אודות | צור קשר | עיתונות | ידידים | מגזין | ניוזלטר | ספריית החומרים | العربية | English  
מידע למבקר תערוכות אוספים לוח ארועים חינוך
גיליון #15
יוני 2016 - נובמבר 2016
סיפור אופנתי | המחלקה לעיצוב אופנה ויצו חיפה 2016
עדי המר 30 יוני, 2016 /

"הבגד שעל גופכם מייצג את מי שאתם", כך פתח את הערב רן שבני, ראש המחלקה הפורש של המחלקה לעיצוב אופנה בויצו חיפה. תצוגת האופנה השנה היתה בסימן פרישתו של שבני שסיפר בהתרגשות גדולה על המנעד הרחב של הנושאים שהסטודנטים בחרו לעסוק בהם דרך אופנה. ואכן, ניתן היה לזהות חלוקה בולטת של עיסוק בעבר ונושאים אישיים - תרבות משפחתית או זיכרונות ילדות, לצד עיסוק בהווה ובעתיד - דרך נושאים גלובליים כמו המרדף אחרי הזמן, צפיפות הערים האורבניות, דפוס של רכיבי אלקטרוניקה או בעיות הפליטים. בלטה בפרויקטים נוכחותם של חומרים הזרים לעולם האופנה שהושאלו מעולם התעשייה כמו פורניר עץ, יציקות סיליקון או חלקי פלסטיק ששימשו בחלק מהמקרים להארכת והגדלת הגוף אל מעבר לגבולותיו או לסירוס התנועה.

קטלוג הבוגרים שחיכה לצופה על הכיסא מבעוד מועד, כלל את כל הטקסטים המתארים ומסבירים את העבודות ומקורות ההשראה ועם העיון בהם מיד עלתה הסקרנות והציפיה הטבעית לזהות בפרויקטים את הסיפור. המבט הופך מראש ביקורתי יותר ולא משאיר הרבה מקום להנאה או לאינטואיציה. בחירה זו של ויצו מעלה שאלה אודות מעמדם של טקסטים נלווים. האם הם מוסיפים או גורעים? יכול להיות שהם יוצרים ציפיה מוגזמת והופכים את הצופה לביקורתי יתר על המידה? 

אחד הפרויקטים המעניינים והבולטים ביותר היה Reborn של ברטה נריסקי, שבחרה להתמודד עם החברה הקווקזית השמרנית והמצ'ואיסטית בה גדלה על ידי עיצוב קולקציה גברית, צבעונית ונועזת במיוחד בה הפכו המוטיבים התרבותיים לאיורי פאנק בעבודת יד. אחת מהנקודות החיוביות של הפרויקט היא העובדה שהקולקציה היתה בין הבודדות שנראתה כמשהו שלם: כל דגם היה עשיר וייחודי בפני עצמו וכולם עבדו מצוין גם יחד. 



דנה ציון לקחה על עצמה משימה מורכבת במיוחד וניסתה להתמודד עם מעמדו של הפלסטיק כחומר תעשייתי וסינתטי שאף פעם לא צלח באמת את הניסיון לחקות את הטבע או להדמות לו. באמצעות שילוב חלקי פלסטיק גדולים ומסרסים, בבדים כבדים ועבים, מימדי הגוף של הדוגמניות הדקיקות עוותו והגוף פרץ את גבולותיו כך שנותר לעיתים רק חלק קטן מקולב או מתלה.  



סירוס התנועה ותפיסת הגוף היה לנושא מרכזי גם בקולקציה של סופיה פרי שעסקה בנושא נישתי יותר כמו תהליך ההשתנות שעוברת מתעמלת אמנותית לאורך ילדותה ובגרותה. שילוב חלקי עץ האגוז סימנו את מצד אחד את אפשרויות תנועת הגוף של המתעמלת ומצד שני גם את המקומות בהם היא נדרשת לחוסר תנועה ולקפדנות גבוהה וכואבת.



בחירה מוצלחת של חומרים שיצרה קולקציה מעניינת בעלת רבדים רבים להתבוננות היתה זו של טל כהן שעסקה בנושא הפליטות, כאשר הפליט האינדיווידואל והמטען אותו הוא נושא עמדו במרכז. החוטים הפרומים הביעו את התלישות, הצמר את המשקל הרב של המשא והמסע והצבעים השחורים את השטחת התרבות ואת היותם שקופים גם כקבוצה וגם כיחידים. פתחים עגולים היו לחורי הצצה, אוויר לנשימה או אולי אפילו לנקודות האור בחייהם.



כאמור, הנרטיב ו"הסיפור שמאחורי" עמדו ללא ספק בלב הפרויקטים השנה בויצו חיפה. הערב היה מהנה והיתה ניכרת גישה רעננה ואמיצה לנושאים מגוונים וכמה פרויקטים מסקרנים שעושים חשק לראות עוד מיצירתו של המעצב הצעיר. המקרים בהם הסיפור לא עבר, או שהקשר בין המילים הכתובות לתוצאה לא היה ברור דיו, מוכיחים שלעיתים לא די בסיפור טוב בכדי לכסות על היבטים אחרים המטופלים קצת פחות בהצלחה. 

עיצוב אופנה
סאגה שלמה
עדי המר
שבוע האיור שנסגר לפני מספר שבועות, סוקר בהרחבה יתרה ובין התערוכות ניתן היה לזהות כמה מעניינות בהן ניכר משב רוח רענן באוצרות ובחוויית המבקרים. בחרנו תערוכה אחת שסקרנה אותנו במיוחד בה שיתפו פעולה מעצבים תעשייתיים ומאיירים. לא רק עניין "השידוכים", כפי שכינו את שיתוף הפעולה הזה, הוא מה שעורר בנו את הסקרנות אלא גם העובדה שהתערוכה התקיימה בחלל של סאגה - חנות עיצוב חדשה ומבטיחה, שהיא ספק חנות רהיטים וספק גלריה לעיצוב.
להמשך »
שלום לתמימות
עדי המר יעקבי
באס משקף לנו באופן כמעט בלתי אמצעי את מה שאנחנו נוטים לחשוב על תערוכות או מוצגים בתערוכות. במיצב "באס הגיע לעיר!" הוא מזמין אותנו לקרקס שלו – קרקס תמים לכאורה שתפקידו לבדר ולשעשע אותנו באמצעות מוסיקה ואווירה משמחת, אך הוא מלא סמלים גלויים-חבויים וטומן בו רבדים נוספים של משמעות שיש לקלף.
להמשך »
כתבות
מוזיאונים בעידן הדיגיטלי
מיה דבש
נראה כי דווקא בעידן שבו אנחנו הולכים ומתרחקים מן הממשי לעבר מציאויות וירטואליות, ומתקשים להבדיל בין אמת לבדיה, אנשים מחפשים ודאות, קוהרנטיות ורצף. ההשפעות של המהפכה הדיגיטלית הן לא רק חשיפה לאפשרויות בלתי מוגבלות אלא גם לתחושה מתמדת של בהלה והיאחזות בכל מה שהוא אמתי לכאורה, ממשי וודאי.
להמשך »
© כל הזכויות שמורות למוזיאון העיצוב חולון, 2010   |   ניוזלטר   |   יצירת קשר   |   תנאי שימוש   |   הקמת האתר: סייברסרב   |   עיצוב: ™wuwa   |   צילומים: יעל פינקוס