אודות | צור קשר | עיתונות | ידידים | מגזין | ניוזלטר | ספריית החומרים | العربية | English  
מידע למבקר תערוכות אוספים לוח ארועים חינוך
| שלח אימיל |
 
 
מגזין
הפסולת מולידה את הצורה
שירה שובל | ספריית החומרים
ראיון עם היוצר יאן אריק ויסר שאוסף זבל והופך אותו ליצירות אמנות.
להמשך »
שבוע העיצוב חולון 2013
הצצה לשבוע העיצוב חולון 2013 שהתקיים בחוה"מ פסח בין התאריכים 27-31.3.13. במהלך השבוע נהנו המבקרים מהרצאות, הקרנות, סיורים והפעלות ברחבי המוזיאון והמדיטק ללא תשלום.
להמשך »
איריס ואן הרפן
StyleZeitgeist יוג'ין רבקין, מייסד ועורך המגזין
יצירתה של המעצבת ההולנדית איריס ואן הרפן תופסת מקום ייחודי בעולם האופנה העכשווי ומובילה בסופו של דבר לשאלה הבסיסית: מה זו אופנה?
להמשך »
...גיליון עכשווי
...כל הגיליונות

עקבו אחרינו
הרשמה לניוזלטר »
Facebook »
> פוסט 8

פוסטים קודמים: הקדמה / פוסט 1 / פוסט 2 / פוסט 3 / פוסט 4 / פוסט 5 / פוסט 6 / פוסט 7 / פוסט 8 / פוסט 9 / פוסט 10 / פוסט 11

חלל חדש במוזיאון - היכן למקמו ומדוע

Design Lab | Michlala Le Minhal
ההשתכנות שלנו במוזיאון - מבטים מתוך חלל המעבדה, דרך קוליסות התלייה אל החצר

השאלה שהתמודדנו איתה השבוע, כבסיס לתהליך היישום של רעיונות במקום אמיתי, עוסקת בגישות השונות למיקום של חלל חדש במרחב קיים. השאלות שכל סטודנט שואל ואמור לענות עליהן באופן ויזואלי:

* איזה חלל אני בוחר?
* כיצד החלל קשור לשפה העיצובית שפיתחתי ולשאלות ששאלתי על מרחבי פנים?
* כיצד להציג את בחירת החלל במוזיאון באופן שיציג פוטנציאל לשינוי?
* מה ניתן לגלות מתוך בחירת המקום במוזיאון על סוג ההתערבות?

לגבי אפיון האסטרטגיות השונות של עיצוב פנים חדש בחללים קיימים בחרתי לצטט את מה שכרמלה יעקובי וולק (ראש החוג לעיצוב פנים) ואני כתבנו בספר שהוציא החוג: על זהות, עיצוב ופנים/ פרויקט גמר 2010. ניסינו להבחין באסטרטגיות שונות של פנים במסגרת פרויקט הגמר (שנעשה בשנה הרביעית והאחרונה בלימודי התואר הראשון) שאינן עוסקות רק במעשה העיצובי אלא בגישה כוללת לחשיבה וחוויה אנושית.

"פרויקט הגמר, מהווה פלטפורמה מרכזית לייצוג השאלות, התכנים, השיטות והתוצרים שנמצאים בחזית העשייה האקדמית בתחום עיצוב הפנים. כאשר בוחנים את מגוון התמות העיצוביות ניתן לזהות שלוש תפיסות (perceptions): תפיסה עם דגש על התערבות
(intervention), תפיסה עם דגש על החדרה (insertion) ותפיסה עם דגש על הצבה (installation). שלוש התפיסות מתבססות על מושגים המגדירים את האדם החווה את סביבתו, כפועל באופן אקטיבי בשדה של התייחסויות ורואה בו-זמנית את המבט מהפנים אל החוץ ומהחוץ אל הפנים. פעולת ההתערבות (intervention) הינה העזה והפנימית ביותר. פעולה זו מדמה את תפיסת הסביבה דרך החוויה האישית והחושית. פעולת ההחדרה (insertion) היא המדויקת, הספציפית והאנליטית מבין שלוש הפעולות. היא מדמה את התפיסה של הסביבה דרך איכויות החלל. פעולת ההצבה (installation) היא היחסית והביקורתית מבין השלוש ודומה לחקירת האחר והרכבה של שלם מתוך אוסף מגוון של תופעות".

 

Design Lab | Michlala Le Minhal
אסטרטגיה של התערבות (ימין), הכנסה (מרכז) והעמדה (שמאל). הדיאגרמות לקוחות מתוך: Brooker, G and Stone, S. (2007). Basic interior architecture: form and structure, An AVA Book.  pp. 102-103

אם מתייחסים לאסטרטגיות מהיבט פיזי ניתן לזהות את המאפיינים של כל אסטרטגיה:

התערבות

* שימוש באיכויות הבניין ותרגומן לעיצוב חדש.
* הקיים והמתערב קשורים זה לזה באופן שלא ניתן להפרדה.
* הקיים והמתערב "חושפים" אחד את תכונותיו של האחר.

הכנסה

* החדש מתחשב באפיוני החלל ונתוניו.
* האלמנט המוכנס והקיים מאוד קרובים זה לזה.
* תכנון אלמנט מובהק המוכנס אל תוך החלל הקיים.
* שוני בין השימוש באלמנט המוכנס והחלל הקיים.

העמדה 

* האלמנטים המוצבים והקיים נפרדים.
* הקיים משפיע על החדש אך לא משנה אותו.
* יש תחושה של הסתכלות זה על זה.

דיון בכיתה על המיקום של כל סטודנט בחלל המוזיאון

מתוך הדיון בכיתה שאליו היה שותף האדריכל עמוס בר-אלי הגענו למסקנה שקיימים כחמישה מקומות שבהם בחרנו, הסטודיו כקבוצה, להתערב. כל מקום ניתן להגדרה כמצב חללי ייחודי שמעלה שאלות מרתקות לגבי הפוטנציאל להתערבות בו. נתנו לכל חלל שם והדבר עוזר לאפיין את תכונותיו ואת הגישות השונות להסתכלות עליו ודרכו.

החללים שבהם אנו עוסקים הם:

* החלל המכין - חלל הכניסה למוזיאון
* החלל החבוי - החלל המשרת המוביל אל חללי השירותים 
* החלל המחברי - חלל המבואה לגלריה העליונה
* החלל שמאחורי הקלעים - חלל המעבדה
* החלל הצופה - חלל הקפיטריה (חלל שדיברנו עליו אך עדיין אין סטודנטים שבחרו בו)

דוגמאות של בחירה ותיעוד של חללים במוזיאון

החלל המכין - חלל הכניסה למוזיאון

שירי שרייבר

"החלל שבחרתי לצלם הוא חלל הכניסה למוזיאון. במהלך ההסתובבות במוזיאון הבנתי שאני רוצה להכיל במקום אחד מספר מבטים. כשפגשתי את הכניסה, זיהיתי כי בחלונות המחפים את הכניסה מסתתרות כמה שכבות של חללים: חלל המבואה של המוזיאון, חלל הכניסה החיצוני, העיר שמעבר למוזיאון, המסדרון שעוטף את הגלריה התחתונה, הגלריה התחתונה עצמה, והמעבר שמחבר אותנו לגלריה העליונה של המוזיאון. בעקבות ההסתובבות והצילומים הבנתי כי מה שמעניין אותי בנקודת המבט שצולמה היא העובדה כי ברגע נתון אפשר ללכוד במבט מספר חללים ולספר על הסביבה סיפור שלם".

Design Lab | Michlala Le Minhal

Design Lab | Michlala Le Minhal


פז ביבי

"בחרתי להתערב בחלל "המכין" של המוזיאון, חלל הכניסה. ברצוני להתייחס בחלל החדש להכנסה של חלל המתייחס לרצף וחזרתיות של פעולות. החלל שאכניס יאפשר כל אדם יסלול לעצמו את מהלך הכניסה על ידי פירוק של פעולות. במיפוי הצבעוני הבנתי כי ברצוני להתערב במרכז חלל הכניסה ולייצר חלל נוסף רציף ודינאמי עם פתחים שהאדם יוכל לבחור מתי לצאת מהפעילות ומתי לחזור אליה.ברצף התמונות ניתן לראות את המבטים של האדם בחלל, ובתכנית ניתן לראות את מיקומו של האדם ביחס לחלל, סימון זה מייצר את מסלול ההתערבות במוזיאון".

Design Lab | Michlala Le Minhal

Design Lab | Michlala Le Minhal

Design Lab | Michlala Le Minhal

דין שרייבר

"חוויתי ונוכחתי לדעת כי יש בעיתיות בסביבת הכניסה למוזיאון בכך שהקופה נמצאת במקום חבוי ומנותקת מהכניסה אשר גם היא אינה בולטת. הדבר גורם לכך שאדם המגיע למוזיאון מתבלבל ונכנס לחלל המוזיאון ואז מסתבר לו שהוא צריך לרכוש כרטיס.
"בחרתי את הכניסה כי זה המקום האידיאלי בעיניי להתערב בו ולעסוק בקבלת הפנים של המבקרים למוזיאון. מאחר שהמוזיאון הוא בעיני מבוך, אני מעוניינת לבחון את תפיסת ההתארגנות דרך הבנה של המרחב הפרטי. ההתארגנויות במרחב הפרטי שיכולות להיבחן בהקשר למוזיאון כוללת פעולות כגון הנחת חפצים (תיקים), פשיטת לבוש, קניית כרטיס, ישיבת מנוחה, מקום לכתוב מחשבות ומקום להרהר".

Design Lab | Michlala Le Minhal

Design Lab | Michlala Le Minhal


לירון שילר

"בחרתי בחלל לאחר שוטטות נרחבת במוזיאון במטרה למצוא חלל שיעביר תחושה של מעבר וחסימה בעת ובעונה אחת. החלל העוטף את הגלריה התחתונה הוא חלל שמייצג אי וודאות, מעבר וחסימה. בצילומים אני בוחנת את השתנות החלל בתנועה דרך החריצים השונים. החריצים מהווים פוטנציאל "להרחקת הקירות ודחיקתם" במטרה לבחון יצירה של חלל המשכי חדש".

Design Lab | Michlala Le Minhal


עופרי יפרח

"בחרתי את חלל השירותים כחלל שבו אני מעוניינת להתערב. אל חלל השירותים מגיעים במעבר צר וחשוך עם תחושה של חוסר ודאות לגבי מה שמתרחש מעבר לקיר. תוך כדי הליכה במעבר ישנם גילויים ונחשפים למצבים מסקרנים כגון הכניסה לחלל השירותים. הדלת הינה המשכית ומהווה חלק בלתי ניפרד מהקיר ההמשכי כאשר אין ידית וכמעט שלא ניתן לזהות את מקומם של השירותים ולפספס אותם. כאשר בחנתי את המבקרים במוזיאון זיהיתי שרבים מפספסים את השירותים וחוזרים בחזרה לחלל המבואה לגלריה התחתונה. חלל השירותים הינו מנוגד למעבר ומלא באור. השינוי באור עניין אותי ובחרתי לתעד את השתנות האור לאורך ההתקדמות לחלל השירותים. האור מהווה סמן וניגוד".

Design Lab | Michlala Le Minhal

החלל המחברי

שיר קום

"בחרתי בחלל המחבר בין המדרגות לגלריה העליונה. החלל מורכב מקבוצת חללים הכוללים אזור תצוגה שאינו נגיש וחלל ישיבה קטן. בחרתי בחלל זה כיון שהוא עוסק בקשר בין אוסף למבט. החלל מתקשר לפרויקט שלי מבחינה רעיונית- חללים נפרדים שיכולים להתחבר לחלל אחד. הטכניקה בה השתמשתי לתיעוד המקום הוא צילום בתזוזה, כאשר כל תמונה מצולמת מזווית שונה ובתזוזה שונה, מה שיוצר מריחה. ככל שהתזוזה חדה וארוכה יותר כך התמונה מרוחה יותר, ולהיפך. בשיטה זו השתמשתי גם בשלב החקירה של המרחב הביתי".

Design Lab | Michlala Le Minhal


אביגיל פרידמן

"בחרתי בחלל המחברי בגלל שינוי המפלסים המייצר שינויי מבט רבים. כאשר צילמתי את החלל בחרתי לפרק ולמרוח את המצב הקיים".

Design Lab | Michlala Le Minhal

Design Lab | Michlala Le Minhal


הדס וורהפטיג

החלל המחברי הינו חלל מעבר המשמש להמתנה, לקריאה ולתצוגה. שמתי לב שלמרות תפקידיו השונים הוא אינו  מנוצל ומבקרים רבים לא משתמשים בו. בחרתי לפרק את החלל לשכבות ודרכן לנסות להבין מהם מאפייניו במטרה לבחון כיצד ניתן לחזק את השימושים בו. בחרתי לפרק אותו לשכבות אופקיות, פירוק המייצר חוויה נוספת ויכול למשוך את העוברים להשתמש בו. ברצוני ליצור אזור המתנה ומנוחה המעניק למבקרים מפלט נוח וביתי מהחוויה המוזיאלית.

Design Lab | Michlala Le Minhal

Design Lab | Michlala Le Minhal


החלל שמאחורי הקלעים - חלל המעבדה

בתאל חימוביץ

"הפרויקט שלי עוסק במבטים משתנים מהפנים אל החוץ. המקום בו בחרתי להתערב הינו המעבדה, בה ניתן להביט אל מגוון אזורים דרך המפתחים הגדולים של הזכוכית. עניין אותי למצוא ולבחון את ה"טקסטורות" שמצויות בסביבה, החל מהצמחים השוטים על הדשא (מבט קרוב) ועד למבנים של העיר (מבט רחוק)".

Design Lab | Michlala Le Minhal

Design Lab | Michlala Le Minhal


יעל גבעון

"החלל בו בחרתי הינו המעבדה ואזור הכניסה למוזיאון החולקים את אותו קיר. בחרתי בחלל זה כיוון שראיתי בו מאפיינים המתקשרים למאפייני הפרויקט שלי. בפרויקט שלי אני מדברת על מצב ה"בין לבין" שמייצר הסתרה של משהו אישי וחבוי. חלל המעבדה שהינו חבוי מעיני המבקרים וכמעט לא מרגישים בקיומו אך הוא נמצא מעבר לחלל מרכזי וגלוי. יחסי הגומלין בין החללים מאפשרים לפתח את מושג ה"גילוי והסתרה" ולבחון הכנסה של אירוע נוסף לחוויה המוזיאלית".

Design Lab | Michlala Le Minhal

לשבוע הבא

אנו ממשיכים לבחון את המבנה בהקשר לאסטרטגיה של פנים חדש. לשיעור הבא מתקשרים הסטודנטים להכניס את החלל החדש כאשר הם משלבים את השפה שפיתחו עם ההבנה של החלל שבחרו במוזיאון.

פוסטים קודמים: הקדמה / פוסט 1 / פוסט 2 / פוסט 3 / פוסט 4 / פוסט 5 / פוסט 6 / פוסט 7 / פוסט 8 / פוסט 9 / פוסט 10 / פוסט 11

© כל הזכויות שמורות למוזיאון העיצוב חולון, 2010   |   ניוזלטר   |   יצירת קשר   |   תנאי שימוש   |   הקמת האתר: סייברסרב   |   עיצוב: ™wuwa   |   צילומים: יעל פינקוס