רכישת כרטיסים

שי בן אפריים

שורשים משותפים

Common Roots: Design Map of Central Europe

מפת עיצוב בגבולות פוליטיים משתנים

15.11.2012 – 25.03.2013


 

"נקודת המוצא לתערוכה זו," אמרה אגניישקה יעקובסון, אחת מאוצרות התערוכה, "היא האמונה שבעולם העיצוב הבינלאומי, המושפע מתהליכי גלובליזציה, הגירה ומ"הסופרמרקט התרבותי", הגדרות לאומיות איבדו במידה רבה את הרלוונטיות שלהן. תחת זאת, עבודתם של מעצבים עכשוויים מושפעת על ידי מגוון של חוויות אישיות, לימודיות ותרבותיות, הדורשות הגדרות חדשות של זהות.

בסיומה של מלחמת העולם השנייה חולקה אירופה למזרח ולמערב, כך שמרכז אירופה חדלה למעשה להתקדם. גרמניה ואוסטריה נותרו בחלק המערבי של היבשת, בעוד שהארצות ממזרחה להן הפכו לחלק מהגוש הקומוניסטי – שנודע גם כ"מזרח אירופה" או כעולם שמאחורי "מסך הברזל".

קישוט ופשע, מקסים ולקובסקי, צילום: שי בן אפריים

מראה מתוך אלוהים, כבוד, מולדת, ארק ולסקי. צילום: שי בן אפריים

כעבור 44 שנים, גל נוסף של שינויים פוליטיים הביא להולדתה מחדש של מרכז אירופה – אזור בעל זהות מובחנת שעונה כיום ביתר דיוק על ההגדרה "פוסט קומוניסטי". הגדרה זו מאפיינת את כל המדינות שההיסטוריה שלהן עוצבה על ידי שינויים פוליטיים דומים באותן נקודות מפנה: הכפפה להשפעתה של ברית המועצות ב-1945, שחרור מהשפעה זו ב-1989, והצטרפות לאיחוד האירופי ב-2004 או 2007. התפתחות אחרונה זו שינתה באופן דרמטי את יחסיהן של מדינות אלו עם שאר העולם – והפכה אותן ממדינות סגורות, נחשלות, ועניות למדינות פתוחות, מתפתחות ודינמיות שראויות לתשומת לב.

החוויות התרבותיות והחברתיות שחלקו אזרחי מדינות אלו במשך יותר מארבעה עשורים של שלטון קומוניסטי, כמו גם החוויות שעיצבו את השינויים הכלכליים, הפוליטיים, והתרבותיים של שני העשורים האחרונים, מהוות מורשת משותפת המאפשרת למעצבים מחלקים שונים של מרכז אירופה להבין זה את זה באופן מושלם למרות שהם דוברים שפות שונות ומתנהלים במרחק גיאוגרפי זה מזה, ולחבור יחד לשרטוט מפה חדשה של עיצוב אירופי."

זהותו של עיצוב מרכז אירופאי מורכבת ושנויה במחלוקת בדיוק כמו זהותה של מרכז אירופה עצמה. במהלך מאה השנים האחרונות, קמו ונפלו בחלק זה של העולם סדרה של משטרים פוליטיים שונים בתכלית זה מזה, וגבולותיו הפוליטיים נמתחו מחדש שוב ושוב. בהקשר היסטורי זה, לא ניתן לחשוב על עיצוב במונחים של קטגוריות לאומיות, אלא ביחס לזהויות האישיות של מעצבים שונים, כמו גם ביחס לחוויות ולזיקות התרבותיות המאפיינות אזור זה בכללותו.

תערוכה זו נעשתה בשיתוף פעולה עם המכון הפולני והמכון הרומני לתרבות, וכן בתמיכתם הנדיבה של Kitchen Budapest, שגרירות סלובניה ושגרירות אסטוניה בתל אביב.