אודות | צור קשר | עיתונות | ידידים | מגזין | ניוזלטר | ספריית החומרים | العربية | English  
מידע למבקר תערוכות אוספים לוח ארועים חינוך
ניוזלטר
החפצנים
שעונים
06 יוני, 2021

זמן הוא מרכיב מרכזי בחיינו. ״חומר״ חמקמק, בלתי ניתן לשינוי. ואף על פי כן, אין סוף לפעולות הסותרות שאנו עושים עליו. עוצרים ת׳זמן ומנצלים אותו, חוזרים בזמן ומעכבים אותו, לוקחים לאט ומבזבזים אותו. אין פלא, אם כן, שגם האובייקט שמייצג את הזמן ומודד אותו, זוכה לאינספור פרשנויות על ידי מעצבים. בתקופה שנראה כי הזמן עצר מלכת, אנחנו מקדישים את הניוזלטר לחפץ שמשפיע על כולנו – השעון.

דיק ואן הוף עבור Royal Tichelaar Makkum, שעון מהסדרה "עבודה", 2007. צילום: איתי בנית


חמש עובדות על... שעונים

  1. שעונים מכניים קיימים מאז המאה ה-15 וה-16. בהתחלה הוצג רק מחוג השעה. רק בתחילת המאה ה-17 נוסף מחוג הדקות.

  2. השימוש במחוגים נועד לחקות את הדרך שבה הצל נע בשעון השמש.

  3. לפני המצאת השעון המעורר היה מקצוע שנקרא "נוקש מעורר" - איש שהסתובב ונקש על דלתך עד שהתעוררת.

  4. שעוני היד זכו לפופולריות רק בזמן מלחמת העולם הראשונה. החיילים השתמשו בהם מכיוון שהם אפשרו חופש תנועה בתעלות והיו קלים לשימוש.

  5. בסין אין לתת שעונים במתנה, כי הם מרמזים על שעון החיים האוזל.


מתוך אוסף המוזיאון

אוסף המוזיאון כולל מגוון שעונים. שעוני יד ושעוני קיר, שעונים ממשיים וקונספטואליים. חלקם מכמתים זמן וחלקם מודדים ערכים.  לאורך השנים הוצגו במוזיאון שעונים רבים, ב-2019 אף הוקדשה לנושא התערוכה "מכונות זמן" (אוצרות: רונה זינגר ונגה שמשון).

השעון של הדר שניר הוא שעון חול שהוצף מים ושינה את צורתו. חלק מסדרה של ארבעה שעונים (אורלוגין, קוקיה, שעון חול, ושעון יד) המערערת על המבניות, על הנראות ועל המהות של השעונים המוכרים. כך האורלוגין בעבודה של שניר ירד מהקיר אל הרצפה והפך את כיוון תנודתו. שעון החול הוצף, ובשעון הקוקייה קול קריאת השעה הפך לעיקר. העבודה נעשתה כפרויקט גמר במחלקה לעיצוב תעשייתי, בצלאל – אקדמיה לאמנות ועיצוב ירושלים (הנחיה: עמי דרך ז"ל). לפרטים על התערוכה "קופסה שחורה" בה הוצג השעון >>.

הדר שניר, שעון חול מתוך הסדרה ״שעונים״, 2011, צילום: רן ארדה


חפצי תרבות

"אני חושבת שהיית יכול לעשות שימוש יותר טוב בזמן," אמרה, "מאשר לבזבז אותו על חידות שאין להן פתרון."

"לו הכרת את הזמן כמוני," אמר הכובען, "לא היית מדברת על לבזבז אותו, הוא לא אחד שמתבזבז!"

"אני לא יודעת למה אתה מתכוון," אמרה אליס.

"ודאי שלא!" אמר הכובען, מנער את ראשו בבוז. "אני מתערב שלא דיברת עם הזמן אפילו פעם אחת!"

"אולי לא," ענתה אליס בזהירות; "אבל אני יודעת איך לנצל אותו."

"זהו! זה מסביר הכל," אמר הכובען. "הוא לא סובל שמנצלים אותו. ובכן, לו ידעת לשמור איתו על יחסים טובים, היה עושה בשעון כמעט כל דבר שהיית מבקשת ממנו."

ציטוט מתוך לואיס קרול, "הרפתקאות אליס בארץ הפלאות", תרגום רנה ליטוין, עמ' 80-81

צילום: pexeles


מתוך מגזין המוזיאון

איך נראה עולם השעונים מבפנים? באילו עוד דרכים ניתן לקרוא את הזמן? ומה בין צלילה לבין שענות? ראיון עם מעצב השעונים איתי נוי שמשתתף בתערוכה ״קופסה שחורה״ עם סדרת השעונים החדשה שלו ״טיסת לילה״. להמשך קריאה>>

איתי נוי, סדרת השעונים טיסת לילה, צילום: אלכס קוצ'רנקו

מוזיאולוגיה
מחקר עיצוב
ארכיון
עיצוב כפותר בעיה?
סתו אקסנפלד
מקובל להתייחס אל תחום העיצוב כאל פותר בעיות. זה גם הטיעון שבו נוהגים להשתמש כדי להבחין אותו מהאמנות. הביקור בתערוכה ״סטטוס קוו: מבנים של משא ומתן,״ שמציגה בימים אלה במוזיאון תל אביב לאמנות, מצליח לערער על הקלישאה הזו.
להמשך »
חומרים קיצוניים | מגמות חומריות מגיבות ומובילות לשינויים בעולם
אפרת ברק, מנהלת ספריית החומרים ע"ש אהרון פיינר עדן, מוזיאון העיצוב חולון
הקשר בין חומרים לתופעות קיצוניות והאופן בו עולם החומר יכול להוות גורם מפתח לשינוי.
להמשך »
המלצות
מחוזות חפץ
מיה דבש
שלוש המלצות לעיצוב שהן לא במרכז
להמשך »
© כל הזכויות שמורות למוזיאון העיצוב חולון, 2010   |   ניוזלטר   |   יצירת קשר   |   תנאי שימוש   |   הקמת האתר: סייברסרב   |   עיצוב: ™wuwa   |   צילומים: יעל פינקוס