אודות | צור קשר | עיתונות | ידידים | מגזין | ניוזלטר | ספריית החומרים | العربية | English  
מידע למבקר תערוכות אוספים לוח ארועים חינוך
| שלח אימיל |
 
 
מגזין
פריז - לא רק דיסני
מיכל בן צבי - שפיגל, אגף החינוך
ללמוד על עיצוב - סיור משפחתי במוזיאון לאומנויות דקורטיביות בפריס עם ילד בן 7.
להמשך »
ד"ר אברהם מרגלית (1980-1916) איש חזון ועשייה
מיכל בן צבי שפיגל
ד"ר אברהם מרגלית, מחלוצי החינוך הטכנולוגי בישראל. הנחיל תשתית לתכניות הלימוד להכשרה מקצועית בחינוך התיכוני ובמוסדות האקדמיים ופעל לקידום הקשר בין הכשרה טכנולוגית לתעשייה לעיצוב.
להמשך »
דעה אישית
מעין פוס
חמושות בציפיות גבוהות נסעו שתי מעצבות צעירות לפסטיבל העיצוב בלונדון וחזרו משם עם תמיהות. האם תרבות ההיפסטרים השתלטה גם על עולם העיצוב?
להמשך »
...גיליון עכשווי
...כל הגיליונות

עקבו אחרינו
הרשמה לניוזלטר »
Facebook »
> פוסט 6

פוסטים קודמים: הקדמה / פוסט 1 / פוסט 2 / פוסט 3 / פוסט 4 / פוסט 5 / פוסט 6 / פוסט 7 / פוסט 8 / פוסט 9 / פוסט 10 / פוסט 11

סיפור של חומרים - תחילתו של מסע

מתגבשת תפיסה של חלל וערכים של חלל פנים חדש. בשלב זה של הסטודיו אנחנו מתחילים להתמודד עם נושא החומר והחשיבה באמצעותו. תחילתו של המסע בביקור בספריית החומרים.
 

Design Lab | Michlala Le Minhal

הימצאותה של ספריית החומרים במתחם המדיטק היא כלי יוצא דופן בתהליך העיצוב. הסטודנטים מוזמנים להשתמש בספריית החומרים, לשהות בה בזמנם החופשי ולחקור את החומרים שירכיבו את העיצובים של כל אחד. בשלב ראשון פגשנו את שירה שובל, מנהלת ספריית החומרים, וקיבלנו הרצאה כללית על מהותם של חומרים היום.

ההרצאה התמקדה בסדרה של שאלות הקשורות לחומרים, שהן השאלות העיקריות עליהן דנים בספרייה והן החשובות למעצבים מכל תחומי העיצוב בכלל ומתחום עיצוב הפנים בפרט. שאלות אלו הן:

* מהו חומר? איך ייתכן שחומרים חדשים נולדים בקצב מסחרר אבל בעצם חומרי היסוד לא השתנו כמעט כלל? למה מתייחסים כחומר גלם?

* האם קיים באמת חומר חדש? או שאולי זה חיבור חדש? האם זה שינוי ההקשר? או שינוי בקנה מידה?

* האם אותו החומר יכול להתבטא בצורות שונות? איך זה משנה את ההתייחסות שלנו אליו?

* איך מסווגים חומרים? לפי משקל? לפי צבע? לפי פני שטח? לפי צורה? לפי ייעוד?

* איך טכנולוגיה יכולה להשפיע על חומרים?

* באיזה תהליך נוצר החומר ומה ההשלכות הסביבתיות שלו?

תגובות הסטודנטים חושפות את מידת העניין שההרצאה עוררה:

"שירה פיטמה אותנו במידע רלוונטי שכל מעצב ואדריכל אמור ורצוי לדעת. זה נתן לי תחושה של ביטחון שאני מתחיל לאט לאט להכיר את החומרים ואת כל הידע שספגתי. כדי להעצים את החוויה עוד יותר, שירה הכניסה אותנו לעולם החומרים, לספרייה עצמה כדי לטעום ולראות ולהבין ולחוות את החוויה עד הסוף, הספרייה מיוחדת ועשירה בחומרים שונים ומגוונים. היינו חופשיים להסתובב ולהסתכל ולגעת, לשאול ולהתייעץ, דבר שפתח לנו את הראש. ישר התחלתי לדמיין את עצמי בונה מודלים מהחומרים המוצגים בספרייה. החומרים קירבו אותי לפנטזיות עוד יותר". (נדים כבהא)

תרגיל מיון תבליטים בסטודיו.

בהמשך לתרגיל שניתן בשיעור הקודם, הסטודנטים החלו את תהליך החשיבה בחומר בתרגיל של תבליטים.

אחת הדרכים הטובות ביותר לאפשר לסטודנט להבין את העשייה שלו ושל אחרים היא מיון וחיפוש אחר שוני ודמיון. הסטודנטים פיזרו את כל התבליטים על השולחן והיו צריכים למיין את התבליטים לקטגוריות. לאחר המיון הם היו צריכים לאפיין כל קטגוריה ולכתוב את האפיונים על פתקים ליד כל קבוצת תבליטים.

Design Lab | Michlala Le Minhal

Design Lab | Michlala Le Minhal

השאלות שעסקנו בהם בדיון על התבליטים והקבוצות השונות היו:

* מהו הרעיון המרכזי של התבליט המתבסס על שיטת הכנתו.
* מהי תפיסת החומר בתבליט. באילו חומרים משתמשים בתבליטים ומדוע?
* מה התכונות בתבליט שמעשירות את הידע לגבי החלל.
* איזה מן התכונות כל סטודנט מעוניין לפתח.

כל שלבי תהליך העיצוב מאפשרים לשאול שאלות ש"מפרקות" את העשייה לגורמים ולבקר את העשייה באופן שתוכל לשרת אותנו בהמשך התהליך. כאשר דנו בשאלות שלמעלה, נוכחנו שקל מאוד לתאר את התבליטים (ממה עשוי התבליט, הארגון שלו, היחס בין החומרים ועוד) אך קשה להוציא מהתיאור תכונות ושאלות כלליות שיכולות להוביל אותנו להמשך עשייה.

קבוצות של תבליטים ושאלות לדיון על כל קבוצה

קבוצה 1 - גריעה ומסה
שאלות : מה אני גורע? מהם תוצרי הגריעה? האם יש היררכיה? מה ההבדל בעומקים של הגריעה? ממה נובעת המורכבות?

Design Lab | Michlala Le Minhal
מעיין מצר, פז ביבי, איתמר אקרון

קבוצה 2 - דיאלוג
שאלות: באיזה אופן מתקיים הדיאלוג? מהי תפישת החומר? מהו השוני בין שני החומרים? כיצד מתנהג כל חומר? האם יש משמעות לשני צדי התבליט? מהי תפיסת המחברים?

Design Lab | Michlala Le Minhal

Design Lab | Michlala Le Minhal
אביה אלתר, מיטל צנדוק, לירון שילר, ליטל חזן, יעל גבעון

קבוצה 3 - שכבות
שאלות: מה התפיסה של השכבות? האם קיימת אחידות או שוני בין השכבות? מהם הגבולות הנוצרים באמצעות השכבתיות? מהם החומרים מהם מורכבות השכבות? מה התפקידים של חומר? מהו החיבור בין שכבה לשכבה?

Design Lab | Michlala Le Minhal
שיר שרייבר, הדס וורהפטיג, שיר קום

קבוצה 4 - אלמנטים
שאלות: מה היחס בין האלמנטים, האם קיימת היררכיה בין האלמנטים? האם ישנו שוני או חזרתיות בין האלמנטים? כיצד מתבטא השוני בין האלמנטים? מה ההתייחסות לנושא הצפיפות והמרחק בין אלמנט לאלמנט?

Design Lab | Michlala Le Minhal
עופרי יפרח, אור נשר ונדים כבהא

קבוצה 5 - מערכת
שאלות: מהי התפיסה של המערכת? מהם המרכיבים של המערכת? האם קיימת חוקיות על פיה היא פועלת?

Design Lab | Michlala Le Minhal


עבודה בסטודיו - סקיצות של מודלים

לאחר הניתוח של התבליטים ניסינו לבחון בסטודיו כיצד ניתן להפוך את התבליטים למודלים מתוך המסקנות וההבנה של התפיסה של התבליטים.

מודל נתפס כדבר שלוקח זמן רב לבנותו, אך כפי שניתן לעשות סקיצות מהירות, ניתן גם לבנות מודלים מהירים מבריסטול ומסקינג טייפ. מטרת בניית המודל המהיר היא ליצור ולזהות באופן מהיר את תפיסת החלל. המודלים אינם צריכים להיות מדויקים.

הסטודנטים לא האמינו שיוכלו ליצור מודל מהיר של חלל תוך חצי שעה אך מהר מאוד הם גילו עד כמה הדבר פשוט כשמשנים את הגישה לגבי מודלים ומבינים מהו מודל עבודה.

Design Lab | Michlala Le Minhal

Design Lab | Michlala Le Minhal

Design Lab | Michlala Le Minhal

Design Lab | Michlala Le Minhal

צילומים של מודלי הסקיצה

הסטודנטים צילמו את המודלים המהירים ויצרו תסריטים של חלל עם אנשים. מתוך המסקנות של המודלים המהירים יכלו הסטודנטים ביתר קלות ליצר מודלים מורכבים ומדויקים ועם תפיסה חומרית.

Design Lab | Michlala Le Minhal

Design Lab | Michlala Le Minhal

ובשבוע הבא:

פיתוח של חלל מורכב הנובע מהמסקנות של תפיסת החומר והמודלים.

טעימה קטנה מביקור המבקרים במעבדה בסוף השבוע האחרון

החוויה הופכת לחשובה ומשמעותית בסטודיו ומעניקה לסטודנטים פרספקטיבה רחבה על עבודותיהם.

Design Lab | Michlala Le Minhal

מדברי הסטודנטים שהיו בשבת במעבדה - אביגיל, נדים ומעיין:

"מעצבת אופנה שביקרה במעבדה לקחה את עבודתו של נדים למקום עיצובי שונה אשר בא מעולם האופנה. היא מאוד התפעלה מהטקסטורה של התיבה ואופן הפיתוח שנעשה למודל. היא נתנה לנדים כיוון להמשך פיתוח המודל על ידי ההתעמקות בפנים המודל תוך כדי מתן דגש ל"מרקמים של בדים" שונים שמעניקים תחושות שונות כמו צפיפות, עומק ושקיפות."

Design Lab | Michlala Le Minhal

Design Lab | Michlala Le Minhal

Design Lab | Michlala Le Minhal

תאור החוויה של המפגש עם המבקרים של אביגיל פרידמן, מעיין מצר ונדים כבהא:

התרשמנו שכל אחד מהמבקרים לוקח את העבודות למקום האישי שלו ומתחבר ומגיב לעבודה באופן שונה. השיחות עם המבקרים והדעות שלהם הרחיבו את נקודת המבט המצומצמת שהיתה לנו על העבודות. כך הן קיבלו נפח חדש וראייה רחבה יותר. להפתעתנו, המבקרים הגיעו פתוחים מאוד לקבל הסבר על העבודות וגם אלה שלא באו מהתחום מצאו את הדרך להתחבר, שיתפו פעולה וגרמו לזרימה מאוד נעימה בסטודיו. החוויה היתה חוויה שונה מזו שיכולנו לחוות בשיעור רגיל בחוג לעיצוב פנים במסלול האקדמי ועצם העובדה שמבקרים הגיעו והרגישו חופשיים להתבטא העצימה את החשיבות שאנו מייחסים למקצוע.

"למדנו המון בזכות המבקרים על העשייה שלנו בסטודיו, כאשר זוויות המבט השונות על העבודות שלנו פתחו לנו אופקים חדשים ואפשרו לנו להסתכל על העבודות באופן שונה." (נדים)

"כשהסברתי לאחת המבקרות שהיא פסלת על הפרויקט שלי, היא מאוד התרשמה מהעבודה והתחילה לדמיין את עצמה מסתובבת בחלל שיצרתי. בנוסף, היא נתנה לי רעיונות להמשך העבודה שמאוד התחברתי אליהם". (אביגיל)

"ריגש אותי מאוד שאדריכל הסביבה רון כנורי ביקש לצלם את עבודתי. רון התרשם מהעבודה כיון שהיא הזכירה לו עבודה שעשה לפי שנים רבות כשהיה סטודנט. מפגש נוסף מרגש היה לי עם יליד אינדונזיה שהכיר את הכתר האינדונזי שיצרתי וזו היתה הפעם הראשונה ששמעתי על הכתר והשימושים שלו. זו חוויה שהעשירה אותי מאודי". (מעיין)

"תוך כדי ההפעלות וההתנהלות מול האנשים חילקנו בינינו תפקידים, דבר שגרם להקלה ויכולת ליהנות מהיום עם הקהל. למדנו שהבנה ,סדר, חלוקת תפקידים ויכולת להציל את חברך שנתקע הינם בסיס מעולה להצלחה של עבודת סטודנטים".

פוסטים קודמים: הקדמה / פוסט 1 / פוסט 2 / פוסט 3 / פוסט 4 / פוסט 5 / פוסט 6 / פוסט 7 / פוסט 8 / פוסט 9 / פוסט 10 / פוסט 11

© כל הזכויות שמורות למוזיאון העיצוב חולון, 2010   |   ניוזלטר   |   יצירת קשר   |   תנאי שימוש   |   הקמת האתר: סייברסרב   |   עיצוב: ™wuwa   |   צילומים: יעל פינקוס