אודות | צור קשר | עיתונות | ידידים | מגזין | ניוזלטר | ספריית החומרים | العربية | English  
מידע למבקר תערוכות אוספים לוח ארועים חינוך
גיליון #5
נובמבר 2011 - מרץ 2012
למה בננות הן מעוקלות? או מה זה עיצוב
מיה דבש 07 מרץ, 2012 /

ישנם נושאים שנדמה לנו לעתים שאין צורך לעסוק בהם עוד, נושאים שאנחנו נוטים לפטור כ"נחלת העבר". כמו טראומות או זיכרונות עבר הם לא רלוונטיים להתנהלות היומיומית שלנו. נדמה לנו שהתגברנו עליהם, פתרנו אותם.

אחד מן הנושאים האלה הוא ההשוואה בין אמנות לעיצוב, שנדמה שהיא צפה ועולה מחדש בתקופות מעבר, בין העונות, בעיתות משבר, בזמנים של ספקות, שינויים, תהיות.

במאמר שפורסם בStylepark (מגזין לאדריכלות ועיצוב) ב-15 בפברואר 2012 כותב פרדריק וון בוריס, (אדריכל, אוצר ומורה) תחת הכותרת "למה בננות הן מעוקלות או מה זה עיצוב? (בתרגום חופשי שלי וקיצורים מתבקשים) כך:

"בשבוע שעבר התפרסם מאמר ב-Stylepark שכתב מבקר העיצוב תומס אדלמן שכותרתו היתה השאלה: 'האם עיצוב הוא תת דיסציפלינה של האמנות'. במאמר זה הוא מחווה דעה על לימודי העיצוב ב'אקדמיה לאמנות של המבורג' (HFBK), הוא מודה שיש לנו 'יכולת' ו'אומץ' לערער קלות את יסודות העולם המאורגן היטב אבל שאצלנו ה'עיצוב הפך לעוזרת הבית או השפחה של האמנות'.

"מובן שאני חייב לסתור את דבריו ובה בעת אני חושב שמן הראוי לבחון האם עיצוב סובל מאובדן זהות.

"במאמרו מתרפק אדלמן על העבר, על ימי דיטר ראמס והבאוהאוס כשהעולם נענה לסדר הנכון - הסדר של המודרניזם. שורש הרע על פי אדלמן הוא מן הסתם - הפוסט מודרניזם ומה שהביא איתו.

Wokmedia Design Studio

ווקמדיה, פעם אחת, 2008. העבודה הוצגה במוזיאון במסגרת התערוכה "מצב הדברים - עיצוב והמאה ה- 21"

"מה שמחזיר אותנו אל הבננה. עיצוב הוא תחום צעיר יחסית והוא מעוגן לנצח בדימוי התעשייתי המקורי שלו, למרות שכולנו יודעים שהחברה התעשייתית אינה הפיתרון לכל הבעיות, לא בהווה ולא בעתיד, ועיצוב חייב להמציא את עצמו מחדש כיוון שהעולם שהוא מעצב לו אינו דומה כלל לעולם שבו הוא נוצר. זו הסיבה שבכל פעם מחדש מתפתח דיון בשאלה 'מהו עיצוב?' זו שאלה שאנו ב-HFBK עונים עליה בצורה חד משמעית - עיצוב הוא סוג של אמנות, לא עוזרת הבית שלה ולא שוליה אלא אחת הדרכים שאנחנו מתמודדים בעזרתן בעולם באמצעים אמנותיים. דרך זו היא העיצוב או אם לעשות שימוש במונח האופנתי של תומס אדלמן שאומץ לאחרונה על ידי קונסטנטין גרצ'יק: באמצעות 'חשיבה עיצובית' design thinking.

"אבל אם נחזור לבננה נגלה שהשאלה מהו עיצוב היא מעניינת בדיוק כמו השאלה - למה הבננה מעוקלת?" כותב וון בוריס ומתאר את ההתקבלות של הבננה בעולם המערבי:

הבננות כך מתברר הגיעו מג'מייקה ב-1870 והפכו למוצר מבוקש. הבננה היא תוצר של העולם המתועש בדיוק כמו העיצוב. אבל ההיסטוריה של התקבלות הבננות היא מורכבת והיחס כלפיה הוא אמביוולנטי. האמביוולנטיות נובעת מן העובדה שכשאנחנו חושבים על בננות אנחנו מיד חושבים על קופים, בעל החיים הדומים לנו באופנים רבים אמנם אבל שונים מאיתנו בכך שהם חסרי בינה. לכן הבננות מסמלות את כל מה שפונה לאינסטינקטים הבסיסיים ביותר שלנו. ובאופן הזה הן מזכירות את העיצוב (הפונה על פי כמה מן ההגדרות המבחינות אותו מן האמנות לרגשות הבסיסיים שלנו המעודדים את תרבות הצריכה).

Studio Re Creation - Nikola Nikolov

סטודיו Re-Creation - ניקולה ניקולוב, ארנב לבן ארך אזניים, 2009. העבודה הוצגה במסגרת התערוכה "פוסט פוסיל" במוזיאון

ההשוואה בין הבננות לעיצוב נמשכת וכוללת את ההסבר הפשוט למראה המעוקל של הבננה (האשכול הנתלה הפוך גורם לכך שהבננות יפנו לעבר השמש. כך שלעיקול אין קשר לבננה אלא ליחסים בינה לבין השמש), ומכך נובע שגם העיצוב אינו יכול להיבחן לגופו ובמקום לשאול מהו עיצוב עלינו לשאול "למה עיצוב? באיזה משימות עליו להתרכז ומהן השיטות שעליו לאמץ לצורך כך?"

את המאמר חותם ציטוט של פיליפ אורספרונג, תאורטיקן של האדריכלות, "השאלה היום אינה האם אמנות-אדריכלות ועיצוב מתמזגים זה בזה אלא האם המגמה הזו תסתיים בכך שאמנות ואדריכלות יתמוססו לתוך העיצוב?"

לצד העיסוק בשאלות שהן רלוונטיות היום כמו אי פעם, נשאלת השאלה אם המאמר הזה מלמד אותנו משהו על עיצוב. לא בטוח, אבל הוא ללא ספק מלמד אותנו הרבה על בננות.

לחצו כאן למאמר המלא >>

"חדשות מרעישות"
הדר לוי ופרופ' עמית פינצ'בסקי
מהו תפקיד הסאונד במהדורת החדשות הטלוויזיונית? על מופעיו המוסדיים והחתרניים של הסאונד במהדורת החדשות הטלוויזיונית.
להמשך »
איך אורזים צלילים
שירה קימל
בלדה לתקליט. בעידן שבו חנויות הדיסקים מתחילות להיעלם, נדמה שרובנו צורכים מוזיקה דרך מסכים ואפליקציות, מהו תפקידה של אריזת האלבום?
להמשך »
בלוגים
עיצוב גרילה - City Play
מאיה טבת
אנחנו כסטודנטים לעיצוב תעשייתי, גרפי ועיצוב פנים עוסקים תמיד בנראה ובמוחשי דרך כלים גרפיים ותלת מימדיים. בקורס "עיצוב גרילה ושיבושים במרחב הציבורי" (בהנחיית לוקה אור) דנו בשאלות כמו: מהו בכלל עיצוב? האם זה חייב להיות אובייקט?
להמשך »
© כל הזכויות שמורות למוזיאון העיצוב חולון, 2010   |   ניוזלטר   |   יצירת קשר   |   תנאי שימוש   |   הקמת האתר: סייברסרב   |   עיצוב: ™wuwa   |   צילומים: יעל פינקוס