אודות | צור קשר | עיתונות | ידידים | מגזין | ניוזלטר | ספריית החומרים | العربية | English  
מידע למבקר תערוכות אוספים לוח ארועים חינוך
גיליון #7
נובמבר - מאי 2013
בלוגים
המעבדה לעיצוב
12 פברואר, 2013

Design Lab | Oded Ezer | Graphic Design & Typography

 

המעבדה במוזיאון העיצוב חולון מארחת את עודד עזר, מעצב גרפי, טיפוגרף ומרצה בכיר במכון הטכנולוגי חולון, שיוביל סדנת טיפוגרפיה עברית בהשתתפות סטודנטים מהמחלקה לתקשורת חזותית, שנה ג' במכון הטכנולוגי חולון.
הסדנה תעסוק בהקניית כלים ‎ליצירה טיפוגרפית מקורית הנשענת על עקרונות האות העברית.

הקדמה / פוסט 1 / פוסט 2 / פוסט 3 / פוסט 4 / פוסט 5

8.4.13 - שיעור 6, ה-פ' היהודי

המטרה, כפי שהסביר עודד, הינה ליצור פרויקט אשר מלמד את מבקרי המוזיאון מהי פלטה סגנונית ו/או מהו שלד אות.
רגע לפני שנוכל לנסות את הפרויקטים על מבקרי המוזיאון בשבת הקרובה, הסטודנטים במעבדה הגישו את הפרויקטים שעבדו עליהם מתחילת הסמסטר.

הפרויקט הבולט והביקורתי של הסטודנטית מאיה שטרן קיבל משמעות חזקה בשיעור שהתקיים ביום השואה.

Design Lab | Oded Ezer | Graphic Design & Typography
הסטודנטית מאיה שטרן והפרויקט "ה-פ' היהודי"

בחקירת הפלטה הסגנונית, מאיה התמקדה ב"אף" של האות פ' (החלק באות שנראה כמו אף). בפרויקט היא יוצרת את ההזדמנות עבור כל מבקר לבוא ולמדוד מהו ה-פ' המתאים לאף שלו.

Design Lab | Oded Ezer | Graphic Design & Typography
שלב 1 בחקירה: מיתוס האף היהודי, תורת הגזע ונאציזם

Design Lab | Oded Ezer | Graphic Design & Typography
שלב 2 בחקירה: אפים שונים

Design Lab | Oded Ezer | Graphic Design & Typography
שלב 3: המסקנה - לכל אף יש את ה-פ' שלו.

Design Lab | Oded Ezer | Graphic Design & Typography
עמדת מדידה של האפים. כל מד הוא למעשה חלק של האות פ' מפונט אחר. מוניטור מציג לאנשים צילום של עצמם וכך ביכולתם לבדוק האם ה-פ' מתאים להם או שעליהם למצוא פ' אחר.

Design Lab | Oded Ezer | Graphic Design & Typography
מיה מדגימה את מדידת האף ובודקת איזה פונט הכי מתאים לאף שלה.

אחת ההערות שהועלו בהצגת הפרויקט הייתה שחסרה תחושת "פשיסטיות" בפרויקט. אולי ניתן לפתור זאת באמצעות שימוש בצבע. מלבד זאת, חשוב למצוא דרך שכל המדידות של המבקרים יוקלטו ויתועדו.

הפרויקט מאוד טעון ונוקב. לפי תגובות המבקרים מיה תוכל לעשות שינויים ושיפורים. בהצלחה.

סיימון טיפוגרפי

רועי אדר במחווה למשחק נוסטלגי "סיימון", מלמד את המבקרים את חלקי האות. המשחק מציג רצף של חלקים המהווים את הפלטה הסגנונית של כל אות, על הצופה לחזור על אותו הרצף בסדר שניתן ועם החלקים הנכונים לאות הרלוונטית.

Design Lab | Oded Ezer | Graphic Design & Typography
משחק "סימון" הנוסטלגי

Design Lab | Oded Ezer | Graphic Design & Typography
צילום מסך מתוך המשחק של רועי אדר. משמאל - מוצגת אות שעלינו להרכיב אותה מחדש מימין - המרכיבים מהפלטה הסגנונית לבחירה.

Design Lab | Oded Ezer | Graphic Design & Typography
צילום מסך מתוך המשחק של רועי אדר. בחירה שגויה של חלק אות אשר אינו מתאים לפונט זה.

Design Lab | Oded Ezer | Graphic Design & Typography
משחקים טיפוגרפיה

לצפייה במשחק, היכנסו ללינק typo-game.atwebpages.com


תרגיל חדש: תרגום חזותי של לוגו טיפוגרפי משפה זרה לעברית

תרגיל חשוב וייחודי שפיתח עודד עזר עבור הקורס לטיפוגרפיה מתקדמת הוא תרגום לוגואים משפה זרה לעברית. האתגר אינו פשוט: אותיות עבריות מתנהגות שונה לגמרי מלועזיות. איך יוצרים לוגו הנאמן לאות העברית ויחד עם זאת, שומר על צביון הלוגו?

Design Lab | Oded Ezer | Graphic Design & TypographyDesign Lab | Oded Ezer | Graphic Design & Typography
דוגמאות לתרגומי לוגו טיפוגרפיים מקורסים קודמים בהנחיית עודד עזר

התהליך מתבצע בשלבים כאשר השלב הראשוני הוא חקירה של הלוגו הנתון תוך הכנת פלטה סגנונית ומיון החלקים (חיבור בין קו אנכי לאופקי, עוביי קווים, סריפים, התנהגות גגות של אותיות, בסיסים וכו'), בשלב השני, על כל סטודנט לבחור 3 פונטים עבריים שרלוונטיים ללוגו שלהם ולהוציא שלדים של האותיות המופיעות בלוגו.

השלב האחרון בתהליך יהיה עיצוב של האותיות העבריות ברוח הלוגו הנתון.

Design Lab | Oded Ezer | Graphic Design & Typography
עודד עובר עם הסטודנטים על הסקיצות הראשוניות לתרגיל תרגומי הלוגו

מהסקיצות הראשוניות שהביאו הסטודנטים גילינו שחשוב לא לקחת את האותיות הלועזיות ולעשות מהן עברית, אלא לעבוד על אותיות עבריות ואותן לסגנן על פי הלוגו. כלומר, לא לקחת את החלקים שמרכיבים את האות האנגלית ובעזרתה ליצור אות עברית (למשל להשתמש בקשת של האות C שתהווה בהיפוך את הקשת של האות ק'), מפני שאז התוצר לא יהיה אות עברית הנאמנה לחוקיותה.

Design Lab | Oded Ezer | Graphic Design & Typography
לוגו סקייפ - חקירה של שלדים שיכולים להיות רלוונטים ללוגו הלועזי

Design Lab | Oded Ezer | Graphic Design & Typography
לוגו "הוגרדן" - חלוקה לפלטה סגנונית

Design Lab | Oded Ezer | Graphic Design & Typography
לוגו "אסוס" - עיצוב האותיות העבריות ברוח הפונט הלועזי

מהסקיצות של דריה למדנו שאחד ההבדלים בין אנגלית ועברית הוא שבאנגלית החלל הפנימי באותיות הוא צפוף ולכן מפצים על כך בריווח רחב בין האותיות. בעברית קורה ההיפך.

ומה הלאה?

ביום שבת לראשונה מבקרים ייכנסו למעבדה ויוכלו לקחת חלק בפרויקטים, על סמך תגובותיהם ופעולותיהם כל סטודנט יוכל להסיק מסקנות לגבי הפרויקט שלו: האם הוא מובן / האם הוא מהנה / איפה יש קושי / איזו חוויה המבקר עובר. על סמך המסקנות, הפרויקטים ילכו ויתפתחו משבוע לשבוע.

לתרגיל תרגום הלוגו, הסטודנטים צריכים להמשיך את החקירות על סמך השלבים של העבודה:

1. פלטה סגנונית

Design Lab | Oded Ezer | Graphic Design & Typography
2. מיון הפלטה הסגנונית

Design Lab | Oded Ezer | Graphic Design & Typography3. הוצאת שלדים

Design Lab | Oded Ezer | Graphic Design & Typography
4. עיצוב אותיות הלוגו החדש, תוך מתן דגש על שימור האות עברית, שמירה על קצב של הלוגו הקיים והחללים הפנימיים שבו.

Design Lab | Oded Ezer | Graphic Design & Typography

כתיבה וצילום: מיכל שני

הקדמה / פוסט 1 / פוסט 2 / פוסט 3 / פוסט 4 / פוסט 5

ראיונות
The Happy Show
מיכל אור- עד
בראיון עם המעצב סטפן סגמייסטר מנסה מיכל אור-עד לגלות את גבולות האושר. תערוכה בנושא שהציג בלוס אנג'לס תוהה האם ניתן לאמן את הנפש כמו שמאמנים את הגוף
להמשך »
בלוגים
המעבדה לעיצוב
HIT - המעבדה לאינטראקציה
המעבדה במוזיאון העיצוב חולון, מארחת פעמיים בשנה, סטודנטים ומורים מהאקדמיות לעיצוב בישראל, לסמסטר של למידה, התנסות וחשיבה משותפות. אנו רואים בהזדמנות לארח סטודנטים צעירים במוזיאון דרך נהדרת לדבר על עיצוב בהתהוות. אנו מזמינים את קהל המבקרים לעקוב אחר הנעשה במעבדה באמצעות הבלוג וכמובן, להגיע לביקור בסופי שבוע, לפגוש את הסטודנטים וללמוד משהו חדש על עיצוב.
להמשך »
ראיונות
מהדורה בלתי מוגבלת - 1 מתוך 6,227,020,800
מיה דבש
שרן אלרן הוא סטודנט (יליד ישראל) לתואר שני ב-Cranbrook Academy of Art שבמישיגן, ארה"ב. פרויקט הגמר שלו המוצג בימים אלה ב-Cranbrook Art Museum מתמודד עם שאלות של "ייצור המוני" בעידן הדיגיטלי מצד אחד ועם הסוגיה המורכבת של "מהדורות מוגבלות", מן הצד האחר. ואם לא די בכך, "יש כאן ניסיון למפות את העולם ולנסות לקבל תחושה של גודל האנושות והמגבלות של האנושיות", הוא אומר.
להמשך »
© כל הזכויות שמורות למוזיאון העיצוב חולון, 2010   |   ניוזלטר   |   יצירת קשר   |   תנאי שימוש   |   הקמת האתר: סייברסרב   |   עיצוב: ™wuwa   |   צילומים: יעל פינקוס