אודות | צור קשר | עיתונות | ידידים | מגזין | ניוזלטר | ספריית החומרים | العربية | English  
מידע למבקר תערוכות אוספים לוח ארועים חינוך
גיליון #6
אפריל - אוקטובר 2012
בלוגים
המעבדה לעיצוב - טקסטילים חכמים
03 מאי, 2012

מה קורה כשחומר הוא חלק מתהליך העיצוב עצמו? המעבדה לעיצוב מארחת את האדריכלית איילת כרמון משנקר ופרופ' מטה רמסגד תומסון לפרויקט שבמסגרתו נוצרים משטחי טקסטיל חכמים. תהליך ייצור הסריגים גלוי למבקרים על ידי שימוש במכונת סריגה תעשייתית ממוחשבת בחלל המעבדה עצמו.


אחד ההיבטים המעניינים שקורים במהלך עבודה בחלל המעבדה הוא השיח שנוצר בין הצוות של הפרויקט לבין המבקרים במוזיאון.
אנחנו, עובדים במעבדה ואנשים נכנסים לחלל שהוא ספק "סטודיו" ספק חלל תצוגה, הבקשה הרווחת מהם היא "אנא ספרו לנו מה אתם עושים פה".

Design Lab | Smart Textiles | Ayelet Carmon

אז, ראשית, עצם חשיפת תהליך העבודה העיצובי למבקרים במוזיאון כבר לכשעצמו איננו סטנדרטי, ותגובת האנשים היא סקרנות מיידית. הצורך להנגיש את הרעיונות לקהל הרחב מצריך חשיבה וניסוח תמידי של הרעיונות, והתגובות שאנחנו מקבלים בחזרה מאתגרות ומקדמות.

Design Lab | Smart Textiles | Ayelet Carmon

אחד הנושאים הנפוצים שאנחנו נשאלים לגביו הוא עניין האינטראקציה. כאמור, אנחנו מפתחים משטח טקסטיל לאתר ספציפי (חלון המעבדה) שהדוגמא שלו נוצרת על ידי איסוף מידע משדה של חיישנים המשולבים באופן אינטגראלי בבד. כשקיבלנו את המעבדה החלטנו החלטה מודעת ואסטרטגית להתמקד בנושא של שימוש במידע המתקבל מהחיישנים ליצירת חומר, ולא בכדי לייצר תגובה אלקטרונית מיידית בבד. יחד עם זאת יצרנו חיווי וויזואלי באמצעות אנימציה (דיאגרמה דינאמית) במסך המחשב, שנעה בתגובה לקליטת המידע מהחיישנים. האנימציה משמשת אמצעי המחשה, כאשר במקביל משמש המידע לקביעת הדוגמה על ידי בניית קוד הסריגה עבור המכונה התעשייתית בה אנחנו משתמשים. לאחר צפייה בתגובת המסך רבים מהמבקרים שואלים האם הבד עצמו יכול להגיב באופן מיידי ופיזי לקרבה אנושית או לשינויים בסביבה. "האם הבד יכול להיווצר מול עינינו בזמן אמת?"

Design Lab | Smart Textiles | Ayelet Carmon
דוגמת סריגה ממוחשבת

Design Lab | Smart Textiles | Ayelet Carmon

אין ספק שהפיתוי לעסוק בתגובה מיידית גדול, האפשרות שאובייקט "ידבר" אלינו באופן שמתקשר ישירות, ובזמן אמת, לפעולות שלנו הוא נושא עכשווי שנחקר רבות, למשל בתערוכה ב-MoMA ניו יורק בשנה שעברה שנקראה Talk to Me: Design and the Communication between People and Objects שאצרה פאולה אנטונלי.

אולם הדיון שאנחנו מנסים לקיים נוגע בשאלות הבסיסיות ביותר - עוד לפני עיצוב האינטראקציה. אנחנו שואלים מהם הנתונים המשפיעים על ההחלטות העיצוביות שלנו כמעצבים, וכיצד הנתונים האלה יכולים להוות מתווה ליצירת חומר וצורה. באיזה אופן יכולים תנאי הסביבה עצמם להיהפך למעצבים של הדוגמא, במובן שמאזכר את האופן שבו מתהווה וגדל אובייקט בטבע (כמו ענף של עץ או עלים על ענף).
בעניין השאלה של "זמן אמת" (באנגלית real time), קיים כרגע פער זמנים בין מועד הקריאה של נתוני החיישנים לבין זמן הסריגה. יש לכך כמה סיבות, שחלקן קשורות בטכנולוגיה שבה אנחנו משתמשים וחלקן בשיקולי תוכן.

Design Lab | Smart Textiles | Ayelet Carmon

Design Lab | Smart Textiles | Ayelet Carmon

מההיבט הטכנולוגי: מכונת הסריגה שבה אנחנו משתמשים היא מכונה תעשייתית משנות ה-90 עם מגבלת זיכרון, ללא חיבור לאינטרנט, כזו שלא תוכננה עבור הזרמת מידע בזמן אמת. שינויים מסוג זה אפשריים אך הם מעבר להיקף הפרויקט, בשלב זה לפחות.

מההיבט של תוכן: קריאת החיישנים משפיעה על מבנה הסריג באופן שבו המשטח כולו מחולק לתת-משטחים שכולם מושפעים באופן סימולטני מנתוני החיישנים. לעומת זאת, השפעה בזמן אמת היא ליניארית ומתקיימת לאורך ציר הזמן. לכן, בפרויקט נעשה עיבוד של כלל ההשפעות של כל החיישנים המשתתפים לאורך זמן על המשטח בכללותו ולא ההיפך. באופן כזה כלל ההתרחשויות אשר התחוללו בסביבת האובייקט לאורך תקופת הבדיקה משפיעות על היווצרותו, באופן שמתייחס למיקומם במרחב ולא למועד כזה או אחר בו הן התרחשו.

ביום חמישי ה-24 במאי נפתח את המעבדה לצפייה אחרונה בתוצרי העבודה שנעשתה בחמשת השבועות האחרונים. נשמח לראותכם ולהמשיך בדיאלוג. 

Design Lab | Smart Textiles | Ayelet Carmon

Design Lab | Smart Textiles | Ayelet Carmon


לפוסט הקודם בבלוג המעבדה לעיצוב - טקסטילים חכמים >>

שותפים לפרויקט:

אנה גיטלסון-קאהן, מעצבת טקסטיל

גבי קרטיס, טכנאי סריגה

יניב ברנס, מעצב פנים, עיצוב, הפקה וצילום

ניר זאבי, מעצב פנים, עיצוב והפקה

עמיר מרקוביץ, אינטראקטיב ואלקטרוניקה

ד"ר אייל שפר, מהנדס טקסטיל, שנקר

לעמוד התערוכה >>


הפרויקט מוקדש לזכרו של עמי צנג ז"ל
תודה לשנקר, בי"ס גבוה להנדסה ולעיצוב, על התמיכה במחקר והמימון בתמיכת "פרס רפפורט ליצירתיות וחדשנות".

כתבות
ימאמוטו - מעבר למופע
דר' ויקטור פרוסטיג
"ימאמוטו" הוא שם משפחה נפוץ ביפן ומשמעו "למרגלות ההר". נראה שיוז'י ימאמוטו מטפס, עם כל קולקציה שהוא מעצב, ממרגלות ההר עד לפסגה, מתיישב לרגע בראשה ומיד חוזר לנקודת ההתחלה. הוא עושה זאת כשש פעמים בכל שנה לאורכם של כארבעה עשורים, וכל פעם באופן שונה. הדינמיות המתמדת מאפיינת את פועלו, לא רק במובן של תנועה, אלא גם במובן של השתנות. זו אינה רק דרך עבודה, אלא גם דרך חיים והשקפת עולם.
להמשך »
בלוגים
שרפרף אחד או יותר
עדי המר
השעות שבילתה עדי במחיצת השרפרפים במהלך התחקיר לתערוכה אפשרו היכרות עמוקה וירידה לפרטים. מה שנראה היה תחילה כמו עדר עצום מרבה רגליים הפך להיות שרפרפים יחידים. בשבועות הקרובים, נעלה כאן בכל כמה ימים שרפרף אחד, נמקד בו את המבט ונספר את סיפורו.
להמשך »
כתבות
בעולם טוב יותר
מיה דבש
המעצב האמריקני איב בהאר זכה בפרס אינדקס היוקרתי על הפרויקט "לראות טוב יותר ללמוד טוב יותר" . איב בהאר הוא המעצב הראשון שזכה בפרס האינדקס פעמיים. הפרויקטים של בהאר מונעים מהאמונה שעיצוב טוב יכול להיות סוכן של שינוי, שיש ביכולתו של עיצוב להקנות כלים בסיסיים לחינוך ולשפר את חייהם של אלה שמשאביהם דלים יותר.
להמשך »
© כל הזכויות שמורות למוזיאון העיצוב חולון, 2010   |   ניוזלטר   |   יצירת קשר   |   תנאי שימוש   |   הקמת האתר: סייברסרב   |   עיצוב: ™wuwa   |   צילומים: יעל פינקוס