אודות | צור קשר | עיתונות | ידידים | מגזין | ניוזלטר | ספריית החומרים | العربية | English  
מידע למבקר תערוכות אוספים לוח ארועים חינוך
| שלח אימיל |
 
 
מגזין
יופי חבוי
מיה דבש
"כשניתנת לאדם הזדמנות כזו, כאשר חושיו נפתחים, הוא יכול להבין גם מסרים עדינים וסמויים, כאלה שנאמרים בלחישה." ראיון עם קניה הארה אוצר התערוכה Senseware
להמשך »
מעבדה נפרדת
מיה דבש
ראיון אחרון עם פיני ליבוביץ ויפתח צדפי בסיום סמסטר במעבדה לעיצוב.
להמשך »
עיצוב כמוס
יעל רוסו | ספריית החומרים
בהרצאה שנתן המעצב אריק בן שמחון לרגל פתיחת התערוכה ה"ישן החדש" הוא סיפר על תהליך העבודה שהוביל ליצירת האובייקטים המוצגים בתערוכה ועל העולם שאחרי.
להמשך »
...גיליון עכשווי
...כל הגיליונות

עקבו אחרינו
הרשמה לניוזלטר »
Facebook »
> פוסט 5

פוסטים קודמים: הקדמה / פוסט 1 / פוסט 2 / פוסט 3 / פוסט 4 / פוסט 5 / פוסט 6 / פוסט 7 / פוסט 8 / פוסט 9 / פוסט 10 / פוסט 11

 מפגש ראשון עם קהל המוזאון 

Design Lab | Michlala Le Minhal

שחקן חשוב בסטודיו נכנס השבוע לתמונה והוא קהל המבקרים במוזיאון.

הקהל מוזמן להיכנס למעבדה בכל זמן במשך השבוע. בשבתות הסטודנטים המופקדים על הפעלת הקהל, קשובים לחוות דעת המבקרים על תהליך העיצוב והעשייה בסטודיו. אחד המפגשים המרתקים שהתרחשו במסגרת זו היה עם אורח שנכנס לבקר בזמן השיעור.

האורח, מרצה לתארים גבוהים במכון ויצמן ועוסק באחד מתחומי המדעים, הסתובב במעבדה ושאל אותי:
איך את "מגיעה" אל הסטודנטים?
או במילים אחרות, איך את מצליחה לזהות את תחום העניין האישי שלהם על מנת שיוכלו למצות את מירב יכולותיהם?

שאלתו נוגעת לאחת הדילמות הגדולות של ההוראה באקדמיה והיא כיצד מנחים סטודנטים. מרצים באקדמיה אינם לומדים כיצד ללמד ולהנחות וצריכים לפתח את שיטת ההנחיה תוך כדי התנסות. המבקר ציין שהסיבה שהוא שואל את השאלה בהקשר של הסטודיו נובעת מהעובדה שהוא רואה שוני גדול בין העבודות ומרגיש שכל אחד מוצא את הכיוון האישי שלו. בנוסף הוא אמר שרואים זאת מאד יפה דרך טביעת היד של הסטודנטים והעובדה שהם עובדים עם חומרים וייצוגים ידניים ואינם עובדים במחשב.

אני מקווה שבפוסטים הבאים אוכל להמשיך ולהדגים כיצד מאפיינים ומזהים הבדלים בין סטודנטים בגישה שלהם לתהליכי תכנון ולפתרונות עיצוביים. אני מקווה להראות הבדלים אלה בדיון על הגשות שידווח עליהם בבלוגים הבאים.

שיתוף הקהל בסטודיו

לסטודנטים שנמצאו בשבת במעבדה הצעתי את האפשרויות הבאות לשתף את הקהל: 

*  הסבר ושיחה באמצעות שאלות ממוקדות הקשורות לשלבי העיצוב בסטודיו ומתייחסות לחפצים והאופן בו הם משקפים את התרבות שלנו.
*  הסבר ושיחה באמצעות תגובה לעבודה ספציפית שעניינה את המבקר.
*  הסבר ושיחה באמצעות תרגיל של בחירה מתוך חפצים שהובאו לסטודיו.

Design Lab | Michlala Le Minhal

מפגש הסטודנטים מיטל צנדוק, ליטל חזן ואיתמר אקרון, עם המבקרים ביום שבת

בחרתי להציג את התייחסותו האישית של איתמר לשיתוף הקהל ודוגמאות שנתנו השלושה למפגשים מעניינים. בחרתי להדגיש משפטים ומילים שנראו לי חשובים ומעניינים.

התייחסותו של איתמר למפגש שלו עם הקהל במעבדה

תאר את חווית המפגש עם המבקרים במעבדה:

המפגש היה מסקרן, מאתגר ומלמד. האפשרות להיפגש עם קהל רחב של אנשים, חלקם בעלי ידע גדול בעיצוב ואדריכלות, תחת הכותרת - עיצוב פנים כתהליך, אפשר לי להתנסות באופן דינאמי ובלתי אמצעי בקשר של קהל, עיצוב ומעצב. בניסיון לייצר שיח על תהליך עבודתנו בסטודיו, נחשפתי ליכולתם של אנשים מהתחום להבין את התהליך כולו ולתת מהידע שלהם תובנות עיצוביות, אשר אותם לקחתי לפרויקט שלי עצמי.

כמו כן בשיחות עם אנשים שאינם מהתחום, גיליתי, עד כמה קל לכל אדם לדבר על עיצוב. לכל מבקר (שהוא למעשה לקוח פוטנציאלי) יש צרכים. על ידי שיחה עמו, התאפשר לשנינו להבין טוב יותר מהם הפונקציות שהוא צריך בביתו. אפשר לומר שבמשך זמן שהותי בסטודיו הבנתי טוב יותר את היכולת של השפה העיצובית ככלי בהעברת רעיונות ואת הגישה המידית של כל אחד לתחום.

תאר את החוויה שלך כמתעד:

כמתעד הבנתי את החשיבות של כל מידע ולו הקטן ביותר בזמן השיחה עם אנשים. כל מידע וכל אמירה היא רלוונטית וכל מבקר סיפק מידע רב יותר, שלנו כמעצבים חשוב מאוד לקלוט ולעשות בו שימוש בזמן העיצוב.

האם למדת יותר על העשייה שלך בסטודיו ובאיזה אופן?

עקב הצורך להסביר מספר פעמים את התהליך, ובכל פעם באופן שונה, הבנתי טוב יותר את תהליך העבודה שלי עצמי. השאלות שנשאלו הציבו בפני לא פעם אתגר, שכן לא פעם לא הייתה לי תשובה טובה. דבר שאילץ אותי לחשוב שוב על כל מהלך וכל קו ששמתי על הנייר.

האם היה אירוע יוצא דופן שהתרגשת בו במיוחד?

האירוע שריגש אותי במיוחד היה הרגע בו הבנתי שאדם חיצוני, יכול להבין את תהליך העבודה שלי.

האם למדת על עצמך משהו שלא ידעת קודם לכן?

למדתי שאם עד היום חשבתי שיהיה לי קשה להסביר לאדם אחר את התהליך/רעיון הרי שנוכחתי לדעת שיש לי את כל הכלים לעשות זאת. ההתנהלות עם הסטודנטים בשבת, אפשרה לי לחוש תחושת גאווה למקצוע. כמו כן הבנתי את חשיבות הגישה השונה שיש לכל סטודנט לגבי עיצוב פנים ותהליכי עבודה.

איתמר, מיטל וליטל בחרו כמה מפגשים לשתף בהם את כולנו:

מארק: מבקר צרפתי, צלם בעברו

השיחה התנהלה באנגלית, מארק גר בצרפת, בעברו היה צלם מקצועי והיום צלם חובב. איתמר שאל אם יש לו בבית חפץ שהוא מתחבר אליו. מארק תיאר אוסף של מצלמות ישנות.

איתמר : "איפה אתה מציג את האוסף שלך?"
מארק : "בעיקר במקומות אחסון רגילים , מדפים וארונות"
איתמר : "אתה צלם וגם אספן, המצלמה היא חלק מרכזי בחיים שלך ואולי המיקום הקונבנציונאלי שאתה בוחר לא משקף את חשיבות האוסף בשבילך, למשל אתה יכול להציב חצובה תלויה מהתקרה ועליה ניתן לחבר מספר מצלמות מהאוסף כך שגם תוכל לראות אותם בזווית שמשתמשים במצלמה וגם אולי לצלם עימם במצב זה"

Design Lab | Michlala Le Minhal

נלי ומארק:

זוג יהודים מגרמניה. איתמר ובני הזוג ניגשו לשולחן "ההפתעות". כל אחד מבני הזוג בחר חפץ שהוא מתחבר אליו. מארק בחר במדליה - שכן בעברו זכה בתחרויות רבות של סקי. איתמר ענד אותה לצווארו. נלי בחרה צבעי גואש. נוהלה שיחה לגבי המקום שבו הוא מאחסן את המדליות ואיך התפאר בהם כשהיה ילד. השיחה נדדה לסמליות של המדליות בשבילו, היכן היה רוצה כילד שהם יוצבו? מה משמש לו היום מקור לגאווה וניסיון להבין איך מנסים לבנות חלל סביב זה.

Design Lab | Michlala Le Minhal

ובסטודיו - ממיפוי לטרנספורמציה של חלל

בפוסט הקודם ראינו את תחילתו של התהליך שעסק בשימוש במיפויים של החפץ בחלל לשינוי החלל הביתי.

Design Lab | Michlala Le Minhal

בשלב זה פיתחו הסטודנטים את השרטוטים שראינו בפוסט הקודם ושאלו את עצמם את השאלות הבאות:

* מהם הפרמטרים מתוך המיפוי שבחרתי להשתמש בהם לשינוי החלל?
* מה היו הפעולות שעשיתי למען שינוי החלל?
* מהם המאפיינים של החלל החדש שיצרתי?
* מה הרעיון המרכזי בחלל?
* איך השינוי של החלל משפיע על ההתנהגות בו?
* היכן אציב את עצמי ואת החפץ בחלל החדש?

שאלות אלה היו בסיס לדיון משותף של כלל הסטודנטים וגם בהנחיות אישיות עם כל סטודנט בנפרד.

החלל של איתמר אקרון

Design Lab | Michlala Le Minhal

Design Lab | Michlala Le Minhal

"המיפוי אפשר לי לשנות את החלל בעזרת בחירה בשני פרמטרים : פירוק, והדגשה של משטחים אופקיים, אשר באו לידי ביטוי בפירוק מישורי הקיר והתקרה על ידי שימוש בפעולת חילוק ומנגד שימוש בפעולת הכפלה של משטחים אופקיים רלוונטיים".

"החלל החדש שינה את שיווי המשקל של החלל "הקונבנציונלי" והפך לחלל בעל עומק וקצב משתנים, על ידי שימוש במשטחים אופקיים מרובים ומחיצות בעלות רמות הסתרה שונות. המשטחים והמחיצות החדשות גורמות לאדם הנמצא בחלל לחפש עוגנים במשטחים האופקיים ואפשרויות גילוי דרך המשטחים האנכיים".

החלל של הדס וורפטיג

Design Lab | Michlala Le Minhal

Design Lab | Michlala Le Minhal

"התנועה שלי עם החפץ בחלל יצרה שכבות של משקל שהשפיעו על הקרקע בנקודות ריכוז שונות.
מתוך המיפוי בחרתי באזורי ריכוז והצטברות שבהם הפעילות חוזרת על עצמה, אזורים אלו יצרו לעיתים משיכה כלפי מטה ולעיתים כלפי מעלה. נוצר חלל חדש, משתנה, המורכב משכבות, א-סימטרי ובעל שקיפויות משתנות.
החלל החדש שנוצר עשוי ממישורים רבים ומשתנים עם חוויה של חלל הנמתח ומתכווץ.
ההתנהגות בחלל נקבעת לפי השתנותו  ומושפעת מהנקודות המתרחבות והמתכווצות שהוא יוצר"

החלל של יעל גבעון

Design Lab | Michlala Le Minhal

Design Lab | Michlala Le Minhal

"מתחתי את החלל בצורות שונות ויצרתי אלמנטים שיוצאים, נכנסים ומתרחבים בצורה דינאמית בעזרת יצירת שכבות.
הפרמטרים מתוך המיפוי שבחרתי להשתמש בהם ליצירת החלל הם: אור וצל (שיצרו את השכבות) וגילוי והסתרה (שהביאו למתיחה).
החלל החדש שנוצר הינו חלל דינאמי, בעל קצב משתנה.
הרעיון המרכזי מתבטא בחוויית הגילוי של אזורים חדשים תוך כדי תנועה ומבט דינאמיים. אם אציב את החפץ בחלל החדש הוא כבר לא יהיה במקום בו היה קודם לכן (תלוי על הקיר במקום בנאלי במרכז הסלון), אלא כנראה שיהיה ממוקם במקום נסתר יותר, לא צפוי, גבוה או נמוך מאוד שניתן לגלות אותו לפתע, ולא לראות אותו תמיד מול העיניים".

החלל של שירי שרייב

Design Lab | Michlala Le Minhal

Design Lab | Michlala Le Minhal

"הפעולות שנעשו בחלל היו פירוק והעמדה מחדש.
הנושאים שבחרתי להשתמש בהם מתוך המיפוי הם הרחבה (על ידי הכפלה של חלל דרך מראה) ועיוות של החלל. נוצר חלל מורכב יותר, חלל שמתערב בחללים אחרים, חלל עם גבהים שונים.
הרעיון המרכזי בחלל הוא השהייה בחלל והקשר בין חללי השהייה באמצעות יחסי הקירות זה לזה.
ההתנהגות של האדם הופכת להיות מובלת כאשר החוויה של האדם בחלל היא מגוונת יותר כי בחלל המקורי הוא חווה את האלמנט כקיר ופעם הוא חווה אותו כרצפה".

החלל של יעל וזאנה

Design Lab | Michlala Le Minhal

"הפעולות שעשיתי על מנת לשנות את החלל נבעו מפעולות המיפוי שבהן כל חפץ שהוצאתי מהתיק (החפץ שבחרתי) הפך לשכבה חדשה -ובהתאם לגודל ולרמת השימושיות המשתנה בין חפץ לחפץ, נוצרה שכבתיות חדשה בחלל. בחלל החדש ניתן לזהות גבהים ועומקים משתנים, חשיפת מבטים שלא הייתה קיימת קודם. החלל החדש מכיל בתוכו אלמנטים חדשים שמהרהרים וקובעים מחדש את הגדרת גבולות החלל.
הרעיון המרכזי בחלל הוא יצירת שפה שמערערת את הגבולות בין הפנים והחוץ. כאשר אציב עצמי בחלל, אחוש תחושה של רצון לחפש, להזיז, לפתוח, לגלות - מה מסתתר בין כל האלמנטים החדשים שנוצרו בו"

תרגיל: פיתוח שפה- תפיסה של חומר

1. עליך לחשוב על רעיון החפץ שבחרת, יחסי חפץ/אדם, סוג ההתערבות בחלל, מצבים חדשים שנוצרו בחלל והפוטנציאל שלהם לפעולות חדשות ועוד.

2. עליך לייצר שלושה תבליטים המתבססים על שלושה מקטעים חתכיים.

3. עליך לייצר תבליט של מקטע בתוכנית המתאים לאחד החתכים (ובאותו קנה המידה).

4. בתבליט אין להשתמש ביותר משלושה חומרים.

5. אין להשתמש בקרטון ביצוע או בקאפה.

פוסטים קודמים: הקדמה / פוסט 1 / פוסט 2 / פוסט 3 / פוסט 4 / פוסט 5 / פוסט 6 / פוסט 7 / פוסט 8 / פוסט 9 / פוסט 10 / פוסט 11

© כל הזכויות שמורות למוזיאון העיצוב חולון, 2010   |   ניוזלטר   |   יצירת קשר   |   תנאי שימוש   |   הקמת האתר: סייברסרב   |   עיצוב: ™wuwa   |   צילומים: יעל פינקוס