אודות | צור קשר | עיתונות | ידידים | מגזין | ניוזלטר | ספריית החומרים | العربية | English  
מידע למבקר תערוכות אוספים לוח ארועים חינוך
| שלח אימיל |
 
 
מגזין
סוף הוא תמיד התחלה - בוגרים 2018
צוות המוזיאון
יולי של סופים מרגשים והתחלות חדשות בתערוכות הבוגרים של בתי הספר לעיצוב. מועדי הפתיחה והסגירה של כל תערוכות הבוגרים.
להמשך »
בזלת מוקצפת
טל אמית
ראיון עם המעצב הצעיר אורי יקותיאל מגלה שיש לו יחסים מתוחים עם עולם העיצוב ושאלות לגבי ההמשך - אבל בינתיים הוא גילה חומר חדש. בטעות.
להמשך »
חומר נעלם
טל אמית
שלומית אומן, מציגה בתערוכה "אזל" עבודות המשלבות חרסית ופורצלן. בכל עבודותיה עומדת החרסית החומה לצד הפורצלן הלבן, אלה יוצרים דיאלוג בין חומרי גלם קרמיים שונים ובין מקומיות ותפוצה.
להמשך »
...גיליון עכשווי
...כל הגיליונות

עקבו אחרינו
הרשמה לניוזלטר »
Facebook »
תערוכות > פאבריקה

Joao Wilbert for FABRICA | Design

ז'וואו וילברט עבור פאבריקה 
http://www.jhwilbert.com

ז'וואו וילברט (João Wilbert) נולד בשנת 1982 בברזיל. הוא אמן מולטימדיה וטכנולוג יצירתי העוסק בתמונות, קונספטים, עיצוב, ואינטראקציה.
ז'וואו החל את דרכו בתור מעצב דיגיטלי אצל חברות רשת אינטרנט ואינטראקציה בברזיל. בשנת 2007 עבר ללונדון כדי ללמוד מדיה אינטראקטיבית, ובשנים האחרונות הוא מתמקד במחקר ופיתוח של מערכות הפעלה רשתיות וניידות, יצירת פלטפורמות שונות הכרוכות בשימוש יצירתי בקוד, תרבות האקרים, וחקירת השימוש בטכנולוגיה לשיתוף משתמש וביטוי יצירתי.

בשנת 2009 זכה במלגת פאבריקה, המרכז למחקר תקשורת של בנטון. שם, בין פרויקטים אינטראקטיביים אחרים, יצר ז'וואו גם את הפרויקט Exquisite Clock ("שעון מהוקצע") - מיצב/פלטפורמה שיתופית מבוססת רשת/ניידת - שהוצג ברחבי אירופה, אמריקה, ואסיה, בהם במוזיאון ויקטוריה ואלברט בלונדון, במוזיאון החדש לאמנות עכשווית בניו יורק, ובמוזיאון לאמנות של האקדמיה לאמנות יפה בבייג'ין. בנוסף, יחד עם צוות העורכים של Colors, הוא פיתח את האתר השיתופי של Colors Magazine.
כיום ז'וואו וילברט מתגורר ועובד בלונדון.

פאבריקה (Fabrica)
www.fabrica.it

פאבריקה (נוסדה בשנת 1994, איטליה) היא מרכז לחקר תקשורת מן העיר טרוויזו שליד ונציה, הממומנת על ידי קבוצת בנטון, ומטרתה למזג בין תרבות לבין תעשייה. פאבריקה מציעה מלגה שנתית לאמנים/מעצבים צעירים שמקבלים הזדמנות לפתח בהנחיית מומחים מיזמי תקשורת תרבותיים וחברתיים בתחומי העיצוב, תקשורת ויזואלית, צילום, אינטראקציה, וידאו, מוזיקה, והוצאה לאור.
רשימת הבוגרים כוללת את המעצבים רוס פיליפס וג'ונתן האריס.

על העבודה:
שעון מהוקצע, 2009
ז'וואו אנריקה וילברט, 1982, ברזיל
עם פיתוח לאיי-פון של סטיב באומן, 1983, ארצות הברית

העבודה "שעון מהוקצע" מוזנת בנתונים מתוך בסיס דימויים, המתעדכנים כל הזמן על ידי הגולשים באתר האינטרנט www.exquisiteclock.org. דימויים אלה יוצרים סדרות מספרים, המשתנות ללא הרף ומייצרות את התצוגה של השעון הדיגיטלי. המספרים מורכבים מתמונות של אובייקטים יומיומיים שצילמו הגולשים והעלו לרשת. כך נוצר שעון באופן שיתופי על ידי חברי הקהילה המרושתת של האתר.

חומרים: מחשבים מפורקים, מסכים, כבלים ותוכנת מחשב מותאמת-אישית.

באדיבות האמנים.


שאלון עיצוב עם ז'וואו וילברט

מתי הבנת שאתה רוצה להיות מעצב?

לא היה רגע מסוים שבו החלטתי להיות מעצב, זה משהו שהתחיל באופן טבעי בחיים שלי. בתור ילד תמיד אהבתי ליצור דברים ממוצרי אלקטרוניקה ישנים וחוטי חשמל. גם מאוד אהבתי לחבר חלקים שונים של צעצועים כדי ליצור מהם את הגרסאות שלי.
אותו דבר קרה כשקיבלתי את המחשב הראשון שלי, IBM PC-XT, שהיו לי דיסקטים עם תוכנה סטנדרטית והתחלתי ליצור גרסאות בהתאמה אישית תוך משחק עם חלקי קוד בסיסי.
ההתעסקות עם חלקים, בנייה ובנייה מחדש תמיד היו חלק פעיל בחיים שלי, ועם הזמן התחלתי לייחס לכל זה משמעות, והבנתי שכל ייצורי הכלאיים האלה הם למעשה עיצובים. ככל שיצרתי, כך יכולתי להבין ולהניע את מה שרציתי ליצור, וזה הביא אותי להשקיע בכך יותר ויותר זמן, להפוך את זה למקצוע שלי, או לחלק גדול ממנו.

איך היית מגדיר את הסגנון העיצובי שלך?

הסגנון שלי מושפע רבות משני מושגים: אנטרופיה ואי-צפיות. בחלק ניכר מהעבודה שלי עיצבתי ובניתי פלטפורמות שיתופיות שמתמקדות בעיקר בתהליך ולא בתוצאה. אם חושבים על זה כעל תגובה כימית בה אתה קודם כל מגדיר נוסחה ומרכיבים אופטימליים בתקווה שזה יתגלגל לכיוון אחד - אנטרופיה - אבל ברגע שאתה מערבב אותם לא ניתן לנחש לאיזה כיוון הם ילכו - אי-צפיות.
בעבודה שלי עיצבתי ותכנתתי פלטפורמות אינטראקטיביות, והן פתוחות מספיק כדי ששני אלמנטים אלה יוכלו לפעול ולהגדיר איך העיצוב שלי יתגלגל. אני מניח שאחת הסיבות לכך היא שעבודה מסוג זה מתמקדת הרבה יותר בתהליך מאשר בתוצאה.

מה היית עושה אם לא היית אמן?

מוזיקאי. תמיד היתה לי הערכה רבה למוזיקה, ואני מנגן בתופים כבר די הרבה זמן. אם לא מעצב, הייתי מוזיקאי. בוודאות.

מהיכן אתה שואב השראה?

חלק ניכר מההשראה שלי מגיעה מחוויות הילדות שלי, כמו מכניקת משחקים, ניסויים מוקדמים בחשמל, ודגמים ראשונים של תקשורת רשתית.

עם מי אתה מתייעץ בקשר לעבודה?

כשאני מפתח פרויקט, אני בדרך כלל נוטה לדבר עם גרהם הרווד ואנדי קמרון, שניהם חברים טובים ומנטורים אמנותיים.

איזה פרויקט שלך נחשב להצלחה בעיניך?

Exquisite Clock ("שעון מהוקצע"), אני חושב. בלב ליבו הוא מכיל את הרעיון של השתתפות המשתמש: על המשתמשים לצלם מספרים בסביבה שלהם ולשלוח אותם לפלטפורמה המקוונת באמצעות אייפון או מחשב. זה לא עניין של מה בכך להניע משתמשים לפעולה. כשהפרויקט הושק היתה סכנה גדולה שהקהל לעולם לא ישתמש בו, או שהוא יישאר פלטפורמה ריקה ועצובה, או שכל התוכן יהיה באיכות ממש ירודה.

אולם הפרויקט זכה לתשומת לב ניכרת ואנשים רבים התחילו להשתמש בו, לשלוח מספרים ולהפעיל את היצירתיות שלהם, והוא קיבל אלפים על גבי אלפים של תמונות ממש טובות. כך יכולתי לממש את הפוטנציאל של הפרויקט ולראות כיצד הוא בוחן לעומק את הרעיון של אנשים שמבטאים את היצירתיות שלהם באמצעות טכנולוגיה, שזה נפלא.

אז התחילו לקרות עוד הרבה דברים נפלאים אחרים, הפרויקט הפך למיצב, הסתובב בכל העולם והוצג במוזיאונים כמו המוזיאון החדש לאמנות עכשווית בניו יורק, מוזיאון ויקטוריה ואלברט בלונדון, ואתרי תרבות נוספים באירופה, אסיה, ודרום אמריקה.

איזה פרויקט שלך נחשב לכישלון בעיניך?

היה לי קונספט דומה לפלטפורמה שיתופית שעשה שימוש בשפה ווידאו, שלא הצליח. אני מניח שהוא לא עשה את העבודה שעשה Exquisite Clock, כלומר לעשות את התהליך השיתופי ממש קל כדי שאנשים ירצו לבצע אותו. בבדיקות משתמש מוקדמות גילינו שמרבית האנשים נשרו מהאתר כי השיתוף דרש יותר מדי ללא פיצוי מיידי.

מהי יצירת העיצוב הראשונה שאתה זוכר?

העבודה העיצובית הראשונה שלי היתה סדרה של תמונות מעוותות שיצרתי באמצעות סורק ידני ישן. כשקניתי את הסורק הידני הראשון שלי חשבתי שזה ממש מעניין שזהו מכשיר איתו ניתן לסרוק את המציאות על ידי גרירתו על פני כל משטח, וערכתי איתו ניסויים כדי לבחון אם הוא יכול לשמש מכשיר לעיוות המציאות. על ידי האצת המכשיר וסיבובו תוך כדי סריקה הייתי סורק דבר-מה ויכולתי לעוות במכוון סדרה של אובייקטים שסרקתי. באופן הזה יצרתי סדרה של תמונות שנוצרו על ידי אותם אובייקטים מעוותים.

עד כמה אתה מאמין שעיצוב צריך להיות פונקציונלי?

אני מאמין שלעיצובים שונים יש מטרות תקשורתיות שונות. הייתי אומר שעיצוב צריך להכיל בתוכו לאו דווקא פונקציונליות אלא רעיון. זוהי בחירתו של המעצב אם הרעיון מכיל בתוכו מרכיב פונקציונלי או לא. ישנם עיצובים נפלאים שנוצרו באמצעות תהליכים גנרטיביים ושאינם בהכרח פונקציונליים, אבל יש להם תכלית, ואת הרעיון ניתן למצוא על ידי חקירת העקרונות והאלגוריתמים שלהם. עיצובים אחרים נולדים כדי להיות פונקציונליים, כמו מבנה גוף של מטוס, תכלית העיצוב שלו היא שהמטוס יהיה אווירודינמי מספיק כדי שיוכל לפעול עם התכונות הפיזיות הנכונות ולטוס.

קולגה שאתה מפרגן לו?

אני מפרגן לאוריול פרר מסיה. הוא היה קולגה בפאבריקה, המרכז למחקר תקשורת של בנטון, כשפיתחנו את אחד המיצבים החשובים ביותר של Exquisite Clock. אני מעריך אותו על היותו גורו בטכנולוגיה ובה בעת עם רגליים נטועות היטב בקרקע ומחובר למציאות של פרויקט.

מה למדת על עיצוב בעצמך?

למדתי שעיצוב זה עניין של רעיון, והפשטות נמצאת בלב ליבו של הכל.

מהי לדעתך ההמצאה העיצובית הגדולה ביותר של השנים האחרונות?

תקשורת אלחוטית.

עם איזו אישיות מהעבר היית רוצה לשתות קפה?

אני חושב שהייתי מסתפק בלראות את סטנלי קיובריק ואנדי וורהול שותים קפה.

אילו חומרים הכי מעניינים?

הכול.

איזו עצה היית נותן למעצב בתחילת דרכו או איזו עצה היית רוצה לשמוע בתחילת דרכך?

העצה שלי: עיצוב הוא תהליך, תן לו לחיות זמן מה ואז תחזור כדי לראות את התוצאה.

מה הפרויקטים העתידיים שלך?

הפרויקטים העתידיים שלי קשורים בחקירת דרכים להתערב וליצור תצורות חדשות של רשתות אלחוטיות במרחבים ציבוריים.


עוד על העבודה המוצגת בתערוכה:

Exquisite Clock / שעון מהוקצע

מספרים מצויים בכל מקום - אם רק תרצו לראות אותם. Exquisite Clock הוא שעון המורכב ממספרים שנלקחו מחיי היומיום - שנראו, צולמו, והועלו על ידי אנשים מכל רחבי העולם. הפרויקט משלב זמן, משחק, ואסתטיקה ויזואלית. הוא עוסק ביצירתיות, שיתופיות, וחילופיות.

Exquisite Clock מבוסס על הרעיון שזמן מצוי בכל מקום וכי אנשים יכולים לחלוק את הראייה שלהם כל הזמן. באמצעות אתר האינטרנט http://www.exquisiteclock.org משתמשים מוזמנים לאסוף ולהעלות תמונות של מספרים שניתן למצוא סביבם בהקשרים שונים - אובייקטים, משטחים, נופים, כבלים... כל דבר שדומה למספר. Exquisite Clock הוא עבודת אמנות התיחסותית בה מיטשטשים הגבולות בין אמן ומחבר, מפיק וצרכן. Exquisite Clock מזמין אותך להשתתף בשיח גלובלי על צורה, גבולות הזיהוי והפואטיקה של תמונה, תוך הפיכת הדיון על אסתטיקה ויזואלית למשחק מהוקצע.

בלב ליבו של Exquisite Clock נמצא בסיס נתונים מקוון של מספרים - בסיס נתונים מהוקצע - המספק הן לאתר והן לפלטפורמות פיזיות מקושרות. בסיס הנתונים המקוון פועל כמו פידר שמספק נתונים לשעונים בגרסאות שונות באתר, במיצבים, אפליקציות ניידות, מוצרים מעוצבים, ומסכי חוצות.

כל המספרים שמועלים מתויגים על פי קטגוריה שנבחרת על ידי היוצר שלהם ומתווספים לבסיס הנתונים שגדל והולך. אנשים המתבוננים בשעון יכולים לבחור לראות את כל סוגי המספרים או מבחר מספרים מקטגוריה מסוימת - שעון עשוי מירקות, או עננים, או ביגוד, וכדומה.

Exquisite Clock יכול להתקיים בוריאציות פיזיות מיצביות שונות כשכל אחת משתמשת במספרים שמספק בסיס הנתונים. מיצבים פיזיים אלה יכולים להיות מסכי LCD תלויים בחלל של גלריה, צגי טלפון סלולרי זעירים, או מסכים ציבוריים גדולי ממדים. ניתן גם לשנות את התצורה בוריאציות השונות ולהפוך אותן למיצבים אינטראקטיביים בהם המשתמשים בחלל גם משתפים פעולה ומזינים תמונות בחזרה לבסיס הנתונים - העיקרון הוא שכל הגרסאות של Exquisite Clock משתמשות באותו בסיס נתונים מהוקצע ויוצרות רשת משוחחת הבנויה מתפיסות שונות של זמן.

רשת של חילופין

Exquisite Clock הוא רשת רב-ערוצית המזינה מיצבים, שומרי מסך, ואפליקציות ניידות מסביב לעולם. כל המספרים המועלים לבסיס הנתונים זמינים להפצה בכל מכשיר המחובר לאינטרנט. האפליקציה עוצבה כך שניתן לחבר ולחלוק באופן מושלם את התוכן שלה בזמן אמת בין פלטפורמות ומכשירים שונים.

עד היום הרשת הזינה כחמישה מיצבי גלריה באירופה ובארצות הברית, ולאחרונה החלה להזין גם אפליקציות אייפון בזמן אמת. הרעיון הוא להפוך את השעון לאפליקציה פתוחה שבסיס הנתונים שלה זמין בפורמטים שונים לחילופי נתונים וניתן להתחבר אליה מכל מכשיר.
הפרויקט נוצר ופותח על ידי ז'וואו אנריקה וילברט בפאבריקה בשנת 2008.

מנהל יצירתי: אנדי קמרון

http://www.exquisiteclock.org 

Joao Wilbert for FABRICA | Design
צילום: שי בן אפרים

© כל הזכויות שמורות למוזיאון העיצוב חולון, 2010   |   ניוזלטר   |   יצירת קשר   |   תנאי שימוש   |   הקמת האתר: סייברסרב   |   עיצוב: ™wuwa   |   צילומים: יעל פינקוס