אודות | צור קשר | עיתונות | ידידים | מגזין | ניוזלטר | ספריית החומרים | العربية | English  
מידע למבקר תערוכות אוספים לוח ארועים חינוך
| שלח אימיל |
 
 
מגזין
אצבע בעין
מיה דבש
שיחה עם גיא שגיא, אמן ומעצב, שטביעת היד הייחודית שלו ניכרת בכל מוצרי הדפוס של מוזיאון העיצוב חולון בארבע השנים האחרונות.
להמשך »
אוטופיה של הצלחה
מיה דבש
צמד המעצבים פורמה פנטזמה התגלו לראשונה לפני שנתיים בפרוייקט הגמר שלהם באקדמיה לעיצוב באיינדהובן. מאז הם מציגים בלא מעט מקומות נחשבים, מועמדים לפרס יוקרתי ומסתובבים בעולם.
להמשך »
עיצוב העיצוב | קניה הארה
ד"ר ויקטור פרוסטיג
את ספרו "עיצוב העיצוב" פותח קניה הארה במילים: "הבעת העיצוב במילים היא פעולה של עיצוב". מדיום העיצוב שקניה בוחר הוא הספר.
להמשך »
...גיליון עכשווי
...כל הגיליונות

עקבו אחרינו
הרשמה לניוזלטר »
Facebook »
> שיעור 1

פוסטים קודמים: הקדמה / פוסט 1 / פוסט 2 / פוסט 3 / פוסט 4 / פוסט 5 / פוסט 6 / פוסט 7 / פוסט 8 / פוסט 9 / פוסט 10 / פוסט 11

עיצוב החלל הוא אחד הביטויים הנפלאים ביותר של הניסיון האנושי ליציקת תוכן ומשמעות בעולם. האינטראקציה בין האדם לחפצים שונים, לחלל סביבו, בינו לבין אחרים והענקת משמעות ופרשנות לכל אלה באופן חומרי ומוחשי הם מעשה מסתורי ומופלא שאין קץ לאפשרויות הטמונות בו.

המטרה העיקרית של הסטודיו היא ללמד את הסטודנטים כלים לחשיבה עיצובית של התחום והפיכתם לעיצוב פנים ייחודי. עיצוב הפנים כחלק מתחום רחב של עיצוב המרחב (Spatial Design) עוסק בהבנה של הסביבה מנקודת מבטו האינטימית של האדם והסתכלות מבפנים החוצה על הסביבה הקרובה והרחוקה.

המטרה שלי היא להציג ולחשוף את תהליך העיצוב כולו על מנת לאפשר דיון בסוג התהליך, בבחירות לאורך הדרך ובאופן ייצוגו של הפרויקט העיצובי. תפקידם של התוצרים לאורך הדרך להעלות שאלות על האופן בו אנחנו חושבים ומתכננים. המטרה היא להעניק לכל שותף בתהליך כלי הבנה וניתוח של יכולותיו ושאיפותיו האישיות ואת היכולת להכיר טוב יותר את הדרך בה "אני" מעצב.

תפקידי כמנחה הוא לעזור לכל סטודנט לגלות מה נכון עבורו ומה מתאים לכישוריו ולאפשר לו לחקור ולעסוק בנושאים שמעניינים אותו ובדרך אישית וייחודית לו.

הסמסטר נעסוק בתחום ההוויה הפרטית ובשאלה כיצד ניתן לייצר חלל המתבסס על הבנה, ניתוח ופיתוח של יחסי חפץ/אדם/חלל. לאחר מכן נשאל כיצד יחסים אלה מאפשרים להתבונן מזווית אחרת על הטריטוריה האישית בסביבות אלטרנטיביות שונות ובכך לשבור את המוסכמות לגבי גבולות המרחב האישי. למרות שאנו עוסקים בנושא ספציפי, נלמד ונחווה שיטת מחקר ויישום, שיכולה להתאים לכל נושא דיון בעיצוב ותוכל לשרת את הסטודנט בעתיד. 

שיעור ראשון - 29.10.12

הגענו לחלל המעבדה במוזיאון ומהר מאוד הפכנו אותו לבית. הסטודיו הוא קודש הקודשים של החינוך לעיצוב והינו חלל רב ממדי. ארגנו אותו באופן שיכלול מקום אישי לכל סטודנט, סביבה לדיון ומפגש קבוצתי ואזורי הצגה של התוצרים לאורך הדרך. הסטודנטים ילמדו בחלל המעבדה כ 12 שעות בשבוע והוא יהיה חלק משמעותי מהחיים האקדמיים שלהם בשלושת החודשים הבאים.

לפני:

Design Lab | Michlala Le Minhal

 

אחרי:

Design Lab | Michlala Le Minhal

שיטוט והיכרות המוזיאון

 

התרגיל הראשון הוא תרגיל קצר שנועד לבחון את המבט האישי של כל סטודנט על הסביבה דרך הפעלה של כל החושים.

התרגיל שקיבלו הסטודנטים:
* עליך לשוטט באזור המוזיאון ולמצוא מקום המיוחד עבורך.
* צלם צילום בודד של המקום המייצג את נקודת המבט האישית שלך.
* תאר במילים את הדרך בה הגעת למקום באופן שיאפשר לאדם אחר לחוות את השיטוט האישי שלך.

לפניכם תמונות שצולמו על ידי רונית דחבש ומתארות את החיפוש של הסטודנטים אחר מקום ומבט שנראה להם מיוחד עבורם.

Design Lab | Michlala Le Minhal

Design Lab | Michlala Le Minhal

Design Lab | Michlala Le Minhal

Design Lab | Michlala Le Minhal

מבחר גלויות שהגישו הסטודנטים:

Design Lab | Michlala Le Minhal Design Lab | Michlala Le Minhal
יעל גבעון

רוזה שמילוב

Design Lab | Michlala Le Minhal Design Lab | Michlala Le Minhal
עפרי יפרח הדס וורהפטיג
Design Lab | Michlala Le Minhal Design Lab | Michlala Le Minhal
מורן גוזלי אביגיל פרידמן

מתוך הגלויות ניתן להבחין בצורות התבוננות שונות של הסטודנטים:

יש את אלה שהמבט שלהם מאד קרוב ומתבוננים מקרוב על פרטים.
יש כאלה שהמבט שלהם מתמקד בחלל ובאיכויותיו.
יש כאלה שהמבט שלהם הוא רחב וכולל והם מסתכלים על הסביבה כולה.
יש כאלה שבמבט שלהם הם מתבוננים על אדם אחר.

אנחנו מתחילים במסע של חקירה על היחס בין אדם, חפץ וחלל. לחפצים יש משמעות אישית וקולקטיבית והם מנציחים סיפורים בזמן, במקום ואירועים. לסיפור האישי והקולקטיבי והיחס שלנו לאובייקטים יש עוצמה רבה בהגדרה שלנו כיחידים וכקבוצה ובהכרה שלנו ברעיונות, תחושות, ערכים יחסים והאסתטיקה שבונה ומלווה את חיינו.

תרגיל 1 - יחסי אדם/חפץ חלל - בחירה ותיעוד

תרגיל זה הוא הראשון בתהליך מחקרי הבנוי בשלבים כשכל אחד מהם הוא בסיס לתרגיל הבא אחריו. אי לכך הצלחתו, שלמותו וסיומו בזמן של כל תרגיל מהותית להצלחת המחקר והפרויקט. מטרת התרגיל לזהות כיצד יחסי אדם/חפץ/חלל מייצרים זהות של תרבות חיי היומיום במרחב הפנים הישראלי. ההבנה נעשית דרך התבוננות, חקירה וייצוג אישי.

התרגיל:

התרגיל לקוח מתוך תערוכה של סיפורי חפצים במוזיאון לאומנות של פורטלנד בארצות הברית (Portland Art Museum)
1. עליך לבחור חפץ שלדעתך מייצג את הזהות שלך (חפצים שיש להם ערכים לזהותך האישית).
2. עליך לצלם צילום אחד שלך עם החפץ ולצרף לו את סיפור החפץ בשש מילים.
לפניכם דוגמאות של צילומים וסיפורים של סטודנטים:

הדיון בכיתה התמקד גם בסיפור של החפץ עצמו וגם באופן שבו הוא מיוצג וכיצד ניתן לראות צורות של הסתכלות או דגשים המספרים סיפורים במקום.

סיפורי חפצים:

Design Lab | Michlala Le Minhal

Design Lab | Michlala Le Minhal

Design Lab | Michlala Le Minhal

Design Lab | Michlala Le Minhal

Design Lab | Michlala Le Minhal

בחרנו לבחון את סיפורי החפצים לפי הקטגוריות הבאות (או השאלות שכל אחד יכול לשאול על החפץ)
השאלות מבוססות על שאלות שנשאלו במוזיאון של פורטלנד.

גילוי
מתי ובאיזה אופן קיבלת לראשונה או גילית את החפץ? מה היה הרושם הראשוני שלך? מי היה שם?

משמעות
האם ידעת שיש לחפץ משמעות מההתחלה? כיצד החפץ שלך קבל את משמעות? האם המשמעות השתנתה לאורך זמן?

ערך
מה אומר האובייקט עליך? איזה אירוע או אדם לימד אותך על חשיבות של אובייקט זה?

מסקנה
אם היית צריך לתת למשהו את החפץ. מי היה אותו אדם ומה היית אומר לו?

שאלות שעלו בדיון בסטודיו:

* האם ישנה התייחסות לחפץ במרחב?
* האם הנוכחות האישית קיימת או לא?
* האם החפץ הוצג באופן חלקי או בשלמותו?
* האם ההתעסקות היא בחלל, בסביבה, בעצמי, במשפחה, בזיכרון, בחומר?

מתוך הדיון הגענו למספר דגשים של סיפורי החפצים וייצוגם:

דגש אישי - דגש על הסיפור האישי האינטימי ומבט קרוב על החפץ. ההתבוננות בתמונות היא בעיקר על האדם עצמו.

דגש על החלל
- דגש על מקומו של החפץ בחלל וכיצד הוא מדגיש ערכים שונים בחלל הביתי. ההתבוננות בתמונות היא על החלל סביב החפץ והאדם.

דגש על הסביבה
- דגש על הקשר בין החפץ והמציאות, או הסביבה שמעבר לחלל הפרטי. התבוננות בתמונות היא על הסביבה שמחוצה לי.

ומה לשיעור הבא?
1. עליך לייצר סדרה/רצף של צילומים עבור החפץ המציג אותו ללא קנה מידה.
2. עליך לייצר סדרה/ רצף של צילומים עבור החפץ המציג אותו בתוך מערכת של קנה מידה בחלל ויחסך האנושי אליו.

צילום: רונית דחבש

פוסטים קודמים: הקדמה / פוסט 1 / פוסט 2 / פוסט 3 / פוסט 4 / פוסט 5 / פוסט 6 / פוסט 7 / פוסט 8 / פוסט 9 / פוסט 10 / פוסט 11

© כל הזכויות שמורות למוזיאון העיצוב חולון, 2010   |   ניוזלטר   |   יצירת קשר   |   תנאי שימוש   |   הקמת האתר: סייברסרב   |   עיצוב: ™wuwa   |   צילומים: יעל פינקוס