אודות | צור קשר | עיתונות | ידידים | מגזין | ניוזלטר | ספריית החומרים | العربية | English  
מידע למבקר תערוכות אוספים לוח ארועים חינוך
גיליון #2
אוקטובר - דצמבר 2010
המלצות
כיסא הוא כיסא הוא כיסא
דקלה דינור 28 דצמבר, 2010 /

מושב, משענת, רגליים והיכולת להכיל ולשאת משקלו של אדם.
האם כך ניתן להגדיר כיסא? לא בדיוק...

כיסא הינו אחד הנושאים הנחשקים והמטופלים ביותר בעולם העיצוב. הוא אחד מהמוצרים המוכרים ביותר בסביבת חיינו, המתגלם באינספור וריאציות ואפשרויות הבאות לידי ביטוי בתנוחת גוף ספציפית. תנוחה זו של ישיבה, שהיום נתפסת בעינינו כטבעית ביותר, מוכתבת על ידי מאפייני גובה, מדרך, זוויות ומפתח הרגליים של הכיסא. למעשה, בראשית הדרך נהגנו לשבת על הרצפה או בתנוחת כריעה בהישענות על עקבי הרגליים. לא בדיוק ברור היכן הכול התחיל, אך הכיסא מלווה את התרבות שלנו כבר שנים רבות.

"כל רעיון מקורי באמת - כל המצאה, יישום של חומרים או פיתוח טכנולוגי ברהיטים - נראה שמצאו את ביטויים החשוב ביותר בכיסא," אמר המעצב ג'ורג' נלסון כבר ב- 1953. ובאמת, אין כמעט מעצב שלא נדרש לנושא בשלב כזה או אחר. זו הסיבה שכשעולה השאלה לגבי תפקידו של המעצב היא מתנסחת כך: "האם אנחנו באמת צריכים עוד כיסא?"

"עזרי טרזי ואני הגדרנו את מגבלות המיצגים," אומרת ענת בנבנישתי, אוצרת ובעלים של גלריה "פרדיגמה" לעיצוב, שם מוצגת בימים אלו התערוכה 'כיסא הוא כיסא הוא כיסא'. "זה צריך היה להיות - כיסא במידות סטנדרטיות וישיב. כל היתר נתון היה לפרשנות אישית של המעצבים."

המיצגים בגלריה מעלים את התהייה, מה בדיוק מגדיר כיסא, ועד כמה ניתן לאתגר את גבולותיו הברורים של מוצר זה. מפתיע לגלות שדווקא המעצבים הצעירים המציגים בתערוכה, בוגרים טריים של בתי ספר לעיצוב, מציגים תוצרים יותר פרגמטיים ומובנים. לעומתם, שותפיהם לתצוגה היותר ותיקים, בודקים מחדש את רעיון הכיסא ובאמת מנצלים את החופש שקיבלו במסגרת התערוכה.

בתערוכה מוצגים לא מעט כיסאות אשר במבט ראשון נראים כיצירות אמנות של ממש, כיסאות בעלי ביקורת ואמירה חברתית וכיסאות מחקריים הבודקים חומרים, טכנולוגיות ייצור, נוחות ואת מושג הישיבה בכלל. עם זאת, מתברר שכל הכיסאות בתערוכה הם ישיבים ואפילו נוחים.

עמי דרך ודב גנשרוא מציגים כיסא בו המושב הינו גוש פח מקומט הנוצר בכבישת לוחיות זיהוי לרכב, צינורות אגזוזים מלוטשים כמשענת וגלגלים דשנים המאפשרים לכיסא לנוע. נוצר כיסא בעל אפקט חזותי, ביקורתי, חזק המפתיע בנוחות הישיבה שלו.

עמי דרך ודב גנשרוא
עמי דרך ודב גנשרוא

כיסאו של ערן שקין הינו דוגמא נוספת לכיסא בעל אמירה ביקורתית ומראה אומנותי. שקין עצמו הינו אומן המשתמש בכיסא שבור עשוי שאריות חומרים אשר מחזיקים אותו ומאפשרים לו להתקיים ככיסא. הכיסא מקבל את השם "כיסא משרדי הומלס". כל אותם שאריות חומרים נוצקים מחדש לכדי כיסא שמיש. הכיסא החדש זוכר את החומרים הראשונים ממנו נוצר ומשמר את צורתם.

ערן שקין
ערן שקין

נעם טבנקין גם כן משתמשת בכיסא ישן ו"פצוע". היא חובשת כיסא ישן כאמצעי ריפוי והפיכתו לשמיש וחדש. החבישה מותירה סממנים מחייו הקודמים של הכיסא, צורתו, חומריו ומנגנונים שפעלו בתוכו.

נעם טבנקין
נעם טבנקין

גד צ'רני בעבודתו, מאתגר חזותית את יכולת השימוש בכיסא. צ'רני יוצר כיסא בעל קלילות ותחושת ריחוף, עשוי מוטות מתכת דקים המחוברים ללא סדר מובהק ויוצרים כיסא יציב וחזק.

גד צ'רני
גד צ'רני

דנה בן ניסן מאתגרת גם היא את מושג המשקל בעבודתה כמו גם את החומרים מהם ניתן ליצור אובייקט "ישיב". הכיסא עשוי שני חומרים מנוגדים, קרטון פשוט ואפוקסי, היוצרים כיסא כוורת קל משקל.

דנה בן ניסן
דנה בן ניסן

שולי שטראוס מאתגר ויזואלית את יכולות החומרים ומחדיר גדר מתכתית דרך גוש עץ כאילו היה זה חומר רך.

שולי שטראוס
שולי שטראוס

יעקוב קאופמן, מבכירי המעצבים בארץ, מציג כיסא מתוך צינור, בו נטווים חוטי מתכת. הצינור מטופל באופן גס המזכיר חיטוב עצים ומתייחס בכך לאחד החומרים הקלסיים בייצור כיסאות.

יעקב קאופמן

יעקב קאופמן

ראובן גבעתי ועופר זיק לעומתו, מציגים יחדיו כיסא במראה מלוטש, עשוי ממשטחים הלקוחים מעולמם של גלשנים וכלי תחבורה, כאשר המשטחים נשענים על רגלי פלקסיגלס שקופות. למרות המסיביות שלו, נוקשות החומרים והעובדה שהינו הכיסא הגדול ביותר בתצוגה, הכיסא משדר רכות, ריחוף וקלילות.

ראובן גבעתי ועופר זיק
ראובן גבעתי ועופר זיק

כמה מעצבים ניסו לבדוק את מידת הנוחות ואופן הישיבה על כיסא. אפרת ברק בוחנת את רכות הישיבה מול מינימליסטיות של חומר ואווריריות הצורה.

אפרת ברק
אפרת ברק

כמוה גם רביב ליפשיץ, הבונה משטח פרבולי של מיתרים אלסטיים ההפוכים לתנוחת הישיבה. המיתרים מתוחים על מסגרת מתכתית דקה של כיסא ישראלי משנות החמישים. ליפשיץ למעשה "מרפד" מחדש כיסא ישראלי קלאסי.

רביב ליפשיץ
רביב ליפשיץ

כיסא הוא כיסא, חי בתוך מסגרת ברורה וגבולות מוגדרים של קנה מידה וצורה. אך בתוך אותם גבולות ובתוך אותה התבנית מתברר שניתן להמציא את הכיסא מחדש שוב ושוב.

כיסא הוא כיסא הוא כיסא /  16.12.10 - 28.1.11

פרדיגמה גלריה לעיצוב
שני-חמישי: 19:00 - 10:00
שישי: 14:00 - 10:00
רח' אחד העם 60, תל אביב

המלצות
כמה מים אנחנו אוכלים
מיה דבש
במסגרת שבוע העיצוב בייג'ין (שהיה בין ה-25 בספטמבר ל-3 באוקטובר 2011) התנדבה מסעדה סינית מקומית לארח פרויקט פופ-אפ מיוחד בשם Wonderwater. במסגרת הפרויקט הוזמנו המבקרים לבחון את ההשפעה של האוכל שאנחנו אוכלים על צריכת המים העולמית. הפרויקט בבייג'ין היה רק קדימון לפרויקט הגדול באמת שיתרחש בועידת העיצוב בהלסינקי ב-2012 ובה יעסקו בנושאים אלה בהרחבה.
להמשך »
המלצות
הרומן שלי עם סנדי - פלסטיק, ניאו-קראפט ואסתטיקת ההרס
מירב רהט
היום, 17/1/13, תפתח בגלריה פריסקופ התערוכה "הרומן שלי עם סנדי", בה מציג המעצב ירון אליאסי עבודות פלסטיק שפורצות מהמקום המאולף של עבודה בתבניות וסביב צורות גיאומטריות מדויקות וחושף שפה צורנית שמערבת את נפש היוצר ואת קו הרישום האישי שלו.
להמשך »
כתבות
חפצים כגיבורים ספרותיים
מיה דבש
נרטיבים וסיפורים הם בראש ובראשונה מבנים של שפה. מחקרים מוכיחים שהיכולת לספר סיפור קיימת כבר אצל ילדים בני שנתיים וחצי. היא משמשת אותם לצורך ארגון העולם הסובב אותם, מסייעת להם להבינו ולהעניק לו משמעות.
להמשך »
© כל הזכויות שמורות למוזיאון העיצוב חולון, 2010   |   ניוזלטר   |   יצירת קשר   |   תנאי שימוש   |   הקמת האתר: סייברסרב   |   עיצוב: ™wuwa   |   צילומים: יעל פינקוס