אודות | צור קשר | עיתונות | ידידים | מגזין | ניוזלטר | ספריית החומרים | العربية | English  
מידע למבקר תערוכות אוספים לוח ארועים חינוך
גיליון #9
נובמבר-יוני 2014
כתבות
משחקים היום - מצליחים מחר
יערה בשן חכם 08 מאי, 2014 /

אם אני רוצה לסכם במילה אחת את רוב גני המשחקים בישראל, המילה תהיה ה-ח-מ-צ-ה. ולמה? כי רובם מחמיצים את ההזדמנות היקרה שמונחת בכף ידם.

אנו צריכים לשאול את עצמנו אילו ילדים אנחנו רוצים לגדל, האם אנחנו רוצים לגדל ילדים יצירתיים שאינם הולכים בתלם אלא סוללים לעצמם דרך משלהם? האם אנחנו רוצים לגדל ילדים חברותיים שיודעים לקבל את האחר, לשתף פעולה? האם אנחנו רוצים לגדל ילדים אמיצים שמוכנים להעז, להתנסות, לפרוץ גבולות?

Yaara Bashan | Playground History and Research

רוב גני משחקים בימינו מתוכננים לספק שקט תעשייתי להורה וערוץ יעיל להוצאת אנרגיה לילד, אבל, בתכנון נכון יותר, יכול גן המשחקים להיות קרש הקפיצה של הילד לחיים האמיתיים כבוגר. גני המשחקים הפזורים היום בכל שכונה מהווים מקום מוגדר למשחק של ילדים בגיל הצעיר ותורמים לילדים ב-4 תחומים עיקריים:

התנועה לאיכות החיים (פיתוח מיומנויות מוטוריות)- התנועה היא צורך ראשוני של האדם והיא דרושה לפעילותו במשך כל חייו כדי להתקיים, כדי להבין את סביבתו, להסתגל אליה, לשלוט בה וכדי ליצור קשר עם הזולת. תנועה מתבצעת בעולם תלת-מימדי כאשר נקודת ההתייחסות המרכזית בו היא הגוף. ידיעת הגוף והמודעות לו מהווים מרכיב חשוב בהתפתחות המוטורית והתפיסתית של הילד.

Yaara Bashan | Playground History and Research

כוח המשיכה של הילדים (פיתוח מיומנויות חברתיות)- השאיפה להשתייך אינה שאיפה חברתית בלבד. כולם רוצים לחיות בחֶברה ולא כבודדים, וכל אחד רוצה לקחת חלק באותה חברה ולהזדהות איתה. בעזרת המשחק בגן המשחקים הילדים לומדים חוקי התנהגות ומיומנויות חברתיות, נפגשים עם ילדים במגוון גילאים, לומדים מהם, מחקים אותם, לומדים לפעול בשיתוף פעולה ולומדים סבלנות וסובלנות כלפי האחר. לילדים ניתנת ההזדמנות לעריכת שיחות וויכוחים, לציות לחוקים ולקיום משחק הוגן, הזדמנות לקבלת החלטות, לעצמאות, לשיפוט, לפתרון בעיות שונות ועוד.

Yaara Bashan | Playground History and Research

חוויות הצלחה בגן המשחקים (פיתוח מיומנויות רגשיות)- איזו תחושה נפלאה חשים ילדים כאשר הם מצליחים לעשות משהו שאתמול הם לא הצליחו. גן המשחקים מהווה מעבדה להצלחות קטנות שמשפיעות באופן חיובי על העיצוב של דימוי הגוף. חוויות ההצלחה תורמות גם להגברת הביטחון העצמי, לתחושת מסוגלות, להתמודדות עם הצלחה וגם עם תסכול, להתמודדות עם דחיית סיפוקים, להתמודדות עם פחדים ועם סיכונים, לעצמאות ועוד.

Yaara Bashan | Playground History and Research

המעבדה של המוח (פיתוח מיומנויות קוגניטיביות)- ילדים זקוקים ללמידת הקשרים מרחביים כמו מעל/מתחת, בחוץ/בפנים, למעלה/למטה, ימין/שמאל, גבול של אברי הגוף, למידת יחסים, עומק, מרחקים, כיוונים, זמן, פתרון בעיות, הילדים צריכים גם לאמוד את הסיכון בקפיצה, הגעה ונפילה. כדי ללמוד זאת יש צורך במגוון של התנסויות מרחביות. ההתמצאות במרחב מתפתחת עם הבנת היחסים הקיימים בין גוף האדם והעצמים במרחב. 

אז היכן ההחמצה הגדולה בגני השעשועים הקיימים כיום? רוב גני המשחקים בארץ אינם מתוכננים על פי עקרונות תכנון הרואים את הילד כקהל יעד מרכזי, וכמו כן הם אינם מכילים "תפריט" מתקנים המותאם לצרכים ההתפתחותיים של הילדים (לפי מודל שלושת ה-מממ- משתמש, מקום, מתקן).

Yaara Bashan | Playground History and Research

שלוש דוגמאות להחמצות:

החמצה מס' 1 - מחסור חמור של מתקנים לחיזוק חגורת הכתפיים. מסקר מקיף שנעשה בארץ (יערה בשן חכם, 2010), שבחן כ-700 גני משחקים מקרית שמונה בצפון ועד אילת בדרום, נמצא כי רק ב-10% מהם ישנו מתח. רק ב-15% נמצא סולם אופקי (סולם קופים) ובפחות מ-5% מגני המשחקים ישנם טבעות או מקבילים (בגני משחקים שכונתיים בערים ובעיירות). כלומר, נתונים אלו מצביעים על כך שכ-80% מהילדים בארץ אינם חשופים באופן יומיומי למתקנים לחיזוק שרירי חגורת הכתפיים.
עניין זה חשוב מכיוון שחולשה בשרירי חגורת הכתפיים בגילאי הילדות תשפיע על פעילות הידיים הן מבחינת מוטוריקה גסה והן מוטוריקה עדינה. החולשה עשויה להתבטא, ביציבת גוף שמוטה, בקושי במשחקי כדור, בקושי בנשיאת חפצים, בכתיבה, בציור ובנגינה.

Yaara Bashan | Playground History and Research

החמצה מס' 2 - אין כמעט הזדמנויות לתרגול הקואורדינציה והיצירתיות. קואורדינציה היא היכולת לתאם תנועה בין איברי גוף שונים. התנדנדות עצמית על נדנדה רגילה הוא אחד האתגרים שמפתח את הקואורדינציה של הילדים, אך בשנים האחרונות הפכו הנדנדות להיות נדירות יותר ויותר. רק ב-45% מגני המשחקים ישנן נדנדות (רגילות). הסולם הקשתי שהיה נפוץ בעבר, היה מתקן מעולה לתרגול 

Yaara Bashan | Playground History and Researchהקואורדינציה, לפיתוח היצירתיות, לפעילות חברתית רב גילאית, ונעלם לחלוטין מהנוף של גני המשחקים. עניין זה חשוב מכיוון שקואורדינציה טובה מסייעת לנו לבצע פעולות יומיומיות באופן תקין תוך שמירה על דיוק, יעילות, חסכון באנרגיה, וכן לבצע מספר פעולות במקביל. קואורדינציה טובה מאפשרת לנו להיות יציבים בתנועות שלנו גם בסיטואציות שבהם ישנה הפרה של שיווי המשקל וגורמת להפחתה בנפילות. "מתקני המסגרת" (כמו מתח או מקבילים) מאפשרים לילדים ליצור סיפור משל עצמם ולא להיות מכוונים על ידי המתקן, "לצאת מהקופסא", ליזום משהו חדש בעולם שלהם, לסלול לעצמם מסלול שאינו הולך בתלם, לסמוך על עצמם ולהתמודד עם אתגרים מורכבים.


החמצה מס' 3 - צבעוניות מתקנים רוויה ומזיקה. רוב גני המשחקים כיום עשויים ממתקנים בעלי צבעוניות חזקה וכן ממספר רב מאוד של צבעים. ממחקר שנעשה (ואפניק, 2008) מתברר שעודף צבע בגני משחקים מסיח את דעתם של הילדים, מקשה עליהם להפריד בין דמות ורקע, מקשה עליהם לאמוד מרחקים וכן מקשה על המבוגרים להשגיח ולעקוב אחר הילדים המסתובבים בין או בתוך המתקנים הצבעוניים. לצבע ישנה משמעות פיזיולוגית והשפעה ישירה על תפקוד הילד, התנהגותו והרגשתו בגן המשחקים. בעוד שבעולם המבוגרים, לצבע יש משמעות, אם זה בתמרורים, בסימונים על הכביש, בסימני אזהרה למיניהם, בגני המשחקים לצבע אין בכלל משמעות. עודף צבע בגן המשחקים יוצר גירוי מתמיד ואי שקט. היום, כשיש כל כך הרבה ילדים עם בעיות בקשב ובריכוז, עודף הצבעוניות יוצר אצלם בלבול מיותר.

Yaara Bashan | Playground History and Research

היד שמתכננת את גן המשחקים

תכנון גני משחקים דורש ידע מקצועי הן בתכנון והן בהבנת הצרכים וההתנהגות של הילדים. ישנם כמה עקרונות בתכנון גני משחקים שיוצרים סביבת משחק המזמנת לילדים הזדמנויות לפיתוח האינטליגנציות השונות:

1. התייחסות לשאלה מה ירוויחו הילדים בגן המשחקים, מהי המטרה העיקרית שבה רוצים שהילדים יתרכזו?
2. יצירת תמהיל מאוזן של מתקנים שיאפשרו לילדים לפתח מגוון גדול של מיומנויות (מודל 8 המיומנויות).
3. שימת לב להדרגתיות ולזכות הילדים, בכל גיל, לשחק על מתקנים המותאמים ליכולת שלהם.
4. יצירת תנאים המאפשרים משחק רצוף וממושך ככל האפשר.
5. הצורך לגרות ככל הניתן את כל החושים.
6. נגישות ונוחות לכל קהלי היעד.
7. ניצול מירבי של הסביבה, על תכנון יעיל שמשלב את הטופוגרפיה הקיימת עם סביבת המשחק.
8. שמירה על בטיחות הילדים.

Yaara Bashan | Playground History and Research

לסיכום, הגיע הזמן לאמץ הבט תכנוני של גני משחקים ששם את צרכי הילדים והתנהגותם במרכז התכנון, וכך דור הילדים שלנו יהיה חשוף למתקנים מאתגרים, יוכל לפתח מיומנויות החשובות להתפתחותו וירוויח כישורים שיתרמו לו בבגרותו. הגיע הזמן להפסיק לדבר במונחים של בטיחות וסכנות ולהתחיל לדבר במונחים של פעילות והתפתחות. בואו נוודא שההחמצה של היום לא תחבל בפוטנציאל הצמיחה של ילדינו מחר.

יערה בשן חכם, מומחית בפיתוח, תכנון והקמה של גני משחקים בשיטת 'הגן החכם'.
M.Sc בעיצוב תעשייתי בטכניון חיפה, מפתחת שיטת 'הגן החכם', יועצת, מתכננת, מעצבת מוצר, חוקרת, מרצה ומחברת ערכות הדרכה בנושא פיתוח מיומנויות הצלחה באמצעות משחקים.

כתבות
ברוכים הבאים לתערוכה
מיה דבש
הרבה שאלות מעלה התערוכה "מוזיאון עיצוב בבית האמנים". התערוכה אמנם ננעלה לפני כמה ימים אבל מן הסתם היא ממשיכה להתקיים ברשת - באתר שהקים האוצר יובל סער לקראת התערוכה - ומהדהדת בראשם של לפחות חלק מן האנשים שצפו בה בשל השאלות החשובות שהיא מעלה. שאלות שיכולות לשמש ללא ספק נקודת מוצא לעיסוק מחקרי בנושא או לפחות לכמה מאמרים מלומדים.
להמשך »
כתבות
על הלא פוטוגניים לכאורה | בוגרים 2015
עדי המר
הסיור המקדים לעיתונאים בתערוכות הבוגרים מעלה שאלות לגבי השפעתה של הפוליטיקה על ההחלטות בתערוכה ועל מה הופך פרויקט לפוטוגני ולזה שבמהרה הופך ל"שיחת העיר" (Conversation piece). מה שעומד מאחורי כתבה זו הוא לא ניסיון רב או שנים של צפייה תערוכות בוגרים אלא נקודת המבט שצמחה מתוך למודי העיצוב ועברה אל העולם החיצון.
להמשך »
כתבות
אתר ספריית החומרים פתוח בחינם לקהל הרחב
ספריית החומרים
ספריית החומרים מציינת חמש שנות פעילות ופותחת את אתר החומרים לקהל הרחב. מעתה, מנוע החיפוש של הספרייה ובו מאגר החומרים והטכנולוגיות המקיף בישראל פתוח לקהל בהרשמה בלבד, ללא צורך ברכישת מנוי.
להמשך »
© כל הזכויות שמורות למוזיאון העיצוב חולון, 2010   |   ניוזלטר   |   יצירת קשר   |   תנאי שימוש   |   הקמת האתר: סייברסרב   |   עיצוב: ™wuwa   |   צילומים: יעל פינקוס