אודות | צור קשר | עיתונות | ידידים | מגזין | ניוזלטר | ספריית החומרים | العربية | English  
מידע למבקר תערוכות אוספים לוח ארועים חינוך
גליון 13#
יולי - נובמבר 2015
המסע האחר לפולין
צליל בוסנק 15 אוקטובר, 2015 /

מה אתם חושבים כשאתם חושבים על פולין? ודאי עולות מגוון אסוציאציות הקשורות לארץ זו ואני מניחה שאף אחת מהן אינה קשורה לעיצוב. ובכן, כך גם אני חשבתי לאחר שלושה מסעות לפולין במסגרת תפקידי ביחידת "עדים במדים" בצה"ל. אבל לא, לא הפעם. הפעם הגעתי לפולין למטרה אחרת לגמרי: ללמוד על העיצוב הפולני.

דמיינו חלל ענק, מלא מכבשי דפוס מהמאה ה-19, עמוס בצבעים מסוגים שונים, עבודות אינספור תלויות לייבוש וריח חריף של כימיקלים עומד באוויר. סטודנטים צעירים עומלים שוב ושוב על עבודותיהם, חורטים בלינולאום ובעץ במרץ או צורבים בלוח מתכת לאחר רישום מדוקדק של שלושה חודשים. כעת תכפילו את זה בשתיים ואפילו בשלוש. לא, לא הגעתם לסדנת יזע במערכת של עיתון ארכאי (או לסדנה של אמני "הגשר") אלא לסוף הסמסטר באקדמיה לאמנות בגדאנסק שבפולין (Academy of Fine Arts in Gdansk).

האקדמיה לאמנות בגדאנסק נוסדה ב-1954 והיא כוללת מחלקות לציור, פיסול, עיצוב פנים ועיצוב גרפי. האקדמיה שוכנת בלב ליבו של האזור ההיסטורי בגדאנסק, עיר ימי-ביניימית הנושקת לחוף הים הבלטי. התארחתי יחד עם חברה ללימודים, במחלקה לעיצוב גרפי של האקדמיה ובה בילינו עשרה ימים. הגענו לעיר הפולנית הצפונית בשלהי הסמסטר האחרון של השנה, כדי לבחון מה קורה מחוץ לכותלי סמינר הקיבוצים. גילתי עולם חדש ומאתגר של מלאכת יד מסורתית לצד חדשנות עיצובית.



כנסיית סנט מארי, גדאנסק 

זו לא הייתה תכנית חילופי סטודנטים במסגרת אקדמית אלא סקרנות מעורבת ביוזמה אישית. זה החל במפגש עם ד"ר אדם קמינסקי (kaminski Adam), מרצה לתקשורת חזותית במחלקה לאמנויות גרפיות באקדמיה לאמנות בגדאנסק, שהתארח אצלנו בימי היצירה המסורתיים של המחלקה לעיצוב רב תחומי בסמינר הקיבוצים. בימים אלה יוצאים הסטודנטים לשלושה ימים של סדנאות מגוונות. ד"ר קמינסקי, העביר סדנא ידנית בנושא טיפוגרפיה שנערכה באמצעים בסיסיים של חותמות, צבע, נייר ודבק. אנחנו נתבקשנו ליצור טרנספורמציה של אותיות בתנאי שטח. המפגש הזה עורר בנו את הרצון להתעמק עוד הנושאים שהציג בסדנה. בהחלטה די נחפזת ומהירה, ביקשנו מד"ר קמינסקי לבוא ולהתארח באקדמיה לאמנות ולעיצוב, על מנת לראות את הדברים עליהם סיפר מקרוב.

לאחר חודש הגיעה הזמנה רשמית ממרצה באקדמיה הפולנית ובאישור דיקאן הפקולטה לעיצוב בגדאנסק, מצאנו עצמנו בדרך לפולין עם תוכנית חילופי סטודנטים משלנו. התארחנו במעונות הסטודנטים הנמצאים ממש מעל לפקולטה לעיצוב גרפי, בעיר העתיקה של גדאנסק. במהלך שהותנו ד"ר קמינסקי ארגן עבורנו לו"ז צפוף שכלל ביקור בשיעורים, בהגשות סוף הסמסטר ובסדנאות השונות תוך הנחייה צמודה של צוות המכללה ובמיוחד בשבילנו, באנגלית. כך, זכינו להצצה לסדר היום באקדמיה ובגישה חופשית להתנסות בכל הסטודיות של המחלקה לעיצוב גרפי כמו גם לביקור באתריה של גדאנסק והאזור. התנסות זו הביאה אותנו לכמה מסקנות על לימודי העיצוב שלנו, על איך מלמדים עיצוב תקשורת חזותית ועל היכולת של המעצב הגרפי בימינו ליצור דימוי חזותי חדש ומקורי שטרם נראה קודם לכן.


החצר הפנימית של האקדמיה בגדאנסק

הלימודים במחלקה לעיצוב גרפי בגדאנסק נמשכים חמש שנים ומסתיימים בתואר שני. בשנתיים הראשונות, בדומה לנעשה אצלנו, הדיסיפלינות הנלמדות הן רב תחומיות. הסטודנטים לומדים תקשורת חזותית ואמנות גרפית (Graphic Art) לצד שיעורי ציור ורישום. רק לאחר מכן הסטודנטים בוחרים בהתמחות. הקורסים הנלמדים בשנים הראשונות באקדמיה מאפשרים התנסות במגוון טכניקות עיצוב מסורתיות ששימשו ליצירה חזותית במשך עשרות ומאות שנים, ועל הסטודנטים לתמקצע בתחומים אלו ולהגיע לרמת שליטה גבוהה בהן. טכניקות אלו כוללות: הדפס רשת, לינוקאט, ליתוגרפיה ועוד. הסטודנטים מתנסים במגוון טכניקות מתחומים שונים. באמצעות שיטה זו נחשפים הסטודנטים לרב תחומיות בעיצוב ולאחר מכן הם יכולים לבחור האם להמשיך לעסוק בעיצוב באופן רב תחומי או להתמקד באחד מן התחומים. יש דמיון בנושא זה בין שתי האקדמיות, אלא שבגדאנסק ההתמקדות במחלקה היא בתקשורת חזותית ועיצוב גרפי בלבד. מצאנו את ההתנסות בטכניקות המסורתיות מרתקת וחיונית לכל מעצב גרפי בתחילת דרכו, על אף היותה ידנית, סיזיפית ומיושנת מעט.


סדנאת הלינוקאט בפעולה 

בראש ובראשונה התנסות זו מאפשרת לסטודנטים שליטה טובה הרבה יותר ברישום ידני במגוון טכניקות, ופיתוח הקו האישי של כל סטודנט. שנית, ההתנסות מאפשרת להם יצירת דימוי חדש ומקורי שנעשה אך ורק באופן ידני, התנסות שהיא נדירה במחוזותינו עם עליית השימוש בתוכנות גרפיות ממוחשבות. בנוסף, התנסות זו מדגימה באופן מדויק כיצד התוכנות הגרפיות מתבססות על העבודה הידנית המסורתית ומחקות אותה. כך ניתן להבין בצורה מעמיקה יותר את מהותם של השכבות והפילטרים השונים בפוטושופ או באילוסטרייטור ובכלל את הרעיון הבסיסי העומד מאחורי התוכנות הגרפיות. העבודה הידנית ממחישה לסטודנט באופן הטוב ביותר מהי כוחה של צורה וקומפוזיציה, מהו תפקידו של צבע שעורבב במברשת או מכחול מצבעים של ממש, ולא רק בבחירה של צבע עשוי פיקסלים הנבחר בלחיצת עכבר. ההתנסות הידנית מתגלה כהכרחית חשובה בעולם מלא דימויים מוכרים ושגורים שרוקנו מתוכן. מעבר לכך, התנסות זו מאפשרת לסטודנט למצוא את "כתב ידו" היחודי ולהבין מהי הטכניקה הטובה והמתאימה ביותר עבורו כמעצב וכאמן. כסטודנטית לעיצוב רב תחומי אני חשה בחסרונן של הטכניקות הידניות ותרגולן. בלימודיי, העבודה הידנית הוחלפה במהרה בעבודה ממוחשבת עד כדי כך שאני חושבת פעמיים אם יש לי צורך בכלל להשתמש בדף ועיפרון, לרוב, אני מדלגת היישר אל המחשב. הביקור באקדמיה בגדאנסק גרם לי לחשוב על נושא זה וכבר לאחר הנסיעה, תובנה זו חילחלה לתהליכי העבודה שלי.

לצד העבודה באמצעים מסורתיים ומעבר לקורסים באמנות גרפית הסטודנטים לומדים תקשורת חזותית ועובדים על פרויקטים יומיומיים בעיצוב. באקדמיה לא תמצאו קורס לעיצוב אתרים או אפליקציות, אך הסטודנטים רשאים לבחור לעצב לפלטפורמות דיגיטליות אם הם רוצים. הדגש גם בקורסים אלה הוא על יסודות בסיסיים של העיצוב הגרפי כמו קומפוזיציה, צבע וטיפוגרפיה. לפי פרויקטי הגמר שראינו, נראה כי ההעמקה בבסיס מאפשרת לסטודנטים לגשת לכל פלטפורמה עיצובית ולהתמודד איתה בהצלחה.


בתוך סדנאת הלינוקאט

נוסף על כל אלה, האקדמיה יוצרת לסטודנטים במה להתנסות בעולם האמיתי. המרצים מנתבים את הסטודנטים לטובת עבודות עבור האקדמיה. עיצוב פוסטרים, קטלוגים ותערוכות נעשים על ידי הסטודנטים כפרויקטים מחוץ לתוכנית הלימודים אך בהנחיה ובהכוונת המרצה, והסטודנט מקבל על כך תשלום כספי או מלגה. ההתנסות מעניקה להם ניסיון בתחום ותרגול יכולותיהם. מגמה זו מעודדת את הסטודנטים כבר בזמן לימודיהם להתנסות בפרויקטים "אמיתיים" ופונקציונלים המשמשים את המקום בו הם לומדים ובנוסף ממצבת את האקדמיה כמוסד המאמין בתלמידיו וביכולותיהם.


רישומים בסדנאת הליטוגרפיה (הדפס אבן היא הצורה העתיקה ביותר של טכניקת ההדפס)

לסיכום, אני חושבת שהדבר המרכזי שלמדתי מהביקור באקדמיה בגדאנסק הוא החזרה למקורות העיצוב ולראשיתו. התנסות בטכניקות ידניות של הדפס, גילוף וחריטה בחומרים שונים ועבודה ידנית בשכבות מאפשרת לסטודנטים לחזק את היכולות הטכניות שלהם וכמו כן להעמיק את הידע שלהם במגוון של טכניקות ליצירת דימוי חדשני ומקורי. ההתנסות בטכניקות אלו יוצרת אצל הסטודנטים הבחנה טובה יותר על ניתוח והבנה של דימוי חזותי, ומלמדת אותם אודות פרק חשוב בתולדות האמנות והעיצוב הגרפי לאורך השנים. על מנת ליצור דימוי חדש ומקורי, יש לדעתי לזנוח את המחשב ולחזור לדף, לעיפרון, לצבע ולצורה. רק באמצעים פשוטים אלו ניתן לפתח קו אישי וסגנון מהודק ומובחן יותר.  יחד עם זה, האחריות הגדולה יותר המונחת על כתפי הסטודנט בגדאנסק, ללמוד, לעמול ולפעול בתחום העיצוב יחד עם אחריות המוסד המכשיר אותו לכך, שבתה את ליבי. 

* צליל היא סטודנטית לעיצוב גרפי בסמינר הקיבוצים, ומדריכה במוזיאון. לביקור זה היא יצאה יחד עם אופיר אל-בוחר, חברה ללימודים. 


פסטיבל ברחובות גדאנסק


 


אם חשקה נפשכם, בעקבות חוויותיה של צליל, לדעת עד על העיצוב הפולני כדאי לשים עין על פסטיבל העיצוב בלודז' המתקיים מידי שנה בסביבות אוקטובר. 

לתערוכה שורשים משותפים שהתקיימה במוזיאון לפני מספר שנם ועסקה בעיצוב ממדינות מזרח אירופה 

בין קרפאט מסורתי לטכנולוגיה חדשנית
מירב רהט
התערוכה "לכופף מוסכמות" של סטודיו COZY עוסקת במפגש בין קראפט וטכנולוגיה ומציעה כמה רגעים של נחת ואופטימיות שמאירים את היומיום.
להמשך »
כיצד חווים עיצוב וסאונד באמצעות חומרים
שירה קימל | ספריית החומרים
התבוננות על מוצרים דרך נקודת מבט חומרית מעלה שאלות רבות: כיצד משפיעות טכניקות ייצור מסורתיות על אלו החדשות בעולם מערכות השמע ;מה היתרון ביצירת רמקולים מחומרים המוכרים לנו מתחומי ייצור אחרים והאם ככל שהטכנולוגיה מתקדמת אנו כמהים לחזור לחומרים חמים, מסורתיים ופחות "תעשייתיים"?
להמשך »
כתבות
מחוגות, פיות וסבתות אורגות | בוגרים 2014
מור לרון
בבית הנסן בירושלים התקיימה התצוגה של המחלקה לצורפות ואופנה בבצלאל בראשות תמרה יובל ג'ונס.
להמשך »
© כל הזכויות שמורות למוזיאון העיצוב חולון, 2010   |   ניוזלטר   |   יצירת קשר   |   תנאי שימוש   |   הקמת האתר: סייברסרב   |   עיצוב: ™wuwa   |   צילומים: יעל פינקוס