אודות | צור קשר | עיתונות | ידידים | מגזין | ניוזלטר | ספריית החומרים | العربية | English  
מידע למבקר תערוכות אוספים לוח ארועים חינוך
גיליון 23
דצמבר 2020 - יוני 2021
קופסה שחורה | מדריך קולי
06 יוני, 2021

ברוכים הבאים לתערוכה "קופסה שחורה". נקודת המוצא לתערוכה היא אוסף מוזיאון העיצוב חולון. מבט פנימה אל תוך האוסף מאפשר לנו לדון בהיבט מעט נסתר בעולם העיצוב – מערכת היחסים בין החפצים לאנשים. התערוכה בנויה מארבעה חלקים הפועלים יחד ובנפרד. הגלריה התחתונה עוסקת במהותו של אוסף המוזיאון, בערכו, הרכבו ובהיררכיות שבין החפצים השוכנים בו. בגלריה העליונה מוצגים השתלשלות האירועים ומורכבות היחסים שבין אנשים לחפצים. כך, לאורך התערוכה כולה, מתגלים תהליכי העיצוב והאיסוף כפעולות מתמשכות ורבות משתתפים הנוצרות מתוך דיאלוג בין האנושיים לאלו שאינם.

הגלריה התחתונה

 

קטגוריה 1 | הסוררים

אחד מתפקידיו המרכזיים של המוזיאון הוא שימור החפצים. על המוזיאון מוטלת האחריות לאסוף ולשמר חפצים המוגדרים כנכסי תרבות. כל חפץ המיועד להצטרף לאוסף עובר לפני כניסתו, תהליך הכנה דקדקני שנועד לוודא שישמר כראוי ולא ישפיע לרעה על חבריו לאוסף. קבוצת הסוררים מאגדת בתוכה חפצים, חומרים ותהליכים שהמכנה המשותף ביניהם הוא האלמנט הבלתי צפוי. הם אינם "מתנהגים" באופן שידוע לנו מראש, ולכן מהווים אתגר גדול בתהליך השימור. חלקם גם לא יכנסו לחללי האוסף בסופו של התהליך.

פריטים מתוך הקטגוריה:

 

קטגוריה 2 | הנחבאים

אוסף המוזיאון מוגדר ע"י החפצים הנבחרים להיכלל בו, אך במבט בוחן ניתן לראות שהוא בנוי מאסופת חפצים גדולה יותר שחלקה אינה כלול בו באופן רשמי. תחזוקתו השוטפת של האוסף, מבוצעת בעזרת כלי עזר שונים שעוזרים לצוות המוזיאון לתמוך ולטפל בו בעדינות. חפצים אלה הם חלק בלתי נפרד ממנגנון האוסף ולכן ראינו חשיבות לכלול אותם בחלל התצוגה. 

פריטים מתוך הקטגוריה:

 

קטגוריה 3 | המשונים

עיצוב נמצא בכל. בעיפרון שבו אנחנו אוחזים, במסך המחשב שלנו וברחובות שבהם אנחנו הולכים. העיצוב נמצא גם בתהליכים עצמם. תהליכי התכנון, הבדיקה, והביצוע שמובילים לתוצרים הסופיים. באוסף מוזיאון העיצוב נשמרים לצד המוצגים, אובייקטים לא סופיים שמציגים שלבים שונים של תהליך העיצוב. הם כוללים סקיצות ותהליכי חשיבה, פיתוחים טכנולוגיים וחומריים, וטכניקות ייצור שונות. כל אלה מלמדים אותנו על מהלכים רחבים המתרחשים בנקודות זמן שונות. הם משלימים את מהלך השימור והתיעוד של חפצי האוסף ומאפשרים ליצור מבט כולל על עולם העיצוב והשפעתו על חיינו.

פריטים מתוך הקטגוריה:

 

קטגוריה 4 | הנשגבים

על פי חוק המוזיאונים הישראלי מוזיאון הוא מוסד תרבות שאחת ממטרותיו היא לענג את המבקרים בו. כשנעמדים מול חפץ במוזיאון ומתבוננים בו, יוצאים לרגע מגבולות היום-יום אל מציאות אחרת. ההתבוננות גורמת לנו לחוש עונג אסתטי שנוצר בחיבור בין יופי עילאי לעומק מחשבתי. לחפצים שגורמים לתחושה הזו אנחנו קוראים נשגבים. 

מי ומה הופך חפץ לנשגב? האם עדינותו המהפנטת של בקבוק הסאקה המתכתי או אולי שנינותו של כיסא הפח הצהוב? המורשת העיצובית של כיסא גרנד פרי או ההנפשה הנאיבית של דוב השקיות? מבנה התצוגה המרכזי מציג חפצים נבחרים, שכל אחד מהם מציג את סיפורו האישי ומציע פרשנות אחרת למושג נשגבות. 

פריטים מתוך הקטגוריה:

 

קטגוריה 5 | הנותרים

גם בתערוכה המוקדשת לאוסף אין דרך לחשוף את כולו. רובו עדיין מאוחסן במרתפי המוזיאון. סריקה תלת ממדית של חללי האוסף מציגה את השכבות הנסתרות שלא יכולות להגיע אל הגלריות. התבוננו בווילונות שבצדי הגלריה. עבודת הווידאו המוקרנת עליהם "חלקיקים חסרים" של סטודיו סקאן דה סיטי חושפת את הקרביים של המוזיאון, את מקצת החפצים ששמורים באוסף ואת החללים שהותירו החפצים שיצאו אל הגלריות.  

פעולת השימור והתיעוד השתנתה יחד עם המהפכות הטכנולוגיות של העשורים האחרונים. תיעוד דיגיטלי של חפצים, חללים ומבנים הוא שלב נוסף ביצירת האוסף ובשימור ערכו כהון התרבותי והסימבולי של המוזיאון.  אוספים דיגיטליים הם שלוחה נוספת של אוסף המוזיאון. הם מאפשרים לו לפרוץ את הגבולות הפיזיים ולהגיע באופן וירטואלי אל הקהל רחב. 

בתמונה: צילום מסך מתוך Scan the City , חלקיקים חסרים, 2020



 

הגלריה העליונה


קטגוריה 1 | מפגש

אבן היד מייצגת את תחילת המסע. עדות שהשתמרה לחפצים המעוצבים הראשונים שיצר האדם. זהו כלי רב תכליתי בן 1,750,000. חפצים כדוגמתו שינו את המין האנושי וסביבתו, ובישרו על עידן חדש שבו פעולות האדם ישנו את הסביבה הטבעית והאנושית. אבן היד אוצרת בתוכה את ה"DNA" האנושי בכל הקשור לחיבור שלנו לחפצים. עוד לפני התפתחות השפה, האדם הקדמון כבר יצר חפץ ששימש למגוון פעולות פרקטיות אך גם ייצר סוג של תקשורת סביבו. 

בחירת החומר, יצירת צורה שמותאמת לאחיזה ביד, השימושיות והאסתטיקה – כל אלה הם הבסיס לכל פעולה עיצובית אנושית. אבן היד דוגמת זו שמונחת כאן שימשה את האדם יותר מכל חפץ אחר שאי פעם נוצר. במשך מיליון שנה היא לא השתנתה כלל ושימשה מינים שונים של האדם כולל האדם המודרני, ההומו ספיאנס. עם הופעתו של האדם המודרני החלו להיווצר מהפכות התפתחותיות וטכנולוגיות שיצרו את מסלול ההאצה במערכת היחסים שבין החפצים לאדם.  

בתמונה: אבן יד, פליאולית תחתון, כ-500,000 שנים לפני זמננו

 

קטגוריה 2 | חיבור

התפנית הגדולה של המהפכה הלשונית והתפתחות השפה לפני 70,000 שנה אפשרה לאדם המודרני, ההומו ספיאנס, לחלוק רעיונות, מחשבות וסיפורים דרך מילים. השפה אפשרה לחברות אנושיות להתגבש וליצור את התרבות החומרית המזוהה איתן. כך התפתחו כלים חדשים וטכנולוגיות חדשות ששינו את אורחות החיים האנושיים. לדוגמה פיתוח החוט והמחט שהוביל לפיתוח מיומנויות וידע חדשים. ידע חדש עודד חיבורים והמצאות חדשות וחוזר חלילה. תהליך זה מסמן את יחסי הגומלין ההולכים ונבנים בין בני האדם לחפצים אותם הם יוצרים. ככל שהחברה האנושית מתקדמת כך מכלול החפצים המשמשים אותה הופך למורכב יותר. בתהליך הזה נוצרת שפה נוספת, תקשורת בלתי מילולית המוטמעת בחפצים, קוד שימוש אינטואיטיבי, פונקציונלי וסימבולי המחבר בין אנשים, מילים וחפצים. 

פריטים מתוך הקטגוריה:

 

קטגוריה 3 | ביות

האדם הוא חלק ממערכת גדולה המרכיבה את החיים על פני כדור הארץ. עם זאת, כחלק ממאמציו לבסס את מקומו ולשרוד בסביבתו הטבעית והעוינת, הוא פועל ליצירת מרחב מחיה מוגן שיאפשר לו שגשוג. זאת על ידי ביות הגורמים הבלתי נשלטים בסביבתו הטבעית, כמו איתני הטבע, מיני בע"ח וצמחים וזמינות מזון ומים בהם הוא תלוי למחייתו. מהפכת הביות שמתחוללת בעולם ב- 10,000 השנים האחרונות, נוצרה מתוך התרבות הקשרים שבין החפצים לאנשים. באמצעותם נוצרו מערכות ביות של התיישבות, מים, מזון, תחבורה, תקשורת ועוד. המערכות שנוצרו ועוצבו על ידי האדם, עיצבו ושינו אותו. הן ביתו אותו לאדם שהינו כיום.

פריטים מתוך הקטגוריה: 

 

קטגוריה 4 | איגוד

היכולת להסתגל ולסגל את סביבת המחיה לצרכיו, הפכה את האדם למין השליט בעולם. במקביל לביסוס הסדר במרחב הפיזי הפנה האדם את מאמציו ליצירת סדר וארגון במערכות אנושיות. המהפכה הלשונית אפשרה חיים משותפים לחברות אנושיות גדולות, אך החפצים הם שאפשרו לאדם ליצור מערכות המאגדות מספר עצום של פרטים לכדי חברה. החפצים יוצרים האחדה באמצעים פשוטים להפצה, ומייצרים תקשורת וקהילה. מדים, מותגים, כסף וטלפונים חכמים הם דוגמאות לחפצים סמליים ופונקציונליים שתומכים בסיפורים שמאחדים מיליוני אנשים סביב רעיון משותף. 

פריטים מתוך הקטגוריה:

 

קטגוריה 5 | מיכון

המהפכה המדעית שהתחוללה לפני 500 שנה, הביאה עמה שינוי תפיסתי שהכתיב קצב חדש במערכת היחסים שבין האדם לחפצים. חפצים הם במהותם אמצעי להעצמה של היכולות האנושיות. מתוך רצון להמשיך ולייעל את מערכות החיים האנושיות הומצאה המכונה. 

המכשירים שמקיפים אותנו נהיים מורכבים עם הזמן. הם עוברים תהליכים של תיעוש, מיכון ודיגיטציה ומתמקצעים בתחומי החיים השונים. במקביל הם הופכים ל"קופסאות שחורות", מכשירים חכמים שאופן פעולתם נסתר מעיננו. הם מייצרים את המציאות סביבנו ומכתיבים מחדש מושגים. מושג הכסף לדוגמה, הפך מסחר חליפין מוחשי למטבעות ושטרות שייצגו ערך ובהמשך התפתח לנתונים דיגיטליים המופעלים באמצעות כרטיסי אשראי, אפליקציות וביטקוין. השינויים המהותיים שאנו חווים מתרחשים במרווחי זמן שהולכים ומתקצרים, ודורשים מאיתנו חשיבה מחודשת על המוכר והידוע לנו.

פריטים מתוך הקטגוריה:

 

קטגוריה 6 | התמרה

מהפכות מאיצות את השינויים הטכנולוגיים והתרבותיים שחלים בחברה האנושית. המהפכות האחרונות של המחשוב, המידע, ופיתוח הבינה המלאכותית, משנות את מהותם של החפצים ומובילות לטשטוש גבולות ביניהם לבין בני האדם. הדבר מתבטא בין השאר במכשור רפואי מתקדם שמושתל בגוף האדם ופועל עמו בסנכרון, בחפץ שהופך לאלגוריתם ומאבד את ממשותו הפיזית, וכן בפיתוחם של מרחבים וירטואליים, כמו הרשתות החברתיות. הפיתוחים האלה מעלים שאלות חדשות. מה קורה כשיכולות טכנולוגיות חדשות מעניקות אוטונומיה כמעט מוחלטת לחפצים? איזו מערכת חוקים ומוסר חדשה יש לבסס כשמערכות היחסים שבין חפצים לאנשים משתנות?

פריטים מתוך הקטגוריה:

מרכיבים תרבות
סתו אקסנפלד
בין הרגשי לרציונלי, ובין הפואטי לטכני. מותו של מייסד רשת איקאה, אינגבר קמפרד, השבוע בגיל 91, הוא הזדמנות לדון ברשת שמוכרת לנו הרבה יותר מריהוט.
להמשך »
לעבר טבע צפוי
מאיה בן דויד
דרך החפצים בתערוכה "קופסה שחורה", המעצבת מאיה בן דויד מציגה תהליכים שחוללה הטכנולוגיה במערכת היחסים בין האדם לטבע, במחשבה על נרטיבים עתידיים אפשריים.
להמשך »
ראיונות
גלגלים כחול לבן - אייל צ'רניחובסקי
דיאגו פרילוסקי ואודליה לביא
ביקור בלעדי ואישי בסדנאות העכשוויות ביותר לייצור אופני "בוטיק" כחול לבן בסרטים המוצגים בתערוכה "ללא מעצורים".
להמשך »
© כל הזכויות שמורות למוזיאון העיצוב חולון, 2010   |   ניוזלטר   |   יצירת קשר   |   תנאי שימוש   |   הקמת האתר: סייברסרב   |   עיצוב: ™wuwa   |   צילומים: יעל פינקוס