אודות | צור קשר | עיתונות | הצטרפות | מגזין | ניוזלטר | ספריית החומרים | العربية | English  
מידע למבקר תערוכות אוספים לוח ארועים חינוך
גיליון 14#
נובמבר 2015 - מאי 2016
המלצות
מאבדים את לוס | הפתיחה: 16.4
07 אפריל, 2016

מאבדים את לוס | אוצרת: מירב רהט | פתיחה: 16.4, 11:00 נעילה: 28.5 | גלריה פריסקופ, תל אביב

מוטיבים דקורטיביים הופיעו רבות לאורך ההיסטוריה של עולם העיצוב אך זכו ליחס שונה בתקופות שונות. בשנת 1908, עם מפנה המאה ה-20, פרסם האדריכל אדולף לוֹס (1870-1933 ,Adolf Loos) מאמר מכונן בשם קישוט ופשע שבו הוא טען בין היתר כי חברה מתקדמת אינה זקוקה לקישוטיות. לוס ראה בזמן ובמשאבים המוקדשים ליצירת קישוטים ביזבוז של כח אדם, כסף וחומרים, וגרס כי הוספת קישוט מהווה שימוש לרעה בחפץ השימושי. דמותו של לוס והטקסטים שהוא כתב השפיעו על הדיון בסוגיות אסתטיות ואידאולוגיות סביב עיצוב בעידן המודרני והן בעלות משמעות ונוכחוֹת בדיון אודות עיצוב עד ימינו אנו. עם זאת בהתבוננות על אובייקטים וסביבות בשדה העיצוב העכשווי ניתן לראות שעמדתו של לוס - שאיפיינה את תפיסת העיצוב המודרנית - הלכה והתפוגגה, ויחד עם תפיסת העיצוב הפוסט-מודרנית, השינויים הטכנולוגיים ולידתה של קטגוריית עיצוב-אמנות, הולכת ומתעצמת בשדה העיצוב נוכחותם של אובייקטים בהם הערך האסתטי-דקורטיבי עולה על ערך השימוש שלהם.


יעל פרידמן

התערוכה מאבדים את לוֹס מציעה הצצה לאופן בו מעבדים מעצבים ישראלים בני זמננו מדיסציפלינות שונות בשדה העיצוב, את הרעיון של קישוט בעיצוב עכשווי, וחושפת גישות שונות לנושא. אצל חלק מהיוצרים בתערוכה הדקורציה היא שפה חזותית המאפיינת את יצירתם והיא זו שמבנה את עבודותיהם. אחרים השתמשו בתערוכה כהזדמנות להתדיינות עם הטקסט של לוֹס ועם שאלות דוגמת מהו קישוט ומה מקומו בשדה העיצוב, מאה שנים אחרי שלוס הכריז עליו כפשע. בין המעצבים יש מי שמתכתב עם אלמנטים דקורטיביים מן ההיסטוריה של העיצוב ויש מי שמבנה את הדקורציה כאלמנט בסיפור אותו מספר האובייקט. חלק מהמעצבים משתמשים בבחירות הדקורטיביות על מנת להאיר סוגיות תרבותיות דוגמת יחסים בין אדם וטבע, בין טבע וטכנולוגיה ובין אדם וטכנולוגיה, בעוד אצל אחרים זהו אמצעי להטבעת תכנים אישיים לתוך היצירה. מוטיב הזמן הנקשר לפעולת הקישוט העמלנית עולה ומתחדד למול העבודות הסיזיפיות משהו, כאשר ברקע נוכח גם הדיון המתמשך סביב קישוט ומגדר - מהו קישוט? מי מתקשט? כמו גם מי יוצר את הקישוטים ובאיזה אופן?


מאור אהרון

משתתפים ע"פ סדר א-ב: איריס ארד, איתמר שגיא, גליה ברקוביץ, גלית שבו, דליה פיש-בנארי, יעל פרידמן, מאור אהרון, נועה טמיר, סטודיו מג'נטה, עדנה פישר, ענת גולן, קבוצת אוממי ((UMAMY, רות נעם, שחר זיו, שי שניידרמן, שלומי איגר

גלריה פריסקופ לעיצוב וניאו קראפט , רח' בן יהודה 176 תל אביב.

פתיחת התערוכה שבת 16.4 בשעה 11:30
נעילת התערוכה שבת 28.5 בשעה 14:00
שעות פתיחה: שני -חמישי 17:00-20:00 , שישי-שבת 13:00-11:00


גליה ברקוביץ'

 

תערוכות
עיצוב-אמנות
אומנות וקראפט
המלצות
צופים בבית המפל
צוות המוזיאון
לסטודנטים, לאדריכלים ולקהל המתעניין הרחב, ספריית סרטים עשירה על אדריכלים בינלאומיים עכשיו בספריית המדיטק בחולון.
להמשך »
המלצות
כלים שלובים - ניסויים בלהיות מעצב
מיה דבש
התערוכה 'כלים שלובים - ניסויים בלהיות מעצב' המפגישה בין שלושה מעצבים: יואב רכס, נועם דובר ומיכל צדרבאום, מציגה סדרה של עבודות חדשות שרובן נהגו ונוצרו בתהליך של דיאלוג משותף ופורה בין השלושה.
להמשך »
כתבות
אופני החיים - מסע אופניים במסלול החיים
אירית גילן
כיצד מתחברים ערכים של שינוי והתפתחות, דווקא לאופניים? הרי עובדה ידועה היא שכלי התחבורה עצמו כמעט לא השתנה מאז המצאתו במאה ה-19, בעוד שלצידו נמצא האדם הרוכב, העובר תהליכים של צמיחה, שינוי והתפתחות מינקות ועד זיקנה. סט שלם של חוויות שונות מתפתחות סביב האופניים, ונדמה שלכל שלב בחיים, הם ממלאים צורך ייחודי ושונה מקודמו.
להמשך »
© כל הזכויות שמורות למוזיאון העיצוב חולון, 2010   |   ניוזלטר   |   יצירת קשר   |   תנאי שימוש   |   הקמת האתר: סייברסרב   |   עיצוב: ™wuwa   |   צילומים: יעל פינקוס