אודות | צור קשר | עיתונות | ידידים | מגזין | ניוזלטר | ספריית החומרים | العربية | English  
מידע למבקר תערוכות אוספים לוח ארועים חינוך
ניוזלטר
החפצנים
ספה
25 מאי, 2021

אנחנו אוכלים ושותים על הספה, אוהבים, רבים ומשלימים עליה. היא מרכז חברתי למארחים ומקום מפלט למתבודדים. לעתים היא מיטה או טרמפולינה, קופת חיסכון או תא וידויים. ולפעמים פשוט יושבים עליה. ספה היא לא סתם כיסא מגודל, אלא ריפוד לגוף ולנפש גם בימים לא פשוטים כאלה. 

ספת "צ'סטרפילד". עוצבה על ידי פיליפ סטנהופ, הרוזן הרביעי מצ'סטרפילד, שהיה מדינאי וסופר בריטי. העיצוב האיקוני - ריפוד העור, טכניקת הקפיטונאז' והמשענת בגובה מסעדי הידיים - הפך את השם "צ'סטרפילד" למונח מוכר בתחום הריהוט. צילום: Pixabay


חמש עובדות על... ספות

  1. המילה "ספה" הגיעה מהמילה הערבית ??? (Suffa) שמשמעותה "ספסל" ונוצרה במצרים בסביבות שנת אלפיים לפנה"ס. בהמשך חדרה לשפות רבות ביניהן אנגלית, פרסית וצרפתית.

  2. הספות הראשונות היו רצפות מוגבהות ומרופדות ששימשו ככס עבור שליטי מדינות ערב בתקופות קדומות. בהמשך הכניסו הרומאים את הספה אל תוך הבית והשתמשו בה למנוחה ולאכילה. לאחר המהפכה התעשייתית הפכה הספה מפריט יוקרתי ששימש גברים מהמעמד הגבוה לרהיט יומיומי שנמצא בכל בית.

  3. אחד מסוגי הספות השונים הוא "ספת התעלפות" - ספה עם משענת בצד אחד בלבד. לא ברור מאין קיבלה את שמה, אבל יש הטוענים שהיא שימשה בעבר נשים שחוו סחרחורות וקוצר נשימה בגלל המחוכים שלבשו. 

  4. ספות במספרים: ספה ממוצעת תשמש את בעליה כארבע שעות ביום במשך 7 עד 15 שנה. היא תארח כ-782 ישבנים לאורך חייה וילדים יקפצו עליה כ-587 פעמים. היא תשמש כמיטה כ-490 פעמים, מעל חצי מהם כתוצאה ממריבה רומנטית.

  5. המושג "גלישת ספות" (Couch Surfing) מתאר סוג של נוודות מודרנית - מעבר משינה על ספה בבית אחד לספה בבית אחר. עם השנים הפכה התופעה לשכיחה במיוחד ובשנת 2003 נוצרה אפליקציה ייעודית למציאת ספות פנויות עבור נוודים בכל העולם.



מתוך תערוכות עבר

התערוכה "סאונד" (יוצרות ואוצרות: ענת ספרן, לילך שטיאט) שהוצגה במוזיאון בשנת 2017 התמקדה בחוש שלרוב נחשב שולי בתחום העיצוב - חוש השמיעה. הספה המעוגלת שהוצבה בגלריה התחתונה אפשרה למבקרים להשתתף במיצב "להיות סאונד", וכך להרגיש, לראות ולהאזין לסאונד בצורה חדשה. 

מה שומעים כשזוכרים בית? רעשי המטבח, שיחות הסלון, לחשושי חדר השינה, ציוצי החצר. נדמה שהאדם המודרני איבד את היכולת להאזין ללא תלות במידע חזותי. לסאונד, אולי יותר מכל אלמנט חושי אחר, יש חיבור פיזי, ישיר ומשמעותי לגוף האדם. מעבר לעובדה שהוא מאפשר התמצאות במרחב ומהווה כלי עיקרי לתקשורת עבור אנשים, בהיותו מבוסס על ויברציות שאנו חשים בגוף, הוא יכול לגרום לנו לשינויים פיזיים, להשפיע על תחושות ורגשות, להכאיב ולענג, להפחיד ולהרגיע ואפילו להשפיע על חושים אחרים. 


"להיות סאונד", יוצרות ואוצרות: ענת ספרן, לילך שטיאט. (צילום: שי בן אפרים)


חפצי תרבות

אחת מככבת בפתיח של "משפחת סימפסון", אחרת נגנבה מהסט ב-"חזרות" ויש את ההיא שטום קרוז קפץ עליה מול עיניה המופתעות של אופרה. מאז נכנסו לבתינו הפכו הספות לפריט הכרחי בכל סלון וניתן למצוא אותן כמעט בכל ייצוג של חיי היומיום - בטלוויזיה, בקולנוע, בספרות ובתיאטרון. 

"בעולם שמשתנה כל הזמן, זו נקודה יחידה של אחידות. אם חיי היו מיוצגים כפונקציה במערכת צירים קרטזית בעלת ארבעה ממדים, המקום הזה, ברגע בו התיישבתי בו בפעם הראשונה, היה (0,0,0,0)." 
שלדון קופר מתאר את המקום הקבוע שלו על הספה, מתוך "המפץ הגדול"


"חברים", עונה 6, "The One with the Cop" (פרק 5), 25 בפברואר, 1991.


מתוך מגזין המוזיאון

במיצב "נוף רך", שעיצבה עבור התערוכה "קופסה שחורה", יצרה המעצבת שרית שני חי מעין אקס טריטוריה בתוך המוזיאון. באמצעות איים, סלעים ובעלי חיים מרופדים, היא מציעה חוויית מנוחה ופעילות עבור ילדים ומבוגרים.

״בשנים האחרונות הולכת ומתחזקת אצלי המודעות להשפעה התרפויטית שיש לטבע על ילדים ומבוגרים כאחד. רציתי להכניס פרגמנטים של טבע מלאכותי (אי אפשר להתחרות עם הטבע) לתוך החלל הדומסטי [...] ולחבר בין החוץ לפנים.״ כך מספרת שרית בראיון שקיימנו איתה עבור מגזין המוזיאון לרגל התערוכה "קופסה שחורה". להמשך קריאה >>


שרית שני-חי, "נוף רך". (צילום: אלעד שריג)
מוזיאולוגיה
מחקר עיצוב
ארכיון
לעצב בשנים-עשר חושים
גלית גאון
כמה חושים באמת יש לאדם? במאמר שנכתב ע"י עבור קטלוג התערוכה "ננדו במוזיאון העיצוב חולון" טוענת גלית גאון כי המוזיאון הוא בין היתר מרחב בו ניתנת אפשרות לאמן את חושינו.
להמשך »
הפצה ופיזור בין המרווחים
נתלי כהן
בתערוכה ננדו: המרווח שבין לבין, מתאפשרות לנו אינסוף חוויית שיטוט. לתפיסתה של נתלי כהן, הדרך המעניינת (והמערערת) ביותר היא כנראה להתפזר, וללכת לאיבוד, במיוחד אם נעקוב אחר מושג ה'הפצה' של דרידה והוגים פילוסופיים אחרים
להמשך »
כתבות
עצרו, עיצוב | בוגרים 2012
מיה דבש
תחת הכותרת "תערוכות בוגרים בעידן של עודף מידע וטווח ריכוז קצר" הושקה בסוף השבוע שעבר תערוכת הבוגרים של הפקולטה לעיצוב במכון הטכנולוגי חולון. "בעידן הדיגיטלי, 'רפרוף' הוא המצב העיקרי של המחשבה שלנו," נכתב במצע התערוכה, "אנו טובעים בים של מידע וזקוקים נואשות לאנשים שבוחרים, מאחסנים ומנהלים את כמות המידע הבלתי נתפשת כדי שנוכל לצרוך אותה ביתר קלות".
להמשך »
© כל הזכויות שמורות למוזיאון העיצוב חולון, 2010   |   ניוזלטר   |   יצירת קשר   |   תנאי שימוש   |   הקמת האתר: סייברסרב   |   עיצוב: ™wuwa   |   צילומים: יעל פינקוס