אודות | צור קשר | עיתונות | ידידים | מגזין | ניוזלטר | ספריית החומרים | العربية | English  
מידע למבקר תערוכות אוספים לוח ארועים חינוך
| שלח אימיל |
 
 
מגזין
לונדון שלי
מיה דבש
בצל המהומות של החודש האחרון ייפתח בשבוע הבא פסטיבל העיצוב בלונדון ויחגוג את ייחודה של העיר ומרכזיותה בעולם העיצוב בשלל אירועים, מופעים ותערוכות.
להמשך »
פינג-פונג של רעיונות
mischer'traxler | קתרינה מישר ותומס טרקסלר
להמשך »
שעשוע רציני
סו אן ואן דר זיפ
להמשך »
...גיליון עכשווי
...כל הגיליונות

עקבו אחרינו
הרשמה לניוזלטר »
Facebook »
> פוסט 7

פוסטים קודמים: הקדמה / פוסט 1 / פוסט 2 / פוסט 3 / פוסט 4 / פוסט 5 / פוסט 6 / פוסט 7 / פוסט 8 / פוסט 9 / פוסט 10 / פוסט 11

את המפגש האחרון התחלנו בהרצאה של רונית דחבש שהתרכזה בתקופת לימודיה. "כשהצגתי בפני הסטודנטים את העבודות שלי מהסטודיו שעשיתי אצל שושי בר-אלי כסטודנטית בשנה ב'", היא סיפרה, "היה לי מאוד חשוב להדגיש בפניהם לא לקחת את הדברים כמובנים מאליהם, ולהתייחס אליהם כאילו הם רואים אותם בפעם הראשונה. הסטודנטים מחויבים בעיקר לעצמם לחקור ללא הפסקה, לשאול שאלות ולנסות לתת לדברים פרשנות אישית משלהם. היה לי חשוב להראות להם שניתן לשלב בין מדיות שונות בשרטוט ובתכנון - שילוב בין טקסט, חומר וצבע, כאשר תמיד יש קשר וויזואלי, חומרי ורעיוני בין הדו-ממד לתלת-ממד וכן לתכנון החלל הסופי". 

Design Lab | Michlala Le Minhal

Design Lab | Michlala Le Minhal

Design Lab | Michlala Le Minhal

הגשת ביניים

כולם מפחדים מהגשות. להגשות בתחום העיצוב יצא "שם רע" שנובע עוד מההיסטוריה של ההגשות שנולדו בבית הספר של הבוזאר בתחילת המאה ה-19 בצרפת. הסטודנט ניצב אז מול צוות של שופטים שבראשם המאסטר (המורה הראשי) שבחנו את עבודתו כשבמרבית המקרים מרוב לחץ הסטודנטים לא היו מסוגלים להקשיב או להבין את הנאמר.

אנו חיים היום בתקופה של שינויים גדולים בתחום החינוך לעיצוב בכלל ובעיצוב הפנים בפרט. ניתן להגדיר את עתיד התחום כטרנס דיסציפלינארי, שבו מתפתח תחום העיצוב על ידי סינרגיה עם תחומי ידע מגוונים בדגש חקירה מעשית ושיתופי פעולה. עם זאת, למרות שקיימת חשיבה מחודשת בתחום הוראת העיצוב שמתחילה לחלחל אל תוך פורמטים חדשים להוראה, נושא ההגשות נותר הרחק מאחור. כיצד ייתכן שתהליכי העיצוב המדגישים פתיחות לגבי ידע ושיטות, נבחנים בגישה היררכית ללא פתיחות ואפשרויות מגוונות של שיח.

אני מאמינה שהגשות הן חגיגה לעשייה ולחשיבה. מטרתן להתבונן מחדש על תהליך העיצוב ולבחון באופן יצירתי את העשייה המרובה על מנת לקדמה צעד אחד קדימה. כאשר הסטודנט תולה את עבודתו הכוללת את כל שלבי התכנון הוא מבצע פעולה רפלקסיבית ומאפשר לעצמו לבחון באופן ביקורתי ומחודש את עבודתו.

הסטודיו במוזיאון הוא סביבת עבודה מיוחדת שמשפיעה על תהליך העיצוב כולו וגם על ההגשות. ניתן לומר שכל שיעור הוא מעין הגשה בה נדרשים הסטודנטים וגם אני, כמנחה, להתבונן ולבחון כל שלב באופן הצגתו הוויזואלית והמילולית.

התאספנו כולנו לחגוג את התהליך עד כה ולשאול שאלות לגבי פיתוח הפרויקט.
השאלות שאליהן התייחסנו בהגשה:

* תהליך גלגולו של החפץ - החל בבחירה ומיפוי וכלה בטרנספורמציה לחלל.
* הרעיון המרכזי של החלל - הדגש המרכזי, השאלה שהוא מעלה לגבי המרחב הפרטי/הביתי.
* אפיון מרכיבי החלל.
* נושאי הפנים המרכזיים שעולים מתוך עיצוב השפה הראשונית .
* זיהוי הפונקציה שבולטת מתוך השפה העיצובית ואופי החלל.

Design Lab | Michlala Le Minhal

Design Lab | Michlala Le Minhal

בחרתי להציג מספר עבודות של סטודנטים המייצגות מגוון של תכנים, עבודה בחומר ופיתוח של חלל. מעניין יהיה לבחון באיזה אופן יפתחו הסטודנטים את השפה העיצובית בבואם להתערב בחלל המוזיאון ולהציב בו חלל חדש משלהם.

עידו וינקור:
הדגש המרכזי בפיתוח החלל והשפה העיצובית של עידו מתבססת גם היא על האפשרות של האדם לפעול בחלל ולשנותו באופנים מכאניים שונים. פיתוח השפה מתייחס לסוג האלמנטים בחלל, האופן בו הם מאורגנים, צורתם והאופן בו הם מאפשרים את ההתרחשויות והפעולות שונות.

Design Lab | Michlala Le Minhal

Design Lab | Michlala Le Minhal 

Design Lab | Michlala Le Minhal

אביה אלתר:
אביה בוחנת את כיצד מוקדים של פעילות במרחב והתנועה ביניהם מייצרים שפה דינאמית של הישארות והתנתקות. אביה בחרה את נעל הבית כטריגר לבחון את האופן בו ההתנהלות הביתית עם הנעל מאפשרת לחשוף את צורת חייהם וקצב התנהלותם של אנשים. אביה בוחנת כיצד ניתן לעצב את החלל כמערכת המשקפת קצב והשתנות של מנוחה ותנועה. היא בוחרת לעבוד בחומר המאפשר הרכבה של מערכת דינאמית מחלקים קטנים שהקשרים ביניהם מאפשרים יצירה של שפה עשירה.

Design Lab | Michlala Le Minhal

Design Lab | Michlala Le Minhal

Design Lab | Michlala Le Minhal

Design Lab | Michlala Le Minhal

אביגיל פרידמן:
אביגיל בחרה חפץ שנמצא בחלל המטבח ומייצג עבורה את העשייה והשיתוף של הדמויות השונות במשפחה (משקל). פיתוח המודל מייצג את רעיון השיתוף מחד והשליטה מאידך. השיתוף מתבטא בחלל מרכזי שבו פועלות הדמויות השונות והשליטה מתבטאת ביכולתן לעקוב את מיקומה של כל דמות דרך מבט בין החללים השונים. הגישה של שיתוף ושליטה יכולה להתבטא ברמות שונות של קנה מידה, החל ברהיט שמגיב ומשתנה בהתאם לפעולות הבית השונות ולזהותם של המשתמשים ועד לחלל כולו שמאפשר חשיפה ומבטים משתנים.

Design Lab | Michlala Le Minhal

Design Lab | Michlala Le Minhal

Design Lab | Michlala Le Minhal

מיטל צנדוק:
בחירה של חפץ הקשור לחשיפה של מידע וחפצים שונים והאופן בו הם מאורגנים בהתאם לרמת חשיבותם עבור האדם (תיבה עם חפצים אישיים). פיתוח המודל והשפה העיצובית מייצג את המנדט של האדם לשנות את מיקומם של חפצים על פי צרכיו המשתנים ולגרום לחלל להיות בעל מופעים שונים בהתאם לצורות ארגון שונות. המודל מורכב מדיאלוג בין אלמנטים מבניים שקופים שאליהם מחוברים אובייקטים שונים שיכולים לשנות את מקומם באמצעות האנשים הנמצאים ופועלים במרחב. השאלה שמציגה מיטל מתייחסת לחופש שלנו לארגן ולשנות את החפצים שלנו במרחב הפרטי ולאפשר לשינוי זה להיות גלוי ולייצר תקשורת בין אנשים המבוססת על צורת ההתנהגות של כל אחד והאופן בו הוא חושף את "סודותיו".

Design Lab | Michlala Le Minhal

Design Lab | Michlala Le Minhal

נדים כבהא:
נדים בחר בחפץ שבו הוא שומר את כל הדברים החשובים לו ביותר (קופסא גדולה הממוקמת במרכז חדרו). הקופסא היא מעין תיבת סקרנות שממנה שולף האדם וחושף את הדברים שמסקרנים אותו ביותר. נדים בחר לעצב חלל העוסק בסקרנות וגילוי באמצעות החוויה הטקטילית של מגע. הוא בוחן את היחס בין ארגון אלמנטים בחלל ושינוי הטקסטורה כביטוי להשתנות של פעולות במרחב.

Design Lab | Michlala Le Minhal

Design Lab | Michlala Le Minhal

Design Lab | Michlala Le Minhal

פז ביבי:
הפרויקט עוסק בפעולות החזרתיות וה"אובססיביות" שלנו בבית. השאלה ששואלת פז היא כיצד הרעיון של חזרתיות והשתנות יכול לבוא לידי ביטוי בהמצאה של חלל הבוחן את הפעולה האנושית כמהלך של פירוק. אפיון החלל ופיתוח השפה מדגישים את העשייה כרצף המשכי משתנה בו האדם ויכול לבחור מתי ל"ברוח" מרצף הפעולות ומתי לעשותן כמהלך רציף.

Design Lab | Michlala Le Minhal

Design Lab | Michlala Le Minhal

Design Lab | Michlala Le Minhal


לשבוע הבא:
לשבוע הבא הסטודנטים מקבלים משימות שונות שמתחילות לבחון את הקשר בין תהליך החקירה ופיתוח השפה העיצובית ליצירה של פרויקט

בתוך חלל המוזיאון:
באופן תיאורטי בלבד (כתרגיל עיצוב לסטודנטים לעיצוב פנים שלנו) המוזיאון החליט להציג שאלות לגבי מרחבים פרטיים בישראל באמצעות בנייה של מרחבים אלה בתוך המוזיאון - החלל הפרטי הופך לתצוגה עצמה ומעלה שאלה ששותפים לה מבקרי המוזיאון (אלה שיגיעו למעבדה בשבועות הקרובים).

המשימות שהוטלו על הסטודנטים הן אלה:

דיאלוג עם חלל המוזיאון
האתגר המרכזי בעיצוב הוא להתמודד עם המורכבות של חלל המוזיאון. השאלה המרכזית שעולה מתוך הכנסה של חלל למוזיאון היא כיצד החלל החדש מנהל דיאלוג עם ההתרחשות המוזיאלית (עוברים דרכו, הוא חוסם, הוא מגלה מקום חדש.... ) ומה הוא מוסיף לחוויה המוזיאלית.

* על כל סטודנט לזהות את האסטרטגיה של ההתמודדות עם הקיים -התערבות, הכנסה או העמדה (הסבר מפורט יותר על האסטרטגיות וחשיבותן יינתן בבלוג הבא)

התייחסות לתערוכה במוזיאון - שורשים משותפים: מפת עיצוב בגבולות פוליטיים משתנים
האוצרת האורחת מפולניה אגניישקה יעקובסון-ציילצקה (Agnieszka Jacobson-Cielecka) והאוצרת הראשית של המוזיאון גלית גאון בחרו לבחון את העיצוב העכשווי ממדינות אירופה מנפילת "מסך הברזל" ועד היום על פי שבע קטגוריות. ניתן לבחון את הקטגוריות כשאלות המתייחסות לקשר בין תרבות ועיצוב. השאלות יכולות להישאל לגבי כל תרבות ולכן ביקשתי מהסטודנטים לבחור את אחת הקטגוריות ולבחון כיצד הם יכולים לשאול את השאלה לגבי התרבות הישראלית בכלל ולגבי הבית הישראלי בפרט. הסטודנטים יכלו לבחון הן את השאלות עצמן והן את עיצוב התערוכה עצמה והעבודות המוצגות בה.

זיהוי פונקציה/ צורך
מתוך המחקר על החפץ והפוטנציאל שלו לייצר שפה של מרחב פנים על כל סטודנט לזהות פונקציה מרכזית בבית שמשרתת את השאלה שבה עוסק הפרויקט שלו.

פוסטים קודמים: הקדמה / פוסט 1 / פוסט 2 / פוסט 3 / פוסט 4 / פוסט 5 / פוסט 6 / פוסט 7 / פוסט 8 / פוסט 9 / פוסט 10 / פוסט 11

© כל הזכויות שמורות למוזיאון העיצוב חולון, 2010   |   ניוזלטר   |   יצירת קשר   |   תנאי שימוש   |   הקמת האתר: סייברסרב   |   עיצוב: ™wuwa   |   צילומים: יעל פינקוס