אודות | צור קשר | עיתונות | ידידים | מגזין | ניוזלטר | ספריית החומרים | العربية | English  
מידע למבקר תערוכות אוספים לוח ארועים חינוך
גיליון #8
יוני - אוקטובר 2013
המלצות
זהמהיש - על קראפט ודלות החומר
מירב רהט 02 יולי, 2013 /

חלקי פלטות MDF. פורמאייקות צבעוניות. סנדוויץ גלוי. עץ מלא. התערוכה "זהמהיש" של אלי צ'יזיק מתבססת על שאריות חומרי גלם שהושלכו מנגריות. תחת ידיו של צ'יזיק האקלקטיקה החומרית של השאריות, לכאורה חסרות הערך, הופכת לפלטות דו מימדיות עתירות גרפיקה וטקסטורות אותן הוא מעצב לאובייקטים תלת מימדיים - פרטי ריהוט עשירים ומוקפדים.


ציזיק מאמין בתפיסה האקולוגית ובצורך לשמר את משאבי הכדור ולנצל אותם, כמו גם בעשייה "קראפטית" שמפנה מקום לחומרים, לתהליכים ולמגע יד אנושי. עשייה שכזו שמה את המלאכה בחזית ונותנת ערך מוסף לאובייקט בגין המהלך האומנותי שהושקע ביצירתו.
האובייקטים שצ'יזיק יוצר נולדים מתוך התכתבות אסוציאטיבית ופרשנות מופשטת לזרמים מתולדות העיצוב והאמנות. בעבודתו הוא מחייה אלמנטים אייקונים המאפיינים תקופות שונות ובונה שפה סיגנונית משלו בה קומפוזיציות גרפיות דו מימדיות מקופלות לאובייקטים תלת מימדיים, והשילוב בין החומריות הדלה/עשירה לבין הצורניות השואבת מן העבר הופכת אלמנטים מוכרים למשהו חדש.

תחת השם "באוהאוס" צ'יזיק מתכתב עם "nesting tables" של ג'וזף אלברס. דרך כליאת נוף פראי שנולד מקיפול פלטה של שאריות בין מסגרות, צ'יזיק מנהל דו שיח בין השפה האישית שלו לבין הסיגנון המוכר והאובייקט האייקוני, אך בעוד שעבודתו של אלברס מהווה מופת של פשטות גיאומטרית, "באוהאוס" של צ'יזיק מעניק לו פרשנות חדשה ואף מנוגדת לרוח האובייקט המודרניסטי.

Merav Rahat | Periscope Design Gallery
ימין: "nesting tables" - ג'וזף אלברס (מקור הדימוי); "באוהאוס" - אלי צ'יזיק.

גם ב"גוסטב" - מדף מלבני בו צ'יזיק שוזר את שאריות העץ לאלמנט גרפי עשיר אשר מהדהד את עבודתו של גוסטב קלימט - העיבוד הגרפי משנה את אופי האובייקט. למול העושר הטקסטוראלי והחומרי בציוריו של קלימט ששילב זהב בעבודותיו, צ'יזיק משלב חומרים שהיו בדרכם אל הפח, מעניק להם הילה של עושר והופך בעזרתם מדף פשוט לאובייקט חזותי מפתה.

Merav Rahat | Periscope Design Gallery
מימין: "הנשיקה" - גוסטב קלימט (מקור הדימוי) ; "גוסטב & גוסטב" - אלי צ'יזיק

ב"רוקו" - קונסול ארוך - צ'יזיק מושפע מהצורניות של אובייקטים מתקופת הרוקוקו ומפשט את השפה העשירה והגיבוב הטקסטוראלי למשטח דו מימדי. אופן הצבת חומרי הגלם במשטח מתכתב עם המבניות המעוטרת של ריהוט מאותה תקופה, אך רגלי האובייקט צומחות במכוון מזווית הצבת החומרים בפלטת הבסיס ושוברות את המבנה המעוגל המאפיין את רהיטי התקופה.

Merav Rahat | Periscope Design Gallery

ב"דאדא" צ'יזיק מציע אינטרפרטציה מאולפת של האקראיות המאפיינת את האג'נדה של התנועה שפעלה בתחילת המאה העשרים, והופך את הזריקה הרנדומאלית של האלמנטים לאובייקט שהוא שולחן שאינו "שולחן".

Merav Rahat | Periscope Design Gallery
The nail sequence from Man Ray's Film, Retour a La Raison (מקור הדימוי); "דאדא" - אלי צ'יזיק

למול האילוף של "דאדא", ב"דקודאנס" צ'יזיק מתכתב עם סגנון האר-דקו דרך מהלך בו הוא פורע את הסדר של מוטיבים גיאומטריים שהופיעו בכרזה  מאותה תקופה. בתהליך יצירת האובייקט צ'יזיק מפרק ומפשט את הדפוסים הגרפיים, משרשר את האלמנטים זה בתוך זה והופך את העיטורים הגיאומטריים הדו מימדיים לפריט ריהוט בעל נוכחות פיסולית תלת מימדית בחלל.

Merav Rahat | Periscope Design Gallery

צ'יזיק מתייחס לאובייקטים אותם הוא מייצר כתוצרים אסוציאטיביים לעולם הדימויים ממנו הוא שואב השראה. בעידן של מש-אפ (mash-up), בו אנחנו משאילים ומחברים אלמנטים, הוא לא מרגיש צורך להישאר נאמן לשפת המקור וברוח התקופה הוא מחבר חלקים ורעיונות ליצירת אובייקטים חדשים חסרי גיל וזמן. פרטי הריהוט שהוא יוצר מביאים לידי ביטוי  שפה אישית ומציגים כיצד דרך הקשרים חדשים ניתן להפוך שאריות לאובייקטים של תשוקה.

Merav Rahat | Periscope Design Gallery

"זהמהיש" - משאריות לפרטי ריהוט' גלריה "פריסקופ", 4 ביולי עד 3 באוגוסט 2013
אוצרות: מירב רהט, שרי פארן

צילומי אובייקטים: אפרת קופר

המלצות
פעם בשבוע
Piece per week הוא יוזמה מעניינת של חברי סטודיו "גרופה" - שלושה מעצבי מוצר צעירים, בוגרי המכון הטכנולוגי בחולון. השלושה, ערן שמשוביץ, יפעה לוין וחן גיטרמן, העלו מדי שבוע לדף הפייסבוק שלהם פריט שאותו עיצבו במיוחד ואותו הם גם מציעים למכירה.
להמשך »
המלצות
כיסא הוא כיסא הוא כיסא
דקלה דינור
מושב, משענת, רגליים והיכולת להכיל ולשאת משקלו של אדם. האם כך ניתן להגדיר כיסא? לא בדיוק... אין כמעט מעצב שלא נדרש לנושא בשלב כזה או אחר. זו הסיבה שכשעולה השאלה לגבי תפקידו של המעצב היא מתנסחת כך: "האם אנחנו באמת צריכים עוד כיסא?" ביקור בתערוכה "כיסא הוא כיסא הוא כיסא"
להמשך »
חדשות
Designer's Days הזוכים בתחרות
הזוכים בפרס השופטים לעיצוב חלל תצוגה ביריד ה-Designer days" 2011" הם חברת העיצוב האיטלקית Molteni&C והמעצבת הצרפתייה קונסטנס גיסה (Guisset).
להמשך »
© כל הזכויות שמורות למוזיאון העיצוב חולון, 2010   |   ניוזלטר   |   יצירת קשר   |   תנאי שימוש   |   הקמת האתר: סייברסרב   |   עיצוב: ™wuwa   |   צילומים: יעל פינקוס