אודות | צור קשר | עיתונות | ידידים | מגזין | ניוזלטר | ספריית החומרים | العربية | English  
מידע למבקר תערוכות אוספים לוח ארועים חינוך
| שלח אימיל |
 
 
מגזין
עיצוב מהפכני | מילנו 2011
מיה דבש
לבוש בבגדים המרשימים שעיצב דודו יגאל עזרואל, דרור בן שטרית נע בין פתיחות, קוקטיילים וקבלות פנים במילנו. בארבע מהן לפחות הוצגו פרויקטים שעיצב, כל אחד מהם שונה בתכלית מן האחר ומעיד י
להמשך »
שיעור במחקר של עיצוב
עדי המר
סיור מודרך עם המעצב יעקב קאופמן בתערוכה "פיגורינות" המוצגת בגלריה פריסקופ וננעלת בימים אלה.
להמשך »
שנקר בוגרים 2013
טל אמית
מחזור נוסף של מעצבי אופנה בוגרי שנקר יצא אל שוק העבודה. צפינו בתצוגת הגמר שלהם וחזרנו כדי לתת לכם הצצה קטנה אל הקולקציות הצבעוניות, היצירתיות והמושקעות.
להמשך »
...גיליון עכשווי
...כל הגיליונות

עקבו אחרינו
הרשמה לניוזלטר »
Facebook »
> שיעור 4

שיעור 4 - 22/11/11

תרגיל 3 -
Motion

בתרגיל שקיבלנו בשבוע שעבר התבקשנו לעצב אובייקט שהאינטראקציה בו סובבת סביב תנועה.
התנועה יכולה להגיע כקלט או כפלט (או שניהם) וחייבת להיות המהות באינטראקציה.
כשלב ראשון, נפגשנו בקבוצות וערכנו סיעור מוחות כדי להחליט במה אנחנו רוצים להתעסק. כדי לעזור לנו לבחון את הרעיונות שלנו, הונחינו ליצור "וידאו פרוטוטייפ" - סרטון שבו אנחנו בוחנים סימולציה של האינטראקציה. סרטון כזה מהווה המחשה טובה להתנהגות האובייקט שלנו ואמצעי להבין, לנתח ולזקק את האינטראקציה עצמה.

רוני רוזן, עומר בן-נעים, איתי קורגן

הקבוצה הראשונה החליטה להתייחס לתנועות ולאינטראקציות הקשורות לאמנות הגרפיטי. אלמנטים כגון פריסת הצבעים על הרצפה, שקשוק הפחית, מגוון ראשי הספריי ורעש ה"פסססססט" הנוצר כשהצבע מותז אל הקיר לקוחים מהעולם האמיתי אך עוברים זיכוך לתנועה וקול ומשמשים ככלים ליישום האינטראקציה.

הסרטון המצוין הזה מדגים את האינטראקציה באמצעות עריכת וידאו, המדמה את מה שיתרחש כתגובה לפעולות המשתמשים בסופו של דבר.

כבדיקת היתכנות, הקבוצה ניסתה להשתמש באקסלומטר אך גילתה כי החיישן הנ"ל יכול לחוות רק בנוגע לזווית ולא לתנועה ממש. הדרך הטובה ביותר למימוש תהיה כנראה בעזרת מצלמת וידאו וניתוח התמונות כדי לזהות את התנועות.

למרות שהסרטון מציג "גרפיטי וירטואלי" הפועל לפי חוקי העולם האמיתי, אינטראקציה מעניינת יותר תהיה כזו המשתחררת מהחוקים והיכולה לבצע דברים בעזרת תנועה שגרפיטי אמיתי אינו יכול.

דנה מיק, דורון סגל, שי מרסי, דיויד קנטור

הקבוצה השנייה התמקדה בתנועות הידיים ובשפת הגוף הבאה לידי ביטוי בזמן דיאלוג וכיצד ניתן לתת להן ביטוי אחר המעצים את השיחה. קבוצה זו הציגה מספר פרוטוטייפים אותם הם יצרו על מנת לעזור בבחירת דרך הביטוי המעניינת ביותר.

היות שהסרטים הם כלי לבחירה, הבנה ושיפור האינטראקציה, הצעת מגוון של אופציות היא מבורכת ומשמשת להרחבת הדיון. ניתן לראות בעזרתן את ההבדל בין סוגי קולות שונים, את האפקט שיש לתוספת גרפית לשיחה ואת העובדה שייתכן שמילים כתובות אינן הפתרון הגרפי הטוב ביותר. אפילו שנקודת המוצא היתה תנועות ידיים תוך כדי דיבור, לא צריך היה אולי להגביל את הסיטואציה ולבדוק אינטראקציה עם כל תנועות הגוף.

ג'ני בכר, שמוליק מעודה, אביעד פוקס

הקבוצה השלישית בודקת את הקשר בין גוף, תנועה וטיפוגרפיה:

הסרטון ממחיש היטב מה כוונת המעצבים באינטראקציה הזאת. כבדיקת היתכנות, פריים אחד נלקח מהסרטון ועובד ע"י מחשב כדי ליצור ממנו צללית. את הצללית העלו המעצבים כקובץ לתוכנת זיהוי כתב (OCR) ונוכחו לדעת שהצללית זוהתה כאות שאליו התכוונו.

Design Lab | Interactive Design | HIT 

החלק הכי חשוב באינטראקציה יהיה הגדרת דרך השימוש של האנשים. האם יהיה מקרא כדי לעזור לאנשים ליצור את האותיות? האם יהיה מימוש של סימנים מיוחדים? מה קורה בסוף מילה?

דינה רובנוביץ' אבן-פז, אושר שוקרון, שחר יעקבי

הקבוצה האחרונה מתעניינת באינטראקציה בין אדם לאובייקט המסוגל לנוע בעצמו. האינטראקציה מדברת על קשר שנוצר בין אנשים אקראיים לאובייקט באופן שמדמה התנהגויות של אנשים וחיות מחמד. האובייקט ימשוך אנשים מזדמנים לאינטראקציה איתו, יגיב לפעולות שלהם וייצור עניין. ניסוי האינטראקציה נעשה באמצעות מכונית שלט רחוק.

באינטראקציות כאלה שאינן צפויות, חשוב שיהיו חוקים למשחק. אינטראקציה רנדומלית תהפוך למיצג כי היא תתרחש בסופו של דבר ללא השתתפות האנשים. החוקים יכולים להיות ברורים או עמומים אבל אי אפשר לוותר עליהם.

השראות ודוגמאות

את השיעור התחלנו בסיור במוזיאון. תחילה בהסבר על הבניין עצמו ובהמשך בסיור והדרכה בתערוכה החדשה, "דיקוד". בתערוכה יש המון מוצגים של אינטראקציה הנוגעים לתכני הקורס וביניהם אוסף קוביות האינטראקציה שנבנו ע"י סגל המעבדה. המוצגים כולם מעוררים דיון וחלקם גם מעודדים משחק הפעלה וכיף.

Design Lab | Interactive Design | HIT

לאחר הסיור, שחר גייגר, אחד משני המנחים שלנו מציג פרויקט שעשה יחד עם טל אביבי במסגרת לימודיהם.
הפרויקט, ODRi - Omni-Directional Research Platformעוסק בכלי רכב אישי המאפשר תנועה רכה, זורמת וסתגלנית במרחב העירוני. ההשראה הגיעה מפרויקטים של קבוצת התנועה העירונית של MIT Media Lab. מדובר בפלטפורמה המבוססת על שלוש מערכות של גלגלי Omniwheels שיחד יכולות לייצר תנועה בכל כיוון על המישור כמו גם סביב עצמן.

הדוגמא הבאה בה אנו דנים היא ה (Double-Taker (Snout. הייצור החמוד משתמש בטכנולוגיה של ראייה ממוחשבת ורובוטיקה כדי ליצור אינטראקציה עם אנשים הנמצאים בסביבתו: האובייקט בוחר אדם המתקרב אליו, מכוון עצמו לעבר האדם וכך יוצר מעין קשר עין הנמשך תוך תנועה אקספרסיבית עד שהאדם נכנס לבניין.

מול קיר לבן, לוקה מדגים אפליקציה אינטראקטיבית שיצר יחד עם אלעד זיו. האפליקציה משנה את נקודת המיקוד בתמונה כתלות במרחק הפנים מהמסך. נסו את זה בבית.

לבסוף אנחנו זוכים להרצאה מפי אורח. יונתן אסולין, מעצב תעשייתי, מציג בפנינו פרויקט אינטראקציה שיצר בזמן הלימודים - Pint of Light:


Pint of Light from Yonatan Assouline on Vimeo

האובייקט נוצר בהשראת המטאפורה המייחסת לאור תכונות של נוזל. זוהי כוס שניתן למלא באור ממקור אור קיים כמו פנס או גוף תאורה. האור מתמלא בהדרגה וגם ניתן לרוקן את האור מהכוס כשרוצים. יונתן דיבר על המחקרים החומריים והטכנולוגיים שנעשו כדי לוודא שחוויית השימוש תהיה דומה ככל הניתן לסיפור הנבחר. למדנו על הבעיות הטכניות ועל פתרונן. לבסוף קיבלנו לידינו את הכוס המקורית ונוכחנו עד כמה האינטראקציה מדויקת ומלהיבה.

הייחוד בעיצוב כוס האור הוא בזה שאין ניסיון להעתיק כוס שתייה אלא נוצר דבר חדש שמקורו ברור ומכאן גם השימוש בו ברור ועם זאת, אין כאן הסתרה של הטכנולוגיה או המהות החדשה של האובייקט.

לשבוע הבא
התרגיל נמשך ועד לשיעור הבא עלינו להתגבר על המכשולים הטכניים ולגרום לסרטי ההדגמה להפוך למציאות. אז מצלמות רשת למקומות. אלגוריתמים היכון. עיצוב אינטראקציות צא!

מילים: דיויד קנטור

עדכונים נוספים בבלוג:

- פתיח

-
שיעור ראשון - 1/11/11 

- שיעור שני - 8/11/11

- שיעור שלישי - 15/11/11

- שיעור רביעי - 21/11/11

- שיעור חמישי - 29/11/11

- שיעור שישי - 6/12/11

- שיעור שביעי - 13/12/11

- שיעור שמיני - 20/12/11

- שיעור תשיעי - 27/12/11

- שיעור עשירי - 3/1/11

- שיעור אחת עשר - 10/1/12

- שיעור שנים-עשר - 17/1/12

- שיעור אחרון - 24/1/12

- התערוכה

© כל הזכויות שמורות למוזיאון העיצוב חולון, 2010   |   ניוזלטר   |   יצירת קשר   |   תנאי שימוש   |   הקמת האתר: סייברסרב   |   עיצוב: ™wuwa   |   צילומים: יעל פינקוס