אודות | צור קשר | עיתונות | ידידים | מגזין | ניוזלטר | ספריית החומרים | العربية | English  
מידע למבקר תערוכות אוספים לוח ארועים חינוך
| שלח אימיל |
 
 
מגזין
דבורה מבטיחה ומקיימת | בוגרים 2012
מיה דבש
ביקור בתערוכת הבוגרים של המחלקה לעיצוב תעשייתי בבצלאל מציף שאלות לגבי מטרת התערוכה ותפקידה, אך גם חושף כמה פרויקטים מעניינים במיוחד.
להמשך »
שניים סוכר
צוות המגזין
סתו אקסנפלד, מעצבת ישראלית, בוגרת המכון הטכנולוגי בחולון, מציגה ב-Designboom mart בשבוע העיצוב בטוקיו
להמשך »
מגדלים בגדים
טל אמית
תארו לעצמכם שהייתם יכולים לגדל בגדים. בלי תפירה, בלי גזירה, בלי אריגה, בלי סריגה, פשוט לגדל מעיל, ז'קט או שמלה באמבטיה בבית. מסתבר שזה לא רחוק כמו שזה נשמע ולא דמיוני בכלל.
להמשך »
...גיליון עכשווי
...כל הגיליונות

עקבו אחרינו
הרשמה לניוזלטר »
Facebook »
> שיעור שני

3/11/10 - שיעור שני

בוקר.
הגשה ראשונה.
הסטודנטים לומדים לבנות את הפורמט בו נעבוד לאורך הסמסטר: תולים על הקירות את הדימויים שצילמו בבית: חמישה פריימים של עבודת הקרטון. הפריימים האלו נתלים על הקיר זה ליד זה, באופן מסודר. בקצה השני של הקיר, תולים את התמונות שצילמו בתרגיל ההתבוננות "סיבה ותוצאה". על השולחן המרכזי מסדרים את עבודות הקרטון, ה"תשובות" שלהם לתרגיל "משטח מורם".

- הבעת דעה
בלימודים אקדמיים, סטודנט לתואר ראשון לומד מבואות, לומד ידע קודם, בתואר השני הוא משלים פערים של ידע ע"פ מה שעשו קודמיו ורק אז מתחיל להביע דעה. בדוקטורט הסטודנט כבר מתבקש להביע דעה כאשר ההנחה מבוססת תמיד על ידע אקדמי קודם.
איך אנחנו יכולים כבר בשיעור הראשון להביע דעה ואיזו דעה אנחנו מביעים? זו הסיבה שלימודי האומנויות או העיצוב מורכבים. כאן העבודה שכל אחד עושה מקרינה על האישיות הפרטית שלו.

- ידע כללי
הגישה לטקסטים כתובים לא תמיד קלה לנו, אך חשוב לנו מאוד להיחשף לרקע תרבותי במהלך הלימוד. האינטרנט הוא ספרייה גדולה ומרחיבת אופקים. היא מאפשרת נגישות קלה ללמוד מעשייה של הרבה אנשים ויוצרים חכמים מתחומי ידע שונים ולהשתמש בחוכמה שלהם.

בתחילת כל שיעור נראה לכם הרצאה מהאתר www.ted.com. באתר זה מובאות הרצאות מהוועידות השנתיות של TED, העוסקות במגוון רחב של נושאים בהם מדע, אמנות, עיצוב, פוליטיקה, חינוך, תרבות, עסקים, טכנולוגיה ועוד. המוטו של הוועידה הוא "רעיונות שכדאי להפיץ". הצפייה בהרצאות אלה היא הזדמנות בשבילנו לפתח כישורי התבוננות: להקשיב, לדעת מה חכם, לדעת מה לאמץ לעצמנו, וללמוד כישורי שפה - ללמוד לדבר על דברים ולהבין דברים.

Design Lab

הרצאה ראשונה:
"Richard St. John: "8 secrets of success (לצפייה בסרטון לחצו כאן)

מה מוביל להצלחה? מה הוא עושה לדעתכם? נותן מתכון, רצפט. אוסף מידע מאנשים שהצליחו. גורם לנו להאמין שזה יכול להיות, מבדר. משתמש בהומור, משתמש בצבעי יסוד, כמו תמרורים - מסר שעובר בשנייה, מדבר בתשוקה.
כמה זמן עבד על זה? 7 שנים.
מה היה התמריץ שלו? שאלה של נערה ענייה - מייצר אצלנו אמפטיה כבר בהתחלה. יש בזה משהו מאוד אמריקאי, זוהי "הדרך הנכונה", דברים שהם סוג של קלישאות והוא שם מאחוריהם אנשים מצליחים שנותנים לדבריו גושפנקא.
יש לו יכולת מרשימה בהעברת מסר ברור, בדיוק מתומצת, עם הומור, בשלוש דקות.
היכולת לצמצם ולהעביר מסר מדויק, בעבודות הקרטון, בצילומים או במצגות, זו יכולת שאנחנו צריכים להתאמן עליה.

הרצאה שנייה:
Arthur Ganson makes moving sculpture (לצפייה בסרטון לחצו כאן)

מאוד מרגש שהאדם הזה (ארתור גנסון) עוסק בכלום.
כלום מאוד חשוב. הוא מתחיל בעובדה שיש לו אפשרות בחירה אמיתית, הוא יכול היה להיות מנתח אך בחר באמנות. היכולת לבחור מייצגת אדם מאוד חופשי, אדם שיכול לעסוק בכלום ולהשיג את הכול. הוא לוקח על עצמו בעיות גדולות ומורכבות, פותר את המכונות שלו בדרך ייחודית מאוד, בונה קומפוזיציות, פריימים, מייצר מערכת שיוצרת תחושה הרמונית או דיס הרמונית.
הוא עושה הכול בעבודת יד אך היא מאוד מדויקת והכול עובד. הוא מייצר לעצמו כלים. איך יוצרים גלגל בלי אמצע? ואיך מוצאים אמצע לגלגל שכבר קיים? מהנדס נורמאלי מייצר תחילה את המרכז וממנו בונה את הגלגל. הוא מהנדס יצירתי, לפני שהוא פותר בעיות, הוא מייצר בעיות. זה המקצוע שלו.

פונים להתבונן בתמונות שעל הקירות
התבוננות 1 - תמונות עבודות הקרטון - סדר
התמונות בגודל ובפורמט אחיד, אמורות להיות מסודרות כבלוק מושלם על הקיר. סדר זה משהו שמרגיש לכם נכון בבטן.

Design Lab

התבוננות 2 - סיבה ותוצאה - חוסר סדר
זוהי סיטואציה אנטרופית של חוסר סדר על הקיר. הסדר פה פועל באופן אחר. תולים תמונות על הקיר לפי סדר מקרי, יש חוסר שליטה בתהליך, ובסוף מתקבלת תוצאה, נוצר כתם על הקיר שנראה טוב.

רוב העבודות תלויות על הקיר ומקובצות לפי מי שצילם אותן. זהו קיבעון מחשבתי למצב אחד. תהיו דינאמיים - אולי לעבודה שלכם מתאים להיות מפוזרת? מונחת ליד עבודות אחרות? אתם עשיתם את זה אבל זה כבר לא שלכם, העבודות הן כמו ילדים שגדלים ועוזבים את הבית, אנחנו נפרדים מהעבודות שלנו.

דברו עם העבודות שלכם. יש הבדל בין מחשבה בראש, לא ממומשת, לבין מחשבה שיוצאת כמילה ורבלית ואני שומע הדהוד של המילה שלי, המחשבה הופכת למודע והופכת לדיאלוג. דברו בקול רם עם מה שאתם עושים.
אנחנו מחפשים בהתבוננות פריים שהוא סיפור אחד מדויק. רוב התמונות כאן מספרות כמה סיפורים. שימו לב איך אתם מצלמים, מה הפריים המדויק? כמה אפשר להוריד? 

משטח מורם - עבודות בקרטון ביצוע
התבוננות ראשונית על שולחן העבודה
רוב העבודות על השולחן פחות או יותר באותו הגודל. לפעמים העניין הוא לשבור את הרצף הזה שכולם נמצאים בו. לא תמיד, לא צריך, לא חייבים. אבל אם פתאום הייתה עבודה שמונחת מתחת לשולחן או מתייחסת לחלל או למישהו היא הייתה שוברת בבת אחת את הרצף של כל העבודות.

Design Lab

- איכויות
יש התמודדות פיזית עם החומר. כדי שהחומר יעבוד כמו שצריך אתם צריכים להקשיב לו. כמו עם בן זוג. כדי שהקרטון ייתן לכם מה שאתם מבקשים ממנו אתם צריכים להתחבר אליו, לעבוד יחד איתו ולא שהוא יחליט בשבילכם. פתחו הקשבה לחומר הגלם.
אנחנו יכולים להבחין בעבודות יותר איכויות ויותר מוקפדות. חוסר דיוק יוצר חוסר בהירות באובייקט שמונח על השולחן. חוסר הבהירות הזה מקשה עלינו להבין את המהות של העבודה.

- אבל מה זה בכלל משטח מורם?
משטח מורם ממשהו. במה.
מה זה משטח? מה כתוב במילון? במה עליה מתרחש משהו. שטח, תנאי שטח של גוף
מה זה מורם? מורם מתייחס למשהו אחר. מורם ממשהו. ברוב עבודות באמת טמון הפירוש המילולי.
שאלתי אתכם מה זה משטח מורם, דחפתי אתכם לעשות משהו ובדרך גיליתם דברים, צברתם ידע. בדקתם מה אומרות המילים האלו. לשתיהן יש הקשרים וכך אני קודם כל משוטט ומחפש ידע או מידע שקשור ולא קשור. מחפש חוטים שהם לאו דווקא הרעיונות שלי, אסוציאציות. ואז יש לי סביבה שאני יכול לעבוד בתוכה. לא רק עולמי הפנימי אלא עוד דברים שאני מביא אל עולמי מבחוץ. אחרי שבוע בו אני שואל את השאלה מה זה משטח מורם, יש לי תשובה: זה זה.

- חיבורים
איך מחברים משטח למשטח? כאן מתחיל העיצוב. לא הקשת או הסלסול אלא פרטי החיבור, שם נולד היופי. לומדים לייצר תנועה אחת שיודעת להשתלב עם תנועה אחרת.

- קישוט
מה זה קישוט? קישוט לוקח משהו קיים ומוסיף לו משהו אחר. אנחנו מנסים לקשט כשאין לנו מה להגיד. מנסים שהקישוט יהיה חלק מהקונסטרוקציה. כאן אנחנו לומדים על מבנה, תפקוד וצורה. הצורה נובעת מהמבנה שלה. בחלק מהדברים יש כאן רצון ליצור קישוט במקום מסוים. קישוט לא נובע מהתנאים שהובילו אותנו לבנות את האובייקט. אנחנו מחפשים פתרון שנובע מתוך האובייקט עצמו, צורה שנובעת מתוך עצמה ומקיימת אמת פנימית.

Design Lab

- מסגרת ומגבלות
פיני נעמד על דף A4. עכשיו ייצרתי לעצמי מסגרת. זאת המסגרת שלי לרקוד עכשיו. יכולתי לבחור לרקוד בכל החלל אבל בחרתי להגביל את עצמי למשבצת קטנה. כל תנועה שאני אעשה עכשיו תנבע מהמגבלות האלו ותהיה מיוחדת.
אם אני פועל בתוך מסגרת מאוד ברורה ומצומצמת זה מוביל אותי למקומות מעניינים והמגבלות באות לידי ביטוי באובייקט הסופי. אם אני עובד ללא מגבלה העבודה שלי נעלמת. כשאני מצמצם את גבולות העיסוק שלי למינימום נוצרת חדות ובהירות ביחס למה שאני עושה.

- מומחיות
אתם נהיים מומחים בקרטון ביצוע: תדעו לחתוך, לכופף, לקמט, לחבר, לבנות, לשייף. כל מה שתרצו תוכלו לקיים בקרטון הביצוע.

- ללמוד לצלם תוך כדי צילום
יערה, סטודנטית בשנה ג' מגיעה אלינו למעבדה להעביר הרצאה קצרה על צילום. מספרת איך היא צילמה את עבודותיה כשהייתה בשנה א': "תעשו ניסיונות, תתפרעו, תביאו לכיתה כל מה שבא לכם להביא, זה הרווח שלכם ושל החברים שלכם לכיתה", היא אומרת. ופיני מסכם: תלמדו מאנשים שמנסים דברים ויש להם ידע מצטבר, כל אחד הוא תחנת מידע ואם אתם אוהבים משהו שמישהו עושה תבקשו ממנו ללמוד ממנו את הידע שלו.המצלמה היא כלי עבודה בשבילנו, כלי שמחדד את יכולת ההתבוננות, את היכולת לראות פרטים, צבע, צורות.

Design Lab

פונים לעבודה בכיתה, התנסות בהקמת סטודיו קטן וצילום העבודות. בשבוע הבא נתבונן בתוצאות.

Design Lab

התרגיל לשבוע הבא: קובייה כן או לא.

כתיבה וצילום: עירית לנציאנו

עדכונים נוספים בבלוג:

פתיח
שיעור ראשון - 27/10/10
שיעור שלישי - 11/10/10

-  שיעור רביעי - 17/11/10

שיעור חמישי - 24/11/10
-  שיעור שישי - 1/12/10
שיעור שביעי - 8/12/10
שיעור שמיני - 22/12/10
שיעור תשיעי - 29/12/10
שיעור עשירי - 5/1/11

-  שיעור אחד עשר - 12/1/11
שיעור אחרון - 26/1/11

© כל הזכויות שמורות למוזיאון העיצוב חולון, 2010   |   ניוזלטר   |   יצירת קשר   |   תנאי שימוש   |   הקמת האתר: סייברסרב   |   עיצוב: ™wuwa   |   צילומים: יעל פינקוס