אודות | צור קשר | עיתונות | הצטרפות | מגזין | ניוזלטר | ספריית החומרים | العربية | English  
מידע למבקר תערוכות אוספים לוח ארועים חינוך
גיליון 14#
נובמבר 2015 - מאי 2016
איזה מכסה ביוב יפה
מרב רהט 03 אפריל, 2016 /

כמה פעמים צעדתם ברחוב ונעצרתם על מנת להביט על יופיו של מכסה ביוב ברחוב? במעבר קליל על תמונות על גבי כרטיסי זיכרון מתוך המצלמה שלי הסתבר לי שאני עושה את זה רבות (למשל כאן ביפן)



בשנים האחרונות ניתן לזהות עיסוק הולך וגובר באסתטיקה של מכסי ביוב ברחבי העולם. מעבר להצפת מוטיבים דקורטיביים של מכסי פתחים "סטנדרטיים" בהם משתמשות עיריות בכל רחבי העולם באמצעי תקשורת שונים (למשל כאן), עולות גם דוגמאות של מכסי ביוב שמותחים את גבולות הפונקציה והופכים ליצירות אמנות במרחב הציבורי (למשל כאן). עם זאת, רב העיסוק במכסי הביוב נותר בטריטוריה לה הם נועדו.

ענת נגב, שזיהתה גם היא את האסתטיקה והפוטנציאל הטמונים במכסי המתכת, לוקחת את הדיון אודות האסתטיקה של המכסים צעד אחד קדימה, מוציאה אותם מסביבתם הטבעית והופכת אותם לחפצי אמנות המוצגים בגלריה. בתערוכה "חותם", המוצגת בימים אלה בגלריה פריסקופ בתל אביב, היא משתמשת באסתטיקה של מכסי הביוב כאמצעי לשאלת שאלות אודות היחסים בין פנים וחוץ, בין מרחב עירוני לבין מרחב פרטי, ובין לכלוך לבין ניקיון.



נגב מספרת שהפרוייקט של מכסי הביוב התחיל כשהיא הלכה ברחובות דרום תל אביב בזמן שיפוצים וכל המדרכות היו הפוכות. לדבריה "היה צריך ללכת ממש בזהירות ולכן הלכתי עם הראש באדמה". הסטת המבט וההתבונות כלפי מטה הובילה אותה לגילוי שכל מספר מטרים יש מכסה הסוגר מעל פתח ביוב או פתח צנרת כלשהי, ושכל מכסה כזה מכיל דפוסים אסתטיים, לצד מידע שרלוונטי ליצרן ולגוף המזמין - שם העיריה, פונקציה אותו המכסה ממלא (כדי שידעו מה לפתוח בשעת הצורך), שנת הייצור ואפילו תו תקן.

המבט על מכסי הביוב בסביבה הכיאוטית הוביל את נגב למחשבה על הוצאת מכסים אלה מהקשרם. כמעצבת, בוגרת HIT בעיצוב תעשייתי ובוגרת בצלאל בעיצוב קרמי וזכוכית, היא נעה בין שדה תעשייתי לעולם של אמנות וקראפט. לדבריה העיסוק באסתטיקה תמיד ענין אותה והיא שואפת שכל דבר שהיא עושה יהיה גם "יפה". מהלך מחשבתי זה הוביל אותה להרים את מכסי הביוב מהאדמה ומההקשר המלוכלך המיוחס להם, להכניס אותם מהמרחב הציבורי הביתה ולהפוך את חותמן של יציקות המתכת מן הרחוב לקערות קעורות מחומר קרמי המשמש כלי אכילה, לשולחנות קפה דקורטיביים ולקמעות הגנה המבוססים על סמלים המעטרים את מכסי הביוב (למשל דימוי האריה העומד, המשמש סמל עיריית ירושלים, שהופך לכאורה לקמע מגן).



בטקסט התערוכה מסביר האוצר רועי מעיין, את התימה של התערוכה ככזו הקושרת "בין האוכל הנאכל ‘במקומו הטבעי' לבין תוצרי האוכל, אשר צריך לשמור על המרחב העירוני מפניהם" כמו כן הוא מסביר את הבחירה ב"חותם" כשם לתערוכה: "הביוב. החוֹתָם (במובן מכסה, פקק, סוגר) שחותם את ה״לכלוך״ מלעלות למפלס העליון, הנו גם חוֹתָם של העיריות (במובן של סימן מוטבע בחומר) שמשאירות באמצעותו את חוֹתָמָן (במובן רושם, השפעה) כמגינות הרחוב מהלכלוך".



אחד האלמנטים שנגב גילתה בתהליך העבודה לקראת התערוכה היה היכולת שלה להשפיע על הטקסט שמוטבע ביציקות המתכת, לא על ידי כתיבת טקסט חדש, אלא על ידי מחיקה של אותיות מתוך הטקסט הקיים. מבחינתה תחום זה - למצוא מסרים חבויים בתוך הטקסט הקיים - הפך למקור עניין עצום בפני עצמו. היא מדגימה: "למשל הכיתוב עיריית חיפה, ביוב הופך לעירי יפה, ביוב ; עיריית תל אביב יפו יכולה להפוך לעירי ביב, וגם עיר אביב (ביום אופטימי); הכיתוב עיריית הרצליה על גבי מכסה של מצלמות יכול להפוך עיר צל ה' - די מפחיד".

נגב מספרת שמעבר לאלמנטים האינפורמטיביים מכסי הביוב משמשים עבור הרשויות המקומיות סוג של במה להעברת מסרים אותם הם רוצים לקשור לתדמית העיר. כדוגמה היא מצביעה למשל על עיירות הדרום שמציגות סמלים שמשלבים אלמנטים של תעשייה ותורה או תעשיה וידע.



לדבריה של נגב, שזו תערוכת היחיד הראשונה שלה, מדובר רק בתחילתו של פרויקט ומסע אותו היא מתכננת להמשיך ולקיים גם בערים נוספות בעולם ובימים אלה היא מתחילה לרקום קשרים לצורך המשכו. אז אולי בפעם הבאה שתצעדו ברחוב, תסתכלו אל הרצפה ועל מכסי הביוב במבט קצת אחר.

בשבת 9.4 בשעה 12:00, רגע לפני נעילת התערוכה, יתקיים שיח גלריה אחרון עם נגב ועם אוצר התערוכה רועי מעיין. הכניסה חופשית.

"חותם"- ענת נגב ; אוצר: רועי מעיין ; גלריה פריסקופ, רח' בן יהודה 176, תל אביב


קרדיט צילומים: שי הלוי, חיים ישראלי, מירב רהט

 

בין האובייקט
ליבי סלרס
מתוך קטלוג התערוכה "ננדו במוזיאון העיצוב חולון" | דרך האובייקטים של ננדו, מעלה ליבי סלרס לדיון את השיח העכשווי בעולם העיצוב, העוסק טשטוש קווי המתאר הצורניים של האובייקט וקריאת תיגר על גישות פונקציונליות אורתודוכסיות ומובילה ליצירתם של אובייקטים שרבים מהם נמצאים במצב דומה של תנועה.
להמשך »
בין קרפאט מסורתי לטכנולוגיה חדשנית
מירב רהט
התערוכה "לכופף מוסכמות" של סטודיו COZY עוסקת במפגש בין קראפט וטכנולוגיה ומציעה כמה רגעים של נחת ואופטימיות שמאירים את היומיום.
להמשך »
המלצות
רעשנים רועשים | יעקב קאופמן
תערוכה חדשה במוזיאון ישראל, מציגה כ-150 דגמי התכנות של רעשנים שעיצב וייצר יעקב קאופמן תוך מחקר מבני, טכנולוגי וחומרי. קאופמן מכיר היטב את הרעשנים של פורים, אבל רק כשנתקל ברעשן מסוג שונה, עשוי במבוק, נתן את דעתו על הזיקה שבין המבנה והחומר של החפץ ובין התנועה והרעש שהם מפיקים (פתיחה: 9 בפברואר, 2017)
להמשך »
© כל הזכויות שמורות למוזיאון העיצוב חולון, 2010   |   ניוזלטר   |   יצירת קשר   |   תנאי שימוש   |   הקמת האתר: סייברסרב   |   עיצוב: ™wuwa   |   צילומים: יעל פינקוס