אודות | צור קשר | עיתונות | ידידים | מגזין | ניוזלטר | ספריית החומרים | العربية | English  
מידע למבקר תערוכות אוספים לוח ארועים חינוך
גיליון #5
נובמבר 2011 - מרץ 2012
כתבות
דבר אליי בקודים
מעין פוס, ניו יורק 05 דצמבר, 2011 /

"I communicate, therefore I am" - אני מתקשר - משמע אני קיים, כותבת האוצרת הראשית של מוזיאון המומה (MoMa), פאולה אנטונלי, במבוא לתערוכה TALK TO ME שננעלה ב-7.11.

התערוכה נפתחת בוידיאו אינטראקטיבי, כמעט היחידי בתערוכה המאפשר למבקרים לגעת בו.
יצור חמוד אדום ודיגיטלי, זז מדי פעם, כשנוגעים בו במסך הוא קורא "אאוצ'!" וכשאומרים לו משהו, הוא חוזר על כך בקול צפצפני. זה תמיד משעשע אותנו מסיבה כלשהי, כשחוזרים על דברינו בקול מוזר. עם זאת, שום דבר בעיצוב שלו לא מלמד שזה מה שעלי לעשות - לגעת במסך או לדבר אליו. הסדרן שעומד לצד המוצג גילה לי את הסוד האינטראקטיבי, ואני העברתי אותו לילד שבא אחריי.

לעומת שאר התערוכה, שבצד כל עבודה מפורט היטב הרקע שלה והסיפור שלה, דווקא לצד העבודה הזו שמוצגת ממש בפתיחת התערוכה ההסבר היה חסר.

בהמשך, שורת מסכים עם אוזניות וסרטים שונים המדגימים כמה סוגים של עיצוב מהסוג החדש, התקשורתי. וכדי לא לאיים יותר מדי, היא מתחילה בסרטון מבדר, עם טריק שתמיד עובד - המרה של הממשק הטכנולוגי למבוצע בידי אדם.
כמו המערכון של החמישיה הקאמרית עם דב נבון במכונת הקפה, אבל במקרה זה: חנון אופנתי בתוך המק שלך.
וכן, זה חייב להיות מק.


Multitouch Barcelona, hi - human interface

המבקרים, גם המבוגרים יותר שעלולים להירתע מסוג כזה של תערוכה, צוחקים וממשיכים הלאה.

סרטון הומוריסטי נוסף מדגים איך בעיצוב נכון אפשר לגרום לאנשים ברחוב לתקשר עם מסך ענקי.
באמצעות קוד פשוט שהודפס על נייר, אותו החזיקו מול המסך, הפכה דמותם המצולמת לבעלת ראש מפלצתי באנימציה תלת מימדית.


Hudson-Powell, Hungry Hungry Eat Head 

בכניסה לחלל התערוכה עומדת מכונה למכירת כרטיסי נסיעה ברכבת התחתית, ומסך מגע של כספומט, רק כדי להדגים שעיצוב אינטראקציה סובב אותנו בכל רגע נתון, ואינו חייב להיות מוצג בגלריה או על מדף כדי להיקרא עיצוב.

בחלוקה גסה אפשר לחלק את התערוכה לשלושה חלקים:

הראשון מציג עבודות אינטראקטיביות המדגימות כיצד עיצוב אינטראקציה מקל על חיינו ומסייע לנו להשתמש בחידושים הטכנולוגיים כמעט ללא הסבר או כיצד מוצר אינטראקטיבי המעוצב נכון גורם לנו באופן אוטומטי להגיב אליו.

השני מציג עיצוב אינפורמציה- מפות, תרשימים וגרפים- תחום המכונה אינפוגרפיקה.

השלישי עוסק בעיצוב ביקורתי- סצינות קונספטואליות הנבנות סביב אובייקטים היפותטיים ומעבירות מסר על החברה, הפוליטיקה וההשלכות התרבותיות של הטכנולוגיה על ההתנהגות שלנו.

עבודה אינטראקטיבית מהסוג הראשון הנועדה לשפר מעט את חיינו היא Botanicalls - שבב החתוך בצורת עלה, נעוץ בעציץ הביתי ושולח לנו הודעת טקסט במידה שהעציץ זקוק למים או קצת אור שמש.

עבודה נוספת היא Out of the Box - מדריך להפעלת טלפון סלולרי בעל מסך מגע. המדריך משתמש בתכונות הטלפון עצמו כדי להסביר את תכונותיו. ממקמים את המכשיר בתוך הספרון וכשמעבירים דף המסך משתנה לפי ההוראות המצוינות בדף הבא.


Clara Gaggero and Adrian Westaway of Vitamins Design with Samsung Design Europe and
the Helen Hamlyn Centre for Design , Royal College of Art, Out of the box



עבודה חזקה מהסוג השני היא סרטון (42 דקות אורכו) המציג תבניות הגירה, אם מתוך בחירה או אילוץ (מזג אויר, שינויים פוליטיים או כלכליים ועוד) ועקבות הכסף שהמהגרים האלה מותירים אחריהם, ערים שגדלות במהירות לעומת אסונות טבע שהותירו ערים ריקות אחריהן. הגירה הנובעת ממלחמות, והכול על בסיס סטטיסטיקות משנת 1990-2008. מידע וגיאוגרפיה הופכים להיות מפות דינמיות והעיצוב נותן לצופה נקודת מבט גלובלית על האירועים המתרחשים בעולם במקביל וההשלכות הישירות על האוכלוסייה.


Diller Scofidio + Renfro, Laura Kurgan, Mark Hansen and Ben Rubin in collaboration
with Stewart Smith and Robert Gerard Pietrusko, Exit


BBC DIMENSIONS היא עבודה מצוינת שנעשתה עבור ה-BBC ומאפשרת לנו לנסות ולהבין אירועים גלובליים בקנה מידה שאנחנו כצופים מן החוץ נצליח לתפוס אותם. שיטפון בפקיסטן? בהקשת המיקוד של העיר שלנו אנחנו מקבלים מפה המתארת את היקף השיטפון אם היה מתקיים באיזורנו, ומבינים שהשיטפון הזה היה מוחק את ישראל, עם כמה נתחים מלבנון וממצרים.
הצופה יכול לבחור בין קטגוריות שונות- קרבות היסטוריים, אירועי טרור, אסונות טבע או חלל- כדי להבין באמת את גודל האירוע ביחס לסביבה אותה הוא מכיר.

Avatar Machine של מארק אוונס (Marc Owens) היא עבודה משעשעת מאוד המשחקת על הגבול הדק בין המציאות לבין זו המדומה במשחקים האינטראקטיביים שקיימים היום. במשחקי האוואטאר (אוואטאר- דמות חלופית של השחקן הנשלטת על ידו) נקודת המבט של השחקן ממוקמת מאחורי הדמות אותה הוא מפעיל, והגרפיקה במשחקים מהסוג הזה מובהקת מאוד. העבודה מציגה תלבושת בגודל אדם, מאחורי הקסדה מחוברת מצלמה, המדמה את חווית המשחק ומשודרת ישירות אל מול עיניו של השחקן שבתוך החליפה. כלומר השחקן חווה את העולם המציאותי סביבו - כעולם וירטואלי מתוך משחק מחשב.


Avatar Machine [LONDON] 2008 from MARC OWENS

אם בעבר ציור שמן על קנבס של מונה אמור היה לעורר בנו רגש, היום דמות קרטון קטנה המחפשת את הפינה הדרומית של וושינגטון סקוור פארק מעוררת אותנו לתגובה.


Kacie Kinzer, Tweenbots

תפקיד המוזיאון להציג מגוון עבודות, שכמכלול יביעו מסר או תובנה על העולם התרבותי, הפוליטי או החברתי בו אנו חיים. בבחירה לאצור תערוכה המציגה טכנולוגיות עכשוויות, עלול המוזיאון ליפול למלכודת ולהיכנע לציפיות המבקרים שהטכנולוגיות המוצגות בפניו תהיינה הטכנולוגיות המתקדמות בעולם, אך לא זו מטרת התערוכה.

TALK TO ME חוקרת את התחום שנקרא אינטראקציה, ומציגה קרוב ל- 200 עבודות של מעצבים המטביעים איזון חדש בין טכנולוגיה לבין אנשים ומנגישים פריצות דרך טכנולוגיות בקנה מידה אנושי נוח ומובן.

כתבות
עבודות סיבים
עדי המר
בתערוכה "עבודות סיבים" רוקמת מעצבת הטקסטיל חואני מוקמל, פסולת, חומרים פשוטים, זכרונות אישיים ואפילו הזמנות לתערוכות - לעבודה שלמה.
להמשך »
כתבות
מלאך או שטן
סתו אקסנפלד
הקלישאה החבוטה טוענת ש״תמונה שווה אלף מילים,״ וכי ״הדימוי מדבר בעד עצמו״ . אבל מה עושים כשאין מילים ומהו תפקידה של לשון מדוברת וכתובה בתחום שבו קו, צבע, חומר, קומפוזיציה וטקסטורה - הם העיקר.
להמשך »
שיעור במחקר של עיצוב
עדי המר
סיור מודרך עם המעצב יעקב קאופמן בתערוכה "פיגורינות" המוצגת בגלריה פריסקופ וננעלת בימים אלה. בתערוכה מוצגות מאות דמויות מוקטנות שובות לב. סיור בתערוכה הוא שיעור מרתק על דרכי מחקר בעיצוב.
להמשך »
© כל הזכויות שמורות למוזיאון העיצוב חולון, 2010   |   ניוזלטר   |   יצירת קשר   |   תנאי שימוש   |   הקמת האתר: סייברסרב   |   עיצוב: ™wuwa   |   צילומים: יעל פינקוס