אודות | צור קשר | עיתונות | ידידים | מגזין | ניוזלטר | ספריית החומרים | العربية | English  
מידע למבקר תערוכות אוספים לוח ארועים חינוך
| שלח אימיל |
 
 
מגזין
הכול אישי
מיה דבש
הן ממספרות את העבודות שלהן ומצמידות להן הנחיות, הן דוגלות בחירות יצירתית מוחלטת ומאמצות גישה חדשה בכל עונה.בלס הוא אחד ממותגי העיצוב האינטליגנטיים ביותר שנראו לאחרונה.
להמשך »
עיצוב תכשיטים בוגרים 2010
שירה שובל
בתערוכת הבוגרים בשנקר הציגו הסטודנטים המסיימים מגוון של גישות עיצוביות ודרכי הבעה שונות המאפשרות לנו לבחון את עולם עיצוב התכשיטים מזוויות שונות. מה הופך תכשיטים למעניינים מבחינה עי
להמשך »
היופי בהמחשת תהליכי מיון נתונים
עופר שפיגל
בדומה למשוואות מתמטיות אותן ניתן להמחיש באופן ויזואלי, ניתן גם להמחיש אלגוריתמים והתוצאה היא מרשימה לא פחות.
להמשך »
...גיליון עכשווי
...כל הגיליונות

עקבו אחרינו
הרשמה לניוזלטר »
Facebook »
> פריסקופ - עיצוב ישראלי עכשווי

פתח דבר

גלריה "פריסקופ" הוקמה בשנת 1997 על ידי שרי פארן כעמותה ללא כוונת רווח אשר נועדה להציג עיצוב ישראלי עכשווי. מאז הקמתה משמשת הגלריה מעבדה לעיצוב, מעין אינקובטור שאינו כפוף לשיקולים מסחריים. הגלריה הקפידה להרחיב את טווח ההתבוננות על המושג "עיצוב", לקיים תערוכות קונספטואליות וניסיוניות, ולתת במה להיבטים תיאורטיים ומעשיים שונים בתחום העיצוב ולמתיחת גבולותיו. בתוך כך הוצגו עבודות מתחומי עשייה שונים: עיצוב תעשייתי, קרמיקה, צורפות, דיזיין ארט, אדריכלות, עיצוב טקסטיל, אופנה, קראפט ועוד.

גלריה "פריסקופ" פעלה ברציפות בתקופה משמעותית שבמהלכה התפתח העיצוב המקומי, וככזו היא שימשה פלטפורמה להצגת עבודותיהם של רבים מן המעצבים הבולטים בישראל. במקביל, הקפידה הגלריה להציג גם תערוכות של מעצבים בתחילת דרכם. במובן זה, ההיסטוריה שלה מהווה פריזמה שדרכה ניתן להתבונן בתהליכים שעבר שדה העיצוב הישראלי בשני העשורים האחרונים. למרות קיומן של מחלקות לעיצוב במוזיאון ישראל ובמוזיאון תל אביב והצגתן של תערוכות עיצוב בגלריות שונות מעת לעת, הייחוד של "פריסקופ" נובע מהיותה חלל המציג באופן רצוף ועקבי עיצוב ישראלי וקשוב להתהוותן של מגמות שונות בתחומי העיצוב העכשווי.

תערוכת הפתיחה של "פריסקופ" הייתה "דירה להשכיר", שאותה אצר האדריכל אלכס מייטליס, אשר גם תכנן את חלל הגלריה (במסגרת סטודיו דה לנגה). הייתה זו מעין הצהרת כוונות של גלריה המבקשת להפגיש בין דיסציפלינות, לתת במה שוטפת למעצבים מתחומים שונים ולאפשר חופש רעיוני ומעשי הבוחן את המדיום ללא לחצים מסחריים. המשתתפים בתערוכת הפתיחה הגיעו ממגוון תחומים: עיצוב תעשייתי, צורפות, עיצוב אופנה, קרמיקה, תקשורת חזותית, יודאיקה ואיור. מאז הוצגו בגלריה תערוכות רבות של מעצבים מכל תחומי העיצוב. פארן אצרה את מרביתן, אך הזמינה לא פעם אוצרים אורחים מדיסציפלינות שונות.

לצד קיומן של תערוכות יחיד, הקפידה הגלריה להציג גם תערוכות קבוצתיות, בהן תערוכות של בוגרים ממחלקות העיצוב מבתי הספר השונים - למשל, תערוכה לרגל עשור למחלקה לעיצוב תכשיטים בשנקר; תערוכה של בוגרי המחלקה לעיצוב תעשייתי של המכון הטכנולוגי בחולון; תערוכה של תלמידי הסדנה לקרמיקה במכון הטכנולוגי בחולון; תערוכת של בוגרים מהחוג לעיצוב פנים במכללה למִנהל; וכן תערוכה של בוגרי המחלקה לעיצוב תעשייתי בבצלאל.

ספר זה נולד מתוך הבנה כי מאה תערוכות ראשונות מספקות הזדמנות טובה לקחת צעד אחורה ולהביט בעשייתה המגוונת של הגלריה. הרעיון היה גם ליצור מעין ארכיון של דימויים ומידע על מהלך חשוב שהתרחש בעיצוב הישראלי וטרם זכה לתיעוד מספק ונגיש. הפקת הספר, שנמשכה כארבע שנים, חייבה מחקר מקיף ועבודת איסוף רחבה של דימויים, מידע וטקסטים בנוגע לתערוכות שהוצגו במשך כ-15 שנים. רבים מחומרי התיעוד לא היו נגישים. חלק לא מבוטל מהם נוצרו באמצעים שלפני העידן הדיגיטלי, והיה צורך לעבדם ולשפצם כדי לשפר את איכותם. יצירת הארכיון חייבה גם סינון ומיון של החומר, בניסיון לשקף את התמצית של כל תערוכה ולהציג תמונה רוחבית שתשקף את ההתרחשויות בתקופה זו. הואיל ו"פריסקופ" ממשיכה לפעול ולהציג, ספר זה כולל גם את התערוכה המאה ואחת, אשר פותחת את המאה השנייה של התערוכות.

לצד החלק הארכיוני-תיעודי, הספר כולל טקסטים ומאמרים של כותבים מתחומים שונים, שהתבקשו להתייחס למהלך שהתרחש בעיצוב הישראלי בכלל וב"פריסקופ" בפרט. הרעיון היה ליצור ספר שיהיה נאמן למגוון התחומים והתפיסות שהוצגו בגלריה במהלך שנות פעילותה, כשיקוף וכתמונת מצב של העיצוב הישראלי העכשווי. בין המאמרים קיים שוני בולט מבחינה דיסציפלינרית ותוכנית ומבחינת נקודת המבט - עיונית-אקדמית או חווייתית ואישית. במקביל, כצעד משלים לספר זה, במאי 2011 תיפתח בבית האמנים בתל אביב התערוכה "פריסקופטיבה" - תערוכת מחווה ל"פריסקופ", העוסקת בעיצוב ישראלי (אוצרת: זיוויה קיי).

לספר זה היו שותפים רבים. ברצוני להודות בראש וראשונה לשרי פארן. הפרויקט נולד בעקבות שיחות שקיימנו, לאור המחשבה שנחוץ אדם חיצוני, שאינו משתייך לקבוצה מסוימת או לזרם כלשהו בעולם העיצוב, אשר יוכל להתבונן בדברים ולהציג תמונה של המהלכים שהתרחשו ב"פריסקופ" ובעיצוב הישראלי. שרי נתנה לי תמיכה וסיוע מרביים ונגישות מלאה לארכיון החומרים של "פריסקופ"; במקביל, היא העניקה לי חופש מלא בגיבוש הספר ובעריכתו. תודה מיוחדת מגיעה גם לכותבי המאמרים אריה ברקוביץ', גלית גאון, ישעיהו גבאי, עזרי טרזי, נירית נלסון, זיוויה קיי, איילה רז, חגי שגב ודגנית שטרן שוקן. המאמרים שכתבו מהווים נדבך מרכזי בספר שבלעדיו הוא אינו שלם. הוצאת הספר לא הייתה מתאפשרת ללא תמיכתם הנדיבה של כתר פלסטיק ויאיר דורם. עדי כהן זיו סייעה במסירות וביעילות בהכנתו לדפוס. ירון דוד העלה את הספר מדרגה בעבודת עריכה מקצועית ויסודית, ועל כך אני מבקש להודות לו מאוד. לבסוף, ברצוני להודות לתומר ספיר, שעיצב את הספר והיה שותף מלא בגיבושו ובפיתוחו התוכני והאסתטי. שיתוף הפעולה עם תומר, שגיבש את סגנון העיצוב הנקי והעניק לי עזרה במהלך כל שלבי העבודה, הפך את הספר לפרויקט משותף של שנינו.

אבי לובין
אפריל 2011

© כל הזכויות שמורות למוזיאון העיצוב חולון, 2010   |   ניוזלטר   |   יצירת קשר   |   תנאי שימוש   |   הקמת האתר: סייברסרב   |   עיצוב: ™wuwa   |   צילומים: יעל פינקוס