אודות | צור קשר | עיתונות | ידידים | מגזין | ניוזלטר | ספריית החומרים | العربية | English  
מידע למבקר תערוכות אוספים לוח ארועים חינוך
| שלח אימיל |
 
 
מגזין
אלימות וחמלה
מיה דבש
יובל שאול, אמן רב תחומי, מציג ברבות מעבודותיו פרשנות חדשה לטבע. כשהוא מכליא פר ופרה הוא אינו מקבל עגל, אלא יצור בן כלאיים חדש הכולל את השניים.
להמשך »
המעבדה לעיצוב - טקסטילים חכמים
מה קורה כשחומר הוא חלק מתהליך העיצוב עצמו? המעבדה לעיצוב מארחת את האדריכלית איילת כרמון משנקר לפרויקט שבמסגרתו נוצרים משטחי טקסטיל חכמים.
להמשך »
לעצב בשנים-עשר חושים
גלית גאון
כמה חושים באמת יש לאדם? במאמר שנכתב ע"י עבור קטלוג התערוכה "ננדו במוזיאון העיצוב חולון" טוענת גלית גאון כי המוזיאון הוא בין היתר מרחב בו ניתנת אפשרות לאמן את חושינו.
להמשך »
...גיליון עכשווי
...כל הגיליונות

עקבו אחרינו
הרשמה לניוזלטר »
Facebook »
> שיעור אחד עשר

שיעור אחד עשר - ‏12/01/2011

זהו השיעור האחד לפני האחרון.
הסטודנטים מציבים על רצפת המעבדה את המוקאפים שלהם - מודלים תלת מימדיים קטנים שבודקים את הרעיונות שלהם לתרגיל הסיום: 'עמוד'.

Design Lab

"התקרה פה בחלל המעבדה גבוהה מאוד," אומר יפתח, "הרבה יותר מזו שיש לנו בסטודיו בשנקר. העמודים, בכדי שיצרו אפקט מרשים בחלל המעבדה צריכים להיות לפחות בגובה 2.5 מטרים".

"יש פה בדיקות מעניינות ברמה של הסקיצות: הרבה מהמבנים מקיימים את עצמם בגודל הזה אך כשיגדלו העומסים המשקל של החומר יהיה שונה לגמרי וזה משהו שאתם צריכים לבדוק וללמוד. בגדלים האלה כבר לא מספיק לחשוב רק על הצורה. צריך לחשוב על ההנדסה של האובייקט, האם היחידות של העמוד חכמות? האם הן יכולות לשאת את עצמן בגדלים האלה?".

"מהניסיון שלנו", מוסיף יפתח, "יש בפרויקט הזה הרבה הזדמנויות ללמידה: האם העמוד בנוי מיחידות? איך משכפלים את היחידות? איך יחידה נכנסת ליחידה? האם יש פרט חיבור שמחבר ביניהן? האם הקצה של היחידה מטופל? איך מטפלים בקצוות של היחידות ובקצוות של העמוד? האם יש הבדל בין היחידה הראשונה ליחידה החמישית בעמוד? התשובות על השאלות האלה יעשו את ההבדל בין עבודה טובה לכזו שאינה טובה".

"העמוד הוא למעשה הפרויקט הראשון שלנו בעיצוב", אומר פיני. "המושג עיצוב מכיל בתוכו המושג מגבלה במובן של הזדמנות. כרגע אנחנו בונים עמודים שהם פסלים של עיצוב ולא פסלים של אמנות. עיצוב הוא לא אמנות חופשית אלא תולדה של פתרון בעיה, הוא כלי שרת, המכיל בתוכו פונקציות מעשיות".

Design Lab

"צריך להתייחס לעולם העיצוב מתוך המגבלות של הפרויקט," מסביר פיני, "אנחנו מתחילים להבין את המגבלות שיש בתרגיל 'עמוד' בגלל חומר הגלם ממנו הוא בנוי, המידות שלו, המקום בו הוא מוקם, הצורך בשינוע שלו מהבית שלכם לכאן וזו רק תחילתה של רשימת המגבלות שמשפיעות על הפרויקט. אתם צריכים לבחון את המגבלות ולהבין אילו רעיונות יש לכם ביחס לעמוד וכיצד אתם יכולים להשתמש במגבלות אלה באופן שישרת את הפרויקט. השילוב בין המגבלות, הרעיונות והפתרון יוצר את הפרוייקט. אם תמצאו תחביר נכון של צורות שישרתו אתכם תמצאו מקום עם חופש פנימי גדול ועם פרויקט מדהים. חופש צריך תמיד לנבוע מזה שאני מרגיש שהמסגרת שלי מצומצמת. כך אני יוצר מקום מדויק".

"חברים שואלים אותי מה אני לומד ואני מנסה להסביר להם מה זה עיצוב תעשייתי," מספר איגור. "איך אני יכול להסביר להם בדיוק מה זה?" הוא שואל את פיני. עיצוב תעשייתי הוא אולי המקצוע היחיד המעיד על המקום שבו נעשית הפעולה: התעשייה. המעצב הוא המתווך בין המשתמש לתעשייה המייצרת מוצרים. פעולת העיצוב נעשית תמיד בתחום מוגדר: מפתרון בעיות דרך הבנה הנדסית וטכנולוגית ועד היכולת להוביל שינויים מתוך חזון.

- סקיצות לתרגיל 'איך מספרים סיפור ב-60 שניות'


סרטון: יותם אבגי ויוני צ'צ'יק


סרטון: טל אנגל ומאיה כהן

הסרט נראה כרגע כמו מרקם של צבע, טקסטורה וקצב. יכול להיות שזה מה שאתם רוצים להשיג אך כרגע זה לא מספיק ברור. אם אתם רוצים להתבונן על כלי האוכל, צריך לדייק בזה. תשאלו את עצמכם מה אתם רוצים לעורר דרך הסרט הזה? על מה בדיוק אתם רוצים לדבר?


סרטון: לירון שאקי ואביב רוזנפלד

פיני ויפתח מראים לסטודנטים את הסרטון הזה שעשו אביב ולירון, היום סטודנטים בשנה ב', בתרגיל 60 שניות בשנה שעברה. "בסרטון הזה ההתבוננות היא מאוד מדויקת על אופן אכילת פלאפל ועל ההבדלים בדרך האכילה של גברים ונשים."

אנו רואים את הסקיצות של כל הסטודנטים לתרגיל '60 שניות'.

"אנחנו לקראת סוף סמסטר ויש לנו כאן אסופה של הרבה חומרים להשראה: פריימים, צבעים, מקצבים, טקסטורות, רגשות - אלו ההשראות שלנו", מסכם פיני. "כך אנשים יצירתיים פועלים - מייצרים השראות ופועלים בתוכן ואז נוצרת עבודה ייחודית: אנחנו מצלמים בדו מימד או בוידאו, מוצאים נקודות מבט חדשות, מייצרים דו שיח עם הסביבה שלנו בצורה אחרת וכך אנו מתחילים להיות מקוריים.
כשאתם אוספים את הדברים שאתם עושים תסתכלו עליהם עוד פעם ותנסו להבין מה יש שם. מה הרגשתם כשצילמתם אותם? מה גרם לכם לבחור במה שבחרתם דווקא? הדרך שבה אני מסתכל על דברים, אוסף דברים ומארגן אותם- זה מה שהופך בסופו של דבר לעיצוב: החיבורים, הלוגיקה, הבחירות".

- שיחה של גלית גאון, האוצרת הראשית של מוזיאון העיצוב עם הסטודנטים:

"פיני ויפתח הזמינו אותי לדבר איתכם קצת על המוזיאון", פותחת גלית "אתם נחשפים להרבה חומרים, באינטרנט בתערוכות שאתם רואים, במגזינים ואתם מפתחים יכולת להבחין בין דברים, להבין מה אתם רואים, לדעת מה לקחת ממה שאתם רואים לחיים שלכם. הסקרנות שלכם תוביל אתכם, היא תיתן לכם פרספקטיבה ויכולת למקם את עצמכם בתוך הרצף של העשייה שלכם בתחום.

אנחנו כלים של עיצוב. אנחנו צריכים לפתח את היכולת לנתק את עצמנו מתוך הדבר אותו אנחנו עושים, להבין איזה כלי עבודה אני, את מי אני משרת. כתב היד שלנו הוא אישי, אף אחד לא יעצב כמוכם ואף אחד לא ינהל אומנותית מוזיאון כמוני, אבל עדיין, לא מדובר פה בי אלא בדבר עצמו. ברמה האישית אני יכולה לאהוב או לא משהו ועדיין לשמר את היכולת שלי לנתח אותו ואת היתרונות שלו בצורה מקצועית.

אתם בחרתם בנתיב של עיצוב ולא של אמנות וזה נתיב שונה שעוסק לא רק בביטוי אישי אלא גם בתהליך של חשיבה ויזמות. אם אתם לא תטפלו בעצמכם מבחינה מקצועית, תהיו פחות טובים. אנשים שזוכרים יותר אימג'ים, שקוראים יותר, ששותים יותר יין, שמפתחים את היכולת שלהם להרגיש, יהיו מעצבים טובים יותר. חשוב שתסתכלו על החיים בעיניים גדולות ופתוחות. תפתחו את היכולת שלכם לאבחן דקויות ולאפשר לעצמכם להבין שיש 700 דרכים לדבר על מתוק או לראות 7 טונים שונים של הצבע הלבן. אין רשימת מיומנויות קבועה שצריך לפתח מעצב, אתם הכלי - את עצמכם אתם צריכים לפתח. תשמרו על המקום בו גם אתם לא מקבלים כל דבר כמובן מאליו כולל את הדעות של עצמכם או את העבודה שלכם. כל פעם שאתם נינוחים מדי זה הרגע להדליק אור אדום ולבדוק מה אתם חושבים על הדבר.

Design Lab & Galit Gaon

אנשים מתיישבים על כסא מסוים והוא נוח להם מאוד. הם אפילו לא יודעים להסביר לעצמם למה יותר נוח להם על כסא זה או אחר. התפקיד שלי במוזיאון הוא לאפשר לאנשים לדבר יותר על האם נוח לי או לא. התפקיד של המוזיאון הוא לגדל לכם את הלקוחות. המטרה שלנו במוזיאון העיצוב היא לגדל יותר אנשים שיכולים לבחון את אובייקט בעצמם ולא לחכות לתשובה ממני. יותר מעניין אותי לתת לאנשים פרמטרים לפתח חשיבה עצמאית להבין מה טוב ותוך כדי כך לפתח דיון רחב יותר מ'זה מהמם ומדהים'.

כשהזמנתי את פיני ויפתח ללמד פה סטודנטים משנה א' אמרו לנו איך אתם מעיזים, לפני שביססנו את המקום הבינלאומי שלנו, לפרוץ את גבולות הנהוג במוזיאונים. ואז התחיל הסמסטר שלכם, כל שבוע העלנו את הבלוג לאתר, תרגמנו אותו לאנגלית והתחילו להגיע תגובות: אתמול למשל הייתה פה קבוצה של סטודנטים גרמנים שהקדימו את בואם על מנת להגיע ולראות את המעבדה לפני שהיא נסגרת. אנשים מדברים על המעבדה, אנשי מקצוע שמגיעים לראות את זה, אני חושבת שזה אומר משהו על המוזיאון ועל איך אנחנו רוצים לגעת בתהליכים של עיצוב. לפעמים אני עומדת מול הקיר (עליו תלויים פתקים עם מילים ושמות מתוך השיעורים) ומתרגמת אותו לאורחים. זה מרתק להבין מה אתם עושים כאן.

מוזיאון זה לא איקאה. בשביל לראות מנורה ולהגיד עליה שהיא מהממת אנשים יכולים ללכת לחנות. מוזיאון זה מקום בו שואלים שאלות ובודקים דברים. המוזיאונים עוברים תהליכי שינוי משמעותיים בעשורים האחרונים. מוזיאונים התהוו מתוך אוספים פרטיים, תפקידו של האוצר היה למיין את העבודות ולהציג אותם לקהל. אם מוזיאונים בתחילתם היו משמרי תרבות, מתעדי תרבות, חוקרי תרבות, היום הם רוצים להיות מחוללי תרבות. ולכך צריך זמן, ולא מעט סבלנות וחמלה".

"גלית דיברה על החיים ועל עיצוב" מסכם פיני, "ואחד הדברים שהיא דיברה עליהם, בין השורות, זה על רצונות, הזדמנויות ומגבלות ואיך ההתבוננות על המגבלות בונה ועושה את מה שבסופו של דבר מתקיים, ללא התפשרות. קיבלתם עכשיו שיעור לחיים, תודה גלית".

כתיבה וצילום: עירית לנציאנו 

עדכונים קודמים בבלוג:

פתיח
שיעור ראשון - 27/10/10
שיעור שני - 3/11/10
שיעור שלישי - 11/10/10
שיעור רביעי - 17/11/10

שיעור חמישי - 24/11/10

שיעור שישי - 1/12/10

שיעור שביעי - 8/12/10

שיעור שמיני - 22/12/10

שיעור תשיעי - 29/12/10

שיעור עשירי - 5/1/11
שיעור אחרון - 26/1/11

© כל הזכויות שמורות למוזיאון העיצוב חולון, 2010   |   ניוזלטר   |   יצירת קשר   |   תנאי שימוש   |   הקמת האתר: סייברסרב   |   עיצוב: ™wuwa   |   צילומים: יעל פינקוס