אודות | צור קשר | עיתונות | ידידים | מגזין | ניוזלטר | ספריית החומרים | العربية | English  
מידע למבקר תערוכות אוספים לוח ארועים חינוך
גליון #11
נובמבר 2014 - מרץ 2015
כתבות
מיצב אור
מיה דבש 01 ינואר, 2015 /

הם זכו בפרס בינלאומי נחשב. מיוצגים על ידי גלריה יוקרתית במילנו, זכו לתשומת לב ניכרת ביריד "צבע טרי" האחרון ועכשיו הם במוזיאון העיצוב. סטודיו מג'נטה מסכמים שנה.

הכול החל מצורך. רונן בבלי צריך היה לבנות גוף תאורה מעל המיטה של בתו. אז הוא החל לשחק בחומרים רכים. אל הצורך הזה התווסף החיפוש המתמיד של רונן אחר חומרים חדשים ומחברים יוצאי דופן, תוצרים של מפעלים ותיקים שעומדים להעלם מן העולם. ואז הגיעה הפנייה של יריד צבע טרי. לאחר שהציגו בתערוכה המקדימה ובחלל המרכזי של היריד בשנה שעברה החליטו חברי מג'נטה לבנות הפעם מיצג לא מסחרי ולעסוק בנושא שהעסיק אותם במשך תקופה ארוכה בסטודיו - חשמל במתח נמוך העובר דרך גופי התאורה עצמם. כשהגיעו לחצניות המתכת שמצא רונן באחד המפעלים שבהם הוא נוהג לשוטט היה ברור לכולם שהם מצאו את ה"שחקן המרכזי".

התוצאה - חלל אור עשוי מתכת המוליך חשמל, מנוקד בדוגמה חזרתית של לחצניות מתכתיות, וממנו נתלות מנורות בד רכות באשכולות אשכולות כאילו התקבצו יחד לחזק זו את זו ולהעצים את כוחן מן ההסתופפות המשותפת.

Magenta Design Studio
מיצב האור, מוזיאון העיצוב חולון | צילום: שרון דרעי

"בתהליך החשיבה בסטודיו חשבנו הרבה על מה זה עדר או להקה, חשבנו גם על תנועה והבנו שהריבוי הופך לפאטרן ומעורר תחושה שהמיצב הוא אנושי," אומר רונן. "וכמו כל דבר אנושי, למקריות יש כאן תפקיד מרכזי," משלימה אורנית ארנון את דבריו. "כשהקמנו את המיצב במוזיאון נפלה מנורה אחת ויצרה קומפוזיציה חדשה, אז החלטנו להניח לה להוביל את התנועה וקיבצנו את השאר סביבה."

העיסוק הזה בריבוי ופאטרנים, מתברר, אינו חדש לרונן בבלי. כבר בשנה ב' בבצלאל בקורס להמחשה חזותית (שהעבירה המורה המיתולוגית מילכה צ'יזיק ז"ל) הוא השתמש בריבוי והפעלה של הצופים, אלא שאז היו אלה ביצי עין. "לשיעור הראשון שלנו הגיעה מילכה לבושה כהומלסית," מספר רונן. "לא ידענו בכלל שהיא המרצה, עד שחשפה את עצמה ואמרה שמעכשיו היא מצפה שבכל שבוע אחד הסטודנטים יפתיע את כל השאר. "היו במיצב הזה 500 ביצי עין. בכניסה חילקנו לסטודנטים סיכת דש הנראית כביצה והם היו בטוחים שהם נכנסים לארוחת בוקר. כשנכנסו פנימה הם ראו מישהו עומד ומטגן ביצה והחליטו לשתף פעולה ולהמשיך את השביל. רק בימים האחרונים אני רואה את הקשר בין העבודה הזו למיצב העכשווי."

Magenta Design Studio
עבודת ביצי העין

אבל המעשה הזה שהתחיל בביצת עין והסתיים לעת עתה במיצב תאורה במוזיאון העיצוב, הוא רק חלק מן העשייה של סטודיו מג'נטה, אחד מן השבילים המתפצלים ומעוררים מחשבה המאפשרת להם לעצב באופן הנטול תכתיבים חיצוניים. לצד העבודה העיקרית שלהם עם מותג האופנה קסטרו (הם בונים להם את כל ריהוט המתכת בכל החנויות שלהם בעולם) מצליחים חברי הסטודיו בשנים האחרונות להציג תערוכות כמו "הקובעים חוק לעצמם" בגלריית פריסקופ. לזכות בפרסים בינלאומיים כמו פרס Lexus Design Awards 2014 בעבור הספרייה "מנוף" שעיצבו רונן בבלי ואורנית ארנון ופרסים בינלאומיים נוספים על המנורה Didi. היום חמישה אובייקטים בעיצובם מוצגים בגלריית דילמוס הנחשבת במילנו והם ממשיכים ומתכננים וחוקרים צורות חדשות ופנים יצירתיים של תצוגה.

Magenta Design Studio
עבודות של סטודיו מג'נטה בחלל התצוגה של דילמוס

Magenta Design Studio
עבודה של סטודיו מג'נטה בחלל התצוגה של דילמוס

Magenta Design Studio
שידת סופי | צילום: מיכאל פיש

Magenta Design Studio
תקריב שידת סופי | צילום: מיכאל פיש

Magenta Design Studio
כונניות קריסמס
 | צילום: מיכאל פיש

Magenta Design Studio
תקריב כוננית קריסמס | צילום: מיכאל פיש

"כשהקמנו את המיצב במוזיאון הרבה מאוד מההחלטות קרו תוך כדי תנועה, בשטח עצמו", אומר רונן. "לכן החלטנו שנבוא כמה פעמים לאורך השנה הקרובה ונשנה את המיצב." המשחק בלחצניות המתכת מאפשר תנועה מתמדת של הגופים התלויים. במיצב שהוקם ביריד חשבו תחילה חברי הסטודיו לאפשר לכמה אנשים שהם חפצים ביקרם להזיז כמה מנורות בודדות על פני הקיר. אך, בדיעבד התברר שהקהל הישראלי הוא "מאוד השתתפותי" והקיר הפך לאינטראקטיבי. ברגע שאדם אחד נעצר והחל להזיז את אחת המנורות, התקבצו אחרים סביבו. אנשים התעכבו, לקחו חלק והתבוננו. "זו המטרה," אוצר רונן. "אני תמיד אומר שאם אתה מצליח לעכב מישהו לרגע, להתבוננות נוספת, זו הצלחה גדולה."

Magenta Design Studio
מיצב האור, מוזיאון העיצוב חולון
 | צילום: מיכאל פיש

Magenta Design Studio
תקריב על המנורות במיצב האור, מוזיאון העיצוב חולון | צילום: מיכאל פיש

Magenta Design Studio
קיר הלחצניות וגופי התאורה הרכים, מיצב אור, מוזיאון העיצוב חולון | צילום: מיכאל פיש

עיצוב בישראל
אוסף מוזיאון העיצוב חולון
עיצוב תעשייתי
כתבות
מותו של האינדיבידואל. האמנם
מיה דבש
מבט עתידי על העכשיו (כתבה אחרונה בסדרה) בעתיד, אומרת לי אדלקורט, זה יהיה מאוד לא פופולארי להיות אינדיבידואלי. העידן הזה נגמר. "האינדיבידואליות שהיתה כל כך בולטת בעשרים השנים האחרונות, לא תהיה עוד חשובה כל כך. האינדיבידואל יהפוך לחלק מקבוצה, כאשר לפרט בה יהיה סט של כישורים שאותם הוא ירתום להצלחת הקבוצה", היא חוזה.
להמשך »
כתבות
צונאמי של טקסטיל | מילנו 2011
שירה שובל | ספריית החומרים
"אנחנו עומדים להישטף על ידי צונאמי של טקסטיל," כך הצהירה לי אדלקורט, כוהנת הטרנדים הגדולה, בהרצאה שקיימה במוזיאון העיצוב, במסגרת ביקורה בארץ בינואר 2010. ואכן, קשה להתעלם מגל הטקסטיל הענקי שמתחיל להציף אותנו מכל הכיוונים, חלקם מפתיעים ולא שגרתיים.
להמשך »
כתבות
ממשיכים לדבר על קיימות: שיתוף פעולה בינלאומי
שנטל בריילי | ספריית החומרים של מוזיאון העיצוב חולון
נהוג לומר, ובצדק, כי "הטכנולוגיה היא גם קללה וגם ברכה". אין מקום שבו הפרדוקס הזה מקבל ביטוי חריף יותר מאשר בשיח סביב עתידם של חומרי הגלם בעולמנו.
להמשך »
© כל הזכויות שמורות למוזיאון העיצוב חולון, 2010   |   ניוזלטר   |   יצירת קשר   |   תנאי שימוש   |   הקמת האתר: סייברסרב   |   עיצוב: ™wuwa   |   צילומים: יעל פינקוס