אודות | צור קשר | עיתונות | ידידים | מגזין | ניוזלטר | ספריית החומרים | العربية | English  
מידע למבקר תערוכות אוספים לוח ארועים חינוך
ניוזלטר
החפצנים
שואב אבק
06 יוני, 2021

הבית בוהק מניקיון. הכל כבר חודש ואוורר. הבישולים ממלאים את החלל בניחוחות ריחניים. עבדתם קשה וזה כמעט נגמר, שישי, שבת ואז פסח. מצומצם כמובן כיאה לכללים ובכל זאת, יש איזו תחושת סיפוק באוויר. אז עכשיו כשהכל נקי ומאורגן, אפשר קצת להתרווח ולקרוא על האובייקט שהופך את החיים של כולנו למעט יותר קלים ובהחלט פחות מאובקים. כן כן, לכבוד פסח החלטנו לכתוב לכם על שואב האבק. אחד החפצים החשובים בכל אוסף ובוודאי בכל בית.

שואב אבק דייסון DC07, כפי שהוצג בתערוכה "עובדים ביחד: עיצוב והנדסה", מוזיאון העיצוב חולון, 2019 (אוצרת: אפרת ברק). צילום: שי בן אפריים, מתוך אוסף המוזיאון.

 

חמש עובדות על... שואב אבק

  1. שואבי האבק הראשונים נקראו מטאטאי אבק.

  2. שואב האבק החשמלי הראשון היה כה גדול שמשאבת הריק והמנוע שלו אוחסנו בכרכרה שהונעה על ידי סוסים. מתוך הכרכרה נמשך צינור שאיבה באורך של 33 מטרים.

  3. המעצב התעשייתי הנרי דרייפוס נחשב כמעצב שהגדיר את הצורה המודרנית של שואב האבק הנייד Hoover. הוא עשה זאת על ידי כיסוי רכיביו החשופים עם מכסה בקליט.

  4. לאחר מלחמת העולם השנייה מחיר שואבי האבק ירד. אך רכישתם עדיין נחשבה השקעה משמעותית.

  5. שואב האבק הראשון שהשתמש בטכנולוגיית הציקלון הוא השואב G-force שהשיק ג'יימס דייסון ב-1983. החברות בשוק הבריטי והאמריקאי סרבו לייצר את השואב מכיוון שהטכנולוגיה החדשה ייתרה את השימוש בשקיות, שהבטיחו הכנסה קבועה ליצרנים. 



מתוך אוסף המוזיאון

כמות החפצים הנדרשת לטיפול באוסף של חפצים היא עצומה. ״נושאי כלים״ אלה, על אף חשיבותם ותרומתם לתחזוקה ולשימור של נכסי תרבות, לא מצורפים לספר האוסף ולא זוכים למספר קטלוגי. כגוף ציבורי האמון על שימור והנצחה, נשאלת השאלה מה הופך אובייקט לחשוב? מה מניחים על פודיום, ומה לא? ולמה? בתערוכה "קופסה שחורה" החלטנו לחשוף את מאחורי הקלעים של שימור האוסף ולהציג חלק מאותם חפצים. ביניהם גם שואבי אבק ייחודיים.

שואב האבק שלפניכם אינו משוכלל במיוחד ואינו מתאפיין ביכולת יניקה מהגבוהות בשוק, ומכאן חשיבותו לאוסף. עוצמתו הנמוכה יחסית מסייעת לשאוב אבק מפריטים עדינים ללא סכנה לגרום להם נזק. למידע נוסף על התערוכה "קופסה שחורה">>


שואב אבק המשמש לשימור האוסף, מתוך התערוכה "קופסה שחורה", 2021.

 


חפצי תרבות

"עד כה האמנתי בשורה ארוכה של דברים: באלוהים, בחוקי המוסר של העולם, בתיאוריית האטום ובעוד דברים שנפלאים מן השכל האנושי. עתה אין לי אלא להאמין בשואב האבק השוודי. אני נאלץ אפילו להאמין בקיומו המטפיזי כמעט, הנוכח תמיד והבלתי רגיל של האבק. אני מאמין עתה כי מאבק באתי ואל אבק אשוב – אדרבה, שאני שב והופך לאבק כל העת בלי הרף. אני חושב שאני מפזר אבק בכל פעם שאני פוסע או יושב. אני חושב שבעודי כותב את הדברים האלה נוצרת על הכורסה תחתי ערימת אבק. מחשבותי נישאות על הרצפה בדמות אבק אפור וסמיך. אם אני מדבר, ודאי מתאבך אבק מפי, אף על פי שכל דברי אמת. הכל הופך לאבק – שאם לא כן, אי אפשר כלל להסביר את נוכחותו, כמותו וסמיכותו של האבק בשואב שלי. באותו שק מכושף, זאת אומרת."

ציטוט מתוך קארל צ'אפק, "על הדברים הקרובים", 2020 (1925), תרגום: פאר פרידמן, עמ' 115

צילום: Pexels


מתוך מגזין המוזיאון

סיור מנקודת מבט שימורית בתערוכה "קופסה שחורה". המשמרות עירית לב בייט ונעה כהנר מקמנוס חושפות את מאחורי הקלעים של עולם שימור החפצים המוזיאלי.

תפקידם של המשמרים בסביבה מוזיאלית אינו רק למנוע ולהאט בלאי ונזקים הנגרמים לנכסי תרבות, אלא גם לערוך מחקר טכני וחומרי וללמוד על אודות תהליכי בליה. מאלו נגזרים גישות ופתרונות שימור למגוון החפצים המוזיאליים, המותאמים לצרכים המשתנים של עולם התצוגה והאחסון המוזיאלי. להמשך קריאה>>

סטפן זגמייסטר וג'סיקה וולש, פריטים מתוך העבודה יופי=אנושיות, 2018. צילום: מוזיאון העיצוב חולון

מוזיאולוגיה
מחקר עיצוב
ארכיון
סיור אישי עם חיימה חיון בתערוכה פאנטסטיקו
מיה דבש
אתם מוזמנים לעבור בין העבודות של חיימה חיון ולהרחיב את הכתוב על קירות הגלריות בסיפורים מאחורי תהליך היצירה ומקורות ההשראה המתובלים בהומור ובקלילות האופיינים לו.
להמשך »
דעה: כשדונלד ג'אד חטא בעיצוב רהיטים או כמה מחשבות על הקשר בין אמנות מינימליסטית ועיצוב תעשייתי
עדי המר
הקשר בין אמנות מינימליסטית לעיצוב תעשייתי אינו דבר חדש ובאופן חריג לדיון הרחב יותר על עיצוב ואמנות מגיע דווקא מאמנים ומבקרי אמנות ולא ממעצבים. האמנות המינימליסטית לא נתפסה מיד כאמנות ו"הואשמה" בקרבתה לעיצוב. בכדי להבין טוב יותר את הקשר, יש להכיר מקרוב את דונלד ג'אד - האמן הבולט ביותר בקבוצה שעיצב גם רהיטים בכוונת שימוש אך הוסיף והתעקש כמעט עד יום מותו שאמנות לחוד ועיצוב לחוד.
להמשך »
מרכיבים תרבות
סתו אקסנפלד
בין הרגשי לרציונלי, ובין הפואטי לטכני. מותו של מייסד רשת איקאה, אינגבר קמפרד, השבוע בגיל 91, הוא הזדמנות לדון ברשת שמוכרת לנו הרבה יותר מריהוט.
להמשך »
© כל הזכויות שמורות למוזיאון העיצוב חולון, 2010   |   ניוזלטר   |   יצירת קשר   |   תנאי שימוש   |   הקמת האתר: סייברסרב   |   עיצוב: ™wuwa   |   צילומים: יעל פינקוס