אודות | צור קשר | עיתונות | הצטרפות | מגזין | ניוזלטר | ספריית החומרים | العربية | English  
מידע למבקר תערוכות אוספים לוח ארועים חינוך
גיליון 14#
נובמבר 2015 - מאי 2016
חדשות
בעצם, למה לא
עדי המר 30 נובמבר, 2015 /

בעצם למה לא? 
כמה מעט פעמים אנחנו שואלים את עצמנו את השאלה הזאת כשאנחנו נתקלים בדברים שנדמה שהם מוחלטים וסגורים. חיימה חיון שואל את עצמו את השאלה הזאת כמעט מידי יום ואת התשובות הוא הופך למוצרים ששוברים את דרכי החשיבה המקובלות, משלב נושאים שנראים לכאורה בלתי אפשריים ונע ללא הרף בין רצינות תהומית לשעשוע והומור.


חיימה חיון בסיום ההרצאה, משיב לשאלות הקהל

חפצים עם פנים 
חיימה חיון באמת מאמין שכל דבר שהעיניים פוגשות במהלך יום שגרתי יכול להוות מקור השראה לעבודה מנצחת ושאובייקטים נמצאים כל הזמן בתנועה מתמדת. הוא אפילו בטוח שיש לחפצים פנים ושהם מנהלים בינהם דיאלוג ומידי פעם מדברים גם עם המשתמשים שלהם. "מקורות השראה לא מחפשים במגזינים וספרים. צריך להסתקרן, לפגוש ולשוחח עם אנשים מעניינים ולמעשה להתהלך באופן קבוע עם אותו רעב בריא לרעיון הגדול הבא", כך אמר חיון בהרצאה בפני אולם מלא שכלל מספר לא מבוטל של מעצבים.  


מסיכות (צילום: בן קלמר) 

עיצוב נגיש 
מיד כשעלה על הבמה, סיפק חיון את הסקרנות המתבקשת לגבי שמו והצביע על כך ששמו הלא ספרדי, שדומה יותר לשמות הישראליים, מעיד גם על קרבתו וחיבתו לישראל. בחן יוצא דופן ובמבט ביישן לכאורה, ספק של ילד שזה עתה עלה על במה בפעם הראשונה וספק של דמות אותה הוא נהנה לשחק, הוא החל לפרוש בפירוט רב בפני המשתתפים המרותקים את המחשבות מאחורי הפרויקטים המגוונים שלו. את המשפט What you see is what you get ניתן לומר על חיימה ובאותה מידה בדיוק גם על העבודות הססגוניות שלו. מקורות ההשראה שלו ברורים וישירים ואין בתהליך העשייה את אותה ההתחכמות שלא פעם גובלת בריחוק, אותו ניתן לראות אצל מעצבי על אחרים. הנגישות שמוקרנת מן האישיות שלו מאפיינת גם את העבודה שלו. 


חיימה חיון עונה על שאלות הקהל (צילום: מעיין יחבס)

כמעט במקרה
חיימה חיון למד עיצוב תעשייתי במדריד אבל את דריסת הרגל הראשונה שלו עשה דווקא דרך עולם האמנות. לתפיסתו "אין הבדל באמת בין עיצוב לאמנות ואדם יכול להיות כל מה שהוא טוב בו", הוא אומר. האופן בו הוא מתאר את עבודותיו נשמע כמעט נון-שאלנטי כאילו הכל נעשה כמעט ללא מאמץ, אבל עיון בספרי הסקיצות שלו מגלה עבודה רצינית ומאומצת, מוקפדת עד לפרטי-פרטים. את השם למיצב בארוק דיגיטלי ים תיכוני שלף חיון מהשרוול כשנשאל על ידי עיתונאית מה שם העבודה, עוד בטרם היה לה כזה. "אמרתי לה שזה מאוד בארוקי, ויש בזה גם משהו דיגיטלי ו... אפילו ים תיכוני! אז החל מאותה שיחה ספונטנית שמה של העבודה הפך להיות בארוק דיגיטלי ים תיכוני", סיפר חיון. לעומת זאת, את מיצב השחמט הגדול בכיכר טרפלגר בלונדון מ-2009, הטורניר, עשה חיימה תוך זמן קצר במיוחד אחרי שענה בחיוב להצעה מבלי לחשוב מה זה אומר מבחינת זמנים, ("אנחנו המעצבים קודם כל אומרים כן להזדמנות ואחר כך חושבים איך אנחנו הולכים לעשות את זה") הוא עשה בעבודת יד סיזיפית שגבתה ממנו מחיר כבד של שעות עבןדה אינסופיות שנראה היה שלעולם לא יסתיימו.


ספרי סקיצות המוצגים בתערוכה פאנטסטיקו (צילום: בן קלמר) 


מעצבים לובשים שחור
הוא מבקר בעדינות את עולם המעצבים בו נוטים ללבוש גוונים שונים של שחור בכל פתיחת תערוכה או יריד וחושב שצריך לקחת את הדברים קצת פחות ברצינות. "איפה הצבעים?" הוא שואל. למה שהספה לא תהיה בעצם גם בורוד וגם בתכלת? וכשהוא עובד על פרויקט שמתובל הפעם בגווני כחול הוא גם לובש באותה התקופה ג'קט כחול ונועל נעליים כחולות. כל כולו חי ונושם באופן טוטאלי את הפרויקט. יחד עם זאת, הצבעוניות שבהופעתו והקלילות וההומות שהוא מתבל בהם את סיפוריו יכולים להטעות, ברור לחלוטין שהוא משקיע רצינות רבה בעבודתו שאם לא כן, עשייתו לא היתה יכולה להיות כה עשירה ומגוונת, והוא לא היה מדורג בגילו הצעיר יחסית כאחד מעשרת המעצבים המובילים ביותר בעולם. 


חיימה חיון (צילום באדיבות סטודיו חיימה חיון) 

הזדמנות פז
הכול אצל חיימה קשור לחוויות היומיום הפשוטות שלו והוא אלוף בלהפוך נסיבות או אילוצים לזהב. בתחילת הקריירה שלו, פנה לעסוק בקרמיקה כי זה פשוט חומר זול וכשהחל לעבוד עם חברת הקריסטל הצרפתית הוותיקה בקארה ראה זאת כהזדמנות פז לעשות לכלים מבית סבתא טובה ולתת להם פרשנות עכשווית. אורח חייו משתקף בגלוי בעבודותיו ואי אפשר להתבלבל - הוא אוהב את מה שהוא עושה. אלה הם חייו. להיות אמן או מעצב זו לא העבודה שלו. הוא פשוט חי ונושם את העשייה שלו. הצופים הרבים יצאו מההרצאה עם כמה נקודות מעניינות למחשבה, שוודאי אינן מסתכמות רק באיך עושים חפצים יפים. 



מבט אחורי על כסא RO שעיצב חיון לחברת הרהיטים פריץ הנסן (תמונה באדיבות סטודיו חיימה חיון) 

 

חדשות
ממציאים את הגלגל
צוות המוזיאון
במסגרת הכנס Going Dutch, שנערך במוזיאון ביום רביעי האחרון (19/4/14) בשיתוף שגרירות הולנד בישראל, לציון סיומה של תערוכת האופנים "ללא מעצורים" התקיים גמר תחרות עיצוב מתקני אופניים שייבנו ברחבי הארץ על ידי משרד התיירות והחברה הממשלתית לתיירות (חמ"ת).
להמשך »
חדשות
קראפט ישן קראפט חדש | הפתיחה: 7.1.16
התערוכה שתפתח השבוע בבית בנימיני היא תוצר של תהליך עבודה המשותף ליוצרי קראפט שפועלים בשדה כבר שנים רבות ומתבוננים בשינויים החשובים החלים בו. המפגשים עם היוצרים העלו שאלות רבות שעסקו במשמעותו של קראפט בימינו, זהות היוצרים בשדה זה והאתגר ליצור קראפט בעולם משתנה.
להמשך »
כתבות
עיצוב ישראלי בשבוע העיצוב ברצלונה 2014
במהלך ביקור במוזיאון העיצוב חולון, הכריזו ראש עיריית ברצלונה, מר חוויאר טריאס, וראש עיריית חולון, מר מוטי ששון, על השתתפותה של ישראל כמדינה אורחת בשבוע העיצוב של ברצלונה 2014.
להמשך »
© כל הזכויות שמורות למוזיאון העיצוב חולון, 2010   |   ניוזלטר   |   יצירת קשר   |   תנאי שימוש   |   הקמת האתר: סייברסרב   |   עיצוב: ™wuwa   |   צילומים: יעל פינקוס