אודות | צור קשר | עיתונות | ידידים | מגזין | ניוזלטר | ספריית החומרים | العربية | English  
מידע למבקר תערוכות אוספים לוח ארועים חינוך
| שלח אימיל |
 
 
מגזין
בית הבראה לאופניים
אמנון זילבר ומיכל בן צבי שפיגל
במסגרת התערוכה "ללא מעצורים" השיק מוזיאון העיצוב חולון פרויקט ייחודי - "בית הבראה לאופניים" אשר שם דגש על מעורבות קהילתית וחברתית לצד עשייה למען האחר
להמשך »
מו"פ מעצבים
ספריית החומרים
ערב מו"פ מעצבים שהתקיים לאחרונה בחולון, בשיתוף ספריית החומרים ומעבדת הפאבלאב הציג את נקודת המפגש בין חומרים, עיצוב, טכנולוגיה וקהילה.
להמשך »
למה התכוון המעצב
אודרי מאייר
השפה היפנית, ממשיגה תופעות חזותיות כך שמונח בודד מצליח ללכוד ולהכיל רעיונות ורבדים עמוקים ומורכבים. לעתים מדובר ברעיונות שהתרבות המערבית לא רק שאינה ממשיגה, אלא אף אינה נותנת עליהם
להמשך »
...גיליון עכשווי
...כל הגיליונות

עקבו אחרינו
הרשמה לניוזלטר »
Facebook »
> שיעור רביעי

17/11/10 - שיעור רביעי

בוקר טוב.
נוהל בוקר.
מסדרים את הסטודיו, שמשבוע לשבוע נראה טוב יותר, הדיוק בתליית העבודות והדיוק של עבודות הקרטון עצמן ניכר בחלל הסטודיו.
מתחילים בהרצאה מהאתר www.ted.com

 Dan Ariely asks, Are we in control of our own decisions?

 

דן אריאלי, כלכלן התנהגותי, משתמש באשליות אופטיות קלאסיות ובממצאי המחקר המנוגדים לאינטואיציה שלו עצמו בכדי להראות שכאשר אנחנו מקבלים החלטות אנחנו לא רציונאליים כפי שנדמה לנו.

"על מה אריאלי מדבר בסרט?" שואל פיני ועונה: "הוא מנסה לברר האם ההחלטות שאנחנו עושים הן החלטות שקולות. הוא אומר שרוב ההחלטות שלנו הן לא שלנו אלא של אנשים אחרים שמכוונים אותנו. אותנו מעניין כיצד אנחנו, כמעצבים, יכולים ליצור תקשורת דרך האובייקטים שאנחנו מעצבים, לשלוט באינפורמציה שעוברת דרכם".

שולחן עבודות הקרטון - 'מקביל לא מקביל'

Design Lab

מתיישבים סביב השולחן. כל סטודנט מוזמן לספר על העבודה שלו בכמה מילים שמבהירות את הקשר בין כותרת התרגיל לבין מימושה בחומר.

Design Lab

Design Lab
עבודה של טל אנגל

"יצרתי את העבודה משתי רצועות זהות אך הפוכות: כל חתיכה היא הנגטיב של השנייה", אומר טל.
"הקו כאן נשבר. למה?" פיני שואל.
"כי זה נראה לי ככה".
"היה חסר לך משהו אז שברת את הקו, זו הייתה תחושת הבטן שלך. רצון, תחושה, זאת סיבה מספיק טובה לעשות מעשה אך צריך לברר ולחקור את 'ההיגיון' ברצף. האם אנחנו יכולים להבין את ההחלטה שעשית? מהיכן היא באה ולהיכן היא לוקחת אותנו, מה היא פותרת? למשל, האם הופעל כוח כלשהו שגרם לשינוי בקו? האם יש סיבה מהותית לשינוי ולא רק מהלך אסתטי?

- איך אנשים חושבים

"לאנשים יש דרכי פעולה וחשיבה שונות. בכך שאתם מספרים לנו על דרך העבודה שלכם, אנחנו לומדים איך כל אחד מכם פועל וחושב. כשאני מקשיב לדרך של מישהו, אני לומד להרחיב את יכולת ההתבוננות ואת המקורות שלי, לייצר דרכי פעולה וחשיבה לרעיונות חדשים."

Design Lab
עבודה של עידן זילצר

"בעבודה שלי רציתי להתעסק במשטחים מקבילים, לא בקווים מקבילים" מספר עידן ומדגים על מוקאפ שלו (סקיצה תלת ממדית) איך יצר את העבודה: "הפריסה של המשטח היא מקבילה, אך ברגע שאתה מעוות את המשטח הקווים שלו כבר לא מקבילים".

"אתה חושב שאנשים מרגישים את זה"? שואל פיני.

"אני חושב שכן", אומר עידן ופיני מברר: "האם יש מישהו שלא הבין את ההסבר?" הכיתה מהנהנת בהסכמה. הרעיון וההסבר ברורים.


סרטון: סשה לייקין

"חשבתי איך מתנהגים דברים בתנועה, קוים שהופכים ממקבילים ללא מקבילים", אומרת סשה. היא מחזיקה ביד את האובייקט שיצרה ומסבירה: "כשהאובייקט סטאטי אין בו קוים מקבילים אך כשאני מסובבת אותו התנועה הסיבובית הופכת את קצות הקווים לעיגולים שמקבילים לעיגול החיצוני שהוא המסגרת של העבודה".

"העבודה של סשה היא ניסיון", אומר פיני. "היא חוצה גבולות ומערבת תחומים נוספים: המקל שהיא הכניסה לעבודה שובר את חוקי המשחק, התיעוד בתנועה יוצר משהו חדש. העבודה שלה לא משתדלת להיות עבודה אלא להיות ניסיון שבא להעביר מסר רעיוני, היא לא מנסה לפתור בעיה, אלא להדגים משהו שעומד בזכות עצמו. הגבולות האלו מעניינים. אין כאן פתרונות עיצוב, אבל יש כאן תחושה של קשר בין סביבה רעיונית מעניינת לבין פתרון שיכול להשתכלל ולהיות מצוין."

Design Lab

- דיוק וחוסר דיוק

"למה אנחנו עושים את כל זה?", שואל פיני. "אנחנו לומדים תחום לא מדויק אך יש בו דברים מדויקים באופן מוחלט כמו מושג מתמטי שנקרא 'מקביל'. איך אנחנו לוקחים את הזכות לעשות פרשנות רגשית על משהו מדויק? איך מסבירים באופן מדויק משהו לא מדויק? המקצוע שלנו משלב שני פרמטרים; מצד אחד מקום פרקטי שמתרגם את המציאות לצרכים מדויקים של אנשים ומצד שני שואף להכניס רוח לעניין. זהו שילוב בין הרצון לעשות משהו לבין המציאות שמכתיבה לנו תנאים מסוימים. בגלל זה הדיוק חשוב. לא בערך, לא ליד. המינונים בין שני הדברים האלה מורכבים מאוד. השילוב ביניהם יוצר סימביוזה מאוד מעניינת שנלמדת יומיום בחיים המקצועיים של מעצב".

- סטריפים: צילומי העבודות

נעמדים מול קיר הסטריפים. כל סטריפ הוא תיעוד בחמישה פריימים של עבודת הקרטון. יפתח ופיני מודדים בכמה כלי מדידה את רמת הדיוק של התלייה של הסטריפים על הקיר. השאיפה ליצור דיוק היא בכדי לייצר תקשורת.

Design Lab

Design Lab

Design Lab

- סדר וחוסר סדר

פיני ויפתח משווים בין סדר לחוסר סדר בין שני הקירות. קיר אחד, עליו תלויות העבודות של התרגיל "סיבה ותוצאה", אמור להיות כאוטי, חופשי, לא מתוכנן. לעומתו הקיר המסודר, קיר הסטריפים, בו אין מקום לטעויות.

Design Lab
סיבה ותוצאה, יעל אלפרוביץ'

Design Lab

בוחנים את צילומי העבודות, את אופן התיעוד שלהן, את הקומפוזיציות, את התאורה, את נקודות המבט הנבחרות; האם הן מעבירות מידע על העבודות התלת ממדיות? האם האנרגיה של העבודה עוברת בצילומים?

ובשבוע הבא: התרגיל 'רך וקשה'.

כתיבה וצילום: עירית לנציאנו

עדכונים קודמים בבלוג:

-  פתיח
-  שיעור ראשון - 27/10/10
שיעור שני - 3/11/10
שיעור שלישי - 11/10/10
שיעור חמישי - 24/11/10

-  שיעור שישי - 1/12/10
שיעור שביעי - 8/12/10
שיעור שמיני - 22/12/10
שיעור תשיעי - 29/12/10
שיעור עשירי - 5/1/11

-  שיעור אחד עשר - 12/1/11
שיעור אחרון - 26/1/11

© כל הזכויות שמורות למוזיאון העיצוב חולון, 2010   |   ניוזלטר   |   יצירת קשר   |   תנאי שימוש   |   הקמת האתר: סייברסרב   |   עיצוב: ™wuwa   |   צילומים: יעל פינקוס