אודות | צור קשר | עיתונות | הצטרפות | מגזין | ניוזלטר | ספריית החומרים | العربية | English  
מידע למבקר תערוכות אוספים לוח ארועים חינוך
גליון #16
דצמבר 2016 - יוני 2017
צייר לי כיסא
מיה פרנקל טנא 13 אפריל, 2017 /

התערוכה "צייר לי כיסא", שמוצגת בימים אלה בגלריית החווה בחולון בוחנת את השפעתו של סגנון האר נובו על תפיסות העיצוב העכשוויות משתי נקודות מבט - עבר והווה. את הפרספקטיבה ההיסטורית מספק אוסף מי-דן הכולל פריטים מקוריים בסגנון האר נובו ממגוון דיסציפלינות ותחומי החיים: החל בכלי אוכל, פריטים שימושיים לבית, רהיטים, מנורות, אריגים, כרזות, ספרים ודברי דפוס שהיו בהישג ידם של בני המעמד הבינוני והגבוה כאחד, וכלה באלמנטים אדריכליים שנבנו בסגנון אר נובו כמו: דלתות כניסה לבתים, שער כניסה, מעקות של מרפסות, מנורות רחוב ואריחי קיר. את הפן העכשווי מייצגים עיצוביהם של תשעה מעצבים, משדות שונים, המתכתבים עם מוטיבים מרכזיים בסגנון.

בדברי האוצרות לתערוכה שוברת האוצרת מיה פרנקל טנא את מיתוס שדה העיצוב הסולד מדקורטיביות ומרחיבה על הסגנון, מקורות ההשראה והשינויים התרבותיים, החברתיים והטכנולוגיים.


בשנות השמונים של המאה ה-19 נולד באירופה סגנון חדש באמנות ובעיצוב - סגנון האר נובו, אמנות חדשה. בכל מדינה בה היכה שורש, קיבל זרם אמנות זה גוון ייחודי שבא לידי ביטוי אף באופן בו כונה: Modernismo בספרד, Liberty וגם Arts and Crafts באנגליה, Secession (הפורשים) באוסטריה, Jugendstil (סגנון צעיר) בגרמניה, Floreal (פרחוני) באיטליה. שני קווים שונים מאפיינים את הסגנון: הקו הדקורטיבי, שכונה The Hot Art Nouveau הוא קו מעוקל, מתפתל ומשתרג, היוצר תחושה קלילה של זרימה. צורתו, כמעין צליפת שוט (Whiplash), יש בה חידוש והתרסה, והיא מסמלת את הרצון להשתחרר מכבלי המסורת ולנוע בחופשיות אל המודרני. הקו השני, שכונה The Cold Art Nouveau, הוא קו גיאומטרי - נקי, מאופק, ואוורירי. לעיתים ישר ונוקשה, ולעיתים מעוגל ורך.

התפשטות המהפכה התעשייתית, יצרה עושר עצום, שהתרכז בערי התעשייה והמסחר החדשות. שיטות הייצור ההמוני במפעלים, לא רק שיצרו מעמד חדש של פועלים, אלא גם מגוון מוצרים וסחורות, שהיו זמינים יותר מאי פעם. התפתחות הרכבות, ספינות הקיטור והטלגרף, הקלו על התקשורת והניידות והרצון להשתחרר מכבלי המסורת האירופית הוביל את האמנים לחפש אחר מקורות השראה חדשים. אחד ממקורות ההשראה החשובים עבור אמני האר נובו היה הטבע. מוטיבים כמו פרחים, גבעולים ועלים שנבחרו בשל הסילואטות המתעקלות שלהם, כמו גם דימויים של חרקים, זוחלים, דגים וציפורים, הופיעו על רהיטים, כלים, תכשיטים, מנורות, בדים, אריחים, חזיתות בתים ועוד. התרבות היפנית שחדרה למערב עם חתימת הסכמי הסחר, בשנות השישים של המאה ה-19 הובילה ליצירתן של עבודות גרפיות בהשפעות של הדפסים יפניים, המאופיינים בקו מינימליסטי ובצורניות שטוחה. הקו היפני, שמקורו בהתבוננות בטבע, התעקל אל צורות אבסטרקטיות, בסגנון מעודן ועשיר. את ההשראה מן הטבע ניתן לזהות גם בהדפסי הטקסטיל העכשוויים שעצבה ומציגה בתערוכה תמר ברניצקי. צמרות עצים, ענפים סבוכים, נופים ופרחים - מצולמים, מעובדים ומשוכפלים לכדי תבניות אבסטרקטיות, בצבעוניות מרהיבה. עלי כותרת מזר של כלה שנבל ונרקב, פרחים, מים, ויער ירוק הופכים יחד לדימוי מלא מסתורין, המודפס על בד שיפון דקיק. הצעיפים והבדים נעים על הגבול שבין אמנות לעיצוב, בין יצירה חד פעמית לאובייקט שימושי בייצור סדרתי.


תמר ברניצקי

מאז ומתמיד תפסו נשים ונשיות מקום חשוב באמנות. בסגנון האר נובו נוסף לנושא זה ממד חדש - השימוש בדמות האישה הפך למוחשי ויומיומי. חפצים ואובייקטים עוצבו כדמויות נשיות או עוטרו בדמויות נשים ערומות הנעות בקלילות, מקצתן רקדניות. לעיתים ניסו המעצבים ליצור אווירה פואטית על ידי שימוש בדמויות אלגוריות כמו נימפות, ודמויות היברידיות של אישה-צמח, שחלקים מגופה ושיערה הם גבעולים ופרחים. ארוטיקה וחושניות תפסו מקום מרכזי בסגנון זה, וביטויים הנועז ביותר היה בכרזות מסחריות, שתפקידן היה למשוך את מבטו ותשומת ליבו של הצופה. הפרויקט של תמר גליק, המוצג בתערוכה מתכתב עם אותם מוטיבים מוכרים מתולדות האמנות - דמויות נשים, צמחים ופרחים. גליק עוסקת בהפרעה, בפירוק השלם ובהרכבתו מחדש. בתהליך העיצוב והיצירה עושה המעצבת שימוש בחומרים רבים, אותם היא מרכיבה באופן משובש, ובקומפוזיציות לא שגרתיות. שלמותו ועדינותו של התכשיט/אובייקט אמנותי מופרעת על ידי המניפולציות החומריות והטקסטואליות של המעצבת: שיער נשי גולש הופך לגוש מקורזל שטיבו לא ברור, עיניה של דמות נשית מוסתרות תחת כפיס מתכת באקט אלים, פרחים עדינים נעלמים תחת חלקי מתכת.

סגנון האר נובו התייחד ביכולתו להיות מיושם הן בשדה האמנות והן בשדה העיצוב. שאיפתם של אמני התקופה הייתה ליצור שיווין בין האמנות השימושית, ה"נמוכה", לבין האמנות "הגבוהה". החיוניות והחדשנות של מעצבי אר נובו, השפיעה גם על ציירים, פסלים ואדריכלים. אדריכלי אר נובו, שרבים מהם נמנו על מנהיגי התנועה, אימצו אפשרויות טכנולוגיות וחומרים חדשים, כמו ברזל וזכוכית, שהפכו זמינים מבעבר ובכך סללו את הדרך למאה ה-20 ולמודרניזם. האדריכל הבלגי ויקטור הורטה (Victor Horta), מחשובי אדריכלי התקופה, תכנן ב-1892 את Tassel House בבריסל. בחלל הפנים חשף הורטה את עמודי הברזל, הנושאים את רוב משקלו של הבניין, ונמנע מלהסתיר אותם בלבנים או טיח. את עמודי התמיכה עיצב בצורת גבעולים של צמחייה פנטסטית. חלקו העליון של העמוד "הצמיח" עלי מתכת חדשים ועדינים. מוטיב העלים הופיע גם בציורי הקיר, התקרה ואריחי הרצפה.


תמר גליק

בעיצוב רהיטים ניכרת שונות מהותית בין שני סגנונות עיקריים. האחד, הושפע, בין היתר, מהתפתחויות טכנולוגיות ותעשייתיות בייצור רהיטים, במיוחד השיטה לכיפוף עץ בלחץ, אותה המציא טונה (Michael Thonet). כיפוף העץ אפשר לעצב רהיטים בקווים גיאומטריים נקיים, כמו אלו שעוצבו, למשל, על ידי חברי קבוצת הזצסיון (Vienna Secession), שפעלה באוסטריה. על קבוצה זו נמנים גם המעצבים וגנר (Otto Wagner) ויוזף הופמן (Josef Hoffmann), שעיצב את הכיסא המפורסם מכונת הישיבה (Sitzmaschine). גם רהיטיו של האדריכל הסקוטי מקינטוש (Charles Rennie Mackintosh), התאפיינו בקווים ישרים, מוארכים ונקיים. מקינטוש העדיף להעלים את הגרעיניות הטבעית של העץ, על ידי צבעים עמוקים, שחורים או לבנים, בגימור לכה.

הסגנון השני, מושתת על עבודת יד של פיתוחים ועיטורים מורכבים, בשילוב מוטיבים מן הטבע. אחד המעצבים הבולטים בסגנון זה, היה הצרפתי אמיל גאלה (Émile Gallé), שפעל בננסי (Nancy). ייחודם של הרהיטים שעיצב, היה בכך שכל חלקי הרהיט - ידיות, רגליים וגב, היו מכופפים ומעוצבים בצורות של חרקים או צמחים, מתעגלים ומסתובבים, ומגדירים את טבעו של העץ עצמו. גאלה השתמש בטכניקה של שיבוץ, בה שלט וייצר יצירות מרהיבות. משטחי הרהיטים שעיצב היו משופעים בתמונות נוף, טבע וצמחים, שנעשו בטכניקה זו. הוא נתן לחלק מיצירותיו שמות, כפי שניתנים לציורים או יצירות מוסיקליות.

בעיצוב במתכת היתה לעבודה עם ברזל מגולוון נוכחות משמעותית באדריכלות אר נובו, כחלק מהמבנה, וכאלמנט קישוטי קליל, המהווה קונטרסט לאבן. עבודת המתכת קישרה בין הבניין עצמו לבין הסגנון העיצובי של מרכיביו - מרפסות חיצוניות, שערים וחלונות, אשר המשיכו פנימה אל עמודי תמיכה, קורות, מעקות וידיות. גם לרהיטים נוספו פיתוחים ועיטורים ממתכת. עבודת המתכת הייתה חלק מתפיסת עיצוב כוללת, ושימשה בייצור פריטים כמו פמוטים, מנורות, סכו"ם, שעונים, גופי תאורה, מראות, כלי אוכל, תיבות, מברשות שיער ועוד. מעצבי אר נובו אהבו לעבוד עם טווח מתכות נרחב, ולעיתים שילבו בהן חומרים נוספים כמו אמייל, שנהב, או עץ.

בתחום עיצוב תכשיטים המעצב החשוב והמפורסם היה הצרפתי רנה לליק (René Lalique). בגיל 16 עבד כשוליית צורף, ובמקביל למד בבית הספר הגבוה לאמנויות היפות (אקול דה בוזאר) בפריז. עיצוביו של לליק שברו את הקונבנציות החברתיות המקובלות בכל הנוגע לערכם של תכשיטים והשימוש באבנים יקרות. תכשיטיו נתפסו כיצירות אמנות בפני עצמן, ולא רק כקישוט. לליק השתמש באבנים חצי יקרות, לא מפאת עלותן אלא משום צבען, מראן, ופני השטח שלהן. בעבודותיו שילב מגוון מתכות ואבנים, ביניהן שוהם, קריסטל, אמייל, זכוכית, פנינה, ענבר, שנהב, ואפילו קרן. תכשיטי אר נובו היו פופולאריים בקרב בני המעמד הבינוני-גבוה. השחקנית הצרפתייה הנודעת שרה ברנרד (Sarah Bernhard), נהגה להזמין תכשיטים מלליק, לעיתים לתפקיד מסוים. היצירתיות, מגוון החומרים, ורמת הביצוע הגבוהה, הפכו את התכשיטנות לאחד התחומים המובילים באר נובו. עבודתו של לליק גילתה את הפוטנציאל הגלום בתכשיטים כביטוי אמנותי, והיוותה השראה לאסכולה של חקיינים.


נעם גאיה אלוני

בעיצוב הגרפי היה זה אך טבעי, שסגנון עיצובי שתחילתו ומהותו היא קו, ימצא את ביטויו המובהק במדיום שבו הקו הוא העיקר. תחת מגבלות אמנותיות, שנבעו מהצורך בהעתקה ושכפול, מצאו המעצבים דרכים יצירתיות למנף את כוחו של המדיום. זאת תוך ויתור על ניואנסים של צבע, אור ואווירה - לטובת קווי קונטור חזקים, כתמי צבע עזים וקומפוזיציה המורכבת מחלוקה למשטחים. התחזקות זרם הסימבוליזם, עליו נמנו ציירים, סופרים ומשוררים, במקביל לאר נובו, יצר כר פורה למפגש בין טקסט ספרותי לציור. תמות ואזכורים ספרותיים היו נפוצים בציור, ומכאן ועד איור ממש, הייתה הדרך קצרה. הסגנון האמנותי בעיצוב הגרפי, היה חלק ממגמה כללית של התרחקות מריאליזם אל עבר פנטזיה, שמצאה את ביטויה במוטיבים ובדקורציה האופייניים לאר נובו.

חלק חשוב באמנות הגרפית היה הטיפוגרפיה והטיפול באות הכתובה. ב-1891 עיצב ויליאם מוריס גופנים חדשים, והשתמש בטקסט ואיור כמרכיבים בעיצוב עמוד. כמו בכל עיצוב של אר נובו, גם בעיצוב האות נמנעו המעצבים מקווים ישרים, ככל שהתאפשר, והעדיפו צורות וקוים מתעגלים, שקצותיהם נפגשים תוך סיבוב ופיתול. קליגרפיה אוריינטלית, והחופש במכחולו של אמן הכתב הסיני והיפני, היוו מקור השראה. בעוד מרבית מעצבי אר נובו עיצבו סוגי אותיות בודדות, בהתאמה לעבודה מוזמנת, ב- 1898 עיצב אז'ן גראסה (Eugène Grasset) גופן מלא, ובכך אפשר לסגנון להתפשט ביתר קלות לאמנות מסחרית. עם תום המאה ה-19, אמנות הכרזה הפכה לאופנה רווחת. כרזות הוצגו בגלריות המוקדשות לנושא, האספקטים המסחריים התמעטו, והערך האמנותי הודגש. אספני אמנות החלו לכלול כרזות באוספיהם.


יוסי מדר

הפרחוניות והקישוטיות של סגנון האר נובו נעלמו אמנם במהירות בתחילת המאה ה-20, אולם התפיסות האידיאולוגיות, מהן צמח זרם אמנותי זה, השאירו את חותמן, והשפיעו על הנראות של עולם היומיום, גם בעידן העכשווי. חדירתו של הסגנון לכל תחומי העיצוב והאמנות הביאה, בין היתר, להכרה בחשיבותם של מחשבה מעמיקה ומקורית, ושל רמה אסתטית גבוהה, לא רק באמנות יפה, אלא גם במלאכה, ובייצור של חפצי יומיום. לסגנון האר נובו תרומה מכרעת להתפתחות תפיסת העיצוב הכוללת, הרווחת גם בתקופתנו.



התערוכה מוצגת עד ה-31.5, בגלריית החווה בחולון. הכניסה ללא תשלום. 
ב-5.5, יום שישי בשעה 11:00 יתקיים שיח גלריה עם אוצרת התערוכה.

 

תערוכות
עיצוב בינלאומי
עיצוב בישראל
"לראות" עם האזניים "לשמוע" עם העיניים
ד"ר עידו מגן
בעלי מוגבלויות כמו עיוורים וחירשים משתמשים לא פעם בחושים האחרים שלהם כדי לפצות על החסך החושי. כיום מתחילים להבין איך הם עושים את זה
להמשך »
לעצב בשנים-עשר חושים
גלית גאון
כמה חושים באמת יש לאדם? במאמר שנכתב ע"י עבור קטלוג התערוכה "ננדו במוזיאון העיצוב חולון" טוענת גלית גאון כי המוזיאון הוא בין היתר מרחב בו ניתנת אפשרות לאמן את חושינו.
להמשך »
כתבות
בשבח האסקפיזם | בוגרים 2014
טל אמית
תצוגת האופנה המרהיבה של המחלקה לעיצוב אופנה בשנקר היתה לא רק מעוררת השראה אלא גם עשויה היטב.
להמשך »
© כל הזכויות שמורות למוזיאון העיצוב חולון, 2010   |   ניוזלטר   |   יצירת קשר   |   תנאי שימוש   |   הקמת האתר: סייברסרב   |   עיצוב: ™wuwa   |   צילומים: יעל פינקוס