אודות | צור קשר | עיתונות | ידידים | מגזין | ניוזלטר | ספריית החומרים | العربية | English  
מידע למבקר תערוכות אוספים לוח ארועים חינוך
גיליון #4
מאי - אוקטובר 2011
הכול אישי
מיה דבש 06 יולי, 2011 /

הן ממספרות את העבודות שלהן ומצמידות להן הנחיות בסגנון - "Fucks up every style, Help yourself" או
"Corrupts every style, Relax". הן דוגלות בחירות יצירתית מוחלטת, מאמצות גישה חדשה בכל עונה ואינן מעצבות לצרכן מסוים ("אנחנו מעצבות לעצמנו", הן אומרות). את הקולקציות שלהן הן מציגות בעזרת חברים וקולגות הלובשים, עונדים ומשתמשים במוצגים כדי להעניק למופע "הקשר חי". היצירה שלהן נולדת לדבריהן מצרכים אישיים, הן מכוונות לפשטות ונוחות בחיי היומיום ואינן חוששות להרגיז את קהל הלקוחות שלהן. אצלן הכול אישי.

בלס (BLESS) הוא אחד ממותגי העיצוב האינטליגנטיים ביותר שאת התרומה שלהן לעולם העיצוב מציבים מבקרי עיצוב נחשבים כמו אליס רוסתורן מהניו יורק טיימס בשורה אחת עם התרומה של אנזו מארי וברונו מונארי בימים שלאחר מלחמת העולם השנייה.

BLESS
מימין לשמאל: אינס קאג ודזירה הייס

את בלס הקימו ב-1995 דזירה הייס (המתגוררת ופועלת בפריז) ואינס קאג (המתגוררת ופועלת בברלין), השתיים נפגשו בפריז עוד בתקופת לימודיהן והעניין המשותף הוביל אותן ליצירת בלס.
לאופנה הגיעו השתיים כל אחת מכיוון שונה לגמרי. דזירה, בת למשפחה ענייה, שבגיל ההתבגרות לקחה בגדים ישנים של אימה וסבתה וניסתה ללא הצלחה להתאימם למותגים שרווחו באותה תקופה. רק מאוחר יותר כשכל חבריה רצו להיות מיוחדים הפכה לפתע לאופנתית. "זה עוזר לעיתים כשאתה גדל עם חוסרים מסוימים", היא אומרת היום "זה מאלץ אותך להיות הרבה יותר יצירתי, למצוא פתרונות שהם שונים מהמקובל".

מאוחר יותר למדה דזירה אופנה באוניברסיטה לאמנויות בוינה. אחת מן הבוחנות שלה בבחינות הכניסה היתה המעצבת ויויאן ווסטווד שביקשה ממנה ליצור בית מקרטון. לולא הבית הזה, היא אומרת, אולי לא היתה מתקבלת. ובכל זאת לאחר זמן קצר החליטה שעליה להפסיק את הלימודים ולצאת לעבוד אבל אז הגיע הלמוט לאנג ללמד והוא היה האדם הראשון שנתן לה ביטחון בעבודתה.

אינס קאאג לעומתה, נולדה למשפחת פרוונים והיתה בטוחה בכל שנות התבגרותה שכשתגדל תנהל היא את העסק המשפחתי. אבל במקום לעשות זאת הלכה ללמוד עיצוב ואופנה בהאנובר. מאוחר יותר לימודי ההוט קוטור בנורמברג זימנו גם לה ייסורי גדילה.
הראשונה מבין המהדורות שלהם - N° 00 - FURWIGS (פאות עשויות פרוות רקונים) - נבחרה על ידי המעצב הבלגי מרטין מרג'יאלה והיוותה חלק מקולקציית חורף 97/98 שהציג בפריז.

אחר כך באו ה-Bootsocks - חיבור בין מגפיים לגרביים, "תיקים" שאפשר לענוד בחלקים נפרדים ועוד ועוד.
כשגילו בשנות התשעים שהן הופכות להיות "הדבר החם בעיצוב" ואנשים נוטים לרכוש את הקוקלציות שלהן רק משום שזה הדבר הנכון לעשות, הן יצרו מהדורה מוגבלת בשם The set שהיתה לא יותר מפיסת בד שעליה ובתוכה אפשר היה לתלות ולהניח אובייקטים שונים. כך הן סיננו את קהל הלקוחות שלהן ואפשרו רק למשוגעים לדבר ללכת בעקבותיהן.

BLESS

BLESS N° 3 - The Set

BLESS
BLESS N° 3 - The Set

בעבודתן הן מפלרטטות עם עולם העיצוב והאמנות אבל מעצבות בגדי יוניסקס שהם מולטי פונקציונליים ואובייקטים שהם שימושיים. את הבגדים שלהן אפשר ללבוש, על הכיסאות לשבת ובערסלים שלהן אפשר להתרווח.
"מה שאני מעריצה בעבודות של בלס," אומרת עליהן אליס רוסתורן. "היא העובדה שהפריטים שלהן לגמרי פונקציונאליים ובה בעת הם ממלאים גם פונקציות אחרות לגמרי. הן מעצבות בגדים שאפשר ללבוש וערסלים שאפשר לנוח בהם גם אם האובייקטים האלה עוסקים גם בתחומים אחרים וחוקרים או מסמלים דברים נוספים".

BLESS
BLESS N° 7 - Livingroom Conquerors, Tablecare
 

במשך השנים הן יצרו שיטת עבודה ייחודית של שיתופי פעולה עם מותגים שונים (יצירת מהדורה מוגבלת של סניקרס לאדידס והלבשת מכוניות אלפא רומיאו בהוט קוטור הן רק חלק מן המיזמים האלה), במקום לפרסם במגזינים הן נוהגות "לחטוף" (כך הן מגדירות זאת) מדי עונה מגזין נחשב ומפרסמות את הקולקציה שלהן בדרך ייחודית, והחנויות שלהן, גם הקבועות שבהן, משרות תחושה של גרילה.
את קולקציית הסתיו מס' 3 ו-4 למשל הן הציגו בפני תלמידי אופנה ואמנות שציירו את המודלים החיים. מאוחר יותר פורסמו האיורים האלה במגזין Mono kultur. ואילו במגזין Intersection הן הציגו מכונית אלפא רומיאו המכוסה בעור בהיר במסגרת הפרויקט - הלבש את המכונית שלך בהוט קוטור אביב 2008.

הרבה מאוד הומור יש בעבודות שלהן, כזה שמדגיש את העובדה שגם אם הן חושבות על כל פרט הן אינן לוקחות את עצמן ברצינות גדולה מדי. לא פעם ההומור הזה נוגע לכסף. כך למשל הכיסא ההיברידי שהן הציגו בפרויקט KNOW HOWOWOW ב-2011, היה גם תיבת חיסכון - כזו שניתן להכניס לתוכה מטבעות ויש בה מראה הגורמת לך לחשוב שאתה הרבה יותר עשיר ממה שנדמה לך.

BLESS

BLESS N° 43 - Piggybankchair 

החנויות שלהן, נאמנות לגישה הלא קונוונציונלית, שונות זו מזו ושונות מן המקובל. בכל החנויות שלהן גם אלה הקבועות הן אוהבות לתת את התחושה ששום דבר אינו קבוע. כך למשל במקום לפתוח חנות חדשה ברובע Werkleitz  בגרמניה שנחשב לרובע מוכה אבטלה הן השתלבו בחנויות קיימות, הן מכרו רהיטים בחנות הרהיטים, צעיפים בחנות הבגדים, מברשת שיער במספרה ואת ה-SET שהוא מוצר אבסטרקטי בתחנת דלק. הן כמעט שלא מכרו דבר. כסף, בכלל, נראה שאינו ממריץ מרכזי בעבודתן.

BLESS
BLESS Shop #22 Surface to Air

BLESS
BLESS Shop #22 Surface to Air

"בשבילנו חופש זה היכולת לקחת כל החלטה גם אם היא לא קונוונציונלית ולא ריאליסטית אבל לא קל לעבוד איתנו" אומרת דזירה. "אנחנו עובדות בערים שונות ואנחנו לא משרטטות".

במקום לצייר את הדגמים שלהן הן כותבות ומתארות את מה שהן רוצות לעשות. "היה קל יותר לעשות שרטוטים אבל אנחנו לא מאמינות בזה", הן מעידות על עצמן. המרחק ביניהן יוצר אפשרות לפרשנות שונה של הרעיון כי כשכותבים זה לזה או מדברים ומספרים כל אחד יכול לפרש אחרת את הדברים.

בניגוד למגמת ה"אוטר" וה"מעצבים-כוכבים" שרווחת בשנים האחרונות הן אינן מציבות את עצמן בקדמת הבמה ובביקור הקצר שלהן בארץ לאחרונה הן הבהירו שאינן מצטלמות.

בארץ ביקרו השתיים כאורחות המחלקה לצורפות ואופנה של בצלאל (17-20 במאי). הסדנה שהעבירו השתיים "חנות ליום אחד" יצרה שיתוף פעולה אקדמי בין סטודנטים מבית הספר לעיצוב ב-HFG קרלסרוהה בגרמניה לסטודנטים בבצלאל. הסטודנטים הישראלים והגרמנים שנחלקו לקבוצות על פי הצעותיהם לנושאים שהציעו המעצבות כמו - חופש, שוק, דת ומסעדת פופ- אפ בת קיימא. את התוצאות - מוצרים שונים שהסטודנטים מכרו במחירים שנעו בין 0 שקלים לעשרות - הם הציגו ברחבי ירושלים. כך נמכרו (30) מניפות ממוחזרות בשוק מחנה יהודה, במקומות שונים בעיר ניתנו במתנה כיסאות מן הרחוב שכוסו בגרפיטי, ובבר אוגנדה נמכרו חולצות שנוצרו בהשפעת מידע על הרס שמצאו הסטודנטים ברשת.

BLESS at Bezalel Academy
סטודנטיות מבצלאל מוכרות מניפות ממוחזרות במרכז העיר ירושלים

BLESS at Bezalel Academy
מתוך הפרוייקט של BLESS עם הסטודנטים מבצלאל

BLESS at Bezalel Academy
פרויקט נוסף ברחובות העיר ירושלים פרי שיתוף הפעולה בין BLESS לבצלאל

בימים אלה מציגות השתיים תערוכה ב-Kunsthaus Graz שאותה הן ממספרות כמוצג מספר 41 התערוכה ננעלת בסוף אוגוסט.

BLESS
BLESS N°41 Retrospective

לאתר האינטרנט של בלס >>

לעמוד התערוכה "הישן החדש" במוזיאון, בה הן משתתפות >>

שיחה אחת מתמשכת
BCXSY | בעז כהן וסאיאקה יממוטו
בעז כהן גדל בישראל וסאיאקה יממוטו ביפן. הם נפגשו בהולנד וכיום הם חיים ועובדים יחד באמסטרדם.
להמשך »
מרכיבים תרבות
סתו אקסנפלד
בין הרגשי לרציונלי, ובין הפואטי לטכני. מותו של מייסד רשת איקאה, אינגבר קמפרד, השבוע בגיל 91, הוא הזדמנות לדון ברשת שמוכרת לנו הרבה יותר מריהוט.
להמשך »
המלצות
עתיד הטקסטיל
שירה שובל | ספריית החומרים
משהו מעניין קורה במחלקה לעיצוב טקסטיל בשנקר. בתקופה האחרונה ישנה תחושה שנעשים יותר ויותר ניסיונות לפרוץ את מסגרת בית הספר, לצאת מהכיתות ולמצוא אפשרויות אחרות.
להמשך »
© כל הזכויות שמורות למוזיאון העיצוב חולון, 2010   |   ניוזלטר   |   יצירת קשר   |   תנאי שימוש   |   הקמת האתר: סייברסרב   |   עיצוב: ™wuwa   |   צילומים: יעל פינקוס