אודות | צור קשר | עיתונות | ידידים | מגזין | ניוזלטר | ספריית החומרים | العربية | English  
מידע למבקר תערוכות אוספים לוח ארועים חינוך
גיליון נוכחי
יולי 2017 - נובמבר 2017
סוף העולם | המחלקה לעיצוב אופנה שנקר 2017
ענת רן 09 יולי, 2017 /

הסדרה אנושיים (המבוססת על הסדרה השבדית "אנשים אמיתיים") מצביעה על כך שיש מרחק קטן בין בני אדם לרובוטים בעלי אינטליגנציה מלאכותית, ושיום יבוא והיצורים המתוכנתים יוכלו לעשות כמעט הכל במקומנו ואפילו להביע רגשות. העתיד הוא כבר כמעט ההווה שלנו; מדפסות תלת מימד, מכונות לעיבוד שבבי ולייזר הם רק חלק מהטכנולוגיות שמחליפות מעשה ידי אדם ומבטלות את הצורך בו. יחד עם זאת, הקהל שיודע להעריך עבודות יד, תפירה עילית והדפסה על נייר, יודע שאף מכונה לא תחליף תפירה ביד ושזירת אלפי אבנים קטנטנות בבד שעוצב ונארג לבד.

נדמה ששאלות מוסריות הנוגעות ליחסים בין בני אדם לרובוטים, לא עולות לגבי היחסים בין בני האדם לאופנה. אופנה יכולה לבטא הרבה מעבר לטרנדים חולפים, רגעים פוליטיים ואמירות אישיות. אופנה יכולה לבשר לנו על עתיד אפוקליפטי ועל מציאות רבודה שמאיימת לבטל את משמעות הבריאה האנושית ולחזק את כל מי שתלוי בתרופות נוגדות דיכאון.

השנה, תצוגת האופנה של שנקר, בדומה לתצוגות קודמות או לתצוגות בוגרים העיצוב אופנה בכלל, הייתה בעיקר אוונגרדית; אופנה שהולכת נגד הזרם ומבשרת משהו חלוצי ומהפכני או יוצרת תפיסה חדשה לגבי משהו קיים. בוגרי שנקר בוחרים במכוון בדרכי ביטוי קיצוניות. אלה אולי לא מבטיחות למעצב הצעיר עתיד משגשג, אבל מבטיחות שאחרי תצוגת הסיום ידברו עליו.

הסגנון העתידני בא לידי ביטוי בלא מעט קולקציות - בנפחים, בחומרים ואפילו בסטיילינג. הבולטת בקטגוריית ההשראה הזו היא לירון שרביט, שעיצבה בהשראת הדארקנט (Darknet) קולקציה המושפעת מהאזורים האפלים של האינטרנט והציג שתי מערכות לבוש מעניינות, בהן מעיל פוך עצום בעל שובל שלא יישכח במהרה.


לירון שביט (צילום: רפי דלויה)

הקולקציה שם בדוי של עמרי כהן עסקה בדימוי עצמי ועיוותו והדגישה את האינטימיות של האדם מול עצמו; אבל הדגישה גם עד כמה החשיפה שלנו היא אמתית ועד כמה ההסתרה אפשרית. כהן השתמש בצבעוניות שכללה שחור, אפור, כסף וצבע גוף ובחומרים כמו צמר, צמר משי, סטן משי, קטיפה, לייקרה, ספנדקס, טול פלסטיק, ציפוי כרום וניקל. בתוספת המשקפיים השחורים וההדפסה בתלת מימד, נוצר מראה עתידני ומושחר.




עמרי כהן (צילום: רפי דלויה)

הקולקציה משחקי עתיד מול זיכרונות עבר של עדי אייזברוך, המיועדת לגברים ולנשים, עוצבה בהשראת משחק הלגו. אייזברוך יצרה עולם צבעוני של משחקי פירוק והרכבה, מבניות ודימיון. המרכיבים המוכרים של קוביות הלגו עברו דה הומניזציה וקיבלו משמעות של פריטים עתידניים וחדשניים. השימוש בהדפסות ידניות ובהדפסות פלקס ליצירת מראה פלסטי ובחומרי סיליקון שיצרו משטחי בד תלת מימדיים עם חיבורים של חלקי פרספקס הצליח להעביר את התחושה של עידן התמימות הילדותי שעושה קפיצה לעולם המבוגרים המתוחכם יותר.

השילוב של אוונגרדיות אפלה לצד אופטימיות שלאחר סוף העולם שעלה מהתצוגה העלו בזיכרון את הספר תחנה אחת עשרה של הסופרת הקנדית אמילי סנט ג׳ון מנדל (2014). אחת הסיבות לעניין הרב שמעורר הספר היא בחירתה של הסופרת לא לתאר את שנות האלימות שלאחר פרוץ המגיפה (למעט כזיכרונות מקוטעים ומטושטשים של אחדים מהגיבורים), אלא לדלג עשרים שנים קדימה, אל ראשית תקופת שיקום האנושות. כך, גם תצוגת האופנה של שנקר שהציגה נקודות מבט מגוונות על שאלות עמוקות של זהות שמתבטאות בקולקציות מרהיבות, מתוחכמות ומורכבות, נראתה כמו רומן פוסט-פוסט-אפוקליפטי.


עדי אייזברוך (צילום: רפי דלויה)

* תערוכת הבוגרים של שנקר תיפתח ביום ג', 18 ביולי 2017 בשעה 20:00 ותהיה פתוחה לקהל הרחב חינם, עד ליום ו', ה-28 ביולי. ביום האחרון של התערוכה, יום ו', 28.7, תתקיים המכירה השנתית של הבוגרים, אשר יציעו פריטי לבוש ואביזרים מעוצבים מקולקציות הגמר.


תערוכות
עיצוב אופנה
ממעצבות למשתמשות
עדי המר
טעם, מושג סובייקטיבי וחמקמק, המזוהה יותר עם קישוט ופחות עם מהות שוייך בעבר בעיקר לנשים. כיום, יש לנטוש את נושא הטעם ולהתייחס לשאלת זיהוי הצורך המובילה לדיון במוצרים המעוצבים על ידי מעצבות ולמען משתמשות בלבד.
להמשך »
צליל הטקסטיל ברומן הצרפתי של המאה ה-19
ד"ר שושנה רוז מרזל
המאמר יבחן כיצד ניתן להבין, או כיצד ניתן לפרש את הייצוג של צליל הבגד בספרות. מה האזכור הזה מוסיף לעלילה, ליחסים בין הדמויות ולבידולן המעמדי?
להמשך »
כתבות
עיצוב כריטלין
ד"ר ויקטור פרוסטיג
אנו לומדים, מלמדים ומיישמים בתמימות מתווים של תהליכי ותוצרי עיצוב ואיננו בודקים מה המשמעות המצויה מעבר למעשה הפרטני. כל עוד לא נפלנו מעבר לקו התיחום הנורמטיבי, אנו מעדיפים להפנות את המבט ולא להבחין במציאות שעיצבנו.
להמשך »
© כל הזכויות שמורות למוזיאון העיצוב חולון, 2010   |   ניוזלטר   |   יצירת קשר   |   תנאי שימוש   |   הקמת האתר: סייברסרב   |   עיצוב: ™wuwa   |   צילומים: יעל פינקוס