אודות | צור קשר | עיתונות | ידידים | מגזין | ניוזלטר | ספריית החומרים | العربية | English  
מידע למבקר תערוכות אוספים לוח ארועים חינוך
גיליון #7
נובמבר - מאי 2013
כתבות
מחשבות על מוזיאונים ועיצוב
גלית גאון 28 מאי, 2013 /

 

״אבל זה רק כסא,״ מזעיף פנים ילד בן עשר "למה לא?" שואל צעיר בן עשרים וחמש, "אם אני לא יכול לגעת בו, כל הביקור לא שווה כלום," רוטן גבר בן חמישים.

אז מה עושים במוזיאונים שלא מציגים אמנות, ציורי שמן גדולים או פסלי ברונזה מרשימים? מוזיאונים המציגים תערוכות, לא מוזיאוני מדע או מרכזי מבקרים, כאלה המציגים חפצים, חלקם מוכרים, חלקם נדמים ביתיים, פחות מאיימים או מרוחקים - מוזיאונים המציגים השתקפות בזמן, "הווה מתמשך" של הזמן בו אנו חיים. אוצרים ומעצבים נתקלים שוב ושוב באתגר הניצב בפניהם בתכנון תערוכות מוזיאליות - נגישות לחמשת החושים האנושים. באופן מסורתי, ראייה ושמיעה הם כלי העבודה שלנו, הם מקובלים, ידועים ואנו מנצלים אותם באופן מלא. גם ההליכה בחלל ותחושת המרחב מנוצלות עד תום, יחד עם זאת, לגעת בחפצים - אסור. האם זו המסורת המוזיאלית שעוצרת אותנו מלאפשר זאת, או הדאגה הפשוטה לשלום המוצגים?

 

Education | Design Museum Holon

 

תערוכות מוזיאליות בתחומי העיצוב והאדריכלות הן בדרך כלל תערוכות בהן נדרש המבקר ליכולת קריאה מופשטת וממשית כאחד, בחינה חומרית ומרחבית, ערנות ודיוק לצד נכונות להשתמש בשפה חדשה. המבקרים הנכנסים לתוך חלל מוכר ומתבוננים בחפצי יום יום מוכרים נתקלים בטקסט-קונטקסט חדש בכל פעם. במצב הזה, הדבר המתבקש לעשות הוא לגעת. השימוש בידיים, לצד כל יתר החושים הוא ההתנהגות האוטומטית, הידועה והבטוחה כאשר אנו נתקלים בחוויה חדשה או מקום חדש. האם נוכל לבוא על סיפוקנו כאשר חוויית הביקור תהיה טובה, אבל מופשטת לגמרי?

 

Education | Design Museum Holon

תערוכות עיצוב טובות הן ייחודיות וחד פעמיות לא רק בזכות מערכת היחסים בין החפצים לחלל, אלא גם בזכות המפגש ביניהם ובין המבקרים. תערוכה טובה תהיה כזו בזכות היותה כנה, ישירה ויחד עם זאת מורכבת ורבת רבדי קריאה, המציגה את שלבי העבודה לצד החפצים השלמים. תערוכה טובה באמת, תאפשר חופש לחשוב, ללמוד, לפרק ולהרכיב, ולעולם לא תאיים על המבקר או תביך אותו.

 

הכיתה הפתוחה, שנולדה באנגליה, נדדה לארה״ב בשנות השבעים והפכה למושג המשמש אותנו פעמים רבות לתיאור חללי התצוגה במוזיאון. כיתה פתוחה - מרחב למידה שמזמן חשיבה מחודשת על הדרך שבה אנחנו לומדים מהתבוננות בחפצים ושאילת שאלות. תהליך זה, במוזיאונים, מורכב מלימוד של שפה חדשה, שפת עיצוב. אנחנו משתמשים במונחים מקצועיים, שמות חומרים, תיאורים טכנולוגים ולא פעם אנחנו מראים סרטונים של מעצבים ואדריכלים המתארים את תהליך עבודתם. לא פעם, אנחנו שואלים את עצמנו האם באמת ניתן ללמד את המבקרים שפה חדשה מבלי להסתכן בקיצורי דרך הכרחיים, שכן זמן הביקור שלהם קצר לאין ערוך מארבע שנות הלימוד הנהוגות באקדמיה. בחולון, בחרנו להפוך את הילדים המבקרים, ובעקבותיהם גם המבוגרים שהביאו אותם, לבלשי עיצוב. אנחנו מעניקים להם מידי תערוכה רבע גיליון מקופל שיש בו מקום למחשבה, הזמנה להתייעץ, הזדמנות להתבונן לאורך זמן, בדבר אחד, ובעיקר אנחנו מוותרים מראש על "התשובה הנכונה". זה לא בגלל שהיא אינה קיימת, אלא בגלל שהיא לא נמצאת אצל המבקרים, אלא אצל האוצרים והמעצבים המציגים.

 

Education | Design Museum Holon


אחרי עשרים וחמש שנים של התבוננות ולמידה של מערכת היחסים הזאת - בין מוזיאון, קהל וחפצים, אני מבקשת להציע חמישה חושים חדשים לתכנון המרחב המוזיאלי והתערוכות המוכלות בו - מעין מדד חומציות מוזיאלי:

Pleasure   |  Passion  |  Humour  |  Humanity  |  Honesty

Education | Design Museum Holon

כתבות
אקססוריז לאקססורי
אלינור גוילי
לא מעט מעצבים עוסקים היום בהפיכת האופניים לפריט עם אמירה אופנתית מובהקת.
להמשך »
כתבות
חמישים גוונים של שחור
טל אמית
זה לא סוד שבבצלאל שמים דגש על הקונספטואלי. הרעיון שנמצא בבסיס כל קולקציה והצורך "לשבור מוסכמות" מוביל לתוצרים שאפשר לקרוא להם אמנות לבישה.
להמשך »
המלצות
באנו לעשות שמח
מירב רהט
את החודשים האחרונים בילתה מירב רהט בשעות עבודה ארוכות בנגריה ובסטודיו לקראת תערוכה משותפת ליעל פרידמן (תכשיטים) ולה (ריהוט) שנפתחה בגלריה פריסקופ בתל אביב.
להמשך »
© כל הזכויות שמורות למוזיאון העיצוב חולון, 2010   |   ניוזלטר   |   יצירת קשר   |   תנאי שימוש   |   הקמת האתר: סייברסרב   |   עיצוב: ™wuwa   |   צילומים: יעל פינקוס