אודות | צור קשר | עיתונות | ידידים | מגזין | ניוזלטר | ספריית החומרים | العربية | English  
מידע למבקר תערוכות אוספים לוח ארועים חינוך
ניוזלטר
החפצנים
בקבוק
06 יוני, 2021

כלי קיבול אטום שמעביר מסרים רומנטיים מתקופות אחרות ומקומות רחוקים, או כלי נשק פשוט, מאולתר וקל להכנה? אובייקט משחקי שבעת סיבובו מטיל משימות וחושף אמיתות מביכות, או מיכל נוח לנשיאת נוזלים? יש הרבה דברים שאפשר לעשות עם בקבוק וגם לספר עליו. האם הוא רק ״מארח״ של נפח או מסר בפני עצמו? הכירו את חפץ הניוזלטר החדש שלנו – הבקבוק.

RKS עבור KOR Water. בקבוק מים של Kor One. מתוך אוסף המוזיאון.


חמש עובדות על... בקבוק

  1. המילה "בקבוק" בעברית היא אוֹנוֹמָטוֹפֵּיָה – מילה מצלולית. צליל ה"בקבק" שנוצר בעת המזיגה הוא שהעניק לבקבוק את שמו.

  2. בשנות החמישים עד השבעים, נעשה שימוש חוזר בבקבוקי חלב בישראל. הלקוחות היו משאירים בקבוקים ריקים על מפתנם והחלבן היה עובר בשעות הבוקר המוקדמות, ומחליף את הבקבוקים הריקים בבקבוקים מלאים חלב. בבתים מסוימים אף נבנו בדלתות חלונות ייעודיים לבקבוקי החלב.

  3. בעבר הכתיבה צורת הבקבוק את תוכנו. בתי מרקחת קדומים השתמשו בסוגים שונים של בקבוקים עבור תרופות, תמיסות וכו׳. כך נמנע הצורך להניח תווית על הצנצנת ואנשים שלא ידעו קרוא וכתוב, יכלו לדעת אם הם אוחזים במשקה חריף, בושם, או אפילו רעל.

  4. הרומאים השתמשו בבקבוקים לכל דבר והיו הראשונים שהחלו ב״ייצור המוני״ שלהם.

  5. בקבוקים מזכוכית כהה מגינים באופן הטוב ביותר על משקאות, בייחוד על בירה. הזכוכית הכהה מונעת אינטראקציה עם אור השמש וכך נמנעת היווצרותם של טעמי לוואי.



מתוך אוסף המוזיאון

כל יום, כל היום, אנו באים במגע עם עשרות בקבוקים. תהליך הביקבוק - המעשה הפשוט של הכנסת נוזל לבקבוק לצורך הפצה ומכירה - היה צעד מהפכני. הבקבוק יכול לשמר את תוכנו במשך שבועות, חודשים ואף שנים. המצאתם של הבקבוקים הקלה על האחסון וההובלה, אך גם הפכה אותם לאובייקט בעל ערך אסתטי. לאורך השנים פירשו מעצבים את מיכל הקיבול הזה באופנים שונים. אוסף המוזיאון כולל מגוון פרשנויות כאלו, שהוצגו בתערוכות לאורך השנים או נתרמו על ידי אספנים ומעצבים. 

עיצוב אריזה ובקבוק Hakkin למשקה האלכוהולי סאקה בעיצוב של קניה הארה. תווית המשקה שממוקמת בצוואר הבקבוק, עשויה מנייר אורז יפני שיוצר בשיטה מסורתית. נייר אורז מסורתי מיוצר ביפן בבתי מלאכה שקיבלו מעמד של מורשת חיה, ומשמרים בהם טכניקות וחומרים ששימשו את הדורות הקודמים. הבקבוק עצמו צופה בפלדת אל-חלד מלוטשת שהסביבה משתקפת בה כמו במראה ומעניקה לבקבוק זהות משתנה ועוצמתית. לפרטים על התערוכה "קופסה שחורה" בה הוצג הבקבוק >>

קניה הארה עבור אובוסדו, בקבוק סאקה Hakkin. צילום: איתי בנית



חפצי תרבות

"הבקבוקים האלה הם המנודים של עולמנו זה. אין להם כל ערך או מטרה ואין להם ז'אנר, אלא הם פשוט האדריכלות של העולם החזותי, החוויה היומיומית שלו. יש הרואים בהם ערים. אחרים רואים בהם איקונות. אספתי אותם ממרתפים ומעליות גג, מאתרי פסולת ומשוקי אירופה. את הכחול הגבוה ביותר מצאתי בחווה ההרוסה בוויה לאמה, בתוך כיור סדוק, ולא היתה בעבורו כל תקווה אלא שיאספו בו טיפות."

ציטוט מתוך שרה הול, "איך לצייר איש מת", תרגום: אביעד שטיר, עמ' 75

צילום: Pexels


מתוך מגזין המוזיאון

מסר בבקבוק – ראיון עם ארבל לוי, היוזם של חפירת מטמנת מקווה ישראל שמוצגת בתערוכת "הבור – חפצים שעלו מבטן האדמה" במוזיאון. 

ארבל לוי, ביולוג ולוכד נחשים במקצועו, הוא אחד מהחוקרים שעומדים מאחורי התערוכה "הבור – חפצים שעלו מבטן האדמה" (אוצרים: ניל ננר ואביחי מזרחי), שתיפתח בקרוב במוזיאון. המחקר של לוי עוסק בבקבוקים ובתעשיית המשקאות הקלים שהתפתחה בארץ במחצית הראשונה של המאה ה-20. נפגשנו לשיחה בעקבות המחקר והתערוכה. להמשך קריאה>>

בקבוקים בתערוכת "הבור - חפצים שעלו מבטן האדמה", צילום: שחר פליישמן

מוזיאולוגיה
מחקר עיצוב
ארכיון
איך אורזים צלילים
שירה קימל
בלדה לתקליט. בעידן שבו חנויות הדיסקים מתחילות להיעלם, נדמה שרובנו צורכים מוזיקה דרך מסכים ואפליקציות, מהו תפקידה של אריזת האלבום?
להמשך »
כיצד חווים עיצוב וסאונד באמצעות חומרים
שירה קימל | ספריית החומרים
התבוננות על מוצרים דרך נקודת מבט חומרית מעלה שאלות רבות: כיצד משפיעות טכניקות ייצור מסורתיות על אלו החדשות בעולם מערכות השמע ;מה היתרון ביצירת רמקולים מחומרים המוכרים לנו מתחומי ייצור אחרים והאם ככל שהטכנולוגיה מתקדמת אנו כמהים לחזור לחומרים חמים, מסורתיים ופחות "תעשייתיים"?
להמשך »
צייר לי כיסא
מיה פרנקל טנא
התערוכה "צייר לי כיסא", שמוצגת בימים אלה בגלריית החווה בחולון בוחנת את השפעתו של סגנון האר נובו על תפיסות העיצוב העכשוויות משתי נקודות מבט - עבר והווה. את הפרספקטיבה ההיסטורית מספק אוסף מי-דן הכולל פריטים מקוריים בסגנון האר נובו ממגוון דיסציפלינות ותחומי החיים. את הפן העכשווי מייצגים עיצוביהם של תשעה מעצבים, משדות שונים, המתכתבים עם מוטיבים מרכזיים בסגנון.
להמשך »
© כל הזכויות שמורות למוזיאון העיצוב חולון, 2010   |   ניוזלטר   |   יצירת קשר   |   תנאי שימוש   |   הקמת האתר: סייברסרב   |   עיצוב: ™wuwa   |   צילומים: יעל פינקוס