אודות | צור קשר | עיתונות | ידידים | מגזין | ניוזלטר | ספריית החומרים | العربية | English  
מידע למבקר תערוכות אוספים לוח ארועים חינוך
גליון #11
נובמבר 2014 - מרץ 2015
אז מה זה מוזה
מיה דבש 02 דצמבר, 2014 /

את אחת התשובות המפכחות ביותר לשאלה "אז מה זה מוזה" שמעתי לפני שנים מחבר ותיק שאמר לי באחת משעותיי הקשות - "מוזה היא העיגול מסביב לתאריך בלוח השנה". אילו האמירה הזו היתה מספקת לא היתה כמובן הצדקה לעיסוק המתמיד בשאלה הזו במאמרים, בכנסים, בתוכניות טלוויזיה (ירון לונדון - מה זה מוזה) ובעיקר בשירים.

כשהיא נדרשת לנושא "אז מה זה מוזה", המשוררת אגי משעול אינה ממהרת להשיב, היא מעלה שאלות נלוות: "האם היא ציפור רבת יופי? שפת אלים חרישית? מלאך? אולי דמון שמסעיר את הדם? (אז מה זה מוזה? אגי משעול). תחת הכותרת "Muse - השראה באופנה עכשווית" התקיים לאחרונה כנס האופנה חולון ועסק בפנים השונים של השראה. ההחלטה לפתוח את הכנס בהרצאה של ד"ר דיוויד גרייבס "כשנחה עלי הרוח" היתה מבורכת כי הניחה את היסודות שסביבם ניתן היה להרחיב בנושא בהמשך.

אייל דה ליאו | Holon Fashion Week
אייל דה ליאו, מנהל שבוע האופנה חולון | צילום: בני גם זו לטובה

"כשנחה עלי המוזה"

בהרצאתו סקר ד"ר דיוויד גרייבס את תולדות המושג, החל מן התקופה הקלאסית בה התייחסו אל תשע המוזות האחראיות על תחומי יצירה שונים כרוח המלווה את האדם אך גם שולטת בו - "נכנס בו השד", נהוג היה לומר; דרך ימי הביניים שבהם את תשע המוזות החליפה אלוהות אחת - רוח הקודש - שהיתה מעין מתת שמים, כלומר, "נכנסה בו רוח הקודש"; תקופת ההשכלה ששאפה לסלק את השדים והרוחות של ימי הביניים והפנתה את המבט אל האינטלקט, המסוגל להצביע על פרטים במציאות שהאחרים אינם מזהים; העידן הרומנטי שכתגובת נגד לרציונאליות של הנאורות הצביע על רוח האדם המתעלה על עצמה ונוגעת בנשגב; וכלה בתפיסה המודרניסטית המתנגדת הן לאידיאליזציה של המציאות והן לרומנטיזציה שלה ומציעה להתבונן במציאות בגובה העיניים ובעיקר לעבוד ללא לאות.

David Graves | Holon Fashion Week
ד"ר דיוויד גרייבס | צילום: בני גם זו לטובה

את ההגדרה מהי מוזה פירק ד"ר גרייבס לשלושה מרכיבים עיקריים: גורם חיצוני אובייקטיבי מעין הגיון פנימי של המערכת (בעולם האופנה זהו סגנון, מערכת כללים שהיא מעין אמירה לא מילולית המאחדת את הקולקציה); הכרה אינטואיטיבית, ידיעה או הבנה שלא ניתן לכמת אותה באמצעים מדעיים; גילוי סוחף - סוג של שיגעון או להט שבזכותו רואה האדם היוצר את המציאות באופן שונה. כך גילה רמברנט את ה"אני" בפורטרטים שאותם צייר וואן גוך את היכולת להביע תחושות בציורים.

David Graves | Holon Fashion Week
ד"ר דיוויד גרייבס | צילום: בני גם זו לטובה

אז מה זה מוזה?

שארל באטו אמר: "אדם שנחה עליו המוזה אינו חכם יותר, איכותי או אינטלקטואלי מהאחרים, הוא רק קולט ועושה את הדברים מהר יותר".
אוגוסט רודן אמר: "השראה היא אגדה שאנחנו מספרים כדי לשעשע את הבורים".
ואילו פיקסו קבע: "בודאי שיש השראה... אבל היא צריכה לתפוס אותך בעבודה".

בשבח האיטיות

אניה ארונובסקי קרונברג היא חוקרת אופנה, יזמית ועורכת מגזין בשם וסטוי (VESTOJ), מגזין הרואה אור אחת לשנה ועוסק בנושא מסוים ובחיבור שלו לעולם האופנה. קשה לכנות את מוצר הדפוס שמוציאה קרונברג מגזין - הפורמט שלו אינו גדול ומנקר עיניים, התמונות אינן ענקיות מתריסות ומודפסות על נייר מבריק, הטקסט שבו אינו מצומצם, תיאורי ונלווה.

יציר הכלאיים "וסטוי", שהוא ספק ספר ספק קטלוג הוא למעשה אחד הפרויקטים המעניינים היום בעולם הכתיבה על אופנה בפרט והתרבות בכלל. בניסיון לתת משקל שווה לדימויים ולתמונות "וסטוי" מעוצב כספר קריאה מתוחכם בעל שני פנים או צדדים: צד אחד כולל מאמרים והצד הנגדי - שיחות עם אנשי מפתח סביב הנושא הנבחר.

Anja Aronowsky Cronberg | Holon Fashion Week
אניה ארונובסקי קרונברג | צילום: בני גם זו לטובה

נושא המגזין הבא יהיה "איטיות" ובאופן נרחב יותר יעסוק בנושא הזמן. "זמן הוא בעל חשיבות מכרעת לאדם היוצר," אומרת אניה קרונברג ומצטטת את הסופר הצ'כי מילן קונדרה שקבע שיש קשר מסתורי בין איטיות לבין זיכרון, בין מהירות לבין שכחה. "בעולם האופנה לקשר הזה יש משמעות חריפה במיוחד כשסגנון מסוים נשכח מהר כל כך גם אם רגע קודם לכן נדמה היה שלא ניתן לחיות בלעדיו." אופנה מעצם מהותה מכוונת כל הזמן להיות עכשווית ולשקף את הרגע, כדי לעשות זאת היא חייבת לשכוח את העבר. אלא שעל פי אניה קרונברג באופנה העבר תמיד רודף את ההווה ואיטיות היא העדפה מודעת של המסע על פני היעד.

Anja Aronowsky Cronberg | Holon Fashion Week
אניה ארונובסקי קרונברג | צילום: בני גם זו לטובה

את משנתה בנושא "איטיות" סיכמה אניה קרונברג בדברים מעוררי ההשראה הבאים: "הניחו לעצמכם להתבטל, לעצור לרגע, לדחות ולחזור שוב ושוב על אותם הדברים. השתמשו בידיים שלכם ליצור משהו שהמכונה יכולה לעשות מהר יותר, חפשו יופי במה שאינו שלם והוא זמני ופגום. קחו את הזמן וזכרו את מה שאמרה הסופרת רבקה סולניט: 'הזמן תמיד מנצח. ההישגים שלנו הם רק דחייה או השתהות; אבל השתהות זו היא מתוקה והיא יכולה להימשך חיים שלמים".

אז מה זו אופנה

מטיבן של שאלות בעולם התרבות שמרגע שהן עולות הן גוררות אחריהן שאלות נוספות - השאלה שעלתה בכנס שלא במפתיע היתה "מה זו אופנה"?

"אופנה היא תרבות דמוקרטית נהדרת אבל היא לא אמנות," קבע דמיאן וויטמור, מומחה למיתוג מוזיאונים וכיום יועץ אסטרטגי לתאגידים בינלאומיים וביניהם בית האופנה פראדה , המתכנן לבנות מוזיאון חדש במילאנו.

Damien Whitmore | Holon Fashion Week

"אופנה היא תרבות," אמר יוג'ין רבקין, מייסד ועורך המגזין StyleZeitgeist, ניו יורק. הוא הגיע לעולם האופנה מעולם המוסיקה והיום הוא אחד מכתבי האופנה החשובים והמעניינים בתעשייה. לא מעט מעצבי אופנה היום מוכנים להתראיין רק אצלו (ביניהם, איריס ואן הרפן כשהתראיינה לתערוכה המתקיימת במוזיאון).

Eugene Rabkin | Holon Fashion Week
יוג'ין רבקין | צילום: בני גם זו לטובה

הן וויטמור והן רבקין הדגישו בהרצאתם את ההכרח שיהיו לך, כמעצב או כמוזיאון, עמדה או אתוס וכיוון אסתטי ברור - מצרך שהוא נדיר למדי בימים אלה. חלק מהאתוס אמר רבקין הוא להחזיר את הצורה הישנה של שופינג.

הייה השינויי שאתה רוצה לראות (מהטמה גנדי)

מי שהציג בהרצאתו אתוס ברור היה מייקל חדידה שהציג את האתר החדש שהקים betosee ("הייה השינוי שאתה רוצה לראות"). האתר, שהוקם כדי לעזור למעצבים להתפרנס ולחשוף אותם לקהל הרחב ללא תיווך של בעלי חנויות, קניינים ותערוכות אופנה, מבטא אמונה עמוקה בכוחו של הקהל ובכוחה של האופנה לפלס דרך למהפכה בעולם הצרכנות.

Michael Hadida | Holon Fashion Week
מייקל חדידה | צילום: בני גם זו לטובה

אבל, התיווך בין הקהל למעצב לא יתמצה רק ברכישה פאסיבית של מוצרים נחשקים, לקהל המבקר באתר תהיה יכולת לקבוע איזה מן הפריטים כדאי לייצר ואיך בדיוק הם ייראו. עיצוב על פי דרישת הקהל וביסוס יחסים מחייבים יותר בינו לבין המוצרים שהוא צורך משמשים כבר לא מעט פלטפורמות בעולם האופנה. אתרים כמו CO.CO מזמינים את הלקוחות להיות שותפות בעיצוב הקולקציה וגם FAMUZA (אחד הסטרטאפים שהוצגו ביום הסדנאות בכנס על ידי מקאן תל אביב וגיקטיים) מציעה חוויית קניות חדשה המתבססת על חוכמת המונים.

Michael Hadida | Holon Fashion Week
מייקל חדידה מציג את האתר betosee | צילום: בני גם זו לטובה

הרבה מאוד שאלות אתיות עולות מהפלטפורמות החדשות המציעות לצד חוויית קנייה משופרת גם איסוף מידע וניטור של הרגלי הצריכה. כך, פלטפורמות כמו AWEAR המאפשרת זיהוי מרחוק של פריט אופנה והיכן ניתן לרכוש אותו או SNAPGET, המאפשרת לך לרכוש מוצרים דומים באופן מיידי, מעוררות חשש כבד לצד סקרנות רבה. רגשות שמשיבים אותנו לרגע לשאלות ששואלת אגי משעול "אז מה זה מוזה? ציפור רבת יופי? מלאך? דמון שמסעיר את הדם?"

*סייעה בהכנת הכתבה: מיה טנא-פרנקל

עיצוב אופנה
שבוע האופנה חולון
הרצאות וסדנאות עיצוב למבוגרים
כתבות
דרושה שמלה לאירוע סוף העולם
טל אמית
במאמר שהתפרסם בקטלוג התערוכה "איריס ואן הרפן" שהוצגה במוזיאון חרונינגר בהולנד, מספרת ואן הרפן שאנשים העירו לה שהם מרגישים פחד מול העיצובים שלה ותוהה למה הרגש שאותו הם מביעים הוא פחד, "הרי השמלה לא תתקוף אותם לעולם," היא אומרת.
להמשך »
מוזיאון האופניים של אלון וולף
פרויקט מיוחד לקראת תערוכת החורף (נובמבר 2013) של המוזיאון שתאפשר מבט קרוב על אחד האובייקטים הייחודים בעולם העיצוב התעשייתי - אופניים.
להמשך »
כתבות
חפצים כגיבורים ספרותיים
מיה דבש
נרטיבים וסיפורים הם בראש ובראשונה מבנים של שפה. מחקרים מוכיחים שהיכולת לספר סיפור קיימת כבר אצל ילדים בני שנתיים וחצי. היא משמשת אותם לצורך ארגון העולם הסובב אותם, מסייעת להם להבינו ולהעניק לו משמעות.
להמשך »
© כל הזכויות שמורות למוזיאון העיצוב חולון, 2010   |   ניוזלטר   |   יצירת קשר   |   תנאי שימוש   |   הקמת האתר: סייברסרב   |   עיצוב: ™wuwa   |   צילומים: יעל פינקוס