אודות | צור קשר | עיתונות | ידידים | מגזין | ניוזלטר | ספריית החומרים | العربية | English  
מידע למבקר תערוכות אוספים לוח ארועים חינוך
| שלח אימיל |
 
 
מגזין
צונאמי של טקסטיל | מילנו 2011
שירה שובל | ספריית החומרים
"אנחנו עומדים להישטף על ידי צונאמי של טקסטיל," כך הצהירה לי אדלקורט, כוהנת הטרנדים הגדולה, בהרצאה שקיימה במוזיאון העיצוב, במסגרת ביקורה בארץ בינואר 2010.
להמשך »
בשבח האסקפיזם | בוגרים 2014
טל אמית
תצוגת האופנה המרהיבה של המחלקה לעיצוב אופנה בשנקר היתה לא רק מעוררת השראה אלא גם עשויה היטב.
להמשך »
אידאה - איקאה
מיה דבש
לצד המדרגות העולות בפתח חנות איקאה בנתניה, באחד הצמתים הסואנים בארץ מוצגת תערוכה שלא כדאי להחמיץ. סטודנטים לעיצוב טקסטיל משנקר צרו פריטים ברוח החברה.
להמשך »
...גיליון עכשווי
...כל הגיליונות

עקבו אחרינו
הרשמה לניוזלטר »
Facebook »
> פוסט 4

פוסטים קודמים: הקדמה / פוסט 1 / פוסט 2 / פוסט 3 / פוסט 4 / פוסט 5 / פוסט 6 / פוסט 7 / פוסט 8 / פוסט 9 / פוסט 10 / פוסט 11

רפרזנטציה - ייצוג רעיונות בדו-ממד

התערוכה במוזיאון נפתחה ובמעבדה הצגנו תמונת מצב לאותו שבוע. את ההסברים והפירוט לעבודות בתמונה תוכלו לקרוא בשבוע הבא. בשבוע זה נתרכז בתיאור הדרך בה הגיעו הסטודנטים לייצג את רעיונותיהם בתוכניות וחתכים, ואיזה כלים קיבלו בסטודיו.

Design Lab | Michlala Le Minhal

הרצאה על רפרזנטציה ושרטוטים

Design Lab | Michlala Le Minhal

הסטודנטים אמורים לייצר שרטוטים רעיוניים המבוססים על המיפויים ועל סדרות הצילומים של החפץ שבחרו. על מנת לשרטט (או לרשום) שרטוטים רעיוניים באמצעות תכניות וחתכים, חשוב להבין את מקומם של השרטוטים הרעיוניים בהיסטוריה של הייצוג האדריכלי ואת מקומם בתהליך העיצוב. כאשר מדברים על ייצוג אנו מתכוונים לאופן בו אנו מבטאים את הרעיונות שלנו באופן ויזואלי.

אנחנו חיים בתקופה מרתקת בה התפיסה השלטת היא שאין ייצוג אובייקטיבי או גישה ישירה למציאות ולידע. הייצוג הוא קונסטרוקציה של האדם היוצר. בתחומי העיצוב השונים ניתן לראות שהמעצב שואף להעביר בעבודתו מסר מעבר למציאות של האובייקט ולמידע "אובייקטיבי" וחד משמעי. המסרים מתייחסים לרעיון שבבסיס התוצרים השונים, לתהליך העיצוב והתכנון ולהצהרות תיאורטיות. מהות הרישומים הרעיוניים היא כפולה: אפשר להתייחס אליהם כעבודה אמנותית בעלת ערך בפני עצמה ובו זמנית ככלי ייצוג וגישה ישירה לאובייקט.

לעיתים קרובות הרישום הרעיוני קשה להבנה ונדרשים מאמצים כדי לפענח אותו. הרישום הרעיוני הוא חלק מעולם פוסטמודרני שמצהיר שחווית הצפייה בייצוג מורכב ורב משמעי היא מטרה בפני עצמה והיא מציאות בפני עצמה.

דוגמאות טובות לאדריכלים שהתפרסמו קודם כל על ידי הייצוגים הרעיוניים שלהם - רישומי היד שלהם ורק לאחר מכן התפרסמו כאדריכלים פעילים הם זאהה חאדיד (Zaha Hadid) ודניאל ליבסקינד (Daniel Libeskind). גם היום כאשר לא ניתן לדמיין את קיומם של הפרויקטים של זאהה חאדיד ללא מחשב, היא חוזרת וטוענת שהשורשים של הארכיטקטורה שלה עד היום נעוצים ברישומי היד שלה והציורים שלה. המעבר משרטוט ביד לשרטוט דיגיטלי הוא ברור אך הרפרטואר הרעיוני היה כבר קיים.

זאהה חאדיד מספרת:

"The skills of individual people especially show themselves in hand drawing. Some simply possess more talent, other less.... Today's generation cannot work 'by hand any more at all. You also see that in schools... But that , I do not mean that it is imperative to return, to hand drawing, but I think hand drawing have a quite specific quality. The demand for a particular architecture was always rooted in the handiwork, the tools always followed after that. The graphic representation of a hand drawing only looks outdated, because you can never achieve that same fluency at the computer" (Isolde Nagel,30, 2003).


בהרצאה אני מציגה רישומים רעיוניים של מעצבים מובילים. חשוב לציין שמעצבים אלה עושים גם שימוש בכלי הממוחשב לפיתוח הפרויקטים שלהם אך רישומים אלה מהווים חלק מרכזי מתהליך העיצוב שלהם ומהרצון שלהם למצוא את כתב ידם האישי. ההרצאה מתבססת על ספר מקסים העוסק ברישומי יד של מעצבים עכשוויים והצגה של עולם תהליכי החשיבה והעיצוב שלהם: Hand Drawn World בעריכת Isolde Nagel, בהוצאת -Jovis Verlag GmbH)


הראשון שבחרתי להציג הוא ריצ'ארד פריאר (Richard Ferrier). פריאר טוען שלשרטוטים הקונספטואליים פוטנציאל רחב והם כלי המכיל רעיונות וכוונות, אספקטים ישירים ורעיונות אבסטרקטיים, מורכבויות וניגודים, פנטזיות והערות פרגמנטיות. תהליך השרטוט יכול להיות גם מוחשי וברור וגם משוער. הצדדים המשוערים בשרטוט הם אלה התורמים לתהליך התכנון. הוא טוען שהשרטוטים שלו הם בעלי תמות חוזרות ואמצעים שעוזרים לו לארגן את דרך הייצוג. חלונות ופרגמנטים מאפשרים לו להציג תמות נרטיביות ותמות מתחרות הנמצאות בקומפוזיציה של שכבות כאשר הדמויות האנושיות בחלונות מייצרות קנה מידה וכלי המעביר רגש. חלק מהשרטוטים כוללים יותר ממקום אחד ויותר מזמן אחד ובמקרה זה השרטוט הופך לקולאז'.

Design Lab | Michlala Le Minhal
מתוך הספר: Hand Drawn World, 2003, ed. Isolde Nagel, Jovis Verlag GmbH

Design Lab | Michlala Le Minhal 
מתוך הספר: Hand Drawn World, 2003, ed. Isolde Nagel, Jovis Verlag GmbH

השני שבחרתי להציג הוא סרגי טשובן ( Sergei Tchoban).
טשובן אומר שבסן פטרסבורג שבה גדל הוא התבונן על הסביבה בעין של ארכיטקט וצייר: בכל יום הייתי מנהל דיאלוג ברישום עם העיר והבית, הבניין והחלל הפתוח, האבן והמים. מאותם ימים נוצר אצלי קשר הדוק בין זיכרון והעולם של השרטוט האדריכלי. אימג'ים של חלום והשראות הופכים לשפה אדריכלית בה אני יוצר חללים דרמטיים הכוללים שחקנים שונים. באופן מקרי כשהצבע נע על הנייר ואתה מנסה לשלוט בו, רעיונות חדשים מתגלים. ככל שהרישום מתיישן וחוזר לעצמו חיבורים חדשים מתגלים, שכבה על שכבה. השרטוט בשבילי הוא לתפוס את הדבר הכי חשוב, את רוח הדברים ומקורם שהינו תמיד זמני ואירעי.

Design Lab | Michlala Le Minhal
מתוך הספר: Hand Drawn World, 2003, ed. Isolde Nagel, Jovis Verlag GmbH

השלישי שבחרתי להציג הוא קורבין מטאי (Corvin Matei) שאומר: ששרטוטים רבים מטרתם הייתה לא יותר מלגלות את החלל בעומק האינסופי של הנייר והיכולת שלו לתת מידע. השרטוטים הם המשך שלה מחשבה בזמן שהם נעשו. במשך הזמן הזיכרון נעשה מטושטש, העיפרון דוהה, קצוות הנייר נקרעים והשרטוטים הופכים לרוחות רפאים שלמה שהם היו אמורים לייצג. זהו תהליך טבעי בו לשרטוטים כבר אין חשיבות כיוון שהם שירתו כחלק מהותי מתהליך החשיבה והתיכנון.

Design Lab | Michlala Le Minhal 
מתוך הספר: Hand Drawn World, 2003, ed. Isolde Nagel, Jovis Verlag GmbH

בכיתה

העבודה בסטודיו היתה מונחית, כלומר כולם עבדו יחד על פי הנחיות שלי ושל רונית. לשיעור זה הזמנתי גם אורח, את מעצב הפנים זוהר שביט שמלמד סטודיו בחוג והשתתף בהנחיית הסטודנטים. השיעור התחיל בחימום המשלב מוסיקה וצורות ששונות של השימוש בכלי רישום ושרטוט.

Design Lab | Michlala Le Minhal 

Design Lab | Michlala Le Minhal

Design Lab | Michlala Le Minhal

התרגיל עליו עבדו הסטודנטים בבית ואותו המשכנו לפתח בכיתה

עליך להשתמש בתיעוד ובמיפוי החלל בייתי על מנת לייצר חלל חדש. החלל החדש מבטא את השינוי שעבר החלל בהתאם לרעיונות שלך לגבי החפץ וחשיבותו בחיי היומיום שלך ושל אחרים.

עליך לשרטט תכנית וחתך של החלל בהתייחסות לכל פרמטר שבחרת למפות. השרטוטים של התוכנית והחתך מהווים תשתית להתערבות בחלל ולפיתוח של שפה של התערבות בחלל שנובעת מאירוע. 

Design Lab | Michlala Le Minhal
ליטל חזן (קולאז' בין תוכנית והסדרה של החפץ ללא קנה מידה)

Design Lab | Michlala Le Minhal
יעל גבעון (קולאז' בין תוכנית והסדרה של החפץ ללא קנה מידה) 

Design Lab | Michlala Le Minhal
אביה אלתר (קולאז' בין תוכנית והסדרה של החפץ ללא קנה מידה)

דוגמאות של עבודות סטודנטים

בחרתי להראות מספר דוגמאות של פיתוח תוכניות וחתכים בעקבות התרגילים בכיתה.
ההסברים לגבי שינוי החלל והקשר למיפויים ולחפץ יינתנו בשבוע הבא לאחר תהליך של פיתוח נוסף.

Design Lab | Michlala Le Minhal
יעל וזאנה

Design Lab | Michlala Le Minhal
ליטל חזן

Design Lab | Michlala Le Minhal
מיטל צנדוק

Design Lab | Michlala Le Minhal
עופרי יפרח

Design Lab | Michlala Le Minhal
אביה אלתר

התרגיל בכיתה יאפשר לסטודנטים לפתח את התוכניות והחתכים ולהציג עמדה לגבי שינוי החלל בעקבות המיפויים שראינו בפוסט הקודם.
בפוסט הבא תוכלו לראות את הפיתוח של התוכניות והחתכים בצורות ייצוג מגוונות.

פוסטים קודמים: הקדמה / פוסט 1 / פוסט 2 / פוסט 3 / פוסט 4 / פוסט 5 / פוסט 6 / פוסט 7 / פוסט 8 / פוסט 9 / פוסט 10 / פוסט 11

© כל הזכויות שמורות למוזיאון העיצוב חולון, 2010   |   ניוזלטר   |   יצירת קשר   |   תנאי שימוש   |   הקמת האתר: סייברסרב   |   עיצוב: ™wuwa   |   צילומים: יעל פינקוס