אודות | צור קשר | עיתונות | ידידים | מגזין | ניוזלטר | ספריית החומרים | العربية | English  
מידע למבקר תערוכות אוספים לוח ארועים חינוך
גיליון #1
מאי-ספטמבר 2010
כתבות
מבט עתידי אל העכשיו
מעין פוס, טל אמית 11 אוגוסט, 2010 /

בראיון שקיימה מיה דבש עם לי אדלקורט (לחצו כאן כדי לקרוא אל המאמר המלא), היא מציגה את הטרנדים והלכי הרוח השונים שאדלקורט מצביעה עליהם כמשמעותיים בעולם העיצוב העתידי.
שיטוט קצר בנבכי עולם האינטרנט מגלה כי חלקם כבר קיימים, פורחים ומתעופפים...
מבט על עבודותיהם של מעצבים שמקדימים את זמנם.

אחת המגמות שעליהן מדברת אדלקורט היא ההתחקות אחר עולם הציפורים: "שהתנהגותן המסקרנת מהווה מודל חדש להתנהגות אנושית-חברתית... הן מלקטות אוכל באופן המעורר השראה להשתמש במוצרים מקומיים ועונתיים" (לי אדלקורט)

וכמו כל עיצוב טוב, הכול מתחיל ממחקר. הסרטון הבא, מדגים בצורה מופתית את משפטה של אדלקורט. הציפור המככבת בסרטון, נקראת ווגלקופ-בוארבירד (Vogelkop Bowerbird), אפורה, פשוטה ומשעממת למראית עין. אך טקס החיזור שלה צבעוני ומעורר השתאות. הוא כולל פיתוי בעזרת צלילים, מבנים וצבעים. במהלך תקופה ממושכת היא אוספת בשקדנות ובקפדנות חומרים שהיא מוצאת בסביבתה דוגמת עלים, פרחים וגרגירים ומסדרת אותם בצורה לא תאומן לפי גוונים, צורה וצבע. התהליך המרתק מדגיש בצורה הטובה ביותר את האסתטיקה והעיצוב של הטבע ומראה שניתן ואף רצוי להשתמש במוצרים מקומיים ועונתיים, ולא רק למטרות בישול.

לסרטון מבית היוצר של ה- BBC אודות הציפור המופלאה לחצו כאן.

עבודה המבוססת על עקרון זה של שימוש בחומרים מקומיים, זמינים ועונתיים הוצגה השנה בתערוכת הגמר של בוגרי בצלאל במחלקה לעיצוב תעשייתי.
אורי זוננשיין הציג סדרה של כלים מרתקים עשויים קליפות הדרים. כלים אלה, העשויים מחומר הגלם המקומי והמוכר לנו, הם אסתטיים, קלים ועמידים בפני מים, זאת לצד היותם מתכלים לחלוטין.
"העבודה היא תוצר של מחקר חומרי שערכתי" הוא אומר "החלטתי שאני מצטרף לחיפוש שמשתתפים בו רבים בעולם, למציאת חומרים חדשים שאינם מזיקים והינם בני קיימא. במסגרת החיפוש הזה הגדרתי שאני מחפש חומר מקומי מתכלה ושימושי. את החומר מצאתי בקליפות הדרים."

אורי זוננשיין
בצלאל 2010 | אורי זוננשיין, קליפות סולסקין (צילום:עודד אנטמן)

גל בן ערב, בוגר נוסף של אותה מחלקה בבצלאל התמודד אף הוא עם שאלת חומרי הגלם המקומיים והזמינים. בעבודתו "מהביצה לשדרה" מציג בן ערב ספסל עשוי קני במבוק. על חומר הגלם הוא מספר: "הבמבוק הוא חומר גלם המתחדש במהירות והוא עמיד בתנאי מזג אוויר משתנים. מינים מסוימים אפילו צורכים מעט מים. כיום גדלים בארץ כ-15 זנים באופן מבוקר. לבמבוק מנעד רחב של תצורות כחומר גלם, החל מחומר גולמי דרך פלטות ועד לפורניר במבוק." בעבודתו הוא בוחר להשתמש בקני הבמבוק במצבם הגולמי, ללא ציפויים, ללא צביעה וללא חומרים משמרים, מוחזקים על ידי שני חבקים עשויים אלומיניום. השילוב בין הטבע הירוק והפראי לבין האלומיניום האפור והתעשייתי מדגיש את המתח הקיים כיום בין הנוף הטבעי לזה האורבאני ומראה שיש פתרונות לשילוב השניים.

גל בן ערב
בצלאל 2010 | גל בן ערב, מהביצה לשדרה (צילום: עודד אנטמן)

עקרון זה אף מודגם באופן מושלם על ידי סטודיו פורמה פנטזמה, שבלטו השנה עם עבודתם "אוטרקי" ביריד העיצוב במילאנו. על עבודה זו כבר נכתב כאן במגזין בסקירת העבודות הבולטות של היריד. אך נרשה לעצמנו לחזור ולשים אותה שוב גם בהקשר הזה. הכלים עשויים חומרים טבעיים, מקומיים וזמינים: 70% קמח, 20% פסולת חקלאית ו-10% אבן גיר המעורבים יחד עם מים. החומרים עורבבו ויובשו באופן טבעי או באפייה בטמפרטורה נמוכה. פלטת הצבעים הטבעיים הורכבה מתבלינים, ירקות ושורשים אשר יובשו, הורתחו וסוננו אל התערובת.

Milan
פורמה פנטזמה, אוטרקי, 2010

מעניין לראות שהעבודה עם חומרים טבעיים ומקומיים לא נעשית רק במסגרת עיצוב מוצר אלא מוצאת את עצמה נכנסת, משתלבת ורלוונטית גם בתחומי עיצוב נוספים. ענת משולם, הציגה השנה את פרויקט הגמר שלה במחלקה לעיצוב אופנה בשנקר. לקולקציה היא בחרה לקרוא "...מעפר אתה ואל עפר תשוב" וכחלק מפרוקיט זה היא מציגה ז'קט עשוי חימר. למרות החומר הנוקשה, מציגה משולם עבודה המשלבת טכניקות מסורתיות מעולם האופנה כמו בניית גיזרה, תפירה ושילוב בדים במקביל לחיפוש אחר חומריות חדשה ליצירת אמירה קצת שונה, עדכנית ומעוררת מחשבה.

ענת משולם
שנקר 2010 | ענת משולם, ...מעפר באת ואל עפר תשוב.

כחלק מאותה התחקות אחר עולם הציפורים מוסיפה אדלקורט ואומרת ש "תהליך האיסוף של זרדים ופסולת בכדי לארוג קיני ציפורים יעורר עניין מחודש באריגה אמנותית"

בהקשר הזה כדאי להתבונן על עבודתו של המעצב טורד בונטייה (Tord Boontje) "מייצר התחרה" (The Lace Maker) , אשר הוצגה לאחרונה בתערוכת יחיד בגלריית Marsden Woo Gallery בלונדון.
בתערוכה, מציג בונטייה מגוון רחב של מוצרים. מאביזרי שיער דרך גופי תאורה ועד רהיטים. כולם מבוססים על אותו עקרון של ייצור תחרה בעבודת יד על פי מסורות ישנות, אך החומר איתו הוא בוחר לעבוד, חוטי רפיה גסים, נותנים לעבודת התחרה משמעויות והקשרים תרבותיים נוספים. "התחרה," אומר בונטייה "מבוססת ומתומחרת על פי עבודת היד המדוקדקת והעמלנית. זה נראה לי רעיון טוב להתחיל לעבוד עם חומר זול וזמין. ולשנות את הקשרה"

Tord Boontje
טורד בונטייה, מייצר התחרה. Tord Boontje, right: 'Grass Light', left: 'Lace Curtain' (detail 2), photo © Phil Sayer 2010

עוד עבודה המתמודדת עם סיבים טבעיים היא פרי שיתוף הפעולה של האחים קמפנה הברזילאיים עם Corsi Design Factory מפעל המתמחה בעיבוד וייצור של שרף. בעבודה, הנקראת דנדה (Dende) נוצר שילוב קונטרסטי של השרף הנוזלי, השקוף והעדין עם החומריות הגסה של סיבי הפיאקבה (סיב שמקורו בעצי דקל ברזילאים), שילוב זה מבליט את התכונות הטבעיות של שני החומרים אחד כנגד השני ויוצר עבודה שמשלבת בתוכה שבטיות וחזרה למסורת הטבעית מצד אחד ושימוש בתעשייה ועתידנות מרומזת מהצד השני. משמעות שמה של העבודה, שגם הוא לקוח מעולם הטבע, ופרושו המילולי הוא תבלין שיובא לברזיל על ידי העבדים האפריקנים, ממשיך ומבליט את הנסיון להתחקות אחר השורשים ואחר העבר תוך שימוש בטכניקות ההווה והסתכלות על העתיד.

 Campana
האחים קמפנה בשיתוף פעולה עם  Corsi Design Factory, דנדה, 2010. לחצו על התמונה כדי להגיע לאתר של האחים קמפנה.

לאור תחזיותיה של אדלקורט, ועבודות ההווה הנוגעות בנושא זה, נראה כי צפוי לנו עתיד מרתק. מעניין יהיה לראות לאן יקחו המעצבים של המחר את נושא החומריות החדשה, האריגה הטבעית, ההתכלות הנדרשת והצבעוניות העדינה.

- עדכון מהשטח

תודה לקורא המסור אייל, אשר שלח למערכת המגזין לינק לעבודה של האחים (התאומים) מייק ודאג שטרן.
האחים בנו במהלך כל הקיץ מיצב ענק על גינת הגג של מוזיאון המטרופולין בניו יורק. המיצב אשר פתוח לציבור עד ה- 31.10.10 בנוי כמעין קן אנושי ענק ונותן אינטרפטציה נוספת לדבריה של אדלקורט.

Mike and Doug Stern
Mike and Doug Stern, Big Bambu, 2010. Photo: Jacob Breinholt for Curatedmag.com

 - לכתבה השניה בסדרה לחצו כאן

כתבות
חיים בשמש - העובדים התאילנדים, החקלאים החדשים
מיה פרנקל טנא
מנתונים המתפרסמים בדוחות ארגוני זכויות אדם בינלאומיים וישראליים, מצטיירת תמונה עגומה. זכויותיהם של העובדים התאילנדים מופרות לעיתים קרובות באופנים שונים. חלק מתנאי העבודה הקשים היא החשיפה הממושכת לשמש. העובדים התאילנדים מודעים לסכנה, ומצאו פתרונות יצירתיים על מנת להגן על עצמם. האם יוכלו להגן על עצמם מפני ניצול, שלילת זכויות ונזקים אחרים?
להמשך »
כתבות
עיצוב בכל מקום | פסטיבל העיצוב לונדון 2013
מיה דבש
תחת הכותרת "עיצוב נמצא בכל מקום" נפתח השנה "פסטיבל העיצוב של לונדון 2013". יו"ר הפסטיבל סר לורנס סורל הדגיש את הצורך להעלות את המודעות לעיצוב על ידי הפניית תשומת הלב לעובדה שעיצוב הוא חלק בלתי נפרד מחיי היומיום שלנו ומשחק תפקיד מרכזי בשיפור איכות חיינו.
להמשך »
כתבות
רואה רחוק
טל אמית
את ההרצאה שלו בשבוע האופנה חולון 2011, פותח רון ארד בשאלה אם למישהו יש שאלות. אחרי שהצחוק בקהל נרגע, הוא מתחיל לספר את סיפורו של פרויקט משקפי pq, מהמייל הראשון.
להמשך »
© כל הזכויות שמורות למוזיאון העיצוב חולון, 2010   |   ניוזלטר   |   יצירת קשר   |   תנאי שימוש   |   הקמת האתר: סייברסרב   |   עיצוב: ™wuwa   |   צילומים: יעל פינקוס