אודות | צור קשר | עיתונות | ידידים | מגזין | ניוזלטר | ספריית החומרים | العربية | English  
מידע למבקר תערוכות אוספים לוח ארועים חינוך
גיליון #7
נובמבר - מאי 2013
הדרקון הראשון שלי
אמנון זילבר ומיכל בן צבי-שפיגל | תרגום סימולטני: מריה איבנובה 08 נובמבר, 2012 /

לקראת תערוכת "שורשים משותפים" שתפתח באמצע נובמבר אירחנו במוזיאון בתמיכת המכון הפולני את המעצבת הצעירה אלנה טרפימובה. במהלך התערוכה הקרובה יעביר אגף החינוך סדנאות לבניית "הדרקון המעופף" (Smok Latajacy בתרגום חופשי לפולנית) - מוצר זוכה פרסים שעיצבה טרפימובה. רגע לפני שהיא נוסעת להצטלם עם הדרקון במדינה נוספת, קיימנו עם אלנה ראיון קצר.

ספרי לנו כיצד הפכת למעצבת וכיצד הגעת לפולין?

נולדתי בעיירה קטנה בבלארוס שנקראת Rogatchov. תמיד אהבתי לעסוק ביצירה, ולכן הבחירה הטבעית הייתה להירשם לבית הספר לאומנויות כבר מגיל צעיר. כאשר סיימתי את לימודי בתיכון גיליתי לשמחתי את האקדמיה לאומנות במינסק, והייתי הראשונה מן העיירה שלי שבחרה ללמוד במסלול לעיצוב תערוכות ועיצוב תעשייתי. בתום 4 שנות לימוד לתואר התלבטתי לגבי המשך דרכי, אחת האפשרויות הייתה ללמוד בחו"ל. שיתפתי מכר, דימיטרי סורסקי, שמשמש כנשיא איגוד המעצבים בבלארוס שם התנדבתי וביצעתי מספר פרויקטים, וכאשר הבשילה ההזדמנות נבחרתי לנסוע וללמוד באקדמיה לאומנויות בקראקוב, פולין.
במסגרת הסכם בין איגוד המעצבים לבין האוניברסיטה התחלתי ללמוד ישירות בשנה השלישית במסלול לעיצוב תעשייתי מבלי שאצטרך לשלם דמי לימוד.

איך היה המעבר לקראקוב? האם את יכולה להצביע על ההבדל בין בלארוס לפולין?

יש הבדל בין שתי המדינות - בלארוס ופולין גם בתרבות וגם בכל הקשור לתחום העיצוב. בפולין נושא היזמות מפותח הרבה יותר, מכיוון שהיא קרובה יותר (מבחינה תרבותית) לרוסיה, לעומת בלארוס - שם המדינה אינה תומכת ביזמים. הדבר משפיע, כמובן, גם על אורח החיים של האנשים. למשל, בפולין אנשים יכולים לעסוק בכמה דברים במקביל, שיהיו להם תחביבים, לעומת בלארוס שם החיים מאוד מונוטוניים - קמים בבוקר, הולכים לעבודה, רואים חדשות בטלוויזיה, הולכים לישון וחוזר חלילה. גם מבחינת הלימודים באוניברסיטה - במינסק תוכנית הלימודים די נוקשה וקשה לעבור, למשל, מקורס אחד למשנהו או להתמחות שונה. בקרקוב מעניקים לסטודנט חופש לבחור את ההתמחויות ואת הקורסים שמעניינים אותו אישית. הבדל ניכר נוסף הוא שבפולין ככל שהמצב הכלכלי משתפר, כך גם תחום העיצוב מתפתח. זאת לעומת בלארוס, שקשה למצוא הרבה אנשים שניתן לפצוח איתם בשיחה על עיצוב. הסיבה היא שבלארוס קיימת במצב הנוכחי מאז ההיפרדות מברית-המועצות ב-1991. אנשים היו רגילים לחיות באותו מצב (תחת השלטון הקומוניסטי) כל כך הרבה זמן, שהשינוי מתנהל לאט-לאט. רק לאחרונה התקיים במדינה שבוע עיצוב.

My Little Dragon | Design for Kids

סיפורו של "הדרקון המעופף" מאוד מעניין...

כן. זו הייתה מטלה בלימודים בשנה השלישית במסגרת קורס "תכנון אלטרנטיבי" עם הפרופסור המעצב מיצ'יסלב גורובסקי (1941-2011 , Mieczyslaw Gorowski) שהיה אומן כרזות פולני עטור פרסים. באותה תקופה היו נפוצים מאוד צעצועים עממיים ומטרת המטלה הייתה לשאוב השראה מצעצועים שהוצגו במוזיאון בקראקוב ולעצב צעצוע אלטרנטיבי. מכיוון שאיני מקומית, ולא הכרתי את תוואי הרחובות בקרקוב, ולמרבה המבוכה גם לא מצאתי את המוזיאון... ישבתי בספריה וחקרתי את הנושא באופן עצמאי.

האם הבחירה בקרטון הייתה שלך?

החומר היה חלק מהגדרת המטלה: לעצב צעצוע מקרטון. אבל הרעיון, העיבוד של החומר, הצורה והעיצוב היו כולם שלי. אב הטיפוס הראשון נעשה מקרטון גלי עבה מאוד, ואז כאשר גיליתי שיש לוחות הרבה יותר דקים - התחלתי לעבוד איתם.

האם העיצוב נבע מן החומר או שמלכתחילה רצית לעצב דרקון?

נקודת המוצא הייתה התנועתיות שהובילה לרעיון של בעל חיים, ולבסוף- דרקון. בחנתי את המבנה האופטימאלי הדרוש בכדי לייצר את התנועתיות הקיימת בצעצוע, ורק לאחר שמצאתי את הפתרון ונוכחתי שהוא עובד ציירתי על הקרטון את הדרקון בעל שני הראשים. האמת היא שבשלב הראשון יצרתי את אותו המבנה, אך בצורה של ידיים שמוחאות כפיים. כשהצגתי אותן במקביל לצורת הדרקון בכמה תערוכות, גיליתי שהידיים זכו לפחות הצלחה מהדרקון ולכן ויתרתי עליהן.

והפרויקט השגרתי מהלימודים הפך למקור תעסוקה ופרנסה, איך זה קרה?

לאחר סיום הקורס הנחתי את הדרקון בצד במשך שנה, כמו כל פרויקט שעובדים עליו בלימודים. במהלך אותה שנה סיימתי את לימודיי ועבדתי בעבודה שלא הייתה משאת נפשי...כל אותה עת ידעתי שאני רוצה לעסוק בעיצוב, ואז נקרתה בדרכי הזדמנות- תערוכת expo בנושא אקולוגיה שבה נדרשו המעצבים להציג מוצרים שניתן להכין אותם בו במקום. כמובן- צעצוע הדרקון המעופף ענה על הדרישות. זה היה מאוד מרגש, מכיוון שזו הייתה לי הפעם הראשונה שעיצבתי מוצר שמישהו ממש רכש ! בארכיון התמונות שלי שמור מקום של כבוד לתמונתו של הרוכש הראשון.

בעקבות ההשתתפות בתערוכה, ראיינו אותי למגזין אקולוגי וההזמנות התחילו להגיע. גיליתי שהתעורר עניין בדרקון.
באותה תקופה הסתיים החוזה שלי בעבודה. אמנם התחלתי לחפש עבודה אחרת, אבל לא השקעתי בזה יותר מידי מאמץ. סיום העבודה בעצם פינה קצת זמן לשבת ולחשוב מה ואיך לעשות הלאה עם הדרקון. ואז התקשרו והזמינו אותי להעביר סדנה במוזיאון האתנוגראפי בוורשה, שם עברתי לגור לאחר סיום הלימודים באקדמיה לאומנויות. בסדנה השתתפו 300 איש! הייתי מאוד נרגשת, בהתחשב בעובדה שזו הייתה הפעם הראשונה שהרציתי בפני אנשים או העברתי סדנה כלשהי.
כמה חודשים לאחר שהעברתי את הסדנה, גיליתי למרבה הפתעתי שהדרקון המעופף שלי זכה במקום ראשון בפרס "אתנו קולקציה 2011" של המוזיאון האתנוגראפי בוורשה.

My Little Dragon | Design for Kids

מה הייתה המוטיבציה להתחיל לייצר את הדרקון באופן תעשייתי, סדרתי?

ברגע שזכיתי בפרס הבנתי שעלי לעבור לייצור תעשייתי, כדי שיהיה מלאי מסוים וכדי שאנשים יידעו היכן לרכוש את הדרקון. על כן פניתי למפעל ושילמתי ממיטב כספי עבור ייצור תבנית החיתוך (שטאנץ) וייצור החלקים.

כיצד מגיבים המשתתפים בסדנאות הדרקונים שאת מקיימת?

כולם נהנים מאוד. הסיפוק הכי גדול היה לפגוש כמה אנשים שהשתתפו בסדנה שלי לפני יותר משנה וסיפרו שאמנם עבר זמן, והדרקון כבר מעט מקומט, אבל הילד שלהם עדין משחק בו!

My Little Dragon | Design for Kids

מהו, לדעתך, סוד ההצלחה של הדרקון? הרי היום ילדים משחקים בעיקר במחשב ובמוצרים דיגיטליים.

אני חושבת שזה טמון בכך שמדובר בפעילות יצירתית. אפשר לבנות, לקפל, לשנות, לצייר ולקשט. המוצר מפתח את הדמיון, את הפנטזיה - כי מדובר בדרקון. יש גם השפעה לעובדה שמרבית הצעצועים היום עשויים מפלסטיק צבעוני שלעומתו הקרטון הוא משהו אחר שילדים לא מכירים בעולם הצעצועים, אבל בכל זאת מוכר להם כחומר מחיי היום יום.

My Little Dragon | Design for Kids


כיצד את מקדמת את מכירות המוצר? האם את עושה הכול לבד? ראינו בסרטון באינטרנט שניתן לקבל את הדרקון בדואר, במעטפה.

אני עושה הכול לבד. אין לי תמיכה של חברה כלשהי. עד עכשיו לא עסקתי כל כך בקידום המוצר, כי כולם פנו אלי.. מבחינת שיווק או קידום מכירות - יש כמה חנויות בוורשה שמציגות את הדרקון המעופף למכירה, וניתן להזמין גם דרך פייסבוק או באמצעות האתר הייעודי של הדרקון. קיים אצלי תמיד מאגר מסוים של דרקונים שאני שומרת ליום גשום, למקרה שאצטרך להציג את המוצר.

האם בכוונתך לפתח את הדרקון לכיוונים נוספים?

שאלו אותי אם אעצב אי-פעם גם פרה מרחפת (צוחקת). יש לי חברה שעוסקת בפרויקט שקשור לפרות אמיתיות בטג'יקיסטן והיא העלתה רעיון שאעצב עבורה פרה מעופפת, כדי לחלק ללקוחות. עדיין לא הגעתי לצורה האופטימאלית, משום שכרגע הפרופורציות של המוצר פחות מתאימות לצורה של פרה שהיא שמנמנה. העיצוב חייב להישאר נאמן לרעיון המקורי של פס אחד שמתקפל ולמבנה הנוכחי, בעיקר בשל עלויות הייצור של תבנית החיתוך.

מהן תוכניותייך לעתיד?

יש לי שני רעיונות לעתיד- האחד להוציא לשוק גם דרקונים צבעוניים. השני- להמציא סיפור, או לחבור לכותב של ספר בנושא דרקונים וליצור אריזה משולבת לספר ולדרקון המעופף. כשהדרקון מונח סתם כך על המדף בחנות, אנשים לא ניגשים אליו כי הם לא מבינים מה הוא עושה. המוצר המשולב יהיה מוצלח כי הספר יגביר את המודעות לדרקון וגם הדרקון ייתן ערך מוסף לספר.
מעבר לזה, אני לא שוקטת על שמרי. אני לא יכולה לעסוק רק בדבר אחד! במקביל לעבודה סביב הדרקון, אני מקיימת סדנאות משותפות לפולין ולבלארוס, שמתקיימות לסירוגין בכל אחת משתי המדינות הללו.
כל הזמן יש לי עוד ועוד רעיונות, וקשה לבחור במה להתמקד. ואז צצים עוד ועוד רעיונות...

הבנו שהדרקון שלך מטייל בעולם.

בינתיים הדרקון מגשים לי סוג של חלום. בהשראת הסרט אמלי - חלומו של כל אחד הוא לבקר בכל קצוות עולם, הדרקון שלי מבקר איתי או עם חברים שלי במדינות שונות בעולם ומצטלם בכל אחד מהמקומות. אפשר לצפות בתמונות בעמוד הפייסבוק שלו. התמונה האחרונה שצורפה לאוסף היא תמונת הדרקון במוזיאון העיצוב חולון.

My Little Dragon | Design for Kids

במהלך תערוכת "שורשים משותפים" יתקיימו במוזיאון העיצוב חולון סדנאות לבניית צעצוע "הדרקון המעופף" .
לפרטים נוספים לחצו כאן או התקשרו לקופות המוזיאון: 0732-151500

הראיון עם המעצבת אלנה טרפימובה התקיים ב-23.10.2012
*כל הצילומים באדיבות המעצבת

בקיצור - חוויה
רונה זינגר
במעבר בין התצוגות והחללים המרכזיים בתערוכת העיצוב השנתית במילאנו 2016, ניתן היה להצביע על מגמה ברורה שבראשה עמדה מילה אחת - חוויה. עיצוב, ובוודאי עיצוב מוצרים ורהיטים כפי שאנו מכירים, אמור להסתכם בסופו של עניין בחפץ. אובייקט תלת מימדי, מוצק שניתן לגעת ולמשש אותו. אך בעולם של גירויים בלתי פוסקים, מסכים וטשטוש גבולות בין הפיזי והווירטואלי, מוצר חדש על פודיום לבן כבר לא תמיד מספק.
להמשך »
הכול אישי
מיה דבש
הן ממספרות את העבודות שלהן ומצמידות להן הנחיות, הן דוגלות בחירות יצירתית מוחלטת ומאמצות גישה חדשה בכל עונה. בלס (BLESS) הוא אחד ממותגי העיצוב האינטליגנטיים ביותר שאת התרומה שלהן לעולם העיצוב מציבים מבקרי עיצוב נחשבים כמו אליס רוסתורן מהניו יורק טיימס בשורה אחת עם התרומה של אנזו מארי וברונו מונארי בימים שלאחר מלחמת העולם השנייה.
להמשך »
המלצות
יוצאות מאזור הנוחות - בין השימושי לאמנותי
מירב רהט
"יוצאות מאזור הנוחות" - בין ה"שימושי" ל"אמנותי" באביזרי גוף ואובייקטים של נוריתמי.
להמשך »
© כל הזכויות שמורות למוזיאון העיצוב חולון, 2010   |   ניוזלטר   |   יצירת קשר   |   תנאי שימוש   |   הקמת האתר: סייברסרב   |   עיצוב: ™wuwa   |   צילומים: יעל פינקוס