אודות | צור קשר | עיתונות | ידידים | מגזין | ניוזלטר | ספריית החומרים | العربية | English  
מידע למבקר תערוכות אוספים לוח ארועים חינוך
| שלח אימיל |
 
 
מגזין
גלגלים כחול לבן - אייל צ'רניחובסקי
דיאגו פרילוסקי ואודליה לביא
ביקור בלעדי ואישי בסדנאות העכשוויות ביותר בייצור אופני "בוטיק" כחול לבן בסרטים המוצגים בתערוכה "ללא מעצורים".
להמשך »
ממעצבות למשתמשות
עדי המר
להמשך »
מחשבות על מוזיאונים ועיצוב
גלית גאון
אוצרים ומעצבים נתקלים שוב ושוב באתגר הניצב בפניהם בתכנון תערוכות מוזיאליות - נגישות לחמשת החושים האנושים.
להמשך »
...גיליון עכשווי
...כל הגיליונות

עקבו אחרינו
הרשמה לניוזלטר »
Facebook »
> שיעור ראשון

 27/10/10 - שיעור ראשון

התחלה.
מתחילים.
פיני מנחה את הסטודנטים לקחת עיפרון, להיעמד מול קיר הכניסה למעבדה, למדוד את גובהם אל מול הקיר ולסמן אותו בשמם ובתאריך של היום. על הקיר נוצרת מעין דיאגרמה גרפית שמבטאת את הנתון של הגובה והנוכחות של הסטודנטים בכיתה.

"אף אחד בעולם לא יכול לשחזר את מה שעשיתם כאן" הוא אומר, "זו סיטואציה ייחודית לכיתה הזאת. האנשים בה הם כאלה וכאלה ועל הקיר יצרנו בקלות תמונה שיש בה מצב ויזואלי ומצב תוכני ובזה עיצוב מתעסק. לא רק בדימוי ובצורה אלא גם בתוכן. התוכן מלווה אותו כחלק מהותי מהצורה. צורה לא מתקיימת בלי תוכן."

Design Lab

מתכנסים בכיתה.
יושבים בחצי מעגל.
כל אחד מציג את עצמו ומהיכן הוא מגיע: תל אביב, רמת גן, גבעתיים, צפת, ראשון לציון, אילת במקור עכשיו תל אביב, בת ים, מודיעין, הרצליה, חיפה.

לאחר שכל סטודנט מציג את עצמו, יפתח לוקח אותו ומציב אותו בנקודה אחרת בחלל: על הרצפה, על סולם, על כסא שעומד על שולחן, בפינת החדר, בעמידה, בישיבה. יפתח מסיים, כל אחד במקומו, וכולנו יושבים או עומדים ושותקים. שקט.

Design Lab

שקט וציפייה

אחרי כמה דקות פיני מפר את השקט: "שקט זה דבר חשוב מאוד. השקט אומר שאתם באתם ללמד אותנו. למי שלומד יש שאלות ואנחנו נחזיר לכם בשאלות. שינינו את נקודת המבט שלכם, ושתקנו. שינוי נקודת המבט הוא כלי עבודה של מעצב. נקודת מבט אחרת מייצרת אפשרות להביע דעה אחרת על העולם. זה המפגש הראשון שלכם עם היכולת להביע דעה מתוך המצב בו אתם נמצאים, לא מתוך מה שאתם רוצים אלא מתוך מה שאתם באמת רואים."

הסטודנטים לוקחים מצלמות וכל אחד מצלם את החדר מנקודת המבט שלו, כך נוצר קולאז' של החדר מנקודות מבט שונות.

- ציפייה
"אתם מצפים שאנחנו נלמד אתכם. אנחנו לא מורים, אנחנו מנחים. השקט שובר את הציפייה הזו. אתם לא צריכים לרצות אותנו אלא לעשות את הטוב ביותר שאתם חושבים שאתם יכולים לעשות בנקודה המסוימת שאתם נמצאים בה."

- עיצוב תעשייתי - תמונה ראשונה
הרצאה פותחת שמספקת מבט רוחב על התחום אותו בחרו ללמוד - עיצוב תעשייתי, מתולדות העיצוב ועד למוצרים יומיומיים.
Design Lab
התערוכה הגדולה 1851

- הבעת דעה: הגוף כמכונה.
איך אפשר להביע דעה בלי לדעת? כבר מהשיעור הבא הסטודנטים יידרשו להביע דעה.

"שנה א' בנויה על הנחה שהגוף שלנו חכם. המחשבות רובן של אחרים אבל הגוף חכם. שנה זו היא שנה של גוף: בטן לב ראש. שימו לב לחושים: ראו כמה אלה יותר מתוחכמים מהיכולת לחשוב. כרגע המודע שלנו לא מסוגל לעכל את המורכבות של התהליך הזה, אז אנחנו עובדים עם הגוף. תשתמשו בכל החושים, לא רק בחוש הראייה. תעשו מעשים כדי להבין את החומר.
בשנים מאוחרות יותר לומדים תהליכים מורכבים יותר, לומדים מתודות וצורות חשיבה. בשנה א' פועלים מתוך אינסטינקטים. כך אתם מגלים מה אתם באמת יודעים, לא מה אתם חושבים שאתם יודעים. אני חושב על עצמי משהו - ואז עושה פעולה- ואז מבין משהו חדש. בסוף השנה דברים מתחברים, תלמדו להכיר את עצמכם ואת שיטות הפעולה שלכם.
עיצוב משתמש במכונות בדרך כלל כדי לקיים דברים - הגוף שלכם הוא המכונה הראשונה שלכם."

התרגיל הראשון נקרא: משטח מורם. זאת הכותרת. אתם יכולים לפתוח מילון, לנהל עליה דיון ביניכם. אל מול הכותרת הזאת עליכם לבנות גוף תלת מימדי וכאן כל אחד מפרש מה הוא מבין כתלת מימד.

- חוקים
בסמסטר הזה יש חוק ברור: משתמשים בחומר אחד - קרטון ביצוע.
אסור להשתמש בחומרים אחרים, אסור לצבוע.
הצבע של הקרטון נפלא.
משתמשים רק בדבק יוהו.
אם תקשיבו לחומר, תשתפו איתו פעולה ולא תכפו את עצמכם על הקרטון אני מניח שהתוצאה שלכם תהיה מעניינת. את התוצאה הסופית שלכם תניחו על השולחן בשבוע הבא. זאת מסגרת החוקים. תמיד אפשר לחרוג מהחוקים. זה עניין שלכם. לא לעבוד בלילה האחרון, להיות עם העבודה במשך השבוע. לא להמציא רעיון. לבצע מחקר קטן. להסתכל בספרים, לאסוף חומרים המעוררים בכם השראה. אף אחד לא ממציא דברים מעצמו. כדי שנוכל ליצור צריך לעבד את "הקרקע", כדי לפתור את התרגיל אתם צריכים לעשות עבודת הכנה.

- התבוננות 1
אנחנו בונים אובייקט בתלת מימד, אנחנו מצלמים את מה שאנחנו עושים. תכינו תיעוד של העבודה שלכם, תבנו סטריפ שהוא סדרה של 5 צילומים של האובייקט בגודל 13 ס"מ על 13 ס"מ. הסטריפ מייצר תמונה כללית דו מימדית של העבודה, פרטים, חומריות, מבט שנותן אינפורמציה מעניינת אחרת על העבודה.


- התבוננות 2
סיבה ותוצאה
תרגיל בהתבוננות על הסביבה שלנו. אתם הולכים ברחוב, בדרך לבית הספר או לעבודה, מתבוננים על הסביבה שלכם, ומצלמים סיטואציות שמקיימות בתוכן סיבה ותוצאה. הצילום אמור לשקף את הלוך הרוח של הסביבה החומרית שאנחנו חיים בה.
בשיעור הבא: הגשה של התרגיל "משטח מורם"

כתיבה וצילום: עירית לנציאנו

עדכונים נוספים בבלוג:

פתיח
שיעור שני - 3/11/10
שיעור שלישי - 10/11/10

-  שיעור רביעי - 17/11/10
שיעור חמישי - 24/11/10
-  שיעור שישי - 1/12/10
שיעור שביעי - 8/12/10
שיעור שמיני - 22/12/10
שיעור תשיעי - 29/12/10
שיעור עשירי - 5/1/11

-  שיעור אחד עשר - 12/1/11
שיעור אחרון - 26/1/11

© כל הזכויות שמורות למוזיאון העיצוב חולון, 2010   |   ניוזלטר   |   יצירת קשר   |   תנאי שימוש   |   הקמת האתר: סייברסרב   |   עיצוב: ™wuwa   |   צילומים: יעל פינקוס