אודות | צור קשר | עיתונות | ידידים | מגזין | ניוזלטר | ספריית החומרים | العربية | English  
מידע למבקר תערוכות אוספים לוח ארועים חינוך
גליון 13#
יולי - נובמבר 2015
סאגה שלמה
עדי המר 29 ספטמבר, 2015 /

לפני מספר שבועות נסגר שבוע האיור שהיה שבוע גדוש, וכלל עשרות מוקדים, רובם בתל אביב. הוא סוקר בהרחבה יתרה ובין התערוכות ניתן היה לזהות כמה מעניינות בהן ניכר משב רוח רענן באוצרות ובחוויית המבקרים. בחרנו תערוכה אחת שסיקרנה אותנו במיוחד בה שיתפו פעולה מעצבים תעשייתיים ומאיירים שאצרה אדריכלית לימור יוסיפון-גולדמן יחד עם ליאור ימין. לא רק עניין "השידוכים", כפי שכינו את שיתוף הפעולה הזה, הוא מה שעורר בנו את הסקרנות אלא גם העובדה שהתערוכה התקיימה בחלל של סאגה - חנות עיצוב חדשה ומבטיחה, שהיא ספק חנות רהיטים וספק גלריה לעיצוב, מבית היוצר של החנות המצליחה "אסופה", שפועלת בסמוך כבר מספר שנים.

תערוכות עיצוב באופן כללי מעלות שאלות רבות בדבר מהותן. מה הערך של תערוכת עיצוב אם ניתן לראות ואף להשתמש בחפצים היומיומיים בביתנו או להכנס לחנות עיצוב, לצפות ולרכוש את אותם האובייקטים? זוהי שאלה קשה, עימה מתמודדים אוצרים לעיצוב ומעצבים (בנושא זה ראו את הכתבה מחשבות על מוזיאונים ועיצוב). השאלה הופכת מורכבת אפילו יותר כשתערוכת עיצוב מוצגת בחנות עיצוב, בה המוצרים מיועדים למכירה מיידית ועומדים בסביבה שונה במיוחד מהקוביה הלבנה המוזיאלית. אז, הצופה עלול לצאת מבולבל ולתהות על מה כל המהומה. נוסף על כך גם ההיבט האתי של יצירת אובייקט שימושי עבור תערוכה שחלק ממבקריה המזדמנים הם לקוחות המגיעים לחנות עם כוונת רכישה. ומה קורה כשהתערוכה ננעלת? האם המוצרים ממשיכים להמכר בחנות? 


אזור התערוכה "סינדיקט" בחלל של סאגה (צילום: איתי בנית)

השם של התערוכה מביא עימו הבטחה: "סינדיקט" (באנגלית: syndicate) הוא מונח ששייך לעולם הכלכלה ומשמעותו היא התאגדות או התארגנות של שני יחידים או יותר למטרת פרויקט משותף שהוא מעבר ליכולתם העצמאית. ואכן, בחלק מן הפרויקטים הדו מימד והתלת מימד יצאו מגבולותיהם הברורים ונפגשו איפשהו באמצע. יחד עם זאת בחלק מן השידוכים התוצאה אכזבה מעט, כאשר איורים פשוט הודבקו על אובייקטים תלת מימדיים.  

חלק גדול מן המעצבים ב"סינדיקט" מציגים ומוכרים באותו החלל גם עבודות אישיות שלהם, מוצרים שנעשו לפני כן ואינם חלק מהפרויקט. עובדה זו, דווקא אפשרה למבקרים לבחון את טיב השידוך והאם באמת הוא הביא עימו משהו חדש שלא היה ניכר בעבודת המעצב העצמאית. יחד עם זאת, מבחינה ויזואלית גבולות התערוכה לא היו ברורים במיוחד והחלק בחלל בה הוצגה התערבב עם כל מה שסביב ויצר מעט בלבול.


אזור התערוכה "סינדיקט" בחלל של סאגה (צילום: איתי בנית)

התערוכה כללה סך הכל 14 שידוכים של מעצבים ומאיירים. לשם ההפרדה מחלל החנות הקבוע הוצבו האובייקטים על שולחנות מתכת יחודיים השונים מאלו שסביב ועל ידם כיתוביות. בלטה לנו במיוחד עדינותן של כוסות הקרמיקה של יונתן הופ ואסנת פייטלסון והאופן בהן הן יוצרו לא היה ברור מיד. האיור עם הצורות האורגניות היה כתבליט שברירי על גבי הכוסות הגיאומטריות שלרגעים נראו כאילו עשויות מקרטון ולא מקרמיקה. 


יונתן הופ ואסנת פייטלסון (צילום: עידו אדן)

מעצבת התאורה נעמה הופמן והמאייר גידי גלעם (signor Gi) שיתפו פעולה ויצרו גופי תאורה כמעט דו מימדיים, שהם המשך לסדרה קיימת של הופמן. האיור עם הקו הילדי בגופים נראה במבט מרחוק כחוט רקמה שחור שמקיים דיאלוג עם האור הבוקע ממרכז הבד וגם עם חוט החשמל שנראה כמו המשך של האיור על גבי הקיר.  


נעמה הופמן וגידי גלעם (צילום: עידו אדן)

כמו בכל מערכת יחסית ניכר היה גם בשידוכים אלו כי יש צד אחד שנוטה לתת את הטון. לרוב היה זה המעצב התעשייתי "כבעל המוצר" והמאייר כאמור היה לעיתים רק זה ש"הניח" את האיור שלו על גבי המוצר והתאים עצמו אליו. בשניים מהפרויקטים בסינדיקט דווקא לא ניתן היה לזהות מיהו בעל הטון כי הדמויות הדו-מימדיות "התרוממו מן הדף" והיתה נכרת הרמוניה של ממש בשיתוף הפעולה. בפרויקט האילוסטרטיבי של אוהד בנית וגפן רפאלי הדמויות אותן איירה רפאלי לטקסטים שכתבו השניים הפכו לדמויות בעלות חיים משלהן כשבנית העביר אותן לקבצי מחשב והם הודפסו במדפסת תלת מימדית. הדבקתן על גבי ספרים ישנים הפכה את התהליך לתוצר המשלב מספר טכנולוגיות שחוברו יחד הודות לשידוך המוצלח. 


אוהד בנית וגפן רפאלי (צילום: עידו אדן)

גם בשיתוף הפעולה בין סטודיו מג'נטה הותיק והמאיירת אורי גאמי הפכו הדמויות לתלת-מימדיות והותאמו להן מעיין מיטות נירוסטה שהתחקו אחר תנועתן. התוצאה משעשעת במיוחד וכמעט ניתן היה לחוש בתנועה שלהן על גבי "מתקני השעשועים" המזעריים. 


סטודיו מג'נטה ואורי גאמי (צילום: עידו אדן)

שיתופי פעולה בין מעצבים גרפיים למעצבים תעשייתיים מתרחשים לא מעט גם מעבר לתערוכות יזומות. הם כמובן מבורכים ומביאים עימם חיבורים מעניינים של חשיבה דו מימדית מול תל מימדית המאתגרת את כל אחד מן הצדדים. עם זאת, בסינדיקט נוצרה התחושה כי הבחירה להציג את התוצרים בסביבה הטבעית להם לכאורה, יחד עם זאת היא זו שדווקא העיבה על חווית המבקר כשהגבול בין תערוכה לחנות היה מטושטש במיוחד.

את האוביקטים שהוצגו בתערוכה עדיין ניתן לרכוש בסאגה ועכשיו בהנחה מיוחדת של 10% 


מבט מבחוץ אל תוך חלל החנות סאגה (צילום: איתי בנית)

כתבות
הדים מן העבר | בוגרים 2015
עדי המר
בעידן של הצפה בטכנולוגיות חדשניות לחיים נוחים יותר, נעים להיזכר, שעד לא מזמן היה אובייקט חביב וחיוני שקראו לו "דחליל", ושהורינו נהגו לשמוע מדי ערב תקליטים במכשיר הפטיפון. עוד יותר נחמד, לשוב ולהשתמש בדרך חדשה בחפצים אלו ולהאט במעט את מרוץ הטכנולוגיה, שלעיתים רומס את הערכים הנוספים שהיו בחפצים שאבד עליהם הקלח.
להמשך »
רואים סאונד בעיניים – סיור בתערוכות הבוגרים מנקודת שמיעה
צוות המוזיאון
יצאנו לבחון כיצד הסאונד בא לידי ביטוי בפרויקטים של בוגרי בתי הספר לעיצוב 2017
להמשך »
כתבות
נדרש חזון | מילנו 2011
מיה דבש
"אני עייף מעיצוב" - תחת הכותרת הזו החל רוברט טימן, העורך של מגזין העיצוב FRAME את הרצאתו המרתקת. ההרצאה שסקרה את תערוכת העיצוב במילנו ואת הטרנדים המובילים בעולם העיצוב בשנים האחרונות שיקפה נקודת מבט אישית של מי שמתבונן ומסקר את התחום כבר למעלה מ-15 שנה ומשווע לשינוי.
להמשך »
© כל הזכויות שמורות למוזיאון העיצוב חולון, 2010   |   ניוזלטר   |   יצירת קשר   |   תנאי שימוש   |   הקמת האתר: סייברסרב   |   עיצוב: ™wuwa   |   צילומים: יעל פינקוס