אודות | צור קשר | עיתונות | ידידים | מגזין | ניוזלטר | ספריית החומרים | العربية | English  
מידע למבקר תערוכות אוספים לוח ארועים חינוך
גיליון #6
אפריל - אוקטובר 2012
המלצות
חמור
צוות המוזיאון 06 ספטמבר, 2012 /

"ציירי ישראל הרבו לצייר חמורים, אך על קירות המוזיאון, כיום, אין אף תמונה אחת של חמור". נחום גוטמן, הרפתקאות חמור שכולו תכלת, 1944

בשבוע שעבר נפתחה התערוכה "חמור" בבית בנימיני, המרכז לקרמיקה עכשווית. לפי רויטל בן-אשר פרץ, אוצרת התערוכה, בניגוד למצופה, התערוכה לא מנסה לספק מבט כללי על ייצוג החמור בקרמיקה הישראלית העכשווית, אלא, "עניינה במצב החמוּר והחמוֹרי של הקרמיקה כמדיום בשדה האמנות הישראלי, היא מבקשת לעסוק בחיים ובמוות, בסכנות הגוף והנפש הכרוכות אלה באלה עבור העוסקים במלאכת האמנות בכלל ובתחום הקרמי בפרט".

התערוכה מוצגת על פני שלוש הקומות של בית בנימיני ובוחנת את מקומה ומעמדה של האמנות הקרמית בשיח האמנות הישראלי. כמו כן, היא מעלה תהייה לגבי היעלמותם של בוגרי המחלקות לעיצוב קרמי, המגישים עבודות גמר מרתקות, אך אינם מצליחים "לחצות את הקווים", כדברי האוצרת, ולהשתלב בתערוכות ובחללי תצוגה עכשוויים.

התערוכה מציגה שאלה מרכזית לא פשוטה: האם כמו החמור, שסובל מיחסי ציבור שליליים וחוסר כריזמה, גם עולם הקרמיקה נקלע למקום אפרורי הסובל מסטיגמות של בינוניות, פרקטיות יתר וחוסר בגיוון אומנותי מרחיב אופקים? היא מנסה לענות עליה על ידי הזמנת אמנים מתחומים שונים היוצרים עבודות קרמיקה ומיצבים בחומרים מגוונים.

בקומה הראשונה מציגה לידיה זבצקי, אמנית הקרמיקה שהחמור פרי יצירתה, "אפרים... אפרים", משמש כנקודת מוצא לתערוכה כולה. לצידה מציגה הילה עמרם, אמנית רב תחומית ובוגרת המחלקה לעיצוב גרפי, את העבודה "Flora & Fauna" בעבודתה מחברת עמרם חלקיקי רדי-מייד תוך התערבות מינימלית, מפיחה חיים בדומם, בוראת ושותלת רמזים עדינים להתהוות ולקיום.

Donkey | Beit Binyamini | Ceramic Design
צילום: אלעד שריג

Donkey | Beit Binyamini | Ceramic Design
צילום: אלעד שריג

Donkey | Beit Binyamini | Ceramic Design
צילום: אלעד שריג

 

בקומה השנייה מציגים איתמר לוי ואורי שפירא. איתמר לוי, פסיכואנליטיקן, סופר, מרצה, מבקר אמנות ואוצר. לוי הוא קרמיקאי "חובבן", שעבודות הכורים האטומיים שהוא מציג אינן מסתמכות על ידע טכני מפותח, אלא מעוררות מחשבה לגבי הסטיגמה הקשורה בפעילות הקרמית כאומנות ריפוי בעיסוק הנטולה את הזוהר המדומה הדבק בעולם האמנות העכשווית.

 

Donkey | Beit Binyamini | Ceramic Design
צילום: אלעד שריג

איתו מציג בחלל הקומה השנייה אורי שפירא, בוגר המחלקה לעיצוב קרמי וזכוכית בבצלאל. שפירא מגיב לעבודתו של לוי תוך שהוא שואב את המתודיקה האמנותית שלו ממעבדת המחקר הטכנולוגית של המחלקה. עבודתו של שפירא, "נוף", עשויה מגידולי מלחים, גבישים וחומרים כימיים, המדמים פליטת עשן מפויח. זהו תוצר הלוואי של הכורים האטומיים, הנושא עמו את האמת של החומר הרדיואקטיבי. מייצב הרצפה משתרע על פני החלל, גודלו 30 מ"ר, והוא עשוי עיסת עיתונים מיוחדת שרקח שפירא במיוחד לצורך העבודה. לאחר נטיעתה של העבודה בחלל תלך ותפרח העיסה מיום ליום בגידולי מלחים על פני העיסה שאופייה גס, שחור ושרוף. לאחר סיום הקמתה, תיוותר האצה לינוק את מאגרי נוזליה מכוחות עצמה עד שיאזלו, אט-אט תתייבש ותחוויר, זליגתה מהחלל תיחלש ותשתפל בהדרגה לעבר קו הרצפה, ולבסוף העבודה כולה תקפא במקומה.

Donkey | Beit Binyamini | Ceramic Design
צילום: אלעד שריג

Donkey | Beit Binyamini | Ceramic Design
צילום: אלעד שריג

בקומה השלישית מציג רועי מעין, אמן קרמיקה ואוצר, בוגר המחלקה לקרמיקה בבצלאל. בעבודתו, מייצר מעין המוני חמורים ירוקים קטנים בטכניקת לחיצה; צבא טרה-קוטה מיניאטורי פולש, מסמן דרך, המטפס מקומת הקרקע עד ל"כר המרעה" שבקומת הגג.
מיצב נוסף של מעין, Ephraim is Back, עוסק בשאלה, מה בין חנות לאמנות? שאלה רלוונטית במיוחד לאמני קרמיקה. מדפי הקבע של הגלריה, הנושאים עבודות קרמיות למכירה, הפכו למעין חנות שבה נמכרות חולצות חתומות במהדורה מוגבלת.

Donkey | Beit Binyamini | Ceramic Design
צילום: אלעד שריג

Donkey | Beit Binyamini | Ceramic Design
צילום: אלעד שריג

 


השקת קטלוג ויום עיון: יום שישי, 12.10.2012, בשעה 10:30
נעילה: 24.11.12

 

כתבות
עצרו, עיצוב | בוגרים 2012
מיה דבש
תחת הכותרת "תערוכות בוגרים בעידן של עודף מידע וטווח ריכוז קצר" הושקה בסוף השבוע שעבר תערוכת הבוגרים של הפקולטה לעיצוב במכון הטכנולוגי חולון. "בעידן הדיגיטלי, 'רפרוף' הוא המצב העיקרי של המחשבה שלנו," נכתב במצע התערוכה, "אנו טובעים בים של מידע וזקוקים נואשות לאנשים שבוחרים, מאחסנים ומנהלים את כמות המידע הבלתי נתפשת כדי שנוכל לצרוך אותה ביתר קלות".
להמשך »
המלצות
הלוגי, האירוני והאבסורד – רון גלעד
מירב רהט
רון גלעד. תלמיד של חנן דה לנגה. בוגר בצלאל. עשה את הסטודיו של דגנית שוקן. לשים לב" - הפתק הזה, שנכתב בשנת 1998 מתמצת במילים ספורות את תחושת הבטן שליוותה את שרי פארן, בעלת גלריה פריסקופ לעיצוב עכשווי, אחרי פגישה עם עבודתו של גלעד לפני 14 שנים. מאז הפך גלעד לאחד המעצבים המוערכים בעולם. בימים אלה הוא מציג תערוכת יחיד במוזיאון תל אביב.
להמשך »
ראיונות
על אופנתיות ואופניים
דנה בן שלום
כשחושבים על עיר ואופניים חושבים על אמסטרדם, או קופנהגן, בהן תרבות האופניים היא מושא להערצה. קופנהגן, הבירה הדנית, לא רק יצרה תנאים ותשתיות לתרבות אופניים אורבנית שניתן ללמוד מהם - תושביה, במודע או לא, יצרו התכתבות חדשה בין אופניים, אופנה וסטייל שמשפיעה רבות על צמיחתה של תרבות אופניים אורבנית חדשה ברחבי העולם.
להמשך »
© כל הזכויות שמורות למוזיאון העיצוב חולון, 2010   |   ניוזלטר   |   יצירת קשר   |   תנאי שימוש   |   הקמת האתר: סייברסרב   |   עיצוב: ™wuwa   |   צילומים: יעל פינקוס