אודות | צור קשר | עיתונות | ידידים | מגזין | ניוזלטר | ספריית החומרים | العربية | English  
מידע למבקר תערוכות אוספים לוח ארועים חינוך
גיליון #7
נובמבר - מאי 2013
מו"פ מעצבים
ספריית החומרים 19 פברואר, 2013 /

ערב מו"פ מעצבים שהתקיים לאחרונה בחולון, בשיתוף ספריית החומרים ומעבדת הפאבלאב הציג את נקודת המפגש בין חומרים, עיצוב, טכנולוגיה וקהילה.

בשנים האחרונות אנו עדים לתופעה חדשה המתגבשת בתוך האקדמיה: מעצבים מחפשים אחר חומרים חדשים, חוקרים ומפתחים טכנולוגיות ייצור בהתאמה אישית. סטודיו של מעצב מקבל פני מעבדה, מעצבים לובשים חלוקים ויוצאים לדרך. לפעמים התוצאות הן הברקה חד פעמית אך לעיתים קרובות הן גדלות למשהו בעל משמעות בגיבוש כתב ידו של המעצב ואפילו הופכות לגורם המשפיע על חדשנות של תעשייה שלמה.

ערב מו"פ מעצבים שהתקיים בשיתוף ספריית החומרים של מוזיאון העיצוב ומעבדת הפאבלאב הראשונה בארץ, היווה הזדמנות עבור אנשים יוצרים מכל התחומים להיפגש, לשמוע, לראות ולבחון את נקודת המפגש בין עיצוב, חומר, טכנולוגיה וקהילה.

בערב השתתפו: אדר' אריאל בלונדר, ירון אליאסי, מיה אובר, אלעד גרופי, מיקה בר, ערן גלאור

אדר' אריאל בלונדר, מנהלת FablabIL הציגה את FablabIL, הפאבלאב הישראלי הראשון, מקום בו כל אחד יכול לייצר בחומר כמעט כל דבר. הפאבלאב הוא שיתוף פעולה בין המרכז הישראלי לאמנות דיגיטאלית לחוג לעיצוב פנים במכללה למנהל, יוזמה שמצטרפת לפאבלבים הקיימים ברחבי העולם, במטרה ליצור מקום ליזמות ויצירה שמשלבת עיצוב וטכנולוגיה. השאיפה היא שכל אחד יוכל לממש את הרעיון העיצובי שלו, וליצור מוצרים, עבודות מעוצבות או יצירות אמנות, באמצעות הטכנולוגיה של אינפורמציה דיגיטאלית שהופכת לחומר.

שאיפה נוספת היא להפוך את הפאבלאב למקום קהילתי בתוך השכונה, מקום בעל היבט חינוכי - מחינוך בלתי פורמלי וסדנאות לילדים ונוער לחינוך והכשרה של אנשי חינוך ואקדמיה למקצוע. רעיון מרכזי נוסף בפאבלאב הוא שיתוף ידע: שיתוף בין הפאבלאבים השונים בעולם, בין המעצבים שפועלים בהם, ובין המעצבים לצרכנים עצמם. מטרת הפאבלאב להוות מקור ידע ליצירה ולתת מענה למעצבים בייצור במינימום עלות ובשיתוף פעולה.

FablabIL | Israel's Fablab

המעצב ירון אליאסי הציג את FREE MOLDING TECHNOLOGY - פרויקט שהתחיל מתוך מחשבה על חומר, הפלסטיק, שנתפס כחומר קשה וקר והמחשבה היתה על איך להפוך אותו למשהו שיותר קרוב לתפיסה של אמנות וקראפט. שיטת הייצור מבוססת על התכה של חומר הגלם , הפלסטיק המותך יוצר צורות שמתחברות לאסתטיקה שאינה מבנית וגאומטרית, אלא פיסולית וציורית כמעט. הייצור הוא באמצעות מכונה רובוטית שמקבלת הנחיות ממוחשבות לגבי הצורות שהיא תיצור על תבנית ייעודית. הייצור הוא אמנם תעשייתי, אך אין פה מוטיב תעשייתי של פס ייצור, אלא יש הדגשה של אלמנט השוני בין מוצר למוצר, לכל מוצר יש את הקו שלו, את טביעת היד שלו.

Yaron Elyasi | Designer
ירון אליאסי

אלעד גרופי מסטודיו "אקו בטון אלגנטי" הציג פיתוחים חדשניים בבטון. סטודיו אקו הוא שיתוף פעולה בין שלושה שותפים, שהחלו לעסוק בעיצוב בבטון לפני כשלוש שנים. בראש ובראשונה מרתק אותם העיסוק בחומר עצמו ובמתיחת הגבולות של החומר. בתהליך יצירת הבטון בין החומר הסמנטי לבין המים ,ניתן להכניס חומרים נוספים שיתנו לתוצר תכונות שונות. הזמינות הרבה של החומר איפשרה התנסויות חומריות רבות ושימוש בטכניקות שונות של יצירה בחומר, למשל התזה של בטון ויציקת בטון לתוך בדים שיוצרת צורות אורגניות. לאורך כל הדרך העבודה היתה בשיטות של מחקר, התנסות ופיתוח ,כאשר המטרה היתה ליצור את הבטון הכי חזק שניתן, כדי לאפשר למשל עיצובים מאוד דקים שחוזק החומר יפצה על המסה. בפרויקטים שלהם הם הגיעו לחידושים מרתקים כמו אריחים תלת מימדים קלים באופן משמעותי, וחומר סמנטי גמיש שניתן לקפל ולכופף ואינו מאבד את החוזק. 

Eco Elegant Concrete
אקו בטון אלגנטי

מיה אובר מ-Knockout Design דיברה על הקשר בין עיצוב לקהילה. שלוש מעצבות עובדות יחד עם קהילות לוקאליות בפרויקטים שונים. פרויקט לדוגמא שעסק ביצירת כלים קלועים ונעשה למשל בשיתוף עמותת סינדיאנת הגליל המקדמת סחר הוגן ותעסוקה לנשים בגליל. כמו כן הסטודיו משתף פעולה עם חברות מתוך הסתכלות על הקהילה הגלובלית, ליצירת עיצובים שכל משתמש יוכל ליצור ולצרוך. כך לדוגמא, עוצב תיק HEDOCA פרויקט העוסק מרכיבים מודולריים שניתן לבנות לבד.

Knockout design
מיה אובר Knockout Design

המעצבת מיקה בר הרצתה על המעבר מדימוי למבנה טקסטילי. עיצוב תלת-מימד בטקסטיל, בטכניקה המבוססת על דפוס משי. הדימוי המודפס דרך הרשת עם צבע מיוחד שנותן טקסטורה בולטת- תלת מימדית. תחילת הפרויקט היתה במחקר שהתבסס על אוריגמי, וקיפולי נייר גאומטריים ואורגניים מתוך עולם הצומח במקביל, במטרה להעביר את תלת המימד של הקיפול אל הבד. לבדים שנוצרו יש טקסטורות מובלטות שמאפשרות להם להתקפל ולהתקמט בצורה נפחית ותלת מימדית ייחודית. בפרויקטים שונים נוצרו מהבדים כריות, פופים, כורסאות וגופי תאורה.

Mika Barr
מיקה בר

ערן גלאור הציג את הנושא: מתיחת הגבולות של הדפסה תלת מימדית. המדפסת שבנה ערן גלאור הוצגה כפרויקט הגמר שלו במכון הטכנולוגי חולון. המכונה מבוססת מחשב, ופועלת על ידי הזרקת חומר קרמי לפי פקודות ממוחשבות, ליצירת כלים קרמיים ואובייקטים פיסוליים עדינים. במהלך העבודה על הפרויקט נעשו הרבה ניסיונות של דיוקים שונים עם החומר, בכמה עומס עומד החומר המודפס, באילו זוויות ניתן להדפיס, מתיחת הגבולות של הדפסת חומר קרמי ושכלול הצורות המודפסות. המדפסת פועלת במעבדת הקרמיקה שמפעיל ערן במכון הטכנולוגי בחולון.

Eran Gal Or

כתבות
עיצוב עד כאן ומכאן
״בסופו של דבר, העיצוב התעשייתי, שהתנגד נמרצות לאותן תערוכות קונספט, הרוויח במהלך ארוך הטווח. מעמדו של העיצוב טוב היום משהיה לפני שלושה, שניים ואפילו עשר שנים״ גלית גאון בכנס "היצירה הישראלית במאה ה-21 - עד כאן ומכאן"
להמשך »
עיצוב כמקדם התחדשות עירונית
עדי המר
ב-15.10.15, קיים המוזיאון כנס מקצועי שעסק בהצללה במרחב הציבורי, לקראת נעילתה של התערוכה צל ערים (סוף אוקטובר 2015). הכנס, בו השתתפו גורמים רבים מהרשויות השונות וממשרדי הממשלה הנוגעים לעניין, אדריכלי נוף, מעצבים וחוקרים שונים עורר דיונים פורים ומעניינים וניכר שהונחו על השולחן כמה היבטים משמעותיים בנושא הצל.
להמשך »
מרכיבים תרבות
סתו אקסנפלד
בין הרגשי לרציונלי, ובין הפואטי לטכני. מותו של מייסד רשת איקאה, אינגבר קמפרד, השבוע בגיל 91, הוא הזדמנות לדון ברשת שמוכרת לנו הרבה יותר מריהוט.
להמשך »
© כל הזכויות שמורות למוזיאון העיצוב חולון, 2010   |   ניוזלטר   |   יצירת קשר   |   תנאי שימוש   |   הקמת האתר: סייברסרב   |   עיצוב: ™wuwa   |   צילומים: יעל פינקוס