אודות | צור קשר | עיתונות | ידידים | מגזין | ניוזלטר | ספריית החומרים | العربية | English  
מידע למבקר תערוכות אוספים לוח ארועים חינוך
| שלח אימיל |
 
 
מגזין
הדרקון הראשון שלי
אמנון זילבר ומיכל בן צבי-שפיגל | תרגום סימולטני: מריה איבנובה
לקראת תערוכת "שורשים משותפים" שתפתח באמצע נובמבר אירחנו במוזיאון את המעצבת הצעירה אלנה טרפימובה. במהלך התערוכה הקרובה יעביר אגף החינוך סדנאות לבניית הדרקון המעופף
להמשך »
עיצוב בארץ לעולם לא
הדר גורליק
כנס עיצוב הצעצועים שהתקיים לאחרונה ב"שנקר" הוכיח לנו שישנם דברים שלמזלנו לעולם לא משתנים.
להמשך »
זהמהיש - על קראפט ודלות החומר
מירב רהט
המעצב אלי צ'יזיק מציג תערוכת פרטי ריהוט שנולדו משאריות חומרי גלם שהושלכו מנגריות - "זהמהיש" בגלריה "פריסקופ" בתל אביב מ-4 ביולי ועד-3 באוגוסט 2013
להמשך »
...גיליון עכשווי
...כל הגיליונות

עקבו אחרינו
הרשמה לניוזלטר »
Facebook »
> שיעור 2

שיעור 2 - 8/11/11

אנחנו עדיין בשלבי היכרות עם המוזיאון ואחד עם השני. את השיעור השני אנחנו מתחילים בשיחה עם גלית גאון, האוצרת הראשית של המוזיאון. גלית חולקת איתנו את נקודת מבטה אודות העיצוב בכלל והעיצוב בארץ, בפרט. השוק המסחרי המקומי עדיין קטן יחסית ולכן יש הרבה מעצבים טובים שעוסקים במחקר. דורון שואל מה המשמעות של מחקר בתחום יישומי כמו עיצוב? גלית עונה שהמחקר בעיצוב, בשונה מבתחומים אקדמאים אחרים, נעשה לא בכתיבה אלא בעשייה. המעצב החוקר יבחר תמה מסויימת אותו הוא מעוניין לחקור. לדוגמא: אדם מול סביבה, מימדים, חומרים, טקסטורות וכיו"ב. לאחר מכן, הוא ייצר המון יחידות שונות בנסיון להבין את נושא המחקר ולהתנסות במשמעויות השונות. מסקנת המחקר יכולה להיות מוצר ספציפי אך זה בכלל לא הכרחי. ריבוי הנסיונות וההתנסות הן מטרת המחקר המהווה בעצם כתיבה חומרית תלת-מימדית. דוגמאות למחקר עיצובי אפשר לראות באתר של המעצב הישראלי יעקב קאופמן:

 

Design Lab | Interactive Design | HIT
יעקב קאופמן, יאללה דיזיין - מחקר שרפרפים, 2000

בהמשך, גלית מציגה בפנינו את המוזיאון, החל בבניין האייקוני, בנייתו, התערוכות שהוצגו בו וקצת על תפקידו בשדה העיצוב והחינוך המקומי. המעבדה במוזיאון נוצרה כדי לתת הזדמנות למבקרים לצפות בתהליך של עיצוב המתפתח משבוע לשבוע ולהבין מה השאלות איתם מתמודדים סטודנטים לעיצוב. לנו הסטודנטים במעבדה, תהיה הזדמנות פז לקבל משובים בזמן אמת מקהל מגוון, מתעניין ודעתן ובנוסף להכיר ולנהל דיאלוג עם מעצבים מנוסים, אוצרים ומומחים.

קצת עלינו

לאחר המפגש המעניין עם גלית הגיע הזמן להכיר קצת יותר לעומק את הרקע של חברינו למעבדה. לצורך כך, אחד מכל מחלקה הכין מצגת בנושא לימודיו.

ראשונה הציגה ג'ני מעיצוב תעשייתי. היא הציגה את מבנה הלימודים בעיצוב בכלל: קורס ליבה ראשי המכונה "סטודיו" בכל שנה ובנוסף קורסים בעיצוב, באמנות ובתאוריה. לגבי עיצוב תעשייתי, כמו כל דבר במכון הטכנולוגי, גם המחלקה מחולקת לשלושה מסלולים: חברה וסביבה המתמחים בעיצוב נגיש וירוק, תרבות ויצירה המתמחים בהקשרים התרבותיים של העיצוב ותעשייה ושיווק המתמחים בפן המסחרי. ג'ני הציגה גם את הצדדים הפחות פורמליים בלימודים: את הווי הסדנה, הסיורים הלימודיים והמרתונים - תחרויות עיצוב אינטנסיביים של יומיים לכלל סטודנטי המחלקה.

אחריה הציגה רוני את מחלקתה: עיצוב תקשורת חזותית. בסרטון מקפיץ ומתקשר היא הציגה את תחומי עיסוקם שלה ושל חבריה: טקסט, ציור, צילום, סרטים ועוד. המסלולים של התקש"חים הם: פרינט - המתמחים במוצרי דפוס כגון טיפוגרפיה ואיור, מדיה - המתמחים בכל מה שמוקרן כמו אנימציה וקליפים, ואינטראקטיב - המתמחים במה שמופיע על הצג כגון ממשקי משתמש ואתרי אינטרנט.

אחרון חביב להפעם הוא שמוליק מהנדסת חשמל ואלקטרוניקה. ראינו תמונות ממעבדות, כיתות עמוסות בסטודנטים ולוחות עמוסים בנוסחאות. אם זה נראה לחלקנו כמו יוונית זה לא במקרה, לדבריו. גילינו שבמכון הטכנולוגי יש תחומי מחקר ייחודיים כמו אנרגיות חלופיות ושלל מכשור מתקדם. המסלולים אותם לומדים המהנדסים הם זרם חזק המתמחים בהעברת אנרגיה, תקשורת המתמחים בהעברת נתונים והנדסה משולבת המתמחים בכל היתר.

וסוף סוף מגישים

תזכורת: בשבוע שעבר התחלקנו לזוגות והתבקשנו לעצב אינטראקציה ישירה המבוססת על קלט דיגיטלי ופלט בסיסי.
הנה מה שעשינו:

אור בקצה הקובייה - אושר שוקרון ואיתי קורגן

Design Lab | Interactive Design | HIT

משחק הרכבה תלת מימדי המורכב מחמש קוביות שיש לערום בסדר מסוים ובאוריינטציה מסוימת. רק בצורת חיבור מסוימת נסגר מעגל חשמלי ונדלקות נורות LED המסמלות הצלחה. כרמז לחיבור נכון מופיעות על פאות הקוביות מקטעי מבוך היוצרים מסלול רצוף רק בחיבור הנכון. האינטראקציה יוצרת עניין ואתגר אצל כל הנסיינים. איתי ואושר מצליחים ליצור "מתג ללא מתג" ומתגברים בהצלחה על האתגר ביצירת חיבורים חשמליים שטוחים.

מגירה אוטומטית - שמוליק מעודה ושחר יעקבי

Design Lab | Interactive Design | HIT

ארון מטבח תמים למראה ומגירה ללא ידית. בהושטת יד מעל למשטח, המגירה נפתחת. המנגנון מבוסס על מפסק מגנטי המופעל על ידי טבעת תואמת על אחת מאצבעות היד המפעילה. המנגנון והמנוע חבויים ויש מימד הפתעה מאד חזק.
האינטראקציה מעוררת דיון לגבי הצורך ב- Affordances - היכולת של אובייקט לתקשר את אופן הפעלתו. האם זו חובה? האם עדיף לשמור על הקסם? האם עדיף לקחת את ההזדמנות ליצור שפה חדשה לתקשורת עם המשתמש או שמחליטים על הפעלה אנונימית? ההחלטות של מעצב לא תמיד פשוטות.

שימושיר - רוני רוזן ואביעד פוקס

Design Lab | Interactive Design | HIT

הדבר המפתיע ביותר כשנכנסנו למעבדה היום היה לראות אסלה וניאגרה בגודל מלא צמודים לאחד הקירות. היה עוד יותר מפתיע כשגבע המתנדב האמיץ התיישב על המושב והנעימה הדרמטית של "מעוף הוולקירות" מאת המלחין ריכרד וגנר מילאה את החדר בווליום בכלל לא נמוך. מתג הבנוי לתוך ספוג הפעיל ווקמן חבוי לצורך יצירת אירוע מוסיקלי שימסך כל צליל לא רצוי שניתן להעלות על הדעת.
אפילו שמהות המתג היא לאפשר שני מצבים (להלן "אפס ואחד"), ראינו שהעברות משקל מינוריות של הנסיין גרמו למין "סקרצ'ינג" תקליטני כמצב ביניים לא מתוכנן. היות ואנשים נמשכים לשליטה, עולה הרעיון להוסיף לאינטראקציה אפשרות לכיוון סוג או עוצמת המוסיקה. סה"כ השיר-ותים עורר הרבה שמחה ועניין.

חולצה מדליקה - דנה מיק ועומר בן-נעים

Design Lab | Interactive Design | HIT

בזמן שדנה מכפתרת את החולצה, הארנבון מפלסטיק שעל הדש נדלק. כל כפתור של דנה מתורגם לנורה בגוף הארנבון. מתקבל משוב משחקי ומשעשע לפעולה יומיומית.
עומר ודנה התמודדו בהצלחה עם החיבור בין בד למעגל חשמלי ויצרו הצעה מעניינת לעידוד ביצוע פעולת מוטוריקה עדינה. הניסיון המוצלח מעורר הרבה רעיונות לפיתוחים עתידיים.

תופסת פרות - דורון סגל וגבע רוזנטל

Design Lab | Interactive Design | HIT

מי אמר שתופסת זה משחק ילדים? יצירת אופנה שנייה המורכבת מחולצה וכפפות לתופס וחולצה לבנה עם שני אזורים מסומנים באפור לנתפס. כאשר התופס שם ידיו על האזורים המוגדרים של חולצת הנתפס נשמע זמזם.
יש כאן מיכון של משחק ילדים ידוע, התמודדות מוצלחת עם בד ועם אינטראקציה מרובת אלמנטים.

עוגה משוגעת - דינה רובנוביץ' ושי מרסי

Design Lab | Interactive Design | HIT

צלחת מכוסה לעוגה הנראית תמימה, אך גנב העוגות התמים לא יצפה לאזעקה שתושמע ולנסיעת האמוק של הצלחת עצמה בתגובה לניסיון הגניבה. במסורת מערכות אזעקה, גם זו מופעלת לא כשמעגל נסגר אלא בתגובה למעגל שנפתח. הביצוע מהודק עד כדי כך שהמוצר נראה ממש כמו מוצר מדף.

Ray of light - ג'ני בכר ודיויד קנטור

Design Lab | Interactive Design | HIT

משקפי שמש מתקשרים בדרך כלל עם הפרדה, הסתרה ואנונימיות. אולם, בסיטואציה מסוימת הם משמשים למשיכת תשומת לב, התבלטות ותקשורת. משקפי השמש מכילים שתי נורות LED כחולות המאירות כאשר המשקפיים נמצאים על העיניים וכשהם על הראש הנורות נכבות. המנגנון מבוסס על מפסק tilt הסוגר מעגל חשמלי רק כשהוא נמצא בזוית מסוימת.
מצד אחד, האינטראקציה משתלבת בתנועה טבעית ומוכרת של העברת משקפי שמש מהעיניים לראש. מצד שני, התגובה החדשה לאותה תנועה משפיעה על התנהגות המשתמש, על סגנון הריקוד שלו ועל הדרך בה הוא מתקשר עם הסביבה. האובייקט מעורר דיון על תקשורת ויזואלית בין אנשים בסיטואציות בהן לא ניתן לדבר. כיווני פיתוח עתידיים כוללים גם התייחסות למצבי הביניים בין דולק לכבוי.

מעכשיו גם אנחנו האקרים
לפני סוף השיעור אנחנו מרוויחים תוספת לקופסת הכלים שלנו: Keyboard Hack. שחר מראה לנו כיצד מפרקים מקלדת וכיצד ניתן להשתמש בלוח הממוחשב שבתוכו להעברת חיוויים למחשב. כך נוכל להפעיל פונקציות, תוכנות ובעצם כל דבר באותה קלות בה הדלקנו לדים וזמזמנו בזמזמים. למקרה שזה לא יספיק, יש גם את Processing המהווה סביבת פיתוח פשוטה להבנה ולתכנות אותה ממליצים לנו להכיר.

Design Lab | Interactive Design | HIT
איור מתוך Physical Computing של Tom Igoe & Dan Osullivan

ולשבוע הבא?
נשארים באותה חלוקה לקבוצות וממשיכים לפתח את האינטראקציות שהגשנו השבוע בעזרת הכלים החדשים ולאור הביקורות, התובנות והניסיון שרכשנו עד כה.

עוד זמזומים, הבהובים, גלגולים ואינטראקציות בשבוע הבא.

להתראות.

כתיבה: דיויד קנטור
צילום: איתי קורגן (חוץ מהצילום של עבודתו של יעקב קאופמן)

עדכונים נוספים בבלוג:

- פתיח

-
שיעור ראשון - 1/11/11 

- שיעור שני - 8/11/11

- שיעור שלישי - 15/11/11

- שיעור רביעי - 21/11/11

- שיעור חמישי - 29/11/11

- שיעור שישי - 6/12/11

- שיעור שביעי - 13/12/11

- שיעור שמיני - 20/12/11

- שיעור תשיעי - 27/12/11

- שיעור עשירי - 3/1/11

- שיעור אחת עשר - 10/1/12

- שיעור שנים-עשר - 17/1/12

- שיעור אחרון - 24/1/12

- התערוכה

© כל הזכויות שמורות למוזיאון העיצוב חולון, 2010   |   ניוזלטר   |   יצירת קשר   |   תנאי שימוש   |   הקמת האתר: סייברסרב   |   עיצוב: ™wuwa   |   צילומים: יעל פינקוס