא בשונה מהתהליך הגיאולוגי הטבעי והאיטי. הפסקת החימום יוצרת ניתוק בין המלח והתבנית, וחומר הגלם בצורתו החדשה מוכן לשימוש. התוצר שמתקבל הוא בעל מראה לבן, זך ויוקרתי. "שיש לעניים" שמתקבל בהליך ייצור זול ומהיר.

אשת לוט
שאלת עמידותו של החומר הלבן (חומר הגלם החדש) והרצון לשמור על האובייקט לאורך זמן עמדו במרכזו של המשך תהליך המחקר. המעצב, ארז נאבי פנה, שבשיטת העבודה האופיינית לו משלב בין חומרים שונים, מערבב במקרה זה בין גבישי המלח לחימר. שריפתו של החומר החדש נעשית באמצעות טכניקה מסורתית בתנור המיועד לשריפת מלחים. בנוסף, השימוש במלח כגלזורה לכלי וכמעטפת לאובייקט עשו שימוש מרבי ביכולת החומר ובשימורו. התוצר שהתקבל משלב באופן מעורר התפעלות בין עמידות החומר מחד והשבריריות והארעיות הנראית לעין של חומר הגלם הראשוני מאידך.


אשת לוט  | ענת שרון בלייס

גַּרְגְּרֵי הַמֶּלַח הִצְטַבְּרוּ בְּתוֹכִי
הֵכִינוּ אֶת תְּנוּעַת עֵינַי שָׁנָה אַחַר שָׁנָה, כְּמוֹ תַּרְגִּיל,
הַשָּׁמַיִם מֵעָלַי הֶאֱדִּימוּ
חַיֶּבֶת הָיִיתִי לַעֲצֹר, לְהִסְתּוֹבֵב,
חַיֶּבֶת הָיִיתִי לְאַפְשֵׁר לְכָל הַמֶּלַח הַזֶּה
צוּרָה,
גּוּף,
זִכָּרוֹן.

 

"Depth must be hidden. Where? On the surface" (Hugo Von Hofmannsthal, 1922)

לראיון של אוצרת התערוכה עם ארז נאבי פנה לחץ כאן > 

צילום: קלאודיה רוטקגל
אשת לוט בתערוכה באיינדהובן
עיצוב בישראל
© כל הזכויות שמורות למוזיאון העיצוב חולון, 2010   |   ניוזלטר   |   יצירת קשר   |   תנאי שימוש   |   הקמת האתר: סייברסרב   |   עיצוב: ™wuwa   |   צילומים: יעל פינקוס