אודות | צור קשר | עיתונות | ידידים | מגזין | ניוזלטר | ספריית החומרים | العربية | English  
מידע למבקר תערוכות אוספים לוח ארועים חינוך
גליון #10
יוני-אוקטובר 2014
בין קרפאט מסורתי לטכנולוגיה חדשנית
מירב רהט 30 יולי, 2014 /

התערוכה "לכופף מוסכמות" של סטודיו COZY עוסקת במפגש בין קראפט וטכנולוגיה ומציעה כמה רגעים של נחת ואופטימיות שמאירים את היומיום.

מכבש גדול. תבנית במבנה נוף טיפוגרפי. שני גברים בבגדי עבודה מנתבים ברגישות פעולת כיפוף כוחנית של פרוסות פורניר המונחות זו על זו. סגירה איטית ומבוקרת. שכבות הפורניר נעות ומתקבעות למתווה הנוף המורכב. זרם חשמלי עובר בין השכבות, מזרז את פעולת ההדבקה. מתוך עננת אדים דרמטית מגיח פריט עץ מכופף. קסם. מה שהיה לפני דקות לא ארוכות קבוצת יריעות פורניר שטוחות הופך למול עיני לאובייקט פיסולי מורכב.

כיפוף עץ הוא תהליך אוּמנותי הנשען על הבנת תכונות החומר והכוחות הפועלים עליו ובאופן מסורתי הוא משלב כלי עבודה ידניים, מלאכת כפיים ומימד של זמן. עבור יובל כרמל ואופיר זנדני, בני "סטודיו COZY", כיפוף עץ הוא הזדמנות לכופף מוסכמות ולבחון דרכי שימוש בטכנולוגיות חדשות כחלק מתהליכי עבודה שמותחים את גבולות החומר ואת אפשרויות העבודה איתו. בדיאלוג אותו מנהלים השניים בין עבודת הקראפט המסורתית לטכנולוגיות דיגיטאליות עכשוויות, הם מחפשים שפה חזותית המשמרת את תחושת מגע היד האנושית, ניתנת ליישום בתהליכי עבודה מהירים ומאפשרת מימוש בפס ייצור סדרתי. תהליך החיפוש שלהם מתקיים בשלוש סדרות של אובייקטים המוצגות בתערוכה, כל אחת מהן מציעה נקודת מבט קצת שונה על הדיאלוג בין קראפט וטכנולוגיה.

Merav Rahat

Wrinkles ו-Bloom העשויים שכבות של פורניר עץ מכופף החלו ממודלים פיזיים. Wrinkles נולדה מעשרות ניסיונות של קימוט ניירות; Bloom צמח מניסיונות אריגה של יריעות פוליקרבונט בין מוטות מתכת שקיבעו את הצורה המורכבת והמחישו באופן ממשי את הכוחות הפועלים על החומר. במעבר למישור הדיגיטאלי הסקיצות החומריות תורגמו למודלים ממוחשבים תלת מימדיים וסביבם נבנו תבניות כבישה וירטואליות. קבצי המחשב הפכו סט הוראות לכרסומות (CNC) שיצרו מתווה שטח מדוייק בתבניות ממשיות. רגע לפני כבישתן של שכבות הפורניר חוזר ומתקיים המגע האנושי עם החומר כאשר כרמל וזנדני חוזרים במיומנות על סדרת פעולות של הדבקה, כבישה, שיחרור ועיבוד, ביצירה של "עבודת יד" בפס ייצור סדרתי.

Merav Rahat

Merav Rahat

Merav Rahat

אלנור - גופי תאורה מפורצלן - החלו כמודל תלת מימדי וירטואלי של פעולת אריגה שתוכננה במחשב. סביב המודל נבנה קובץ צורני של תבנית יציקה שפורקה וזכתה לתבניות נגטיב וירטואליות משל עצמה. מָעבר למהלך פיזי שכלל כירסום CNC, תבנית אם מסיליקון, תבנית גבס ויציקת פורצלן, הוביל לגופי פורצלן ממשיים. תיכנון ממוחשב מאפשר לשניים שליטה בעובי החומר באופן הממקסם את איכויות העברת האור של הפורצלן ומדגיש את טקסטורת האריגה של האובייקט. יכולת המשחק עם אופן ההצבה של היחידות פותחת מגוון רחב של אפשרויות לגופי תאורה המשרים תחושה של חמימות נעימה.

Merav Rahat

לצד הפעולה עם חומרים מסורתיים מוצגת סדרת גופי תאורה המבוססת על אריגים בהדפסה תלת מימדית. גם כאן תהליך העיצוב מתחיל במישור הוירטואלי בתכנון גיאומטריות תלת מימדיות גמישות בתכנת מחשב. פעולת הדפסה תלת מימדית בטכנולוגיית SLS, בה קרן לייזר מתיכה אבקת פלסטיק שכבה אחר שכבה על פי הוראות של קובץ ממוחשב, הופכת את התיכנון הוירטואלי ליריעות ממשיות כאשר כל אחת מהן מבוססת על חוליה אחת החוזרת ומשכפלת את עצמה שוב ושוב. הנגיעה האישית מוחזרת אל תוצרי הטכנולוגיה כאשר השניים הופכים את הטקסטילים שצמחו בהדפסה רציפה לחומר גלם ליצירת גופי תאורה, תוך ניצול פעולת המתיחה והנפילה של היריעות המאפשרות משחקי צורה, טקסטורה ושינויים בעוצמת ההארה.

Merav Rahat

Merav Rahat

תהליכי העבודה זוכים גם הם למקום של כבוד בגלריה. חשיפתם של שלבי כבישה, יציקה והדפסה תלת מימדית, מאפשרת הצצה לאופני השימוש בטכנולוגיות דיגיטאליות. טכנולוגיות אלה, המעבירות את הפעולות העמלניות לתוך המימד הוירטואלי, מעוררות למחשבה על אופני התימרון בין עבודת יד, מיכון תעשייתי וטכנולוגיות חדשניות ופותחות אינוונטאר חדש של צורות ואפשרויות שהכלים המסורתיים לא יכולים לקיים. כמו כן קשה להתעלם מהאסטתיקה שובת הלב של תבניות הכבישה והיציקה הניצבות בחלל ומתקיימות בו כאובייקטים פיסוליים בפני עצמן.

Merav Rahat

Merav Rahat

Merav Rahat

כרמל וזנדני מוּבלים על ידי חשיבה תעשייתית ומנכסים טכנולוגיות עכשוויות ככלי למתיחת הגבולות ולקירוב הקראפט והחומרים המסורתיים לשדה העיצוב התעשייתי ולייצור סדרתי של אובייקטים אחידים. למולם הילה שמיע, בוגרת אותו מסלול הכשרה, פועלת בשדה העיצוב בשיטת עבודה המונעת מיצירת אובייקטים יחידניים. בתערוכה הזמינו כרמל וזנדני את שמיע להתארח ולהגיב ל-Wrinkles, שהייתה קערת העץ הראשונה שהם יצרו בלונה פארק הטכנולוגיות בו הם פועלים. שמיע משתמשת בתבנית הכבישה המקורית של "סטודיו COZY", אך מחליפה את שכבות הפורניר הכבושות ביריעות מתכת. במחווה לשפה של השניים היא בוחרת להכניס את המתכות לתבנית כל פעם במיקום אחר לצורך יצירת סדרת קערות, כל אחת ייחודית ויחידה, אותן ניתן לערום, לפרק ולחבר באופנים שונים כהשלכה של העבודה בתוך תבנית תעשייתית קבועה.

Merav Rahat

בחיפוש אחרי החותם האישי של היוצר, זה שמטעין את האובייקטים בערך של ייחודיות ו"חד פעמיות" והוגדר על ידי וולטר בינימין תחת מושג ה"הילה", שמיע פותחת פתח לשימוש בתבניות הקבועות ליצירת פס ייצור של אובייקטים יחידניים. למולה, בתקופה בה שדה העיצוב פונה לקראפט כשפה עם נגיעה אישית, ותערוכות כמו "NYC Makers" במוזיאון לאמנות ועיצוב בניו יורק(1) או "קיפולים" שמות בחזית את מלאכות היד ותהליכי היצירה המסורתיים, מצליחים כרמל וזנדני להטביע חותם של חום ותחושה של עבודת יד "חד פעמית" באובייקטים שתוכננו לייצור סדרתי.

בספר יצירת האמנות בעידן השעתוק הטכני כותב בינג'מין: "חד פעמיותה של יצירת האמנות זהה עם היותה משוקעת בהקשר של מסורת. אולם מסורת זו עצמה היא מסכת חיה, פתוחה לשינויים ותמורות(2)". תהליכי העבודה של "סטודיו COZY" מעוררים למחשבה על תמורות אלה וממחישים כיצד המעבר מקראפט מסורתי ל"ניאו קראפט"- בו הטכנולוגיה הופכת הארכה של יד היוצר- מגדיר מחדש את מלאכת הכפיים ועבודת היד, משנה את השפה החזותית של אובייקטים, מאתגר את התרבות החומרית ומצמיח מסורות חדשות.

"לכופף מוסכמות" ; אוצרות: שרי פארן, מירב רהט; גלריה פריסקופ, תל אביב ; 19.7-8.8.2014

Merav Rahat

Merav Rahat

צילומים: עידו עדן, מירב רהט

-------------------------------

1. (NYC Makers: The MAD Biennial , Museum of Arts and Design NY curated by Jake Yuzna (July 1- October 12, 2014

2. בנימין, וולטר. "יצירת האמנות בעידן השיעתוק הטכני" ספריית הפועלים/הוצאת הקיבוץ המאוחד, 1993, עמ' 27

עיצוב בישראל
מירב רהט
אומנות וקראפט
עיצוב כמקדם התחדשות עירונית
עדי המר
ב-15.10.15, קיים המוזיאון כנס מקצועי שעסק בהצללה במרחב הציבורי, לקראת נעילתה של התערוכה צל ערים (סוף אוקטובר 2015). הכנס, בו השתתפו גורמים רבים מהרשויות השונות וממשרדי הממשלה הנוגעים לעניין, אדריכלי נוף, מעצבים וחוקרים שונים עורר דיונים פורים ומעניינים וניכר שהונחו על השולחן כמה היבטים משמעותיים בנושא הצל.
להמשך »
עיצוב מגויס - בוגרים 2018
שירה קימל
מדי שנה בוחרים הסטודנטים לדון במסגרת פרויקט הגמר במציאות היומיומית בישראל ובכל הכרוך בה, גם בנושאים מורכבים כמו צבא ומלחמה. נשאלת השאלה כיצד ניתן באמצעות עיצוב לייצג נושא כמו צבא, שעדיין למרות הכל, יש לגביו טאבו בחברה הישראלית?
להמשך »
כתבות
שעשוע רציני
סו אן ואן דר זיפ
זוהי תמונה משפחתית כמעט אידילית: חיימה חיון עובד בעוד בנו הצעיר ישן בעגלה, ואשתו, האמנית והצלמת נינקה קלונדר, מתעדת את תהליך הציור במצלמתה. לקראת תערוכת היחיד שלו במוזיאון חרונינגר, המציינת את עשר השנים הראשונות שלו כמעצב/אמן, התמקמה המשפחה במחסן המוזיאון בחרונינגן לכמה ימים כדי לאפשר לאמן לצייר כמה ציורים גדולים על קנבס.
להמשך »
© כל הזכויות שמורות למוזיאון העיצוב חולון, 2010   |   ניוזלטר   |   יצירת קשר   |   תנאי שימוש   |   הקמת האתר: סייברסרב   |   עיצוב: ™wuwa   |   צילומים: יעל פינקוס