אודות | צור קשר | עיתונות | ידידים | מגזין | ניוזלטר | ספריית החומרים | العربية | English  
מידע למבקר תערוכות אוספים לוח ארועים חינוך
גליון #11
נובמבר 2014 - מרץ 2015
ערכים מקופלים
זאב הררי, מרחביה 18 פברואר, 2015 /

פריטי העיצוב בתערוכה "קיפולים" מגלמים אמירות חברתיות וקיבוציות.

ייחודיותה של החברה הקיבוצית היא מקור השראה רב תחומי לדימויים חזותיים בתחומי האמנות והעיצוב. המבנה הארגוני, האדריכלות, הערבות ההדדית, החינוך המשותף ותרבות הצוותא הם מאפיינים שמבדלים את ה"קיבוץ" במרחב הישראלי והגלובלי - או כך סברנו עד שתהליכי השינוי וההתחדשות-לכאורה הכו ושרטו באייקון הישראלי, שמקפל בציניות את דגליו.

Gathering
צילום: דניאל קוסטה

כמעצב, שינק את השראתו מנוף ילדותו שבעמק-הוא-חלום, וחווה את משבר הזהות של קיבוצו, התוודעתי לאחרונה לתערוכה המוצגת במוזיאון העיצוב חולון. "קיפולים", זהו שמה של תערוכה מעשירה המתמקדת בתהליך היצירה "ממלאכה מקומית לעיצוב עכשווי". בחלל התצוגה מוצבים פריטים שעוצבו במחשבה תחילה בידי יוצרים מיומנים מרחבי העולם ומישראל. הקשר המקרי של המוצגים להתקפלותה של החברה הקיבוצית התגלה לנגד עיניי דווקא באמצעות הניתוח המילולי המופיע בקטלוג. האוצרים מצאו כי הביטויים המבניים של פריטי העיצוב - כסאות, מנורות ועוד - מגלמים אמירות חברתיות והיסטוריות בעולם מתפתח. ייתכן שהטקסטים בקטלוג הזויים ואינם אלא התייפיפות אינטלקטואלית. להתרשמותי, המוצגים המוקפדים אכן משקפים את הדימוי הקיבוצי האליטיסטי, אלא שנדמה כי דימוי זה כבר נמוג והתפשט מערכיו, כמו היה ריפוד דהוי של כורסה, או אהיל של גוף תאורה שאורו הועם.

Gathering
צילום: דניאל קוסטה

בפרק הראשון בקטלוג התערוכה, המכונה "התכנסות", מדובר במלאכת יד כגון קיפול ותפירה. נדמה שמלאכות עתיקות אלה מרמזות על חוויה קיבוצית: "אנו חיים כיום בחברה פרומה הסובלת מתוצאותיו של משבר כלכלי חמור. חוויית המצוקה המתמשכת גורמת לאנשים להתרכז בעצמם ולגונן בצורה משוללת עכבות על הנכסים שלהם. התוצאה היא עולם שנמשל על ידי תאוות בצע והמשולל דרך ארץ וכבוד בסיסי לאדם באשר הוא. זהו, אם כן, הזמן המתאים להתכנסות, לאיסוף ולחיבור מחדש בין אנשים בכדי לשקם את החברה ואת מארג חיינו".

״קפלול״, כדברי הקטלוג, ״הוא העיקרון העתיק של איסוף נפח וריסונו בכדי ליצור צורה פיסולית וממושמעת, מבנה חמור סבר וחופשי בעת ובעונה אחת". לדעת אוצרי התערוכה, טכניקת הקפלול מעניקה לחפצים דוממים תחושה של תנועה ומפיחה בהם חיים". ההקשר הקיבוצי המרומז כאן עולה מהמסקנה ש"ניתן לראות בקפלול סמל של תנודה משמעותית אל עבר חברה מתחדשת שהמבנה שלה חדור תנועתיות וגמישות".

Gathering
צילום: דניאל קוסטה

כאשר המרקם החברתי חסר את האיחוי המתבקש, מגיע הפרק העוסק ב"עבודת המחט" - תיאוריות מעוררות השראה לסריגה, תחרה ורקמה: התפירה והסריגה של הסבתות שלנו, שנוצקו בהן סבלנות וחמלה, משמשות כמטפורות יפהפיות לאחדות החברה החדשה". מה עוד דרוש לקהילה קיבוצית במשבר, אם לא "סריגת חזון קהילתי חמים ונוח".

הפרק "ליבוד" מעמת את האנושות עם "התכונות העמידות והסופגות של הלבד". בד זה "מאופיין בחוזק ובחיוניות המשקפים את יכולת ההתאוששות של חברה המתכנסת יחד ופועלת להגן על עצמה תוך יצירת מאסה וספיגת השלילי".

מעניין שדווקא דרך המדיום המוצג בתערוכה והניתוחים-פרשנויות בקטלוג, קיבלתי השראה להעלות את הנושא הכאוב.

* "ערכים מקופלים" התפרסם לראשונה ב"ידיעות הקיבוץ" - שבועון התנועה הקיבוצית, 21.11.2014

Gathering
צילום: דניאל קוסטה

קיפולים - ממלאכה מקומית לעיצוב עכשווי
עיצוב בישראל
אז מה זה מוזה
מיה דבש
תחת הכותרת "Muse - השראה באופנה עכשווית" התקיים לאחרונה כנס האופנה חולון ועסק בפנים השונים של השראה.
להמשך »
הכול אישי
מיה דבש
הן ממספרות את העבודות שלהן ומצמידות להן הנחיות, הן דוגלות בחירות יצירתית מוחלטת ומאמצות גישה חדשה בכל עונה. בלס (BLESS) הוא אחד ממותגי העיצוב האינטליגנטיים ביותר שאת התרומה שלהן לעולם העיצוב מציבים מבקרי עיצוב נחשבים כמו אליס רוסתורן מהניו יורק טיימס בשורה אחת עם התרומה של אנזו מארי וברונו מונארי בימים שלאחר מלחמת העולם השנייה.
להמשך »
ראיונות
להתנתק מהעכבר
מיה דבש
האם יש היום בכלל עיצוב ללא מחשב? האם יש מי שמוכנים בכלל להיפרד ממנו ולצייר או לכתוב ביד? ולמה לעזאזל זה חשוב? למיכל צדרבאום ברור שלמחשב יש תפקיד חשוב בחיינו אבל כך גם להתנסות חדשה, לקשר מוח יד, לשרבוטים בספר הסקיצות. גם בעבודה שהציגה יחד עם בן זוגה נועם דובר בתערוכה פוסט פוסיל היא מחפשת אחר שפה ויזואלית חדשה.
להמשך »
© כל הזכויות שמורות למוזיאון העיצוב חולון, 2010   |   ניוזלטר   |   יצירת קשר   |   תנאי שימוש   |   הקמת האתר: סייברסרב   |   עיצוב: ™wuwa   |   צילומים: יעל פינקוס