אודות | צור קשר | עיתונות | ידידים | מגזין | ניוזלטר | ספריית החומרים | العربية | English  
מידע למבקר תערוכות אוספים לוח ארועים חינוך
ניוזלטר
החפצנים
משקפיים
06 יוני, 2021

בימים של סגר, המרחב הביתי וחפצי היומיום שסביבנו מקבלים משמעות יתרה. אנחנו רואים אותם יותר, משתמשים בהם יותר והם נוכחים יותר בחיינו. זו הזדמנות להתבונן מחדש בחפצים שסביבנו וביחסנו עימם. את הניוזלטרים הקרובים, נקדיש כל פעם לפריט יומיומי אחר, כי עיצוב נמצא בכל, צריך רק להתבונן. אנו מזמינים אתכם להרכיב משקפיים חדשים, משקפי עיצוב, ולהביט קצת אחרת על החפצים השימושיים שסביבכם. את הניוזלטר הראשון אנחנו מייחדים למשקפיים.

משקפיים מתוך אוסף קלוד סמואל, צילום: אלי בוחבוט

חמש עובדות על... משקפיים

  1. המשקפיים הראשונים הומצאו באיטליה סביב שנת 1280. הם יועדו לתקן את בעיות הראיה של רחוקי רואי - אלו הרואים היטב ממרחק אך לא מקרוב. משקפיים לקצרי רואי הומצאו רק כמאתיים שנה מאוחר יותר, סביב שנת 1450.

  2. משקפי שמש שמשו את הסינים כבר במאה ה-12, להסתיר את הבעות הפנים של הנוכחים בבית המשפט.

  3. עדשות המולטיפוקל, המסייעות בו זמנית לראייה מרחוק ומקרוב, הומצאו על ידי המדינאי הנודע בנג׳מין פרנקלין במאה ה-18.

  4. לא כל עדשות המשקפיים עשויות מזכוכית. מרבית העדשות עשויות מחומרים פלסטיים עמידים, לדוגמה פוליקרבונט.

  5. את המילה ״משקפיים״ בעברית הגה ב-1890 מורה מבלארוס בשם חיים ליב חזן. הוא בחר בשורש ש.ק.ף בגלל הדומות שלו למילה היוונית skopeo (אראה, אשקיף).



מתוך אוסף המוזיאון

אוסף המוזיאון כולל מגוון רחב של זוגות משקפיים. גדולים וקטנים, אופנתיים ורפואיים. כאלה שעוצבו באמצעות טכנולוגיות מתקדמות וחומרים חדשניים וכאלה שרק מבקשים להראות שאפשר להביט על כל דבר גם אחרת. רוב המשקפיים נוספו לאוסף המוזיאון בתום התערוכה "מבט על – משקפיים" שהוצגה במוזיאון ב-2017 ועסקה בעיצוב משקפיים מנקודת מבט עכשווית והיסטורית.

רון ארד, משקפי PQ, מתוך התערוכה "מבט על", צילום: שי בן אפריים


רון ארד, משקפי D-Frame Collection ,PQ

משקפי PQ בעיצובו של רון ארד נוצרו בתהליך חדשני של הדפסת תלת-ממד. מסגרות המשקפיים מיוצרות ללא ברגים וחיבורים, ומעוצבות כך שבצידיהן יש חיתוך דמוי זימים. החיתוך מאפשר לידיות המשקפיים לנוע פנימה בחופשיות, והן מתאימות עצמן לפניו של המשתמש.



חפצי תרבות

"עכשיו ראיתי שהחפץ הבלתי-מזוהה הוא נרתיק חדש של משקפיים. הרופא האחרון ייחס את כאבי הראש שלה לבעיות ראייה. הוא רשם לה משקפיים, שהרכיבה בחשיבות עצמית של ילדה, בכובד-ראש של פרא עם חפץ מאגי. מדי פעם היתה מיטיבה אותם על אפה, לא דוחפת מגשר האף, אלא אוחזת בידיות בזהירות רבה, בשתי ידיים, כמו מלומד שמכונן פלא הנדסי עדין"

ציטוט מתוך מרית בן-ישראל, "אסור לשבת על צמות", עמ' 168


מתוך מגזין המוזיאון

משקפיים בין עיצוב לרפואה - תומס מלדונדו במאמר מרתק על דטרמיניזם טכנולוגי והמצאת המשקפיים. 

אנו עדים כיום לתפיסה הרווחת לפיה הטכנולוגיה היא גורם חיצוני, המשפיע מבחוץ "על העולם שאנו חיים בו". לפי תפיסה זו, הטכנולוגיה מגיעה אלינו ממרחקים, ומפלסת את דרכה מבלי שנשים לב, אל החברה שאנו חיים בה; היא מתקיימת מחוץ לנו, אך גם (ובמיוחד) בספירה גבוהה יותר, הממוקמת מעלינו. להמשך קריאה>>

עיניים תותבות, צרפת, המאה ה-19, זכוכית ועץ. מתוך אוסף קלוד סמואל, צילום: אלי בוחבוט

העולם ההיברידי של מעבדת העיצוב
צליל בונסק
כשעיצוב מטשטש את הגבולות בין הטבעי למלאכותי ובין ריאליזם לדמיון צליל בונסק על התערוכה ״מוכרמוזר״ במעבדת העיצוב
להמשך »
סאגה שלמה
עדי המר
שבוע האיור שנסגר לפני מספר שבועות, סוקר בהרחבה יתרה ובין התערוכות ניתן היה לזהות כמה מעניינות בהן ניכר משב רוח רענן באוצרות ובחוויית המבקרים. בחרנו תערוכה אחת שסקרנה אותנו במיוחד בה שיתפו פעולה מעצבים תעשייתיים ומאיירים. לא רק עניין "השידוכים", כפי שכינו את שיתוף הפעולה הזה, הוא מה שעורר בנו את הסקרנות אלא גם העובדה שהתערוכה התקיימה בחלל של סאגה - חנות עיצוב חדשה ומבטיחה, שהיא ספק חנות רהיטים וספק גלריה לעיצוב.
להמשך »
כתבות
מלאך או שטן
סתו אקסנפלד
הקלישאה החבוטה טוענת ש״תמונה שווה אלף מילים,״ וכי ״הדימוי מדבר בעד עצמו״ . אבל מה עושים כשאין מילים ומהו תפקידה של לשון מדוברת וכתובה בתחום שבו קו, צבע, חומר, קומפוזיציה וטקסטורה - הם העיקר.
להמשך »
© כל הזכויות שמורות למוזיאון העיצוב חולון, 2010   |   ניוזלטר   |   יצירת קשר   |   תנאי שימוש   |   הקמת האתר: סייברסרב   |   עיצוב: ™wuwa   |   צילומים: יעל פינקוס